İNCELİK KURAMINDA GELİŞMELER VE KAVRAMSAL SORUNLAR: YÜZ’E BAKIŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL SÖYLEM VE ÖZELLİKLERİ
Advertisements

GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
DİNLEME.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Davranış Bilimleri Hafta I.
Kültür.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
TÜBİTAK SOBAG Proje Örnekleri Proje Örneği 1 Projenin temel araştırma konusu STK’ların vatandaşlık eğitimi için nasıl.
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
KODLAR Temel Kavramlar.
ÖĞRETMEN: BETÜL KARAVELİOĞLU
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
MERHABA.
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
Triyaj görevlisi hasta-hasta yakını iletişimi
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
Temel Kavramlar ve İlkeler
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
Kültüre dair Örgüt kültürü, işletme kültürü, toplum kültürü ya da firma kültürü şeklinde adlandırılan değerler toplamı, çeşitli yönetim ve organizasyon.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Suç Olgusu, Nedenleri ve Sonuçları
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
PSİKOLOJİK TESTLER.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
AİLEDE İLETİŞİM.
Programdan Sorular.
EMPATİK İLETİŞİM.
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

İNCELİK KURAMINDA GELİŞMELER VE KAVRAMSAL SORUNLAR: YÜZ’E BAKIŞ Şükriye RUHİ Orta Doğu Teknik Üniversitesi

İncelikte Kuramsal Yönelimler ve Yüzün Çok Anlamlılığı Bazı dilbilimciler evrensel bir incelik kuramından söz edilemeyeceğini öne sürerken (örneğin, Watts 2003), bazı dilbilimciler inceliğin çok dar bir davranış yelpazesini kapsadığını öne sürerek bu kavram yerine, ‘ilişki düzenlemesi’ (İng. rapport management, the management of relationships) kavramını önermişlerdir(Spencer-Oatey, 2002).

Yaklaşımlar farklı olsa da yüz kavramı inceliği güdüleyen temel taşlardan biri olarak görülmüş ve değişik biçimlerde tanımlanarak çok anlamlılık sergilemiştir. Goffman, yüzü bireylerin ‘belli bir etkileşimde izlediği tutumla kendisi için edindiği olumlu toplumsal değer’ olarak tanımlamıştır. İncelik kuramlarında, yüz kavramı Goffman’ın önerdiği tanımdan yola çıkmış özellikle Brown ve Levinson’un çalışması ile birlikte farklı anlamlar kazanmıştır.

Bu çerçevede bireyin yüz nitelikleri, kültürel topluluğa, etkileşimin türüne ve bireyin gerçekleştirmek istediği etkileşim hedeflerine göre değişebilmektedir.

Şükriye Ruhi, yüz kavramını doğrudan bir bireyin ya da grubun etkileşim içinde kendilerine atfedilen ve bireyin/grubun duyarlılık gösterdiği değer olarak yorumlamaktadır. Bu değer, bireyin kendi niteliklerinden veya başka birey ya da topluluklarla paylaştığı değerlerden kaynaklanabilir. Yüz kavramının bu şekilde tanımlanmasıyla, 1) Yüz tüm kültürlerde aynı derecede inceliği tetikleyici bir bileşen midir? 2) Yüz değişik kültürlerde aynı anlamsal içeriğe mi sahiptir? gibi üzerinde durulması gereken iki soru karşımıza çıkmaktadır.

Brown ve Levinson’un yüz kavramı çerçevesinde, Nuray Ayşe’nin yüz’üne saygı göstermiş; incelikli davranmıştır. Ayrıca, Nuray Ayşe’nin yüzüne kayıtsız kalmadığından Ayşe’ye yakınlık göstermiş olarak da algılanabilir(Henderson 1996). Buna göre Ayşe’nin olumsuz duygular taşıması için bir neden bulunmamaktadır. Ancak, aynı yaş grubundan başka anadil konuşucularına sorulduğunda, kimileri Ayşe’nin verdiği tepkiyi verebileceğini ve ‘Senin adına çok sevindim’ sözcesi yerine ‘Çok sevindim’ gibi olumlu duyguyu daha yakından sahiplenen bir sözceyi kullanmanın daha doğru olacağını söylemişlerdir.

Bu konuşmada Ayşe’de tetiklenmiş olan olumsuz duygusu, Türkçe’de sadece toplumsal beklentilere bağlı olan yüz kavramıyla değil, iletişimde duygudaşlığı, ortaklığı önceleyen gönül kavramı ile açıklanabilmektedir. Nurayın sevincinin Ayşe için olduğunu belirtmesi, Ayşe’ye göre bir uzaklık duygusu yaratmıştır ve bu da inceliği/inceliksizliği tetikleyen öğenin, bireylerin/toplulukların değerleri ile ilişkili olduğunu göstermektedir.

Türkçe’de duygudaşlığın incelikle ilişkisini gösteren, gönül birliği gibi kalıplaşmış dil kullanımı örneklerine de rastlanmaktadır.Örneğin, birlikte iş yapacak olan kişiler gönül birliğinden söz ederler. Birbirlerine çok yakın olup da sıkça iletişim içinde olmayan bireyler arasında geçen konuşmada, biri arayamadığı için özür dilese diğeri Günüller bir olsun diyerek cevap verebilir. Duygudaşlığa kitle iletişiminde de başvurulmaktadır; örneğin, trafikte hızı engellemek amacıyla hazırlanan bir tabelaya Hızlı sürmeyin çünkü biz sizi çok seviyoruz şeklinde bir uyarı yazılabilmektedir.

İNCELİĞİ ARAŞTIRMADA YÖNTEMLER 1) İncelik ve Duyuşsal Tepkiler İnceliğin dinleyici değerlendirmesine dayandığı görülmektedir. İncelik araştırmalarına, konuşma ortamında ortaya çıkan ya da çıkmayan ama konuşucunun ilerdeki etkileşimlerini etkileyebilecek değerlendirmeleri, veri kabul edilmelidir. İncelik kuramı, sadece dil kullanımlarını değil, bireylerin duyuşsal tepkilerini de ele almalıdır.

Gönül al- deyimi‘kültürel anahtar sözcük’ 2) İncelik ve Kültürel Anahtar Sözcükler İncelik yorumlarını izlemenin bir yolu da toplulukların kültürel anahtar sözcüklerini etkileşim senaryoları biçiminde ele almaktır. Bu yöntem, hem bireylerin etkileşimde izledikleri benlik sunumları hem de kültürel değerler konusunda ipuçları vererek, inceliğin tetikleyici öğeleri konusunda aydınlatıcı olmaktadır. Ruhi ve Işık-Güler(2007)de yer alan bütünce çalışması, Türkçe yazılı metinlerde incelikli davranış ve sözcelerin sıkça gönül sözcüğünden türetilmiş deyimlerle değerlendirildiğini göstermiştir. Gönül al- deyimi‘kültürel anahtar sözcük’

Bu sormaca ile anadil konuşucularının hem kültürel varsayımları irdelenmiş hem de başka kültürel senaryolarla(özür dile-, af et-) karşılaştırma yapılabilmiştir. Gönül alma deyiminin sıcaklık ifade eden sevindirme ve hoşnut etme eylemlerini iki yönlü işleyen, karşılıklılığa dayanan bir eylem çerçevesi oluşturduğu görülmüştür. Sonuç olarak, ilişki düzenlemesini inceleyen incelik kuramının, bireyler için etkin olan anlamlandırma stratejilerini ve bunların dayandığı kültürel kavramları tanımlamak için bir yöntem geliştirmesi gerekir. Ruhi(2007), incelik değerler sisteminin parametreleri içinde kavramlaştırılmalıdır; böylelikle hem kültürden bağımsız hem de kültüre bağımlı öğeler tanımlanabilir.