Chapter 10 Piyasa Yapısı ve Eksik Rekabet David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation by Peter Smith
Bir eksik rekabetçi firma; Çoğu piyasalar iki aşırı uç piyasa olan tekel ve tam rekabet yapılarının arasında kalır. Bir eksik rekabetçi firma; Mevcut piyasa fiyatlarında daha fazla satmak isterler Talep eğrisinin aşağıya doğru eğimli olduğunu Çıkış fiyatlarının üretilen ve satılan mal miktarlarına bağlı olduğunu bilirler See the introduction to Chapter 10 in the main text.
Eksik (aksak) Rekabet Oligopol; Kısıtlı sayıda üreticinin olduğu endüstri Fiyatların yanlızca bir firmanın kendi üretimine değil, endüstrideki diğer önemli üreticilerin de hareketlerine bağlı olduğu endüstriler. Monopolcü (tekelci) Rekabetçi Endüstriler; Ürünleri birbirinin yakın ikamesi olan çok sayıda firma bulunmaktadır Her bir firmanın çıkış fiyatını etkilemede sınırlı gücü vardır. See the introduction to Chapter 10 in the main text.
Piyasa Yapısı See the introduction to Chapter 10 in the main text, and Table 10-1.
Minimum etkin ölçek ve piyasa talebi Minimum etkin ölçek,bir firmanın uzun dönem ortalama maliyet eğrisinin düşüşünün durduğu çıktı miktarıdır. D LAC1 LAC2 LAC3 ÇIKTI MİKTARI TL The key issue with the diagram is to point out that a long-run average cost curve such as LAC1 offers negligible economies of scale relative to market demand, and it is unlikely that any individual firm will be able to have much influence. This is likely to end up as perfect competition. In contrast, LAC3 looks likely to be a natural monopoly, as the largest firm is always likely to dominate. LAC2 is an intermediate case, which will probably end up as an oligopoly. See Section 10-1, and Figure 10-1.
Tekelci Rekabet Özellikleri: Çok sayıda firma Giriş engeli yok Ürün farklılığı (çeşitlemesi) var Yani firma aşağıya doğru eğimli talep eğrisine sahip Giriş engellerinin olmayışı kar yarışını mümkün kılmakta See Section 10-2.
Tekelci Rekabet (2) MC £ AC F D MR Q1 Firmalar teğet noktasında üretimi keserler, normal kar yaparlar. Firmalar minimum LAC de üretim yapmamaktadır. Fiyat marjinal maliyeti aşmaktadır. Tam rekabet piyasasının aksine, firmalar piysa fiyatında daha fazla satma arzusundalardır. MC £ AC F P1=AC1 See Section 10-2, and Figure 10-2. D MR Q1 Çıktı
Oligopol Az sayıda satıcının olduğu piyasa oligopolistic endüstrinin özünde, her firma kendi hareketlerinin az sayıdaki diğer rakiplarin kararlarını nasıl etkileyeceğini düşünmekir. Oligopol gizli anlaşma veya ortak hareket etmeme olarak özelliklendirilebilir. See Section 10-3.
Gizli anlaşmalar ve karteller Gizli anlaşma (çakışma) Firmaların kendi içlerinde veya aralarında aldığı, rekabet yapmama yönündeki kararadır. KARTEL Firmalar arası yasal anlaşmaların izin verildiği ortamlardır. e.g. OPEC See Section 10-3.
Gizli anlaşma zordur, eğer: Endüstride çok sayıda firma varsa Ürün standart değilse Talep ve maliyet şartları hızlı değişirse Giriş engelleri yoksa Firma ların arz kapasitesi varsa See Section 10-3.
Dirsekli talep eğrisi (1) Oligopol de firma talep eğrisini nasıl belirleyecek. Q0 P0 miktar TL Şuandaki fiyat ve çıktı miktarını inceleyebilir, See Section 10-3, and Figure 10-4. Fakat herhangi bir fiyat değişikliğinde rakibin hareketlerini önceden kestirmesi gerekir.
Dirsekli talep eğrisi (2) Eğer firma fiyatı düşürürse rakiplarinin karşılık verebileceğini bekler, Q0 P0 miktar TL D … böylece talep rakiplerinde tepki vereceğinden daha az esnektir. See Section 10-3, and Figure 10-4. Talep eğrisi P0 altında dik olacaktır.
Dirsekli talep eğrisi (3) …fakat bir fiyat artırımında rakipleri tepki vermeyecektir, piyasa payı rakiplere kaptırılacaktır. Q0 P0 Quantity £ D böylece talep P0 üzerinde göreceli esnektir. See Section 10-3 in the main text, and Figure 10-4. Böylece firmanın dirsekli talep eğrisi oluşur.
Dirsekli talep eğrisi (4) Bu anlayışla, firma fiyat artırma veya azaltmada gelirinin azalacağını anlar. Q0 P0 miktar TL D Yani en iyi strateji fiyatı Po da tutmaktır. See Section 10-3 in the main text, and Figure 10-4. Marjinal maliyetlerde bir artış olsa dahi fiyatın sabit kalacaktır..
Oyun Teorisi: Oyun Strategy Baskın strategy Kararların karşılıklı dayanaklı olarak verildiği durumdur. Strategy Her durumda oyuncunun nasıl hamle edeceğini belirleyen bir plandır. Baskın strategy Oyuncunun en iyi stratejisi diğer oyuncuların seçtiğinden bağımsızsa See Section 10-4 in the main text.
Tutukluların oyun ikilemi Duopoldeki iki firmanın yüksek veya düşük çıktı üretimi kararı olduğunu varsayalım. See Section 10-4 in the main text, and Figure 10-4.
Tutukluların ikilemi Her firma yüksek üretim için baskın stratejisi vardır Böylece herbiri 1 birim kar ederler Fakat her ikiside düşük üretimi seçerlerse daha iyi olacaklardır Diğer firmanında düşük üretiiğinden emin olduğu sürece Böylece çakışma (gizli anlaşma) ortak yarar sağlamaktadır. Fakat her firmanın aldatma güdüsü vardır. See Section 10-4 in the main text.
Çakışma üzerine.... Aldatma olasılığı anlaşma veya tehditlerden etkilenebilir. Ön-vaad Bir kişinin gönüllü gelecek opsiyonlarını kısıtlayıcı mutabakata varmasıdır. Güvenilir tehdit dikkate değer tehdit See Section 10-4 in the main text.
Yarışılabilir Piyasalar Yarışılabilir piyasalar serbest giriş ve çıkışın olduğu piyasalardır. Batık maliyetler yoktur Vur-kaç stratejisine uygundur See Section 10-5 in the main text.
Stratejik giriş engellemesi Bazı giriş engelleri yükümlü firmalar tarafından kurulabilir: Yıkıcı fiyat tehditi Yedek kapasite reklam Ürün üremesi Potansiyel giriş yapanlar için batık maliyet oluşturucu hareketler See Section 10-6 in the main text.