BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Soru Cevap yöntemi Mehmet Taş
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: HEDEF
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Öğretim Durumlarını Planlama
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA-UYGULAMA) ÖĞRETİM ÜYESİ: PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN HAZIRLAYAN: GÜLDEN SONGUN AFYONKARAHİSAR 2008.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Bilişsel Hedeflere Göre Davranış Yazma
BLOOM VE BİLİŞSEL TAKSONOMİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Program Geliştirmede Hedef
( Analiz- Sentez- Değerlendirme )
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÜNİTE 7: PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Stratejileri]
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
OKUMA ÖĞRENME ALANI KAZANIMLARI VE BİLİŞSEL SINIFLANDIRMA
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
EĞİTİM PROGRAMININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
FEN ÖĞRETİMİNİN NİTELİĞİ VE AMAÇLARI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eğitim Programı Nasıl Hazırlanır?
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
EĞİTİM PROGRAMININ ÖĞELERİ
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
SORU CEVAP YÖNTEMI MEHMET TAŞ SORU TÜRLERI Nitelikli Açısından Amaçların Düzeyine Göre Cevaplama Şekline Göre Öğretim Yöntemine Göre Yöneltme.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
21. YY BECERİLERİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME) DANIŞMAN:PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN DR.AHMET BEŞTEPE AKÜ TIP FAK. TIBBİ GENETİK AD.

BİLİŞSEL HEDEFLER KATEGORİ TANIMLAMA BİLGİ Önceki öğrenme materyallerini hatırlama yeteneği KAVRAMA Belirtilen fikirler, açıklamalar, anlamı tutma yeteneği UYGULAMA Yeni koşullarda materyalleri kullanmayı öğrenme yeteneği ANALİZ Parçalı materyalleri ayrılmış materyaller arasında ilişkileri gösterme yeteneği SENTEZ Bütün yeni ilişkileri kurma,ayrı fikirleri beraber koyma yeteneği DEĞERLENDİRME Kriter yapma ve materyallerin değeri hakkında yargıçlık yapma yeteneği

ANALİZ BASAMAĞI Kişinin çevresini kapsayan nesneler, olgu ve olaylar pek çok öğeden oluşabilir. Bu öğelerin arasında etkileşim vardır. Etkileşimde karşılıklı ilişkiler bulunur.Bu olaylar karmaşık bir bilgi yığını haline geldiğinde analiz etme zorunluluğu olabilir. A.ÖĞELERE DÖNÜK ANALİZ Bir bilgi bütünü ya da bir sistemi, yapıyı oluşturan öğeleri,yine o bütün, sistem, yapıda yer aldığı biçimiyle öğelerine ayırma işidir. Bu basamakta ,kırma, yıkma, bozma gibi davranışlar söz konusu değildir.

ANALİZ BASAMAĞI B.İLİŞKİLERE DÖNÜK ANALİZ Bir bilgi bütününde,sistemde,yapıda bulunan öğeler arasında etkileşim vardır.Bu etkileşim,belli bazı bağıntılar yani ilişkilerden oluşur.Örneğin;Hastalığı oluşturan etmenler arasındaki bağlantıyı saptayabilme. C.ÖRGÜTLEME İLKELERİNE DÖNÜK ANALİZ Bir bilgi bütününde, sistemde, yapıda öğeler ve öğeler arasındaki ilişkilerin dayandığı temel ilkeler,genellemeler,kuramlar vardır.Bu ilke, genelleme ve kuramların saptanması gerekir. Bilimsel tutum ve araştırmalar için bu basamaktaki hedefler büyük bir önem taşır. Bu alana örnek; Fiziki bir olguda ifadesi bulunan doğal genellemeleri saptayabilme.

SENTEZ BASAMAĞI Sentez, öğeleri, belli ilişkilere, belli kurallara göre birleştirip bir bütün oluşturma işidir. Sentezde;yenilik,orijinallik,buluş,yaratıcılık,icat etme gibi özellikler söz konusudur. A.ÖZDEŞSİZ BİR İLETİŞİM MUHTEVASI OLUŞTURABİLME Kişinin kendine özgü ,benzeri olmayan,yeni bir türü oluşturma işidir. Bir öğrencinin kendine özgü ,benzersiz yeni orijinal bir bilgi,bir eser ortaya koyması, bir öğretmenin dersiyle ilgili bir test hazırlaması bu basamak için örnek hedefler olabilir.

SENTEZ BASAMAĞI C.SOYUT İLİŞKİLER TAKIMI GELİŞTİREBİLME B.BİR PLAN VEYA İŞLEMLER TAKIMI ÖNERİSİ OLUŞTURABİLME Bu basamakta üründen çok süreç vurgulanmaktadır.Çünkü burada söz konusu olan,iş yapmak değildir.Bir iş üretilirken alışılagelen plan ya da işlemler takımı dışında , yeni ve orijinal plan ya da işlemler takımı oluşturmaktır. Örneğin; yeni bir giyim üretimi tekniği geliştirme. C.SOYUT İLİŞKİLER TAKIMI GELİŞTİREBİLME Bu basamakta öğrenciden, üzerinde çalıştığı nesneler olgular,ve yapıları açıklayabilecek denenceler,genellemeler,kuramlar,kavramsal ya da matematiksel modeller ve sistemler geliştirmesi istenir. Örneğin ; eldeki ürünleri pazarlamak için işlerliği olan bir sistem önerebilme.

