İKİNCİ DERS İKTİSADIN TANIMI, KAPSAMI VE TEMEL KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ
DERS 1 GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
İŞLETME YÖNETİMİ.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İşletme ve Ekonomi Copyright S.K.Mirze.
İKTİSADA GİRİŞ.
İşletme Bilimi İşletmelerin kuruluşu, finansmanı, üretim araçlarının sağlanması, üretilen mal ve hizmetlerin pazarlanması, örgütlenip, yönetilmeleri ve.
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Ekonomik Sistemler Pazar EkonomisiPazar Ekonomisi: Kaynaklar fiyat mekanizmasına göre tahsis edilir. Pazar fiyatı talep ve arzın güçlerine göre belirlenir.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Kaynaklar sınırlı ancak ihtiyaçlarımız (yiyecek,giyecek,konut) sınırlı. Ekonomi sınırlı kaynaklarla sınırsız ihtiyaçların nasıl giderileceğini inceleyen.
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Talep Analizleri Marjinal Fayda Yaklaşımı Yrd.Doç Dr. Dilek Seymen
Klasik ve Keynesçi İktisat
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Pazarlama ve Temel Kavramlar
AKÖREN ALİ RIZA ERCAN MYO
GENEL EKONOMİ 1 1.Konu:TemelEkonomi Kavramları Öğr.Gör.Refika Boyacıoğlu Atalay.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİLLİ GELİRİN HESABI.
GENEL İŞLETME İŞLETME EKONOMİSİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE İLİŞKİLİ OLDUĞU BİLİM DALLARI.
Mühendislik Ekonomisi
Tüketici Dengesi.
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
İŞLETME nedir? İnsan ihtiyaçlarını karşılayarak isteklerini tatmin etmek üzere kurulan ve işletilen ekonomik, teknik, yasal ve sosyal nitelikleri bulunan.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
KITLIK KANUNU VE EKONOMİ
İktisadın Konusu 1 İktisadın konusu insan davranışlarıdır. Almak, satmak, tüketmek, üretmek vb.
Kıtlık Kanunu ve Ekonomi İlmi
Öğr.Gör Seda AKIN GÜRDAL
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İKTİSADA GİRİŞ.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
FİYAT MEKANİZMASI.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKRO İKTİSAT İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 2 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 3 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

İKİNCİ DERS İKTİSADIN TANIMI, KAPSAMI VE TEMEL KAVRAMLAR

İÇİNDEKİLER GİRİŞ İKTİSADIN TANIMI OLAYLARA İKTİSADİ BAKIŞ İhtiyaç, Kaynak, Kıtlık OLAYLARA İKTİSADİ BAKIŞ Hanehalkı, Firma, Devlet Rasyonel Davranış Marjinal Analiz İKTİSADİ DÜŞÜNCE TARZINDA YAPILAN HATALAR İKTİSADIN BÖLÜMLERİ İKTİSATTA GRAFİKLERİN KULLANIMI

GİRİŞ HERHANGİ BİR ŞEY EVRENDE, EKONOMİ İLE DOĞRUDAN VEYA DOLAYLI OLARAK İLİŞKİSİ OLMAYAN HERHANGİ BİR ŞEY (DAVRANIŞ, FAALİYET, HAREKET, OLAY , VS.) VAR MIDIR?

İKTİSAT ALANINDA UZMAN OLMADAN HAL BÖYLE İKEN, BU DÜNYADA İKTİSAT BİLMEDEN, İKTİSAT ÖĞRENMEDEN, İKTİSAT ALANINDA UZMAN OLMADAN YAŞAYABİLMEK MÜMKÜN MÜDÜR?

Hayatınızı, iktisat bilgisine sahip olarak veya sahip olmadan sürdürmek sizin seçiminiz; Fakat bilmelisiniz ki, bu seçiminizin sonuçlarına kesinlikle katlanmak zorunda kalacaksınız.

THERE IS NO SUCH THING AS A FREE LUNCH “Ben İktisatçının” hep tekrar ettiği gibi; THERE IS NO SUCH THING AS A FREE LUNCH

İKTİSADIN TANIMI İktisat, insanların sınırsız ihtiyaçlarını karşılamak için sınırlı kaynaklarını nasıl dağıttıklarını (tercihlerini) inceleyen bilim dalıdır. İktisat, kıtlık koşulları altında yapılan tercihlerin incelenmesidir

KAVRAMLAR 1. KITLIK İNSANLARIN İHTİYAÇLARININ SINIRSIZ OLMASINDAN KAYNAKLANIR KAYNAKLARIN SINIRLI OLMASININ SONUCUDUR SINIRSIZ İHTİYAÇLAR KARŞISINDA KAYNAKLARIN SINIRLI OLMASI OLGUSUDUR

