ERGENLİK DÖNEMİ GENEL ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZEL ENVAR ilköğretim okulu
Advertisements

EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
VELİLERE REHBERLİK.
ERGENLİK DÖNEMİ BESLENME.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK DÖNEMİN ÖZELLİKLERİ, SORUNLARI ve ÇÖZÜM YOLLARI
ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ Çocukluktan çıkıp yetişkinliğe adım atılan bedensel, zihinsel, duygusal,sosyal değişikliklerin hızlı bir şekilde yaşandığı kızlar için.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
ERGENLİK DÖNEMİ GENEL ÖZELLİKLERİ
E R G E N L İ K D Ö N E M İ.
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
ÇOCUK, HER ZAMAN İTAAT ETTİĞİNDE YOLUNDA GİTMEYEN BİR ŞEY Mİ VAR DEMEKTİR?
ANNELERE VE BABALARA. 2 BU EĞİTİMDE NELER YER ALACAK ? Okullarda Bulunan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisleri Ergenlik Dönemi ve Sorunları Aile.
KIRIKKALE OTİSTİK ÇOCUKLAR
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Okul Rehberlik Servisi
ANNELERE VE BABALARA Hazırlayan: Adem DEĞERLİ Yenikent İlköğretim Okulu Rehber ve Psikolojik Danışmanı.
ERGENLİK DÖNEMİ GENEL ÖZELLİKLERİ
AİLE TUTUMLARI VE ERGENLİK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen
Artık çocuk değilim, GENCİM !
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
MUSTAFA AY Rehber Öğretmen Ergenle iletişim kurmak neden bu kadar zor?Acaba ergenlerin bize mesajlarını iletmekte zorlanması da aynı nedenlerden kaynaklanıyor.
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
7-19 Yaş Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri
Ergenlik dönemi Ve Aile iletişimi Şule TEKE.
ERGENLE İLETİŞİM.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ERGENLİK ÇAĞINDAKİ GENCİN BAŞLICA RUHSAL-SOSYAL ÖZELLİKLERİ.
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ ve ERGENLE İLETİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
ROTARY BÖLGE VAKFI İŞİTME ENGELLİLER İLK VE ORTA OKULU.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİĞİN TANIMI VE ERGENLİK DÖNEMİNİN ÖZELLİKLERİ
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
KADİR HAS İLKÖĞRETİM OKULU
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK DÖNEMİ GENEL ÖZELLİKLERİ VE AİLE İÇİ İLETİŞİM REMZİ OĞUZ ARIK İLKÖĞRETİM OKULU.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGEN ÇOCUKLAR VE İLETİŞİM PSİKOLOJİK DANIŞMAN ESRA ÖZDEMİR Darıca Mustafa Kemal İ.Ö.O.
ERGENLİK.
AHMET YESEVİ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ EVİN OKULA YAKINLAŞMASI PROJESİ VELİ SEMİNERLERİ- 1 İKİNCİ DOĞUM: ERGENLİK SULTAN BAŞAK REHBER ÖĞRETMEN.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

ERGENLİK DÖNEMİ GENEL ÖZELLİKLERİ ÖZEL ANTALYA ENVAR İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMEN ESRA AYŞE ARIKAN

Ergenlik; 12-20 yaşları arasını kapsayan fiziksel,psikolojik ve sosyal değişmelerle dolu bir geçiş dönemidir. Ergenlik büyümenin doğal bir parçasıdır.

Ergenlik belli koşullarda ve farklı tepkilerde ortaya çıkabilmektedir. Cinsiyet,SED,İklim koşulları Örneğin;Arap yarım adasındaki bir çocuk iklimin etkisiyle daha erken bir yaşta ergenlik dönemine girebilir.

İlköğretim dönemine rastlayan ergenlik, ilk gençlik yıllarıdır İlköğretim dönemine rastlayan ergenlik, ilk gençlik yıllarıdır. Cinsel uyanış ile birlikte yeni ruhsal ve davranış özellikleri kendini gösterir. DENGELİ ve UYUMLU ilkokul çocuğunun yerini TEDİRGİN,GÜÇ BEĞENEN ve ÇABUK TEPKİ GÖSTEREN bir genç almıştır. Duyguları hızlı iniş çıkışlar gösterir. Tepkileri önceden kestirilmez. Derslerine ilgisi azalmıştır. Dikkati dağınıktır.

İlgileri artmış gelgeç hevesleri çoğalmıştır İlgileri artmış gelgeç hevesleri çoğalmıştır. Başkaları tarafından nasıl görüldüğünü merak eder. Dinlediği müzik, beğendiği sanat etkinlikleri değişiktir. Uzun uzun düşler kurar. Hatıra defteri tutmaya başlar. Şiir, öykü yazmaya özenir. Yazdıklarında gizliliğe dikkat eder.

