Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE ADININ HİKAYESİNİ BİLEN?
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – V
Farabi Değişim Programı Nedir
Farabi Değişim Programı Nedir?
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
1. DEVRE DEĞERLENDİRMESİ
ÇEVRE ORMAN SEYYAR EĞİTİM ARACI
EKONOMİK GÖSTERGELER Gayri Safi Milli Hasıla(2007): 658 Milyar ABD Doları İthalat(2008) : 201,8 Milyar ABD Doları İhracat(2008) : 132 Milyar ABD Doları.
TURKEY Black Sea Mediterranean Sea Use the BUCKET in the
AB TÜRKİYE ODA FORUMU TOBB ODA/BORSA AKREDİTASYONU Dr. Mustafa LALE Sanayi Dairesi Başkanı 16 Kasım 2009, İSTANBUL.
TÜRKİYE TOPRAKLARININ AŞINIMA DUYARLILIKLARI
Hakem İşleri Organizasyon Şeması
ALTYAPI UYGULAMA DAİRESİ BAŞKANLIĞI FUAT KOÇAL MÜDÜR
YURDUMUZUN COĞRAFİ BÖLGELERİ
KBRN FARKINDALIK EĞİTİMİ (HASTANE ÖNÜ ORGANİZASYON)
TÜRKİYE ESNAF VE SANATKARLARI KONFEDERASYONU
ORGAN BAĞIŞI ile İlgili Duyarlılığın Arttırılması
Fırat Nehri Şanlıurfa Platosu Dicle Nehri Gaziantep Platosu
Türkiye’deki Gelişmişlik Düzeyinin Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Coğrafi Bilgi Sistemi ile İller Bazında İrdelenmesi.
2023’E DOĞRU TÜRKİYE TURİZMİNDE YATIRIM HAMLESİ VE TRABZON
HAZIRLAYAN ÇİĞDEM ÇOLAK
YÖRE YÖRE HALK OYUNLARIMIZ
Lojistik Yönetimi Ders – I
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Kalite ve Çevre Müdürlüğü TOBB ODA/BORSA AKREDİTASYON SİSTEMİ Ş. Sibel AYGÜN TOBB Akreditasyon Kurul Sekreteri 21 KASIM 2008 Ankara.
“Parlak Gülüşler, Parlak Gelecekler” İlköğretim Ağız ve Diş Sağlığı Eğitim Programı
TÜRKİYE’DE Kİ İÇ GÖÇLER
AİLE HEKİMLİĞİ PİLOT UYGULAMALARINDA SON DURUM
Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
FATİH PROJESİ AĞ ALTYAPISI KURULUMU İŞİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
MESLEKİ VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM OKUL VE KURUMLARINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BAŞARI DURUMLARI AÇIKLAMALAR 1. Bu çalışma, Meslekî ve.
1 DELL CONFIDENTIAL. 2 NASIL İŞLER? AMAÇ: –Müşterinin teknik desteği kendi adresinde alabilmesidir. –Müşteri Dell Destek Hattını arar. (Hafta içi 9:00-17:30)
Where did you come from to Kocaeli ? Karaman, Balıkesir, Egytp,Zonguldak, Eskişehir,Ağrı, Konya, Bolu, Tokat, Gümüşhane,Hatay, Rize,Urfa,Erzurum ( 2 )
Sabancı Gönüllüleri Programı nedir? Tüm Sabancı Topluluğu’nu kapsayan bir sosyal sorumluluk programı İki ana platform 1.Online eğitim 2. Gönüllülük Projeleri.
İMC MÜHENDİSLİK PROJE VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
KUTLU OLSUN TUTUM ve YATIRIM HAFTASI TÜRK MALLARI.
Matematik ve Fen Bilimleri Proje Çalışması
AKREDİTE ODA VE BORSALAR
Strateji Geliştirme Başkanlığı DÖNER SERMAYE DAİRE BAŞKANLIĞI.
Lojistik Bilgi Sistemleri Lojistik Organizasyonu
Erasmus Hareketliliği Kapsamında Türkiye’ye Gelen Öğrenciler
T.C. Sağlık Bakanlığı Özel Sektör Tetra Pak Ltd. Şti. Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Tıp Fakültesi Osteoporozdan Korunma ve Osteoporozlular.
TÜRKİYEDE SANAYİ ERCE Mola 11-f 768.
TÜRKİYE’DE GÖRÜLEN BAŞLICA İKLİM TİPLERİ
TÜRKİYE ELEKTRİK DAĞITIM A. Ş. GENEL MÜDÜRLÜĞÜ “ ENERJİ DAĞITIMINDA KAMUNUN ROLÜ” 02 ARALIK 2005 İSTANBUL.
Türkiye’de Diş Macunu Kullanım Miktarı Türkiye’de kişi başına yılda 1 tüp (90 gram) diş macunu düşüyor... Bu oran Rusya’da 293 gr, Çin’de 180 gr, Filipinler’de.
ALIŞVERİŞ MERKEZİ PROJESİNİ KONUMLAMAK TÜRKİYE PİYASASI İÇİN YÖNTEM VE TEKNİK Dr Şükrü Aslanyürek 21 EKİM RETAIL VISION İSTANBUL 1.
(with Istanbul, Ankara, and Izmir divided for electoral purposes)
TSE K TS 825 ÖZEL DURUMLAR Özel durum 1: Belediye ve mücavir alan sınırları dışında, köy yerleşik alanları civarında ve mezralarda 2 kata kadar.
There are eighty-one provinces in turkey MEDITERRANEAN REGION: ADANA,ANTALYA,BURDUR,HATAY, ISPARTA,KAHRAMANMARAŞ,KİLİSİ, MERSİN,OSMANİYE BLACK SEA REGION.
Türkiye’de Yoksulluk ve “Yoksulluğun Yönetilmesi” Mustafa Sönmez Ekim 2016.
SAĞLIK TURİZMİ DAİRE BAŞKANLIĞI
EĞİTİM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
ULUSLAR ARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ (UR-GE) PROGRAMI
MÜŞTERİ HİZMETLERİ VE SİPARİŞ YÖNETİMİ
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
ÖZET GİRİŞ MATERYAL VE METOT BULGULAR TARTIŞMA VE SONUÇ KAYNAKLAR
TÜRKİYE BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMA KURUMU (TÜBİTAK)
Türkiye’de Yoksulluk ve “Yoksulluğun Yönetilmesi” Mustafa Sönmez Ekim 2016.
Salon Adedi 797 Spot Süre 20 Haftalık Yayın Adedi 35 Toplam Süre Ortalama Saniye Fiyatı Bütçe.
Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı
Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı
Deprem öncesi yapılması gerekenler Deprem çantası hazırlanmalı Raflar duvarlara sabitlenmeli Ağır cisimler raflarda altlara yerleştirilmeli Duvardaki lamba,
FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI
KAMU-ÜNİVERSİTE-SANAYİ İŞ BİRLİĞİ (KÜSİ)
TÜİK MAYIS İHRACAT RAKAMLARI
TÜİK NİSAN İHRACAT RAKAMLARI
Türkei mit Koch International
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders - II Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ

Giriş Lojistik, bir işletmenin başarısına, gereksinim duyulan ürün, hizmet ve insan gibi kaynakların, doğru zamanda, doğru yerde, doğru miktarda teslimi ile katkıda bulunur. Kilit soru, ‘müşteri kimdir?’ sorusudur. Lojistik işletmeleri açısından müşteri, en basit tanımıyla, herhangi bir teslimat noktasıdır. Bu açıdan, müşteri, bir tüketicinin evinden perakendeciye, bir toptancıdan, bir imalat işletmesinin fabrika veya deposuna kadar uzanan bir biçimde tanımlanabilir. Güdüsü ve teslimat amacı ne olursa olsun, hizmet verilen müşteri, lojistiğin odak noktasını ve lojistik performans gereksinimlerinin itici gücünü oluşturur. Örneğin, 7-Eleven, SAS (Scandinavian Airlines), vb. 2

Müşteri Odaklı Pazarlama İşletmeler, tüm faaliyetlerini, istek ve ihtiyaçlarını karşılaşayacak oldukları müşterilerin oluşturduğu ‘pazar fırsatları’na yönelik olarak tasarlarlar. Pazarlama faaliyetlerinin kökeninde belirli pazarlara nüfuz etmek ve kârlı işlemler gerçekleştirmek yatar. Müşteri odaklı pazarlama, üç temel kavram ile açıklanabilir: Pazarlama Kavramı Temel Stratejik Yetenek – Lojistik Kavramı Yaşam Çevrim Kavramı 3

Pazarlama Kavramı Pazarlama kavramı, belirli müşteri istek ve ihtiyaçlarının ayırt edilerek, eşsiz bir biçimde giderilmesini sağlayacak kaynakların temin edilmesine odaklanmayı gerektirir. Kökeninde yatan düşünce, özetle, iş ile ilgili tüm faaliyetlerin müşteri beklentilerine katkıda bulunması sağlandığında başarının kendiliğinden geleceğidir. 4

Pazarlama Kavramı Pazarlama kavramı, üç ana düşünceye dayanır: Müşteri istek ve ihtiyaçları, ürün ve hizmetlerden daha basittir. Örneğin, cep telefonu, vb. Ürün ve hizmetler yalnızca ulaşılabildiğinde ve müşteri bakış açısıyla konumlandırıldığında müşteri için anlamlı hale gelir. Şekil faydası, Mülkiyet faydası, Zaman faydası, Yer faydası. Hacim, kâr açısından ikincil öneme sahiptir. Lojistik yetkinlik üç ana düşünceyi etkilemesi nedeniyle pazarlama düşüncesine katkıda bulunur. Lojistik 5

Temel Stratejik Yetenek – Lojistik Pazarlama karması, bir yandan müşterileri kendisine çekmek diğer yandan da eş anlı olarak işletme amaçlarını gerçekleştirmek için tasarlanmış faaliyetlerin bir derlemesidir. Ürün (Product) Fiyat (Price) Tanıtım (Promotion) Dağıtım (Place) Lojistik, daha önce de belirtildiği gibi, zaman ve yer faydası gereksinimlerinin karşılandığı süreçtir. Lojistik performansın çıktısı, müşteri hizmetleridir. 6

Temel Stratejik Yetenek – Lojistik Lojistiğin müşteri ihtiyaçları üzerindeki etkisi büyüktür. Pazarlama karmasının dağıtım boyutu açısından bakıldığında, zaman ve yer faydası yaratılması durumunda fiyat üzerine ekstra bir prim koymak söz konusu olabilir. Ayrıca, zaman ve yer faydası yaratılmaksızın mülkiyet transferi/faydası yaratmak mümkün değildir. Örneğin, Amazon.Com 7

Yaşam Çevrim Kavramı Ürün yaşam eğrisi, her ürün için farklıdır: Tanıtma Gelişme Olgunluk Gerileme Satış ve Kârlar Satış Kâr Süre 8

Yaşam Çevrim Kavramı Ürün yaşam eğrisi, her ürün için farklıdır: Satış Zaman 9

Satış, Maliyet, Nakit Akışı Yaşam Çevrim Kavramı Satış Geliri Satış, Maliyet, Nakit Akışı Nakit Akışı Kâr Nakit Akışı Geliştirme/ Üretim Maliyeti Negatif Nakit Akışı Tanıtma Gelişme Olgunluk Gerileme 10

Yaşam Çevrim Kavramı Tanıtma Aşaması: Yüksek Ulaşılabilirlik Yüksek Lojistik Esneklik Yüksek miktarda stok tutulur. Geçmişe yönelik veri olmaması nedeniyle geleceğe yönelik tahmin yapılması zordur. Depolama yapabilmek için perakendecilere, toptancılara ve depo sahiplerine yönelik ek maliyetlere katlanılır. Pazar payı az olduğundan, taşıma miktarı az ve düzensizdir. Bütünsel pazarlama açısından lojistik en önemli ve maliyeti en yüksek yetkinliklerden birisidir. 11

Yaşam Çevrim Kavramı Tanıtma Aşaması: Geçmiş büyüme ürün hattı önceliklidir. Geleceğe yönelik büyüme yeni ürün/hizmet tasarımı gerektirir. Lojistik işletmeleri açısından bu durum, lojistik sistemlerin, geliştirilecek yeni ürün/hizmetleri taşımaya hizmet edecek biçimde yeni taşıma, depolama, paketleme, vb. araçlar açısından tasarlanmasını zorunlu kılar. Örneğin, soğuk taşıma yapabilen araçlar, Farklı pazarlara farklı dağıtım kanalları ile giriş, taşıma konsolidasyonu açısından önemlidir. Yeni ürünlerin çok azı başarılı olur ve lojistik maliyetlerin geri döndürülememesi büyük problemler yaratır. 12

Yaşam Çevrim Kavramı Büyüme Aşaması: Satışlar tahmin edilebilir biçime gelir. Lojistik bakış açısı, ‘neye mal olursa olsundan’, daha dengeli bir hizmet/maliyete doğru kayar. Müşteri hizmetleri kâr projeksiyonu odaklı hale gelir. Amaç, en kısa sürede, başabaş noktasını yakalamak ve pazarı büyütmektir. Kanal sayısı az ve açıkça belirtilebilir biçime döner. Lojistik açısından, taşıma miktar olarak çok, konsolidasyon nedeniyle frekans olarak az ve özel hale gelir. 13

Yaşam Çevrim Kavramı Olgunluk Aşaması: Yoğun rekabet İkâme tehlikesi Fiyat ve hizmet düzeltmesi Müşteri bağlılığı gereksinimi Bu aşamada lojistik hayli seçici ve karmaşık hale gelir. Örneğin, küçük el aletleri üreticisi bir işletme, hem perakendeci, hem toptancı, hem internet üzerinde e-satıcı, hem de zincir mağaza ile uğraşmak zorunda kalabilir. Çok katlı lojistik faaliyet... Tek bir noktaya az hacim ile teslimat... Tipik sonuç, birim başına daha yüksek maliyet! 14

Yaşam Çevrim Kavramı Gerileme Aşaması: Yönetsel açıdan dağıtım kısıtlanır. En az maliyetten çok en az risk önemli hale gelir. Görüldüğü gibi, lojistik operasyonlar stratejik olarak pazar ve rekabet koşulları doğrultusunda düzenlenmelidir. 15

Müşteri Hizmetleri Müşteri hizmetleri, tedarik zincirine uygun maliyetlerle önemli katma değerli yararlar sağlama sürecidir. Ulaşılabilirlik, Performans, Güvenirlik. 16

Ulaşılabilirlik Bir müşteri tarafından arzu edildiğinde stokta bulundurabilme yeteneğidir. Müşteri isteklerini tahmin etmek Uygun miktar, yer ve envanter politikası Baz stok, emniyet stoğu Sipariş bölme, biri merkez olmak üzere iki farklı depo kullanma, vb. stratejiler 17

Hedef Tüm Türkiye’ye 4 Saatte Teslimat ! Edirne Kırklareli 1 İstanbul 1 1 4 Bartın Kastamonu 9 Zonguldak Sinop Samsun Tekirdağ 1 1 Sakarya 1 Karabük 2 Yalova Kocaeli 1 Düzce 1 1 Ordu Trabzon 3 Bolu 1 Giresun Çankırı Artvin Çanakkale 1 1 Rize Ardahan Bilecik Amasya Bursa 1 4 Çorum Tokat 1 1 2 Balıkesir 1 1 Ankara 1 1 Gümüşhane Bayburt 1 Kars Eskişehir 7 Kırıkkale Kütahya 1 3 3 Yozgat Erzurum Manisa Kırşehir Erzincan Iğdır 1 Sivas 8 1 1 Ağrı İzmir Uşak Afyon 1 Nevşehir 1 1 1 Malatya Tunceli Bingöl 2 Kayseri Muş Aydın Konya Aksaray 1 1 1 1 Denizli Isparta Elazığ 1 1 1 Kahramanmaraş Bitlis 3 Burdur Muğla Niğde 1 1 Van Diyarbakır 3 1 Antalya Osmaniye 2 Adıyaman Siirt Karaman 1 Batman Adana 2 Şırnak 1 1 Gaziantep Şanlıurfa Hakkâri Mardin İçel Kilis 1 Hatay Merkez Depo (31) Uydu Depo (69) A : 37 B : 51 C : 8 D : 4

Ulaşılabilirlik Stokta Bulunmama (Stockout): Talebi karşılayamama durumu Karşılama Oranı (Fill Rate): Talebin yalnızca belirli bir bölümünün karşılanabilmesi Tamamlanmış Sipariş Oranı (Orders Shipped Complete): Müşterice talep edilmiş ve teslim edilmiş ürün oranı 19

Performans Hız (Speed): Siparişten teslime kadar geçen süre Tutarlılık (Consistency): İstenilen zamanda teslim edebilme yeteneği Esneklik (Flexibility): Olağandışı müşteri isteklerini karşılayabilme yeteneği İşlev Bozukluğu (Malfunction) Örneğin, Picker International, vb. 20

Güvenilirlik Lojistik, planlı stok ulaşılabilirliği düzeyi ile performans düzeyi arasındaki dengenin kurulması ile güvenilir hale gelir. Lojistik operasyonlar ve siparişler ile ilgili bilginin hızlı bir biçimde sağlanma yetenek ve isteği ile doğru orantılıdır. Sözü edilen güvenilirlik çeşitli açılardan ölçülebilir. 21

Artan Müşteri Beklentileri Karşılama Oranı %100 %90 2 Gün 10 Gün Çevrim Süresi

Mükemmel Sipariş Lojistik hizmet açısından en üst düzey kalite, herşeyi ilk seferde ve doğru bir biçimde yapmaktır. Ulaşılabilirlik, Performans, Güvenilirlik ile doğru orantılıdır. Örneğin, 3M’nin ‘Platinum Club’u. Sıfır hatalı hizmet! 23

Katma Değerli Hizmetler Katma değerli hizmetler, işletmelerin etkinlik ve verimliliklerini arttırabilmek için birlikte çalışma yaptıkları eşsiz veya belirli faaliyetleri ifade eder. Temel hizmet, sıfır hatalı hizmet ve katma değerli hizmet farklıdır... Müşteri temelli hizmetler Tanıtım temelli hizmetler İmalat temelli hizmetler Zaman temelli hizmetler Temel hizmetler 24

Lojistik Yeteneğin Katkısı Pazar Yaratımı Pazar Genişlemesi Pazar Erişimi Uygun Maliyet 5 10 Zaman Örneğin, IKEA, Bergen Brunswick, Hedef Alliance, vb. 25