MEZHEPLER TARİHİNİN ALAN VE SORUNLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEDYA Medyayı Tanımak - Haber ve Unsurları -.
Advertisements

SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Fayda, Maliyet, İş Planlama, Raporlama, İş Tatmini
DEĞERİN PSİKOLOJİK TEMELİ BÜLENT DİLMAÇ
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Prof. Dr. Yaşar SEVİM Arş. Gör. Elif ÖZ
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Kaynak Gösterme Teknikleri
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY MTS 3022 TÜNEL AÇMA
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
KUANTUM FİZİĞİ ve BİLİNÇ İLİŞKİSİ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
İSLAMDA YORUM FARKLILIKLARI
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ARAŞTIRMA TASARIMI.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
TÜBİTAK Doç. Dr. Eyüp ARTVİNLİ
Performans Değerlendirme
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
DİN ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Kişisel Rehberlik.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Pozitivizm A. Comte.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
UMUMİ HUKUK TARİHİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NESNELLİK KONUSU.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Karşılaştırmalı Eğitim
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
Kaynak Gösterme Teknikleri
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ARGÜMANTASYON.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
SOS407 – Kadın Çalışmaları
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

MEZHEPLER TARİHİNİN ALAN VE SORUNLARI PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

Mezhepler tarihinin Problematik Alan ve Sınırları1 1. İsimlendirme Problemi:“Ne olduğu” 2.Doğuşunu Hazırlayan Sebepler:“hangi ortamda ve niçin ortaya çıktıkları” 3.Teşekkül Süreci:“nasıl ve ne zaman ” 4. Doğduğu Yer:“nerede” 5.Bir kişi veya bir grupla mı başladığı: “Kim veya kimlerle” 6- İlk Temsilcileri: “Kimler” 7. Temel Fikirleri ve Kavramları:“anlam haritası”nın ve “kavramsal dünyası”

Mezhepler tarihinin Problematik Alan ve Sınırları 2 8.Fırkalara veya cemaatlere Bölünüşü:"niçin" 9. Yayıldığı Bölgeler:"nerede" 10.Başka Mezheplerle İlişkileri ve Tartışma noktaları: :"nasıl” 11.Günümüzdeki Durumu 12.İslam Düşüncesine Katkıları: :“Olumlu ve Olumsuz katkıları” 13- Kaynakların Tespiti: “Birinci el kaynakları, Edebiyatı ve diğer belgeler” 14.Çağdaş Araştırmalar ve değeri

İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığında Karşılaşılan Problemlere Çözüm Önerileri a) Kaynak Kritiği ve Eleştirel Yaklaşım b)Tasviri/Betimleyicilik (Deskriptif) İlkesi c) Fikir-Hadise İrtibatı Prensibi c) Fikirler Üzerinde Derinleşme veya Fikirlerin Tarihlendirilmesi d) Şahıslar üzerinde Derinleşme f) Tarafsızlık ( Mezhepler üstü Tutum) g) Disiplinler arası İşbirliği

a) Kaynak Kritiği ve Eleştirel Yaklaşım Tarihi tenkid Kaynakların sahihliği Mezhepler hakkında verdiği bilgilerin güvenilirliği Kabi’deki bilgileri Farklı sınıflandırma İç ve Dış tenkid

b) Tasviri/Betimleyicilik (Deskriptif) İlkesi Mezhepler Tarihi'nde, olaylar, fikirler, kavramlar, şahıslar, fırkalar ve onların gelişim süreçleri ile ilgilenir. Diğer sosyal bilimlerde olduğu gibi, mezhepler tarihinde de, bunun yolu müşahededir. Müşahede şu şekilde cereyan eder. Örnek olaylar, seçildikten sonra onların sebepleri araştırılır. Bu olaylar analiz edilirek geçiçi faraziyeler oluşturulur. Bu faraziyeler muhtelif hadiselerde ve cemiyetlerde yapılan tecrübelerle karşılaştırılır ve bazı ilmi neticelere ulaşılır. Ulaşılan neticelere göre hadiseler tasnif edililerek incelenmekte olan hadise resmedilir. En sonunda hadisenin müşahedesi tanımlanmış olur. Yani müşahedede örnek hadiseler seçmek, en basit unsurlarını tespit etmek, onların sebeplerini araştırmak, ulaşılan neticeleri karşılaştırma ve ayırıcı özelliklerini tesbit ettikten sonra tasvir ve tanımlamak demektir. Fırkanın veya bir hadisenin kendi dışındaki gerçekliğini kabul etmeli ve kendi yargılarını paranteze almalıdır. Amacı ilk hadiseye, ilk fikre, ilk metne, ilk tezahüre inerek onu asli unsurlarıyla ona daha sonra katılan arizi unsurlarını resmetmek olmalıdır.

