Öğretim Tasarımı (Instructional Design)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

EĞİTİMDE FATİH PROJESİ
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
ASSURE MODELİ Öğrenenlerin Analizi A Grup Üyeleri Gökhan Kerim Güler
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Eğitim Öğretimde Planlama
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
ASSURE Modeli Hayrettin Binzet.
ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
PROGRAM TASARIMI
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
Prof. Dr. Buket Akkoyunlu
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
AYŞEGÜL KAYA.  Çekirdek Modeller (addie, gagne, briggs,wagner mod.)  Doğrusal Modeller (dick and carrey)  Esnek Modeller (assure, morrison, ros mod)
UZAKTAN EĞİTİM Uz. Fezile ÖZDAMLI.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
STRATEJİK PLANLAMA.
EĞİTİMDE FATİH PROJESİ
ÜNİTE 5: PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR VE TARİHSEL SÜREÇ
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
Strateji Geliştirme Başkanlığı
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler BÖLÜM 4 Öğretimin Değerlendirme ile Yapılandırılması.
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Sistem Yaklaşımı.
EĞİTİM BİR KÜLTÜRLEME ARACIDIR Kasıtlılık: Planlı olma.
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Ya ş am boyunca birilerini ya da bir ş eyleri model alma ihtiyacı duydunuz mu? Modeller her zaman do ğ ru i ş leri yapmamıza yardımcı olur mu? 2.
Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
Öğretim Teknolojisi & Materyal Geliştirme
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Öğretim Sürecinin Tasarımı
3 .BÖLÜM ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİSİ SİSTEMİ ASSURE MODELİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Sunum transkripti:

Öğretim Tasarımı (Instructional Design) Modeller Öğretim Tasarımı Modelleri Modellerin Ortak Özellikleri

Öğretim Tasarım Modelleri Öğretim tasarımı modellerinin çeşitliliği? Öğrenme-öğretme sürecine bakış açıları (öğretmen merkezli/öğrenci merkezli) Geliştirildiği ya da sıkça kullanıldığı sektörler İhtiyaçlar ya da görevin yapısal özellikleri (belirgin/bağımsız) Tasarım sürecinin işleyiş dinamikleri Üretilecek ürünlerin türü (materyal/sistem)

Öğretim Tasarım Modelleri Çekirdek modeller ADDIE Modeli Gagne, Briggs ve Wager Modeli Doğrusal modeller Dick, Carey ve Carey Modeli Esnek modeller Kemp, Morrison ve Ross Modeli ASSURE Modeli Gerlach ve Ely Modeli Etkileşimli modeller Hannafin ve Peck Modeli Knirk ve Gustafson Modeli Amerikan Hava Kuvvetleri Modeli Ardışık-Döngülü Model Sezgisel modeller Hızlı Prototipleme Modeli Birleşik modeller Seels ve Glasgow Modeli

Öğretim Tasarım Modelleri Çekirdek modeller Doğrusal modeller Esnek modeller Etkileşimli modeller Sezgisel modeller Birleşik modeller ADDIE Modeli Gagne, Briggs ve Wager Modeli Dick, Carey ve Carey Modeli Kemp, Morrison ve Ross Modeli ASSURE Modeli Smith ve Ragan Modeli Seels ve Glasgow Modeli …

Öğretim Tasarım Modelleri

ADDIE Modeli (Generik Modelleme) Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) Değerlendirme (Evaluation)

Değerlendirme - Düzeltme Analiz (Çözümleme) İhtiyaçları belirleme Öğrenen analizi Kurumsal analiz Öncelikleri belirleme Tasarım (Tasarımlama) Öğretim amaçları İçerik seçme ve düzenleme Strateji geliştirme Ölçme araçlarını hazırlama Geliştirme Uygulama planı Öğrenci kitabı Eğitimci kılavuzunu geliştirme Materyalleri üretme Uygulama Zaman çizelgesi Bütçe Ortam Öğretmenlerin eğitimi Değerlendirme Ara değerlendirme Düzeltme Son değerlendirme Geleceğe yönelik kestirimler Değerlendirme - Düzeltme