Kulaktan dolma ödünç alınmış fikirleri savunur. Büyükleri ile tartışır. Anne babasına karşıt düşünceler ileri sürmeye dikkat eder. Karşı çıkmış olmak için karşı çıkar. Bu dönem için çelişkili duyuş ve davranış özellikleri olağan sayılır. Bazı gençler çalkantıyı daha az yoğunlukta yaşayıp çabucak uyum sağlarlar. Bazıları ise ileri derecede uyumsuzluklar gösterip bu tür davranışlarda ileri yaşlarda da bulunabilirler. Yinede bu tür davranışların görüldüğü yaşlar 13-15 ilk gençlik yıllarıdır.

Döneme bakıldığında gencin içinde bulunduğu durum kolaylıkla anlaşılabilir. Aniden hızlanan büyüme genci zamansız yakalamıştır. Cinsel dürtüler hissedilmekle birlikte ergen tam anlamı ile hazır değildir. Ana baba ve çevre gence yetişkin gözü ile bakıp ona göre davranış bekledikleri gibi, "daha sen çocuksun" ifadesi ile onu şaşırtabilirler. Çünkü genç büyümek için sabırsızlanmakta ise de bir türlü çocuksu davranışlardan kurtulamamaktadır

Ergenlik döneminde genç yeni arayışlar içindedir Ergenlik döneminde genç yeni arayışlar içindedir. Bu arayışların ilki ve en önemlisi KİMLİK arayışıdır. İşe ilk önce ana babasını görmezlikten gelmekle başlar. Çocukluk yaşlarında nerede ise tanrılaştırdığı babanın fikirleri eskisi gibi ilginç değildir. Gücü kuvveti önemsenecek gibi değildir. Çok az şey bilir. Ancak bu duygular ergenliğin sona ermesi ile kaybolur. Genç ana babasını gerçekçi duygularla değerlendirmeğe başlar.

Yeni bir kişilik bağımsız olmakla şekilleneceğinden genç BAĞIMSIZ olmaya büyük önem verir. Evden kopar, çevresinden uzaklaştırdığı ana-babasının boşluğunu doldurmak için yeni ilişkilere yönelir.

Bir genç için dolup taşan enerjisini en iyi değerlendirme yolu SPORDUR Bir genç için dolup taşan enerjisini en iyi değerlendirme yolu SPORDUR. Genç hem spor yapar hem de kendisini yaşıtları ile karşılaştırma fırsatı bulur.

Yaşıtlarının da benzer problemlerinin olması gençler arasında GRUPLAŞMALARA yol açar. Bir grup içinde olmak gence güven verir. Onaylamasa bile grubun bazı davranışlarına katılır. Gençler için en büyük tehlike içinde bulunduğu grubun kötüye kullanılmasıdır. Bu konuda ana babaya düşen görev genci evde fazla SINIRLANDIRMAMAK olmalıdır. Çünkü bunalan genç dışarıda daha etkin arkadaşlarının peşinden gidebilir. Evinde KABUL GÖREN delikanlı zamanla ailesine daha kolay bağlanır

Gençlik çağı BEĞENİ, ÖZENME, TUTKU ve HAYRANLIKLARIN çok olduğu bir dönemdir. Ergenler bir yandan bağımsızlıklarını kazanmaya çalışırken bir yandan da benzeyecekleri MODELLER ararlar. Modellerinin meziyetleri kadar kusurları da örneklenir. Ancak model sık sık değiştirilebilir, her örnekten alınan bir yan gencin kişiliğine bir ilave yapar. Bu nevi denemeler ergenlik sonuna kadar sürer.

Çalkantılı bir dönem olarak anlattığımız ergenlik hep uyumsuz davranışlarla dolu değildir. Olumlu duyuş ve düşünüşler de bu dönemin özelliğidir. Örnek olarak genç SOYUT düşünme, yaşanmamış olguları sembollerle ifade etme yetisini kuvvetlendirmiştir. Her şeye olur olmaz karşı çıkarken eleştiri ve yorumlara yönelir. Her şeyi bir anda düzeltecek kolay çözümler arar. Bunun için çabuk kandırılabilir. Sonuçta kendisi ve toplum için zararlı olacak davranışlarda bulunması en büyük tehlikedir.

