Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler 1974 – 1980 Tek aşamalı sınav sistemi : Üniversitelerarası Seçme Sınavı(ÜSS) Testler: Genel Yetenek Fen Bilimleri Sosyal Bilimler Yabancı Dil 1981 – 1998 İki aşamalı sınav sistemi : Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Öğrenci Yerleştirme Sınavı (ÖYS) Testler : ÖSS : Sözel Bölüm (Türkçe + Sosyal Bilimler) Sayısal Bölüm (Matematik + Fen Bilimleri) ÖYS : Türkçe Sosyal Bilimler Matematik Fen Bilimleri Yabancı Dil
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler 1999 – 2005 Tek aşamalı sınav sistemi : Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Testler (Ortak müfredata dayalı): Türkçe Sosyal Bilimler Matematik Fen Bilimleri Ayrı bir günde yapılan Yabancı Dil Sınavı (YDS) Ortak müfredata dayalı testlerin artıları ve eksileri: Artıları : Tüm adaylar için ortak testler Eksileri : 10. sınıf ve sonrasında öğrencilerin okula ve derslere karşı ilgilerinin azalması Yükseköğretime gelen öğrencilerdeki yetersizlik
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler 2006 – 2009 Tek aşamalı sınav sistemi : Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Ortak Testler (Ortak müfredata dayalı): Türkçe Sosyal Bilimler-1 Matematik-1 Fen Bilimleri-1 Alan Testleri (Genel lise zorunlu alan derslerine dayalı): Edebiyat-Sosyal Bilimler Sosyal Bilimler-2 Matematik-2 Fen Bilimleri-2 Ayrı bir günde yapılan Yabancı Dil Sınavı (YDS)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler Mevcut sistemin artıları ve eksileri: Artıları: Tek sınav yapılması: adayların sınav stresini bir kez yaşaması harcamaların bir sınavla sınırlı olması Zorunlu alan derslerine dayalı testlerin bulunması nedeniyle öğrencilerin okula ve derslere karşı ilgisinin artması. Yükseköğretime gelen öğrencilerin eskiye göre daha yeterli olması
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler Mevcut sistemin artıları ve eksileri: Eksileri: Adayların bir kesiminin 180 soruya cevap vermesi gerekirken, bir kesiminin 120 soruya cevap vermesinin yeterli olması. Bazı puan türleri 120 sorudan hesaplanırken bazı puan türlerinin 180 sorudan hesaplanması. Adayların 195 dakikalık bir sürede çok farklı konularla ilgili sorulara cevap vermek zorunda olması ( 6 test : ders). Test puanlarının eşit sürelerde ölçülememesi. Ders puanları yerine ders grubu puanlarının ölçülmesi. Ders düzeyindeki soru sayılarının yetersizliği. Puan türlerinin yetersizliği. Tüm testlerin çoktan seçmeli olması.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Genel Amaçlar: Adayların Sosyal Bilimler, Fen Bilimleri gibi ders grupları başarısı yerine Tarih, Coğrafya, Fizik, Kimya,..gibi ders başarılarını ölçmek. Adaylara her dersin sorularını yanıtlamak için sınırlı bir süre vererek ders puanlarının eşit koşullarda elde edilmiş karşılaştırılabilir ölçütler olmasını sağlamak. Her sınavda adaylardan gibi çok sayıda ders yerine, birbiriyle ilişkili birkaç dersle ilgili soruları yanıtlamalarını istemek. Mevcut sistemde ders grupları puanlarından hesaplanan 3 tür ÖSS puanı (SAY, SÖZ, EA) yerine, ders puanlarını kullanarak çok sayıda puan hesaplamak, böylece seçme ve yerleştirmenin etkinliğini arttırmak. Adayların ikinci aşama sınavlardan yalnız seçtiklerine girebilmesini sağlamak. Açık uçlu soruların da sorulabileceği bir sistem yapısı oluşturmak.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi İki Aşamalı Sınav Sistemi Birinci Aşama : Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) Ortaöğretimi bitirip, sınavsız geçişle girilenler dışındaki yükseköğretim programlarına gitmek isteyen tüm adayların gireceği bir sınav. Ortaöğretimin tüm okul türü ve alanlarında ortak olarak okutulan derslerle ilgili soruların yer alacağı bir sınav. Sınavın amaçları: 1. Açık Öğretim programlarına, Meslek Yüksek Okulu önlisans programlarına ( sınavsız geçiş dışında) ve belirli lisans programlarına (!) yerleştirmede kullanılacak puanları üretmek. 2. İkinci aşama sınavlarına girecek adayları seçmek.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Birinci Aşama : Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) Sınavda yer alacak testler: 1. Türkçe testi 2. Temel Matematik testi 3. Sosyal Bilimler testi 4. Fen Bilimleri testi Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) – Uygulama Seçenekleri (Kişisel görüş - Kesin değil)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi İkinci Aşama : Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) LYS-1 : Matematik Sınavı (Matematik, Geometri) LYS-2 : Fen Bilimleri Sınavı (Fizik, Kimya, Biyoloji) LYS-3 : Edebiyat-Coğrafya Sınavı (Türk Edebiyatı, Coğrafya-1) LYS-4 : Sosyal Bilimler Sınavı (Tarih, Coğrafya-2, Psi., Sos., Mantık) LYS-5 : Yabancı Dil Sınavı (Almanca / Fransızca / İngilizce)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi İkinci Aşama : Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) (Kişisel görüş- Kesin değil) LYS-1 LYS-2 LYS-3 LYS-4 LYS-5