A D I E Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) İhtiyaç Analizi (Needs Analysis) Probem nedir? Problemi nasıl çözeriz? Görev Analizi (Tasks Analysis) İçerik nedir? Yapılacak görev nedir? Öğretim Analizi (Instructional Analysis) Ne öğrenilmelidir? D Tasarım (Design) Hedefler nelerdir? Hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını nasıl anlarız? Hedefleri başarabilmek için öğretim stratejileri ne olmalıdır? Hangi öğretim ortamı (media) ve yöntemler (method) etkilidir? Geliştirme (Development) Taslak Materyaller (Draft materials) Materyallerin mesajı nedir? Öğretim Ortamının Üretimi (Media Production) Materyallerin görünümü ve sesleri nasıldır? Süreç Değerlendirme (Formative Evaluation) Materyaller kalite standartlarını karşılıyor mu? Öğrenciler materyallerden öğreniyorlar mı? Materyaller nasıl iyileştirilebilir? I Uygulama (Implementation) Öğrenen, öğretim (ders için) sorumluluğunu almaya hazır mı? E Değerlendirme (Evaluation) Problem çözüldü mü? Etkileri nelerdir? Hangi değişikliklere ihtiyaç vardır?

A D I E Analiz Ne öğretileceğini tanımlama süreci İhtiyaç analizi Görev analizi Öğretim analizi Problem durumu Davranışsal görev durumları Öğrenenin giriş özellikleri D Tasarım Öğrenmenin nasıl oluşacağını belirleme süreci Hedeflerin yazılması Testlerin geliştirilmesi Öğretimin planlanması Ölçülebilir hedefler Ölçüt (kriter) odaklı testler Tasarım özellikleri Geliştirme Materyal üretme süreci Öğretim ortamını oluşturan ekiple çalışılması Öğretim materyallerinin geliştirilmesi Materyallerin denenmesi İlan tahtası Senaryo Alıştırmalar (uygulamalar) Öğrenci performansına dayalı gözden geçirme I Uygulama Gerçek dünya bağlamında projeyi uygulama (kullanma) süreci Öğretmenlere ve yöneticilere eğitim verilmesi Kaynakların dağıtımını planlama Bakım (sürdürme) sisteminin geliştirilmesi Öğretmen ve öğrenci rehberi Öğrenci ilerlemelerini izlemek için sistemler Kaynak kullanımını izlemek için işlemler E Değerlendirme Öğretimin etkisini belirleme süreci Mezunların izlenmesi (araştırılması) Yönetim, sürdürme (bakım) ve maliyetin izlenmesi Değişiklik için öneriler Proje raporu

A D I E Analiz Tasarım Geliştirme Uygulama Sonuç Değerlendirme Görev Analizi İhtiyaç Analizi Hedefler ve Değerlendirme Öğretim Stratejisi Dağıtım Sisteminin Seçimi Öğretim Ortamının Üretimi Süreç Değerlendirme Uygulama Sonuç Değerlendirme Materyallerin Taslağının Hazırlanması Öğretim Analizi A Analiz Problem nedir? Problemi çözmek için ne yapmalıyız? Görev veya içerik nedir? Ne öğretilmelidir? D Tasarım Hedefler nelerdir? Hedefler ulaşabilmek için ne yapmalıyız? Hedefleri başarabilecek öğretim stratejileri nelerdir? Uygun maliyetli medya ve metotlar nelerdir? Geliştirme Taslak materyaller Materyaller ne söyleyecek? Öğrenme ortamı (medya) üretimi Materyallerin görünümü ve sesleri nasıldır? Öğrenciler materyallerden öğreniyorlar mı? Materyaller nasıl iyileştirilebilir? I Uygulama Öğrenen, öğretim (ders için) sorumluluğunu almaya hazır mı? E Sonuç Değerlendirme Problem çözüldü mü? Etkileri nelerdir? Hangi değişikliklere ihtiyaç vardır?

Briggs Modeli ANALİZ TASARIM YAYGINLAŞTIRMA GELİŞTİRME ALAN DENEMESİ KURUMSALLAŞTIRMA YAYGINLAŞTIRMA

Gagne, Briggs ve Wager Modeli Öğrenci performansını ve öğretimi değerlendirme Dersleri tasarlama Öğrenme ortamını seçme Öğretim olaylarını belirleme Öğretim sırasını tasarlama Öğrenme görevini analiz etme Performans hedeflerini tanımlama

Öğretim Tasarımı Modelleri - Gagne -Briggs 1979 Model Öğretim sistemleri tasarımının aşamaları Sistem düzeyi İhtiyaçların, hedeflerin ve önceliklerin analizi Kaynakların analizi. Sınırlamalar ve alternatif sistemleri Kapsamın ve program ve dersin sırasının belirlenmesi. Sınıf düzeyi Sınıf düzeyinde yapının ve sıranın belirlenmesi Sınıf düzeyinde hedeflerin analizi Ders düzeyi Performans hedeflerinin tanımlanması Ders planlarının hazırlanması Materyal ve ortamların geliştirilmesi, seçilmesi Öğrenci performansının değerlendirilmesi Öğretmenlerin hazırlanması Süreç değerlendirme Alan testleri, gözden geçirme Ürün değerlendirme Yükleme ve yayılma

Dick ve Carey Modeli Öğretim Analizi Öğrenen ve Bağlam Analizi Öğretim hedeflerini tanımlayıcı ihtiyaç değerlendirme Öğretim Analizi Öğrenen ve Bağlam Analizi Performans Hedefleri Değerlendirme Araçları Öğretim Stratejisi Öğretim Materyalleri Süreç Değerlendirme Sonuç Değerlendirme Öğretimi Gözden Geçirme

Dick ve Carey Modeli Yeniden düzenleme Öğretim analizini yapma Öğretim hedeflerini belirleme Öğretim analizini yapma Giriş davranışların ve özelliklerin belirlenmesi Performans hedeflerini yazma Test maddelerini yazma Öğretim stratejileri geliştirme Öğretim materyallerini geliştirme ve seçme Süreç değerlendirmeyi tasarlama ve yürütme Yeniden düzenleme Ürün değerlendirmeyi tasarla ve yürüt

Kemp, Morrison ve Ross Modeli

Kemp, Morrison ve Ross Modeli Temel ilkeler; Sistematik yaklaşım Belirgin ayrıntılar İçerik geliştirme düzeyinde başlar Tüm ayrıntılar için öğrenci düşünülmeli Öğrenciler için doyum sağlayıcı ortam ve başarı En iyi yol yoktur.

A S U R E ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaçları Belirleme Analyze learners State objectives Select media and materials Utilize media and materials Require learner participation Evaluate and revise Öğrencilerin Analizi Amaçları Belirleme Ortam ve Materyal Seçimi Ortamı ve Materyalleri Kullanma Öğrenci Katılımını Sağlama Değerlendirme ve Güncelleme

Gerlach ve Ely Modeli

Amerikan Hava Kuvvetleri Modeli Sistem İhtiyaçlarını Analiz Öğretimi Tanımlama Hedefler Geliştirme ve Testler Hazırlama Öğretimi Yürütme ve Değerlendirme Öğretimi Planlama, Geliştirme ve Kontrol Etme Geribildirim ve Etkileşim

Hızlı Prototipleme Modeli İhtiyaçları belirle ve içeriği analiz et Amaçları oluştur Prototipi hazırla (Tasarım) Prototipi uygula (Araştırma) Sistemi kur ve sürdür

Seels ve Glasgow Modeli (Acemiler)

Seels ve Glasgow Modeli (Acemiler) Problem analizi Görev ve öğretim analizi Öğretim Stratejisi Hedefler ve testler Öğrenme ortamı kararı Materyal geliştirme Uygulama ve bakım Süreç (ara) değerlendime Sonuç değerlendirme Dağıtım Yayılma

Seels ve Glasgow Modeli (Uygulayıcılar) Yayılma Proje Yönetimi Problem Analizi Görev Analizi Öğretim Analizi Hedefler Testler Süreç Değerlendirme Materyal Geliştirme Öğretim Stratejileri Dağıtım Sistemleri Sonuç Değerlendirme Uygulama Bakım Geribildirim Etkileşim

Smith ve Ragan Modeli Analiz Strateji Değerlendirme Öğrenme ortamı Öğrenenler Öğrenme görevi Analiz Test maddelerinin yazılması Strateji Belirleme Düzenleme stratejileri Ulaştırma stratejileri Yönetim stratejileri Biçimlendirmeye dönük değerlendirme Değerlendirme Öğretimin gözden geçirilmesi ve düzeltilmesi Yönergelerin yazımı ve üretimi

Öğretim Tasarım Modellerinin Ortak Özellikleri Çıktılar – Genel amaçlar ve ayrıntılı alt amaçların gözenebilir biçimde formüle edilmesi Testler – Amaçlar ve alt amaçlara karşılık gelen ön-testin ve son-testin geliştirilmesi Analiz – Öngörülen öğrenme yeterlikleri açısından amaçların ve alt amaçların analiz edilmesi Öğrenci özellikleri – Hedef kitlenin özelliklerinin belirlenmesi

Öğretim Tasarım Modellerinin Ortak Özellikleri Strateji – İçerik ve öğrenci özelliklerine uygun öğretim stratejisinin belirlenmesi Ortam – Stratejileri uygulamak için uygun eğitim ortamının seçilmesi Geliştirme – Stratejilere dayalı olarak öğretim ve öğrenme materyallerinin geliştirilmesi Deneme – Tasarlanan öğretimin hedef kitle üzerinde uygulanarak sınanması Kurma/İzleme – Öğretim programının kurumsallaştırılması, gözden geçirilmesi ve iyileştirilmesi

Öğretim Tasarım Modellerinin Ortak Özellikleri İhtiyaç – Problemin analiz edilmesi ve ihtiyacın belirlenmesi, Alternatifler – Öğretime alternatif olabilecek eğitim-dışı seçeneklerin dikkate alınması Sınırlılıklar – Sistem ve çevreyi inceleyerek sınırlılıkların belirlenmesi Maliyet hesapları – Öğretim programlarının yaklaşık maliyetlerinin hesaplanması

Ayrıntılı İnceleme Gagne, Briggs ve Wagner’in Öğretim Tasarımı Modeli Öğrenci performansını ve öğretimi değerlendirme Dersleri tasarlama Öğrenme ortamını seçme Öğretim olaylarını belirleme Öğretim sırasını tasarlama Öğrenme görevini analiz etme Performans hedeflerini tanımlama

Ayrıntılı İnceleme Dick, Carey ve Carey’in Öğretim Tasarımı Modeli Öğretim hedeflerini tanımlayıcı ihtiyaç değerlendirme Öğretim Analizi Öğrenen ve Bağlam Analizi Performans Hedefleri Değerlendirme Araçları Öğretim Stratejisi Öğretim Materyalleri Süreç Değerlendirme Sonuç Değerlendirme Öğretimi Gözden Geçirme

Ayrıntılı İnceleme Kemp, Morrison ve Ross’un Öğretim Tasarımı Modeli

Özet Modeller Öğretim Tasarımı Modelleri Modellerin Ortak Özellikleri Ayrıntılı İnceleme