Ruhsal Problemler: Ergenlik döneminde ruhsal sorunların olması bir dereceye kadar normaldir. Yapılan araştırmalar bu çağ gençlerinin %15'inin uyum problemleri olduğunu ortaya koymuştur. Söz konusu uyumsuzluklar bu dönem davranışlarının aşırıya götürülmesi ile ortaya çıkar. Örnek olarak bağımsızlık isteği gencin ailesinden kopması ile sonuçlanabilir

Evinde uyumsuz olan genç bu uyumsuzluğunu OKULA da yansıtır Evinde uyumsuz olan genç bu uyumsuzluğunu OKULA da yansıtır. Derslere ilgisi azalır, başarısı düşer. Hep bağırır çağırır, kırar döker. Bu davranışları art niyetli önderler vasıtası ile saptırılıp hırsızlığa, zararlı eyleme, toplum suçlarına yöneltilebilir. Gençler toplum kurallarını hiçe sayıp kural dışı yaşamak isterler. Kız erkek ilişkilerinde aşırı serbestliğe yönelirler. Bazıları için dönemin bir çeşnisi olabilecek davranışlar bazıları için devamlı bir tutku halini alır.

AİLELERİN ŞİKAYETLERİ Hırçınlaştı. Ders çalışmıyor. Sorumluluk duygusu yok. Canım sıkılıyor diyor. En küçük isteklerini sert bir dille bildiriyor. Kardeşlerini kızdırmaktan zevk alıyor. Okuduğunu anlamıyor gibi. Durgunlaştı,dalgınlaştı. Çabuk karamsarlığa düşüyor. Ara sıra hiç yoktan huysuzlaşıyor. Sert karşılıklar veriyor. İleri derecede alıngan. Derslerinde gene başarılı ama oyuna,eğlenceye çok düştü. Olur olmaz her şeye ağlıyor. Evde huzursuz dışarıda sıkılgan.

 Her istediğini yaptırmak istiyor. Aşırı süsleniyor. Siz bana karışmazsınız diyor. Babasından çekindiği için dolambaçlı yollara sapıyor. Derslerinde başarılı. Hiç sorun çıkartmayan bir çocuk. İki kez okula gitmemiş. Arkadaşlarıyla gezmiş. Sorunca yalan söyledi. Bu davranışı bizi çok şaşırttı. Çok harçlık istiyor. Çok geziyor,eve girmek istemiyor. Spora çok düştü. Derslerine boş veriyor. Banyoya sokamıyoruz. Ellerini bile yıkatamıyoruz. Saçını kestiremiyoruz. Son derece asi ve hırçın olmaya başladı. Başına buyruk olmak istiyor. Dayak,kötü söz,tatlı söz hiçbiri sonuç vermiyor. Bir psikologla mı görüşmeliyim?

ÇOCUKLARIN ŞİKAYETLERİ Büyüklerin anlayışsızlığı ve baskısı,onur kırıcı davranışlar Arkadaş edinmede güçlük Kız-erkek arkadaşlığının olmaması, Kız erkek arkadaşlığının aile ve çevre tarafından anlaşılmaması ve karşı çıkılması Boş zamanlarını etkin bir biçimde değerlendirecekleri yerlerin,olanakların olmaması Evde ve okulda dayağın bir eğitim aracı olarak kullanılması

 Cinsel sorunlarını aile üyeleriyle konuşamamak Çocuk yerine konmak,ana-babaya karşılık verememek Ana-babanın arkadaş seçimlerine karışmaları Yeni tanıştıkları insanlarla rahat konuşamamak İzinsiz dışarı çıkamamak Kendine güven duymamak,sık sık yaptığı hatalardan dolayı utanmak

Dikkati toplayamamak,Ders çalışırken zamanını iyi değerlendirememek Ölüm korkusu,dini konulara aşırı eğilim,neyin doğru neyin yanlış olduğunun araştırılması Dikkati toplayamamak,Ders çalışırken zamanını iyi değerlendirememek Ders çalışmasını engelleyecek bir çok yan uğraşların olması

Bu dönemin özellikleriyle ilgili bilgi sahibi olmalılar. ANNE BABA VE GENCİN ÇEVRESİNDEKİ YETİŞKİNLER OLARAK NELER YAPILABİLİR ? Öncelikle bu dönemin çocuğun yaşamak zorunda olduğu bir geçiş dönemi olduğunu unutulmamalılar. Bu dönemin özellikleriyle ilgili bilgi sahibi olmalılar.

Anne babalar öncelikle sabırlı, objektif ve kuvvetli olmalıdırlar. Ergeni başkalarının önünde eleştirmemelidirler ve başkalarıyla kıyas yapmamalıdırlar. Ergenin artık çocuk olmadığı,sözle ve davranışla hatırlatılarak gerekli olan destek ve güven sağlanmalıdır

BU SÜREÇTE EN ÖNEMLİ TEMEL YAPI AİLEDİR… Kısacası etkili ve karşılıklı ortak değere dayalı bir iletişim bu süreçte kuşak çatışmasını engelleyecektir. BU SÜREÇTE EN ÖNEMLİ TEMEL YAPI AİLEDİR…

İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ… ANTALYA ÖZEL ENVAR İLKÖĞRETİM OKULU ‘’ Aydınlık yarınlar Envar demektir’’