CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Advertisements

DÜZYAZI TÜRLERİ MAKALE DENEME SOHBET FIKRA
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
Yazarın herhangi bir konudaki görü ş lerini, kesin kurallara varmadan, kanıtlamaya kalkmadan, okuyucuyu inanmaya zorlamadan.
Zeynep Lal Kırmızyeşil 11C
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
Günlük Betsi Levi 11-c.
ANI Öykü Özfırat 11D.
Deneme Ekin Alpaslan 11/B 203.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
Hazırlayan: Ali Akpınar
Hazırlayan: Ali Akpınar
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları ( Röportaj - Mülakat )
ÇAĞDAŞ EDEBİTAYIMIZIN ÇAĞDAŞ İNSANI
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
GARİP AKIMI (I. YENİ).
DENEME Yiğit İlkkutlu.
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
HABER YAZILARI.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
GÜNLÜK (GÜNCE)
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
NAMIK KEMAL.
DENEME.
ÖĞRETİCİ YAZILAR 1-MAKALE 2-FIKRA 3-RÖPORTAJ 4-ELEŞTİRİ 5-GÜNLÜK
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
YAZI TÜRLERİ.
Konuşmaya yakın söyleyişle samimi bir yazı türüdür
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
ELEŞTİRİ TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM SINIFI NO:139 Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM.
  Bir görüşü savunmak, bir düşünceyi kanıtlamak veya bilgi vermek amacıyla yazılan yazılara makale diyoruz.  Makale bir gazete yazısıdır.  Gazete.
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
Makale ve Deneme Makale nedir? Deneme nedir? Makale ve deneme arasındaki farklar nelerdir?
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
ANI Bir kimsenin başından geçen ya da kendi, döneminde ortya çıkan olay ve olguları Gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anlattığı yazı türüdür.
HALİDE EDİP ADIVAR.
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER G.B 2010-2011

DENEME 1.Her hangi bir konu üzerinde kesin sonuçlara gitmeden yazarın kendisiyle konuşurmuşçasına samimi bir anlatımla düşüncelerini dile getirdiği yazı türüdür.   2.Yazar konusunu özgürce seçer. Yani her Şey denemenin konusu olabilir.

3. Hiçbir şeyi ispat gayesi gütmez 3.Hiçbir şeyi ispat gayesi gütmez. Yazar anlattıklarını kanıtlamak zorunda değildir. Yazar bilimselden çok, kişisel görüşünü açıklar, okuyucusunu kendisi gibi düşündürme kaygısı yoktur. 4.Makale gibi düşünsel plânla yazılır. Fakat makaleden kısa yazılardır.

5.Denemenin öğretici ve düşünsel yanı da vardır. 6.Deneme dilinde çeşitli bilim, felsefe ve sanat dallarına ait terimlere yer vermekten ziyade, halk çoğunluğunun ortak günlük konuşma dilinin düşünce diline dönüştürülmesi çabası hâkimdir.

7. Denemede bilimsel yazılardaki kuruluk ve şematiklik bulunmaz   7.Denemede bilimsel yazılardaki kuruluk ve şematiklik bulunmaz. Düşünce şiirsel, akıcı, samimî bir üslûpla sunulur. Bu bakımdan deneme yazılarının geniş halk yığınlarınca kolayca ve rahatlıkla okunabilme özelliği vardır. Denemeci hiçbir zaman ukalalık etmez. “Benim dediğim doğrudur.” demez. Okuru ele aldığı konu üzerinde düşünmeye sevk eder.  

TÜRK VE DÜNYA EDEBİYATINDA TÜRÜN GELİŞMESİ

1. Dünya edebiyatında deneme, 16 1. Dünya edebiyatında deneme, 16. yüzyılın sonlarına doğru ortaya çıkmıştır. Bunda en büyük pay Fransız yazar Montaigne’ye aittir. O, Denemeler adlı eseriyle bu türün hem öncüsü hem de en büyük temsilcilerinden biri olmuştur. Montaigne denemelerinde yalın, akıcı ve içten bir anlatışla kendi gözlem ve yaşantılarına dayanarak arkadaşlık, yalnızlık, yakarış, kitap, ahlak, eğitim gibi çok çeşitli konular üzerinde kişisel görüşlerini dile getirir.  

2. Montaigne’den sonra deneme türünde eser veren en önemli isim İngiliz Bacon’dur. O, bu türe biçim ve içerik bakımından başka bir nitelik kazandırmıştır 3. Modern anlamda deneme türü, Türk edebiyatında asıl olarak gazete ile birlikte ortaya çıkmaya başlamıştır. Gazete ve dergilerin çoğalması, gazetelerde köşe yazarlığının, fıkraların sevilmesi bu türü ülkemizde yaygınlaştırmıştır.

İlk özel gazete Tercüman-ı Ahvâl (1860)’in yayın hayatına başlamasından itibaren gazetelerde çıkan değişik yazılar, zamanla ayrı bir tür olan deneme için dil, anlatım ve yaklaşım bakımından zemin oluşturmuşlardır. Tanzimat’tan itibaren bir süre gazete ve dergilerde “musâhabe” üst başlığı altında deneme benzeri yazılar kaleme alınmıştır.Yani, bir çok edebi tür gibi deneme de Türk edebiyatına Tanzimat’tan sonra girmiştir.  

Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa yazdıkları tam da deneme özellikleri taşımayan deneme örnekleri yazmışlardır. Bu alanda öncülük edenlerin başında Ahmet Haşim’in geldiğini söyleyebiliriz. Onun Bize Göre, Gurabahâne-i Laklakân adlı eserlerinde bazı parçalar bu türün özelliklerini gösterir.

5. Bu türün asıl Cumhuriyet döneminde geliştiği görülür 5.Bu türün asıl Cumhuriyet döneminde geliştiği görülür.Deneme türünün hem en özgün hem de ilk önemli örneklerini veren yazarımız Nurullah Ataç’tır.Suut Kemal Yetkin ve Sabahattin Eyüboğlu deneme türünün gelişmesinde önemli rol oynamışlardır.

Türk edebiyatında deneme türünde pek çok ürün verilmiştir Türk edebiyatında deneme türünde pek çok ürün verilmiştir. Bu tür içine koyabileceğimiz ürünler, genellikle değişik zamanlarda çeşitli gazete ve dergilerde yayımlanmış yazıların bir araya getirilip kitaplaşmış şekilleridir. Bu eserlerde yer alan yazıların bir kısmı, inceleme, eleştiri yazısı olarak da görülebilir. Bunun yanında bir kitapta yer alan yazıların bir kısmı edebiyat, bir kısmı tarih, bir kısmı felsefe, bir kısmı başka konularda olabilmektedir. O bakımdan deneme türü için çok kesin sınıflandırma ve sınırlandırmalar yapılamamaktadır.

Cumhuriyetle birlikte deneme türünün geliştiği görülür. Nurullah Ataç,deneme türünün hem ilk hem de en özgün örneklerini vermiştir. Dilimizin özleşmesinde etkili olmuş,Cumhuriyet dönemi edebiyatına damgasını vurmuş bir yazardır.

Daha çok edebiyatın,şiirin sorunlarıyla ilgili denemeler yazmıştır. Düşünceleriyle yeni bir insan tipini yaşama sokmaya çalışmıştır.

Türkçenin özleşmesi, arınması için yılmadan savaştı. Yazdığı yazılarda hiçbir yabancı söz kullanmadığı oldu. Kendine özgü, devrik cümlelerin çoğunlukta olduğu yeni bir dil ve anlatım biçimi yarattı.

Deneme ustalarından biri de yaşama ve insana eleştirel bir gözle bakan Suut Kemal Yetkin’dir. Sanat,estetik ve sanat felsefesi onun ilgi alanlarıdır

Sabahattin Eyüboğlu’nun denemelerinde ise, halkçı bir tavır vardır

Vedat Günyol,denemelerini edebiyatın sorunlarından , toplumsal sorunlara;insanın sorunlarından, dünyanın sorunlarına uzanan bir çerçevede yazar.

Bu öncü isimler dışında diğer önemli deneme yazarlarımızdan bazıları şunlardır: Ahmet Hamdi Tanpınar Cemal Süreya Hilmi Yavuz Beşir Ayvazoğlu Oktay Akbal Salah Birsel Mehmet Fuat