Bir eksik rekabetçi firma;

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Mal ve Faktör Piyasaları
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
MİKRO-İKTİSAT Ders 9 Tekelci Rekabet ve Oligopol
Eksik rekabet altındaki bir firma
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Bazı anahtar sorular Neden toplumun paraya ihtiyacı vardır?
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Talebin fiyat esnekliği
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 24 Aralık 2008
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
Oligopol.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Sunum transkripti:

Chapter 10 Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation by Peter Smith

Bir eksik rekabetçi firma; Çoğu piyasalar iki aşırı uç piyasa olan tekel ve tam rekabet yapılarının arasında kalır. Bir eksik rekabetçi firma; Mevcut piyasa fiyatlarında daha fazla satmak isterler Talep eğrisinin aşağıya doğru eğimli olduğunu Çıkış fiyatlarının üretilen ve satılan mal miktarlarına bağlı olduğunu bilirler See the introduction to Chapter 10 in the main text.

Eksik (aksak) Rekabet Oligopol; Kısıtlı sayıda üreticinin olduğu endüstri Fiyatların yanlızca bir firmanın kendi üretimine değil, endüstrideki diğer önemli üreticilerin de hareketlerine bağlı olduğu endüstriler. Monopolcü (tekelci) Rekabetçi Endüstriler; Ürünleri birbirinin yakın ikamesi olan çok sayıda firma bulunmaktadır Her bir firmanın çıkış fiyatını etkilemede sınırlı gücü vardır. See the introduction to Chapter 10 in the main text.

Piyasa Yapısı See the introduction to Chapter 10 in the main text, and Table 10-1.

Minimum etkin ölçek ve piyasa talebi Minimum etkin ölçek,bir firmanın uzun dönem ortalama maliyet eğrisinin düşüşünün durduğu çıktı miktarıdır. D LAC1 LAC2 LAC3 ÇIKTI MİKTARI TL The key issue with the diagram is to point out that a long-run average cost curve such as LAC1 offers negligible economies of scale relative to market demand, and it is unlikely that any individual firm will be able to have much influence. This is likely to end up as perfect competition. In contrast, LAC3 looks likely to be a natural monopoly, as the largest firm is always likely to dominate. LAC2 is an intermediate case, which will probably end up as an oligopoly. See Section 10-1, and Figure 10-1.

Tekelci Rekabet Özellikleri: Çok sayıda firma Giriş engeli yok Ürün farklılığı (çeşitlemesi) var Yani firma aşağıya doğru eğimli talep eğrisine sahip Giriş engellerinin olmayışı kar yarışını mümkün kılmakta See Section 10-2.

Tekelci Rekabet (2) MC £ AC F D MR Q1 Firmalar teğet noktasında üretimi keserler, normal kar yaparlar. Firmalar minimum LAC de üretim yapmamaktadır. Fiyat marjinal maliyeti aşmaktadır. Tam rekabet piyasasının aksine, firmalar piysa fiyatında daha fazla satma arzusundalardır. MC £ AC F P1=AC1 See Section 10-2, and Figure 10-2. D MR Q1 Çıktı

Oligopol Az sayıda satıcının olduğu piyasa oligopolistic endüstrinin özünde, her firma kendi hareketlerinin az sayıdaki diğer rakiplarin kararlarını nasıl etkileyeceğini düşünmekir. Oligopol gizli anlaşma veya ortak hareket etmeme olarak özelliklendirilebilir. See Section 10-3.

Gizli anlaşmalar ve karteller Gizli anlaşma (çakışma) Firmaların kendi içlerinde veya aralarında aldığı, rekabet yapmama yönündeki kararadır. KARTEL Firmalar arası yasal anlaşmaların izin verildiği ortamlardır. e.g. OPEC See Section 10-3.

Gizli anlaşma zordur, eğer: Endüstride çok sayıda firma varsa Ürün standart değilse Talep ve maliyet şartları hızlı değişirse Giriş engelleri yoksa Firma ların arz kapasitesi varsa See Section 10-3.

Dirsekli talep eğrisi (1) Oligopol de firma talep eğrisini nasıl belirleyecek. Q0 P0 miktar TL Şuandaki fiyat ve çıktı miktarını inceleyebilir, See Section 10-3, and Figure 10-4. Fakat herhangi bir fiyat değişikliğinde rakibin hareketlerini önceden kestirmesi gerekir.

Dirsekli talep eğrisi (2) Eğer firma fiyatı düşürürse rakiplarinin karşılık verebileceğini bekler, Q0 P0 miktar TL D … böylece talep rakiplerinde tepki vereceğinden daha az esnektir. See Section 10-3, and Figure 10-4. Talep eğrisi P0 altında dik olacaktır.

Dirsekli talep eğrisi (3) …fakat bir fiyat artırımında rakipleri tepki vermeyecektir, piyasa payı rakiplere kaptırılacaktır. Q0 P0 Quantity £ D böylece talep P0 üzerinde göreceli esnektir. See Section 10-3 in the main text, and Figure 10-4. Böylece firmanın dirsekli talep eğrisi oluşur.

Dirsekli talep eğrisi (4) Bu anlayışla, firma fiyat artırma veya azaltmada gelirinin azalacağını anlar. Q0 P0 miktar TL D Yani en iyi strateji fiyatı Po da tutmaktır. See Section 10-3 in the main text, and Figure 10-4. Marjinal maliyetlerde bir artış olsa dahi fiyatın sabit kalacaktır..

Oyun Teorisi: Oyun Strategy Baskın strategy Kararların karşılıklı dayanaklı olarak verildiği durumdur. Strategy Her durumda oyuncunun nasıl hamle edeceğini belirleyen bir plandır. Baskın strategy Oyuncunun en iyi stratejisi diğer oyuncuların seçtiğinden bağımsızsa See Section 10-4 in the main text.

Tutukluların oyun ikilemi Duopoldeki iki firmanın yüksek veya düşük çıktı üretimi kararı olduğunu varsayalım. See Section 10-4 in the main text, and Figure 10-4.

Tutukluların ikilemi Her firma yüksek üretim için baskın stratejisi vardır Böylece herbiri 1 birim kar ederler Fakat her ikiside düşük üretimi seçerlerse daha iyi olacaklardır Diğer firmanında düşük üretiiğinden emin olduğu sürece Böylece çakışma (gizli anlaşma) ortak yarar sağlamaktadır. Fakat her firmanın aldatma güdüsü vardır. See Section 10-4 in the main text.

Çakışma üzerine.... Aldatma olasılığı anlaşma veya tehditlerden etkilenebilir. Ön-vaad Bir kişinin gönüllü gelecek opsiyonlarını kısıtlayıcı mutabakata varmasıdır. Güvenilir tehdit dikkate değer tehdit See Section 10-4 in the main text.

Yarışılabilir Piyasalar Yarışılabilir piyasalar serbest giriş ve çıkışın olduğu piyasalardır. Batık maliyetler yoktur Vur-kaç stratejisine uygundur See Section 10-5 in the main text.

Stratejik giriş engellemesi Bazı giriş engelleri yükümlü firmalar tarafından kurulabilir: Yıkıcı fiyat tehditi Yedek kapasite reklam Ürün üremesi Potansiyel giriş yapanlar için batık maliyet oluşturucu hareketler See Section 10-6 in the main text.