İHTİYAÇLARIN ÖZELLİKLERİ İhtiyaç, karşılandığında haz ve doyum veren, karşılanmadığında ise yaşanan acı ve üzüntü duygusudur Zorunlu İhtiyaç: Yaşamı devam ettirmek için zorunlu olan Zorunlu olmayan ihtiyaç: Yaşamsal olmayan fakat haz veren İHTİYAÇLARIN ÖZELLİKLERİ İnsan ihtiyaçları sonsuzdur İhtiyaçlar şiddet bakımından farklıdırlar Tatmin edildikçe ihtiyacın şiddeti azalır Bazı ihtiyaçların ise tatmin edildikçe şiddeti artar İhtiyaçlar, ihtiyaçları karşılayan mallar ikame edilebilir İktisatçılar ihtiyaçların ahlaki yönü ile ilgilenmezler

3.MALLAR VE HİZMETLER İnsanların ihtiyaçlarını doğrudan veya dolaylı olarak karşılama özelliği olan her şeye mal denir. Malların talep edilmesinin sebebi fayda sağlamalarıdır. Fakat Ekonomide insana fayda sağlayan her mal analize konu olmaz. Analize konu olan mallar yalnızca ekonomik mallardır. Ekonomik Mal: Belirli bir çaba ve bedel karşılığı sahip olunabilen maldır Serbest mal: Çaba sarf etmeden doğada her istendiğinde bedelsiz bulunabilen maldır

EKONOMİK MALLARIN ÇEŞİTLERİ Ekonomik malları özelliklerini dikkate alarak sınıflandırmak mümkündür: A. GÖRÜNÜŞLERİNE GÖRE: MAL: İhtiyaçları tatmin etme özelliğine sahip fiziksel varlıklardır HİZMETLER: İhtiyaçları tatmin etme özelliği olan, maddi olmayan varlıklardır. Malın Özellikleri İnsan ihtiyaçlarını gidererek fayda sağlar Ekonomik malların bir değeri vardır Hizmetlerin özellikleri Hizmet ürünlerinin maddi varlığı yoktur Depolamak, saklamak mümkün değildir, üretildiği anda tüketilir, mülkiyeti el değiştirilemez Mübadele üretici-tüketici arasında doğrudan gerçekleşir

MALLARIN ÇEŞİTLERİ DEVAM… B. KARŞILADIKLARI İHTİYACA GÖRE Tüketici malları: Tüketicinin ihtiyacını doğrudan karşılayan mal Üretici malları: Diğer malların üretiminde kullanılan mallar C. KALICI OLUP OLMAMALARINA GÖRE Dayanıklı mallar: uzun süre fayda sağlayan mallardır Dayanıksız mallar: Fayda sağladığında yok olan mallardır D. ARALARINDAKİ İLİŞKİLERE GÖRE İkame mallar: Aynı ihtiyacı karşılayabilen, bu açıdan bir birlerinin yerine kullanılabilen mallar Tamamlayıcı mallar: Bir ihtiyacı ancak birlikte kullanılmaları halinde giderilebildiği mallar E. MÜLKİYET AÇISINDAN Özel mallar: satın alan kişinin izni olmaksızın başkalarının tüketmesinin mümkün olmadığı mallar Kamusal Mallar: bir kişinin kullanımın bir başkasının kullanımına engel olmadığı mallar ve başkalarının tüketiminin engellenemediği mallardır.

4.KAYNAKLAR Kaynaklar, mal ve hizmet üretiminde kullanılan, doğa yada insanlar tarafından sağlanan tüm araçlardır KAYNAKLAR = ÜRETİM FAKTÖRLERİ = GİRDİLER KAYNAKLAR= EMEK+SERMAYE+ TOPRAK(+-)GİRİŞİM EMEK: Mal ve hizmet üretmek için gerekli fiziksel ve zihinsel çalışmalar SERMAYE: Diğer malları üretmek için kullanılan makineler, araçlar ve fabrikalar (=fiziksel sermaye) Finansal Sermaye=Fiziksel sermaye üzerindeki mülkiyet hakkı Beşeri Sermaye= çalışanların eğitimle elde ettikleri bilgi birikimi ve yetenekler TOPRAK: Doğa tarafından sağlanan, yer altı ve yer üstü kaynaklarının tamamıdır GİRİŞİMCİ (MÜTEŞEBBİS): Üretim faktörlerini bir araya getirerek üretim gerçekleştiren, işin riskini ve belirsizliği üstlenen kişi, şirket yada kamu kuruluşudur.

ÜRETİM NASIL GERÇEKLEŞTİRİLİR Üretim, bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak için kıt mal ve hizmetlerin miktar yada faydalarını arttırmayı amaçlayan çabalardır. ÜRETİM NASIL GERÇEKLEŞTİRİLİR Mekan faydası sağlayarak Zaman faydası sağlayarak Mülkiyet faydası sağlayarak Şekil faydası sağlayarak

ÇEVREMİZDEKİ OLAYLARA BİLİMSEL BAKIŞ Bilimlerin amacı, dünyada tekrar eden olayları keşfetmek ve bu bilgiyi ve kuralları kullanarak pratik problemleri çözmektir. Her bir bilimin inceleme konusu bir diğerinden farklıdır Fiziğin konusu, madde, hareket güç ve enerjidir. Kimya elementlerin kompozisyonu ve onların reaksiyonları ile ilgilenir. Her bir bilimin kendine has olayları görme şekli vardır Fizikçi baktığında maddeyi oluşturan atomları görür, uygulanan gücü görür. Kimyacı baktığında, elementleri, bağları kimyasal reaksiyonları görür. Her biri varlıkları görmek için farklı araçlar kullanırlar.

ÇEVREMİZDEKİ OLAYLARA BİLİMSEL BAKIŞ SOSYAL BİLİMLERİN ANALİZ YÖNTEMİ Pennsylvania Üniversitesindeki hocalarımızdan biri, yöneylem araştırmalarının kurucusu, sistem düşüncesinin öncüsü, yönetim bilimcisi, felsefeci ve matematikçi Russell Ackoff idi. Ackoff bir makalesinde, fizik bilimlerin analiz yöntemi, ele alınan bir parçayı, acaba bu parça kendisinden daha küçük hangi parçalardan kuruludur diye onun bölünemez en küçük parçasına (atomuna) kadar parçalara ayırmaktır. Sosyal bilimlerin analiz yöntemi ise, ele alınan parçayı,  acaba bu parça, kendinden büyük hangi parçaya aittir diye düşünüp,  “bütün”e ulaşmaktır diye yazmıştı.  Onun bu satırları bana hep rehber olmuştur

OLAYLARA İKTİSADİ BAKIŞ İktisat, hayatın ekonomik yönü ile ilgilenirler. iktisatçıların olaylara kendilerine has bir bakış şekli vardır İktisatçılar etraflarına baktıklarında kıtlık görürler KITLIK TERCİH (SEÇİM) NE, NASIL, KİM İÇİN İktisatçı baktığında, piyasa görür; bu piyasada bir birleri ile iletişim içerisinde olan karar verme birimleri vardır ve bu birimlerin davranışları sonucu denge fiyatı oluşmaktadır. İktisatçılar bu olayları açıklamak için farklı araçlar kullanırlar. İktisatçı açıklamalarında arz ve talebi kullanır Arz ve talep edenler arasındaki etkileşim sonucu piyasada oluşan fiyatı kullanır

SEÇİMİ, İKTİSADİ (KARAR) BİRİMLER (fayda maliyet analizi ile) YAPARLAR İKTİSADİ BAKIŞ DEVAM… SEÇİMİ, İKTİSADİ (KARAR) BİRİMLER (fayda maliyet analizi ile) YAPARLAR HANEHALKI: Birlikte yaşayan, finansal kararlarını birlikte alan insanlardır FİRMALAR: Üretim faktörlerini kullanarak üretim yapan ve ne üretileceğine karar veren bütün üretici birimler (şirket, devlet, bakkal..) DEVLET: Piyasaya üretici ve tüketici olarak katılabilen, vergi toplama ayrıcalığı olan ve ekonomide gerekli düzenlemeleri yapma ayrıcalığına sahip organizasyondur.

İKTİSADİ BAKIŞ DEVAM….. RASYONEL DAVRANIŞ: Karar alma durumunda olan iktisadi birimin kendi hedefine uygun biçimde hareket etmesi demektir Birimler kendi çıkarlarına göre hareket ederler Rasyonel davranış yanlış karar vermemek değildir MARJİNAL ANALİZ: mevcut koşullar değiştiği zaman ne olacağının incelenmesidir; İktisadi Karar Birimleri Kararlarını marjinde alırlar: Kararlarda bütün süreçler değil, değişimin etkisi en büyük etkiyi yapar

İKTİSADİ DÜŞÜNCE TARZINDA YAPILAN HATALAR DİĞER ŞARTLAR SABİTKEN (CETERIS PARIBUS) VARSAYIMININ DİKKATE ALINMAMASI BİRLİKTE DEĞİŞİM VE NEDENSELLİĞİN AYNI ŞEY OLDUĞUNA İLİŞKİN YANLIŞ DÜŞÜNCELER TÜMLEME YANILGISI TEORİ-PRATİK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN KAVRANAMAMIŞ OLMASI

İKTİSADIN BÖLÜMLERİ MİKRO İKTİSAT: İktisadın birey, firma, piyasa gibi küçük birimlerinin tercihlerini inceleyen bölümüdür. Analiz aracı olarak mikroskoba benzer MAKRO İKTİSAT: Ekonomiyi bir bütün olarak ele alan ve toplulaştırılmış davranışları incelen bölümüdür. Analiz aracı olarak teleskoba benzer

TEŞEKKÜRLER