Ölümünün 421. Yıldönümünde

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze
Advertisements

GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
Haydarpaşa garından bir görünüm
Serhat; Sınır, sınır boyu anlamına gelmektedir.
Fatih Camii.
SULTAN AHMET CAMİİ.
Yavuz Sultan Selim Camii Fatih - İstanbul.
MİMAR SİNAN Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak İstanbul’a getirildi. Zeki, genç ve dinamik olduğu için seçilenler.
Sahabeden Hazret-i Ebu Eyyûb El-Ensâr (radıyallahu anh) Türbesi
OSMANLI’DA VAKIF SISTEMI
Mostar Köprüsü Mostar Köprüsü, 1566’da Mimar Hayreddin tarafından inşa edilmiştir. Bu köprü Neretva Nehri üzerinden geçmektedir. Köprünün yapımında 456.
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
Kündekâri Bir ahşap sanatı. Parçalar ayrı ayrı hazırlanıp çivi, tutkal vs kullanmadan birleştiriliyor. Genellikle dinî mimaride kullanılan bir teknik.
Vakıf Nedir? Vakıf, kurumlaşmış bir YARDIM ANLAYIŞI ‘nı ifade eder.
ÜLKEMİZİN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİ
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri
Safranbolu
Yukarıdaki resimleri yorumladıktan sonra parçayı okuyunuz.
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
KAZANIM: 10. SINIF 2.ÜNİTE 3.KAZANIM
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
OSMANLI MİMARLIĞI 1.
Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki Mimari Eserleri.
OSMANLI’ DA EĞİTİM.
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
En çok merak edile motif:
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
BİZİM GÖZÜMÜZLE İSTANBUL
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
SEYYİD MAHMUT HAYRANÎ (?-1268)
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
SULTAN AHMET CAMİİ.
OSMANLI MİMARLIĞI.
MİMAR SİNAN Mimar Sinan 1490’da Kayseri’ye bağlı Gesi nahiyesinin Ağırnas köyünde doğmuştur. 1512’de devşirme olarak alınıp “acemi oğlanlar” okulunda eğitim.
Sultan 2.Bayezid Camii - Amasya
Edirnekapı Mihrimah Sultan Camisinin Onarım Çalışmaları
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Divriği - Sivas
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Ulu Cami - Kütahya.
Sultan 2.Bayezid Külliyesi (Cami-Tıp Medresesi-Darüşşifa-
Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii Anadolu’da ağaç çatı ve direkli düz tavanlı ulu camilerin en güzel örneklerden birisidir. Taçkapısı, mihrap ve minberi, üstün.
MİMAR SİNAN Adı:M.Yusuf Soyat:KARAÇINAR Sınıf:4/B Numara:505.
Süleymaniye Camii.
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
OSMANLI DEVLETİ’NİN PADİŞAHLARI
KÜLTÜR VE KÜLTÜRÜN ÖĞELERİ
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Eser İncelemesi Edirne Selimiye Camii
OSMANLI İPARATORLUĞU DURAKLAMA VE GERİLEME DÖNEMİ ( )
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
Sultan Yıldırım Bayezit tarafından 1400 yılında yaptırılmıştır. On iki ayak üzerine yirmi kubbe ile üzeri örtülen Ulu Cami, şehrin merkezinde yer alan.
KONU:ÇOCUĞUN DÜZELTTİRDĞİ MİNARE SUNUSU
Sosyal Bilgiler Dersi 2. Ünite ADIM ADIM TÜRKİYE
Serhat; Sınır, sınır boyu anlamına gelmektedir.
MIMAR SINAN. , Mimar Sinan, 1489'da Kayseri'nin Ağırnas köyünde dünyaya geldi. 1511'de devşirme olarak İstanbul'a geldi ve Acemi Oğlanlar Ocağı'na girdi.
SOSYAL YAPI İlin Türkiye'deki konumu Edirne haritası Çalışma alanı
HAZIRLAYANLAR EBRAR ÇAKIR BEYZA EFE KEVSER ÇAYIR
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
 Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu.
Cam göz. Mimar sinan Yeniçeri ordusunda bir asker olarak değil, istihkâm işlerinin idare ve tasarımından sorumlu olarak görev yapan Mimar Sinan’ın ilk.
Sunum transkripti:

Ölümünün 421. Yıldönümünde Türk Ocağı Genel Merkezi Ölümünün 421. Yıldönümünde Mimar Sinan Prof. Dr. Suphi Saatçi Cumartesi, 14 Mart 2009

Sinan Öncesi İstanbul Dünyanın en ilgi çeken şehri olan İstanbul, Osmanlı yönetimine geçtiği 1453 yılından sonra büyük bayındırlık hareketlerine sahne olmuştur. Bu imar hareketinin en yoğun bölgesi, Fatih ve Eminönü'yü kapsayan Suriçi bölgesidir. Fatih’in İstanbul’da başlattığı imar çalışmaları kendi adına yaptırdığı külliye ile sınırlı kalmamış, değişik türde birçok eser inşa edilmiştir. Tarihî yarım ada, Mahmut Paşa, Firuz Ağa, Atik Ali Paşa, Murat Paşa camileri ile Beyazıt Külliyesi gibi, irili ufaklı yeni yapılarla donatılmıştır. Böylece yerleşme alanları canlılık kazanmış ve Türklerin elinde İstanbul dokusal açıdan zenginleşmeğe başlamıştır.