c) Fikir-Hadise İrtibatı Prensibi Fikir-hadise irtibatı, bir fikrin veya inancın varlığını, sosyal, siyasi, ekonomik ve dini hadiselerde bu fikrin tezahürlerinin tespit edilmesi demektir. Mezhepler Tarihinde ise, her hangi bir mezhebin tarih sahnesine çıkmasında etkili olarak gösterilen hadiselerle o mezhebi diğer mezheplerden farklı kılan ilk fikirlerini ve onun etkilerini araştırılarak bu ikisi arasında bir ilişikinin var olup olmadığını, ya da fikrin o hadisenin sebebi olup olmadığını ortaya koymak demektir. Fikir-hadisi irtibatı prensibi, özellikle Şia'nın doğuşuyla ilgili gündeme gelen ilk Şii hadiselerin analizinde Watt, Fığlalı ve Onat tarafından kullanılmış ve son derece önemli sonuçlar elde edilmiştir

c) Fikirler Üzerinde Derinleşme veya Fikirlerin Tarihlendirilmesi Klasik İslam mezhepleri yazıcılığında, mezheplerin fikirleri ve doktrinleri ilgi ve odak merkezi yapılmıştır. Bunun yolu, önce bir fikrin ilk söylendiği şekliyle tespit edilmesi, sonra da gelişim süreci ve teoriye dönüşümünün incelenmesidir. fikirlerin, olayların ve fırkaların dini, siyasi, ictimai, ekonomik bağlamları ve zihniyetleri tespit edilebilir. Bu konuda bilgi ile toplumsal yapı arasında ilişkileri ele alan Bilgi sosyolojisinin, ifadelerin bağlamı üzerinde duran Anlama ve İnsan Bilimleri'nin yöntemlerinden istifade edilebilir. Fikirler üzerinde, zamansal boyut, mekansal boyut, toplumsal olgu boyutu ve şahıs boyutu açısından durulabilir. Burada çözümlenecek soru şudur: Bir fikir/hadise/fırka, hangi tarihte kim tarafından, nerede ve ilk defa kim tarafından ne için ve ne şekilde söylenmiştir. Bu yolla tohum fikirleri veya bir fikrin en basit unsurlarını ettikten sonra fikrin gelişim süreçlerini günümüze kadar getirmeye sıra gelir. Anonimlik sorunu

d) Şahıslar üzerinde Derinleşme kendine ait olmayan fikirleri şahsa nispet ederek bir mezhebin mensubu kılmaya veya şahsın gerçek fikirlerini gizleyerek her hangi bir mezhebin mensubu olmaktan kurtarmaya çalışmaktadırlar. Sonuçta mezheplerin teşekkülünde önemli rol oynamış kimseler silikleştirilmekte veya Maturidi gibi, hiç yer verilmemekte, daha az katkısı olan silik şahsiyetler öne çıkarılarak onun üzerinden fırka ve fırkalar yargılanmaktadır. Sonuçta bir şahsın menkıbevi ve tarihsel olmak üzere farklı portreleri ortaya çıkmaktadır. Mezhepler tarihçisi, İslam medeniyetinin diğer kaynaklarına başvururak, Köprülü'nün Ahmed Yesevi için ve Fığlalı'nın Hz. Ali için yaptığı gibi, araştırdığı şahsın doğumundan başlayarak yetiştiği kültürel vi ictumai muhuti, fikri ve siyasi bağlantıları, eserleri ve itikadi siyasi zümrelerle olan ilişkilerinin oluşturduğu tarihsel kişiliği ile sonradan kendisine yüklenilen menkabevi kişiliğini ayrı ayrı incelemeyi denemelidir.

f) Tarafsızlık ( Mezhepler üstü Tutum) Sosyal Bilimlerin sorunudur Kişisel inanç ve kanaatleri paranteze almak Empati ve Ünsiyet Tarafsız ve Objektif bir şekilde tasvir etmek Diltey'in de dediği gibi, sosyal bilimlerdeki tarafsızlık ve objektiflik doğa bilimlerindekinden farklıdır. Beşeri bilimlerde herkes için gelip geçer bir objektiflik. Beşeri bilimlerdeki objektiflikten kasıt; yazarın konuyla ilgili olarak kasıtlı bir yanıltma yapmadığı sürece objektifliğe ulaşmış olacağıdır