DEĞERLENDİRME BASAMAĞI Bilişsel,Duyuşsal,Devinişsel Alanın her basamağında elde edilen bilgilerin,belli amaçlar esasında yargılanmasıdır. Yargılama bilinçli olmalı ,ölçütlere ,kural ve ilkelere dayandırılmalıdır. İki alanda incelenir: İÇ ÖLÇÜTLERLE DEĞERLENDİRME Bir bilişsel ,duyuşsal ya da devinişsel ürünün kendi içindeki tutarlılığı,doğruluğu, kendi iç yapısından gelen genellemelere uygunluğu,akıcılığı gibi özelliklerin değişik boyutlarda irdelenme işidir. Örneğin; Düzeyine uygun bir edebi metni, böyle bir metinde bulunması gerekenleri eleştirebilme. DIŞ ÖLÇÜTLERLE DEĞERLENDİRME Bilişsel,Duyuşsal ve Devinişsel Alanla ilgili herhangi bir ürün “kullanılan araç ve gereçler,izlenen yollar, iş ve işlem basamakları,ekonomiklik,amaca uygunluk,dayanıklılık, verim ve güç” açısından değerlendirilebilir. Ayrıca bir ürün diğer bir ürün ya da ürünlerle de karşılaştırılabilir. Örneğin ; Ekonomik doktrinleri karşılaştırıp temel ölçütlere göre değerlendirme

BİLİŞSEL ALANLA İLGİLİ HEDEFLERİN DAVRANIŞA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ Bilgi basamağında; hedef davranışlar görünce tanıma, sorunca hatırlayıp söyleme, ezberleme, seçip alma, eleştirme, doğru ya da yanlış olduğunu söyleme, olguyla ilgili kuruluş ve kişileri, nesne, olgu ve olayların girdikleri sınıfları ve türleri yazma, araç gerecin adını yazma, söyleme, ölçüt, yöntem, ilke ve kuramların özelliklerini ve kullandıkları yerleri yazma, eleştirme gibi davranışları kapsar.

BİLİŞSEL ALANLA İLGİLİ HEDEFLERİN DAVRANIŞA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ Kavrama basamağında; Bilgi basamağında kazanılan davranışların,öğrenci tarafından özümlenmesi, kendine mal edilmesi, anlamının yakalanması söz konusudur. Örneğin; Sözel olarak verilen bir iletişimi, matematiksel dile,grafiğe, simgelere, diğer bir dile bozmadan çevirip söyleme. Uygulama basamağında; Öğrenci Bilgi ve kavrama basamaklarında kazandıklarına dayanarak,kendisi için yeni sorunları çözer. Örneğin dört işlemle ilgili belli başlı problemleri çözebilme. Analiz basamağında; bir bilgi bütününü ya da örüntüsü, öğeleri,ilişkileri ve örgütleme açısından incelenir. Bir bütünü kendi içinde bölümlere, bölümleri de alt bölümlere ayırıp yazma bu davranışlar içindedir.

BİLİŞSEL ALANLA İLGİLİ HEDEFLERİN DAVRANIŞA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ Sentez basamağında; hedefler davranışa dönüştürülürken, sentezin özelliklerine uyulmalıdır. Sentez yalnız başına birleştirme değildir. “ Yeni bir çözüm yolu bulma, yeni bir orijinal güç kaynağı geliştirme,tutarlılığı olan matematiksel bir model düzenleme” bu basamağın kapsamı içindedir. Değerlendirme basamağında; ölçme sonuçlarını ölçüte vurup,bir yargıya varma süreci vardır.Örneğin; bir edebi yapıtın yazım kurallarına uygunluğunu irdeleme, bir giysinin modele uygunluğunu araştırma

BİLİŞSEL ALANLA İLGİLİ HEDEFLERİN DAVRANIŞA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ ANALİZ : Hedef : Türkçe Dersinde verilen bir cümleyi öğelerine ayırabilme. Davranış : Verilen bir cümlenin öğelerini bulup gösterme / seçip işaretleme. SENTEZ : Hedef : Matematik Dersinde dört işlemle ilgili problem oluşturabilme. Davranış : Problemin amacını belirleyip yazma / Problemin verilerini belirleyip yazma Problemin işlemleri için gerekli zamanı belirleyip yazma / Ön deneme yapma DEĞERLENDİRME: Hedef : Bir resmi, olması gerekli özelliklere göre eleştirebilme. Davranış : Resimde perspektifteki tutarlığı, gerekçe göstererek yazma /söyleme.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER