SİGARA EKONOMİSİ TEMMUZ-ARALIK 2009 Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) Basın Toplantısı İstanbul, 05.01.2010.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜTÜN KULLANIMI “EKONOMİK KAYIPLAR” Dilek ASLAN HÜTF Halk Sağlığı AD.
Advertisements

ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Ayda A. Yurekli, Ph.D World Bank Washington, DC
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Okuldan İşe Geçiş – Son Eğilimler
İNŞAAT SEKTÖRÜ: MAKRO BAKIŞ
Dünya Ekonomisine İlişkin Göstergeler
-Demografik- Nüfus Analizi
SAĞLIK EKONOMİSİ.
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Yazılı Basının Tütün Kontrolu Konusunda Algı ve Tutumunun İncelenmesi
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
2005 YILI MALİ SONUÇLARI İstanbul 1.Nisan.2005.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
AB Hakkında Genel Bilgiler
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜTÜN VE YOKSULLUK Dr. Zeynep Aytemur Solak
RAKAMLARLA TÜRKİYE
TÜRKİYE’de TÜTÜN SALGINI BOYUTLARI ve ÇÖZÜMLER Prof. Dr. Nazmi Bilr Hacettepe Tıp Fakültesi 28 Mayıs 2008.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Salgını Durdurmak: Yönetimler ve Tütün Kontrolünün Ekonomisi Tütün kontrolü dünya sağlık gündeminde neden önceliklidir? Dr. Joy de Beyer World Bank Washington.
Orman Genel Müdürlüğü İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı DS Muhasebe Ş ube Müdürlü ğ ü 1.
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Alkolün Sağlık,Ekonomik ve Sosyal Etkileri Dr. Peter Anderson Ankara, Türkiye Kasım 2005.
Üretim-Tüketim-İhracat
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜTÜN POLİTİKALARINDA ÖNEMLİ BİR DÖNÜM NOKTASI;
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Türkiye’de Yürütülen Kamuoyu Araştırmasının Sonuçları Quirk Global Strategies İstanbul, Türkiye Temmuz 2009.
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
1 Mali Politika Denetimi Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu (UDK) Visa Paajanen
Prof.Dr.Seçil ÖZKAN Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ ALKOLLÜ İÇECEKLER.
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
HÜTKOM Hacettepe Üniversitesi Tütün Kontrol, Eğitim, Vergilendirme Uygulama ve Araştırma Merkezi, 20 Haziran 2012 tarih ve sayılı Resmi Gazete'de.
27 Nisan 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU.
AMPD PERAKENDE ENDEKSİ by NIELSEN EYLÜL AYI SONUÇLARI 25 EKİM 2007.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
SON DÖNEM ENFLASYON GELİŞMELERİ
Hızlı Tüketim Ürünleri
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
Tütün Kontrolü Ekonomisi ve Tütün MamullerininVergilendirilmesi:
Sunum transkripti:

SİGARA EKONOMİSİ TEMMUZ-ARALIK 2009 Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) Basın Toplantısı İstanbul,

2009 Temmuz ayında yürürlüğe giren Kanun ile Temmuz-Kasım aylarında, Türkiye’de son beş yılın en düşük sigara tüketimi gerçekleşmiştir.

2007 yılının aynı dönemine göre 233 milyon paket, 2008 yılının aynı dönemine göre 185 milyon paket daha az sigara içilmiştir.

Bu verilerle vatandaşlar, 2007 yılının aynı dönemine göre sigaraya, 1 milyar 165 milyon TL, 2008 yılının aynı dönemine göre 922 milyon TL daha az para harcamıştır.

Aynı dönemde Türkiyenin GSYİH % 3.3 oranında düşerken, restoran ve kahvehanelerin içinde bulunduğu ikram sektöründe % 5.2’lik bir gelir artışı olmuştur.

İŞYERLERİ İFLAS ETMİYOR, AKSİNE KARLILIKLARI ARTIYOR TC Maliye Bakanlığı’ndan alınan bilgilere göre 2009 yılı Ocak-Ekim ayları arasında ikram sektöründeki işletme sayısında %2.7, lokanta vb yemek sektörü sayısında %3.5 ve alkolü içki servisi yapan işletme sayısında da %3.0 oranında artma meydana gelmiştir.

İkram Sektöründe İşletme Sayıları ve KDV Ödemeleri (Ocak-Ekim 2009) İkram sektörü toplam işyeri sayısı Yemek sektörü işyeri sayısı Alkollü içki servisi verilen işyeri sayısi KDV miktarları Ocak929,000368,00025,150835,320,692 Haziran948,000377,00025, Ekim956,000381,00025,

İkram Sektöründe Kapanan ve Açılan İşletme Sayıları (Ağustos 2008-Ekim 2009) Ağustos- Ekim 2008 Ocak-Haziran 2009 Temmuz 2009 Ağustos-Ekim 2009 KAPANAN AÇILAN FARK

Bu veriler göstermektedir ki, lokantalar ve kahvehaneler de dahil olmak üzere kamu açık tüm kapalı ortamlarda sigara içilmesini yasaklayan kanun işe yaramaktadır ve bu tür tam dumansız kanunlardan sadece sigara endüstrisi zarar etmektedir.

Türkiye’de Tütün Harcamaları ve Fırsat Maliyeti 2003’de sigara tiryakisi bir Türk hanehalkı, ortalama olarak gelirinin % 6,20’sini tütün ürünlerine harcamaktadır.

(Önder and Yürekli, 2005). En düşük gelir grubundaki hanehalkının (%20) aylık ve yıllık sigara harcamalarının alternatif kullanımı: –25 litre süt, 17 kilogram pirinç (aylık) –3 aylık ev kirası, 1.8 ton linyit kömürü (yıllık)

Hanehalkının Yiyecek, Sağlık, Eğitim ve Tütün Harcamaları, 2003 Aileler, sağlık ve eğitim harcamalarından daha çok tütün ürünlerine harcama yapmaktadırlar. Gelir Grupları Toplam Harcamaların Yüzdesi (%) YiyecekTütünSağlıkEğitim En düşük En yüksek Kaynak: 2003 Hanehalkı Tüketim Anketi sonuçlarından hesaplanmıştır, Önder ve Yürekli (2005)

Tütünün Ekonomik Yükünü Nasıl Azaltabiliriz? Tütüne olan talebi azaltmanın etkili yolları –Tütünden alınan vergilerin artırılması. –Fiyat-dışı yöntemler: Tüketicinin bilgilendirilmesi, tütün reklamlarının ve promosyonlarının yasaklanması, uyarıcı etiketler, kamuya açık yerlerde tütün kullanımının yasaklanması. –Nikotin Yerine Koyma Tedavisi (NYKT) ve diğer sigarayı bırakma terapilerinin erişilebilir olması. Kaynak: Curbing the Epidemic, World Bank 1999

Tütün Kontrol Politikalarının Etkileri Bütün dünyada sigara fiyatlarının %10 Artırılması –42 milyon sigara tiryakisinin sigarayı bırakmasına –En az 10 milyon kişinin tütüne bağlı hastalıklardan ölümünün engellenmesine neden olacaktır. Kaynak: Ranson ve diğerleri (2000), 1995 yılında hayatta olan sigara içiciler kullanılarak yapılan model sonuçları.

Vergilendirme Yüksek fiyat (vergi) tiryakilerin sigarayı bırakmasını teşvik eder ve kişilerin tütün kullanmaya başlamasını engeller. Sigaraya olan talebin fiyat esnekliği: –Fiyatı %10 arıtdığımızda, sigaraya olan talep düşecektir: Yüksek gelirli ülkelerde % 4% Düşük ve orta gelirli ülkelerde % 8% –Türkiye’de sigara fiyatı %10 artırıldığında, hanehalkı bazında sigaraya olan talep % 4,13 düşecektir (Önder, 2002): % 0.27 : hanehalkının sigarayı bırakmasından kaynaklanmaktadır. % 3.86 : hanehlkının sigara tüketimini azaltmasından kaynaklanmaktadır.

–Türkiye’de 2003 yılı hanehalkı tüketim harcamaları anketi verileri kullanılarak yapılan analizlerde fiyatlardaki %10 oranındaki artış: En düşük %20 lik gelir grubundaki hanehalkının sigaraya olan talebini %14,4 düşürmektedir. En yüksek %20 lik gelir grubundaki hanehalkının sigaraya olan talebini %1,8 düşürmektedir. (Önder and Yürekli, 2005):

Türkiye’de vergi oranı yüksek, ama ortalama paket fiyatı Avrupa’nın en ucuzu, Ocak 2009

Tüketim-vergi geliri ilikisi Tüketim azalmasinin vergi gelirine etkisi ne olur? Oransal OTV %58’den %62’ye cikarsa %65’e cikarsa Tüketim %7 azalir %14 azalir Toplam tütün vergi geliri %15 artar %27 artar

Tüketim-vergi geliri ilikisi K açakcılıĝı göz önüne alırsak vergi geliri ne olur? Tüketimin %10’u kaçak sigara olursa Oransal Ö TV %58’den %62’ye ç ı karsa %65’e ç ı karsa Vergilendirilen Tüketim %16 azalir %22 azalir Toplam tütün vergi geliri %3.5 artar %14 artar

20 Sonuç: Tütün Kullanımının Ekonomik Yükünün Azaltılması Hükümet sigara üzerindeki vergileri yükselterek: –Vergi gelirini artırır –Kişilerin sigarayı bırakmalarına veya daha az sigara içmelerine neden olarak halk sağlığını iyileştirir