BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

Bilişsel Gelişim?.
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
KPSS KONU ANLATIMI Öğrenme Psikolojisi Murat CİVELEK
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
ÖĞRENME KURAMLARI Davranışçı Kuram Bilişsel Kuram Duyuşsal Kuram
Program Geliştirmenim Psikolojik Temelleri S.28-34
Davranışçı Öğrenme Kuramları
Bilişsel Öğrenme Kuramı
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI Serdar ERDOĞAN
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI.
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Edward Lee Thorndike ( )
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
P robleme D ayalı Ö ğrenme Dr Arzu ARSLAN Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi.
 bireyin gelişimi ve olgunlaşma düzeyi  bireylerin yetenek düzeylerindeki farklılıklar  Güdülenme  yetişilen sosyo- kültürel çevre  alınan eğitim.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRENME KURAMLARI, ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
3.Ünite Öğrenme,Bellek, Düşünme
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri
DERS PROGRAMI OLUŞTURMA
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ψ ÖĞRENME.
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
ÖĞRENME KURAMLARI KLASİK KOŞULLAMA.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
GESTALT KURAMI.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME KURAMLARI.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
ÖĞRENME.
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
Sunum transkripti:

BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN (1886-1959) ÖĞRENME SÜRECİ AMAÇ EYLEM BİLİŞSEL HARİTA OLUŞTURMA AMACA ULAŞMA (Ödül)

Kuram, Amaçlı Davranışçılık, İşaret Gestalt veya Beklenti Kuramı olarak da isimlendirilir.

TOLMAN’IN ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Davranış bir bütündür. Davranış amaçlıdır. Ödül beklentisi olan davranışlar öğrenilir. Pekiştirmenin verilmediği ortamlarda gizil öğrenme oluşur.

Tolmana göre öğrenme, çevreyi keşfetme sürecidir. Bu keşfetme sürecinde organizma bazı olayların başka olaylara yol açtığını ya da bir işaretin diğer bir işarete götürdüğünü öğrenir ve bunları kullanarak amacına ulaşır. Tolmana göre organizma çevreden birçok şey öğrenir ancak tüm öğrenmeleri etkinlik olarak göstermez. Organizmanın gereksinim duyuluncaya kadar göstermediği öğrenmeler örtük öğrenmelerdir.

Amaçlı davranış Ona göre davranış, basit bir U-T değil, amaca yöneliktir. Davranış ulaşılacak amaç doğrultusunda çevre koşullarına göre değiştirilebilir, uyum sağlayabilir bir özelliğe sahiptir. Örneğin; Her gün arabasıyla iş yerine giden kişinin arabası bozulursa otobüs, taksi, bir arkadaşının arabasıyla gitme gibi davranışlara dönüşebilir.

Bütüncü davranış Davranışı küçük parçalara, elementlere ayırarak çalışmak davranışın anlamını kaybettirmektedir. İşe arabayla gitme, yemek pişirme, çamaşır yıkama, sınavda cevapları yazma bütüncül davranışlardır. Tolman'a göre öğrenme için güdülenme gerekli değildir. Bu noktada Guthrie ile aynı, Thorndike, Skinner ve Hull ile farklı görüştedir. Çünkü güdülenme sadece "algısal vurgulayıcıdır”. Dikkatin nereye yöneleceğini belirler.

Beklenti Tolman'a göre kuramın temel sayıltısı şudur; Organizma bilgiyi, çevresel olaylara dikkat etme ve onları keşfetmesinin bir sonucu olarak kazanmaktadır. Bunun için ödül gerekli değildir. Amaca yönelik I. Uyarıcı, I. Tepki ve II. Uyarıcı sırasıyla gelirse beklenti güçlenir. Örnek; Kapı zili, zile basma, zil sesi.

Tolman'ın kuramının temelinde diğer davranışçılardan farklı olarak; öğrenmeyi davranış kuramlarında olduğu gibi küçük birimlerle değil bütüncül olarak ele almasıdır. Ona göre her davranışın bir amacı vardır. Diğer kuramcılar davranışı küçük birimler incelemişler bütünü gözden kaçırışlardır.

Gizli, (örtük) öğrenme Kişinin farkında olmadan öğrenmesidir. Kendi içinde ikiye ayrılır; Bilişsel harita Yer öğrenmesidir. Çevremizle ilgili zihnimizde oluşturduğumuz haritadır. Örnek; bilmediğimiz bir şehre gittiğimizde yaşadığımız durum Bilişsel senaryo Uzun süreli bellekteki işlemsel hafıza bilgilerine denir. Bir olayın nasıl gerçekleştiği ile ilgili senaryo vardır.

En az çaba ilkesi Organizma zihninde oluşturduğu haritalar ile kendisini amaca ulaştıracak olan en kısa yolu seçmektedir. Örneğin bir matematik problemi bir çok değişik yoldan çözülebilir organizma bunların hepsini öğrenmiş olabilir ancak organizma en kısa olan yolu seçecektir.

Deneme yanılma (Zihinsel) Eğer organizma bir amaç için bir çözüm üreteceksek kısa çözüm yolları için alternatifler arar. Bunu deneme-yanılma ile gerçekleştirir.

Performans Tolaman'a göre öğrenilenlerin gerek duyulduğunda gözlenebilir davranışa dönüştürülmesine denir. Örneğin A avukatının bürosunu bilebiliriz ancak avukata ihtiyacımız olana kadar bu bilgiyi bellekte saklarız. İhtiyaç ortaya çıkınca avukatın bürosuna gideriz.

Öğrenme Türleri Kateksis Eşdeğer inançlar Alan beklentileri Belirli dürtü durumları ile belirli nesnelerin ilişkilendirilmesi. Karadenizlilerin açlıklarını hamsi yiyerek giderme eğilimindedirler. Eşdeğer inançlar Alt amaç esas amaçla aynı değere sahip olduğunda alt amaç eşdeğer inanç oluşturmaktadır. Alan beklentileri Organizma neyin nereye götüreceğini öğrenir. Bir işareti gördüğünde bir sonrakinin onu izleyeceğini öğrenir.

Alan Biliş Yolları Problem çözme stratejisidir. Belli durumlarda algısal alanı düzenleme eğilimidir. Dürtü ayrımları Organizma dürtü durumunu belirler ve buna uygun tepkide bulunur.