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Adaylar hangi sınavlara girecekler Fen, mühendislik vb. programlara girmek isteyen adaylar: 1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) 2. Matematik Sınavı (LYS-1) 3. Fen Bilimleri Sınavı (LYS-2) Sosyal bilimler, edebiyat, vb. programlara girmek isteyen adaylar: 1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) 2. Edebiyat-Coğrafya Sınavı (LYS-3) 3. Sosyal Bilimler Sınavı (LYS-4) İktisat, işletme, vb. Programlara girmek isteyen adaylar: 1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) 2. Matematik Sınavı (LYS-1) 3. Edebiyat-Coğrafya Sınavı (LYS-3) Yabancı dil vb. Programlara girmek isteyen adaylar 1. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) 2. Yabancı Dil Sınavı (LYS-5)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Adaylar hangi sınavlara girecekler Fen, mühendislik vb. programlara girmek isteyen adaylar : (Kişisel görüş - Kesin değil) YGS LYS-1 LYS-2
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Adaylar hangi sınavlara girecekler Sosyal bilimler, edebiyat, vb. programlara girmek isteyen adaylar: (Kişisel görüş - Kesin değil) YGS LYS-3 LYS-4
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Adaylar hangi sınavlara girecekler İktisat, işletme, vb. programlara girmek isteyen adaylar: (Kişisel görüş - Kesin değil) YGS LYS-1 LYS-3
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Adaylar hangi sınavlara girecekler Yabancı dil ile ilgili programlara girmek isteyen adaylar: (Kişisel görüş- Kesin değil) YGS LYS-5
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Sınavlar ne zaman yapılacak? (Kesin olmayan bilgiler) Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) : Nisan ayının ilk yarısında Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) : Haziran ayının ikinci yarısı Örnek bir program: Sabah Öğleden Sonra 1. Hafta : Cumartesi LYS-1 1. Hafta : Pazar LYS-4 2. Hafta : Cumartesi LYS-2 2. Hafta : Pazar LYS-3 LYS-5
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Puan Türleri Çok sayıda Ağırlıklı Puan Türü (LYS Puanı) olması planlanıyor Puan Türleri 4 grupta toplanabilir: (Kişisel görüş - Kesin değil) 1. Matematik-Fen Puan Türleri (MF-1, MF-2,....., MF-k) 2. Türkçe-Sosyal Puan Türleri (TS-1, TS-2,......, TS-m) 3. Türkçe-Matematik Puan Türleri (TM-1, TM-2,......, TM-n) 4. Yabancı Dil Puan Türleri (DİL-1, DİL-2,....., DİL-p)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Puan Türü örnekleri Matematik-Fen Puan Türleri (MF-1, MF-2,....., MF-k) (Kişisel görüş - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler -Kesin değil)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Puan Türü örnekleri Türkçe-Sosyal Puan Türleri (TS-1, TS-2,....., TS-m) (Kişisel görüş - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler – Kesin değil)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Puan Türü örnekleri Türkçe-Matematik Puan Türleri (TM-1, TS-2,....., TS-n) (Kesin değil - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler – Kesin değil)
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Puan Türü örnekleri Yabancı Dil Puan Türleri (DİL-1, DİL-2,....., DİL-p) (Kişisel görüş - Fikir vermek için oluşturulmuş örnekler – Kesin değil )
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Yükseköğretim Kurulunun aldığı karar çerçeveyi belirliyor. Belirlenen çerçeveye göre neler bellidir? Hangi sınavların yapılacağı (YGS; LYS-1, LYS-2, LYS-3, LYS-4, LYS-5) bellidir. Her sınavda hangi derslerle ilgili sorular sorulacağı bellidir. Hangi yükseköğretim programlarına girmek için hangi sınavlara girmek gerektiği ana hatlarıyla bellidir. Sınavların ne zaman yapılacağı yaklaşık olarak bellidir. Birinci aşamanın ikinci aşamayı etkileyeceği bellidir. Adayların tedirgin olmasını gerektiren bir durum yoktur. Adaylar mevcut sistemde hangi derslerle ilgili ne tür sorulara yanıt veriyorlarsa, yeni sistemde de aynı derslerle ilgili aynı tür sorulara cevap verecekler. Değişen nedir? Lisans programlarına gitme isteyen adaylar: çoğunlukla bir yerine üç sınava girecekler ve daha çok soruya cevap verecekler. Adayların ders düzeyindeki bilgi ve yetenekleri sınırlı sürelerde ölçülecek.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 Yeni Sınav Sistemi Henüz kesin olmayan konular nelerdir? Sınav süreleri, testlerdeki soru sayıları. YGS’de kaç soru kitabı kullanılacağı. YGS ve LYS puanlarının nasıl hesaplanacağı (puan aralıkları, ağırlıklı puan katsayıları, YGS testlerinden hangilerinin LYS puanlarını etkileyeceği, vb. ) OBP ve AOBP puanlarının hesaplanmasında bir değişiklik yapılacak mı? Yerleştirme puanlarının nasıl hesaplanacağı (puan aralığı, OBP/AOBP katsayıları, vb) Puan türleri, hangi yükseköğretim programlarının hangi puan türüyle öğrenci alacağı. Ek puanlıYOP’lar, ek puan katsayısı? ML çıkışlı adayların kendi alanındaki programlara gitmesi için düzenleme. Ayrıntı düzeyinde de olsa sistemde yapılabilecek diğer iyileştirmeler.