Osmanlı Devleti, Fatih’le birlikte imparatorluk niteliği kazandıktan sonra külliyeler dönemi başlamıştır. İstanbul’un başkent olması ile başlayan dönemin bir ürünü olan Fatih Külliyesi, gerek büyüklüğü, gerek planlamasındaki düzenliliği, gerekse kentin dinî ve kültürel merkezi oluşu ile Osmanlı mimarisinde bir çığır açıyordu. Bundan sonra, İkinci Beyazıt’ın Edirne, Amasya ve İstanbul’da yaptırdığı külliyeler, bu kentlerin Osmanlı kimliği kazanmasında önemli rol oynamışlardır.

Asya ile Avrupa’nın kenetlendiği İstanbul’da Türk-İslam kültür birikimi Bizans’tan kalan mirasla bütünleşip, evrensel bir mimarlık üslubuna doğru ilk adımlar, Fatih ve Beyazıt camilerinde atılmıştır. Anıtların yanı sıra İstanbul’da Türk kentlerinin fonunu oluşturan sayısız konut mimarisi de gerçekleştirilmiştir. Bunun sonucunda, daha 15. yüzyılın başlarından itibaren İstanbul tamamen Türk olan bir fiziksel görünüş kazanmıştır. Daha sonra klâsik üslubun olgunlaşma süreci 16. yüzyılın ortalarına kadar sürmüş, bu yüzyılın üçüncü çeyreğinde Osmanlı mimarîsinin en görkemli yapılarını Mimar Sinan gerçekleştirmiştir.

Yüzyılın başlarında doğan Sinan’ın çocukluğu Kayseri’nin Ağırnas köyünde geçti. Yavuz Selim döneminde İstanbul’a getirildi. Yeniçeri Ocağı’nda yetişti. Ordu ile seferlere katıldı. Mimarbaşı Acem Alisi ölünce 1539 yılında Sinan Mimarbaşı oldu. Böylece Osmanlı Devletinin uçsuz bucaksız topraklarında Sayısız eser uygulama şansı açıldı. Sinan önemli eserlerini birbiri ardınca sıralamağa başladı.

Eminönü Tahtakale’de yer alan Rüstem Paşa Camii, Sinan erken yapıları arasında ilgi çeken bir örnektir. Ticaretin yoğun olduğu bir bölgede inşa edilen bu cami fevkani olarak tasarlanmıştır.

Rüstem Paşa Camii, İznik çini sanatının doruk noktada olduğu bir dönemde en güzel çinilerle kaplanmıştı.

Bu çinilerin en güzel örnekleri mihrapta kullanılmıştır. Cami duvarında görülen çini panolarda çiçek açmış bahar bitkileri de ilk kez burada uygulanmıştı.

Fatih İlçesinde Mimar Sinan tarafından yapılan en çarpıcı örnek Edirnekapı’daki Mihrimah Sultan Külliyesidir. Cami, medrese, hamam ve sıbyan mektebinden Oluşan külliyenin merkezi olan cami, Sinan’ın en cesur strüktürünü yansıtır.

arasında en çok taklit edilen eserlerden biridir. Edirnekapı suruna bitişik olan bu külliyenin cami formu, Sinan yapıları arasında en çok taklit edilen eserlerden biridir.

Günün her saatteki ışığında değişik görünüşler sunan Edirnekapı Mihrimah her açıdan değişik perspektife sahiptir.

Caminin iç görünüşü de günün ışığı değiştikçe değişik renklerde biçimlenir. Sinan’ın aşkı ve sevgisi çiçek açmış gibidir.

Çıraklık eseri olan Şehzade Camii ve külliyesini, Kanuni Sultan Süleyman’ın oğlu için yapılmıştı.

Süleymaniye Külliyesi

Türk mimarlık tarihimizin en büyük külliyesini Sinan, Cihan Padişahı Kanuni Sultan Süleyman için tasarlamıştı (1550-1557)‏

Süleymaniye, İstanbul’un kimliğini dünyaya tanıtan ölümsüz bire eserdir.

Silueti ile İstanbul’a damgasını vuran muhteşem Süleymaniye

Türkler için Süleymaniye bir cami olmaktan çok kurumlaşmış bir sosyal düşünce, bütün bir tarihi özümseyen bir imgedir. Roma’da San Pietro, Paris’te Noter Dame ve Londra’da Saint Paul gibi, Süleymaniye Külliyesi de kent imgesi ile bütünleşmiştir. İmparatorluğun en simgesel yapısı, peyzaj içindeki konumu ile kentin en güzel siluetinin öğesidir. Süleymaniye’nin eşsiz görselliği ile kent siluetine egemen oluşu Haliç’ten, Boğaz’dan ve Marmara’dan görülebilir.

Kubbeler Osmanlı mimarisinin ana öğesidir Süleymaniye’nin her köşesi ayrı bir görünüş sağlar

Olağanüstü çarpıcı görselliği ile Süleymaniye, simetrik bir cephe düzenine rağmen şaşırtıcı bir çekiciliğe sahiptir.

Süleymaniye Camiinin iç düzeni, merkezi kubbenin tasarımını da ortaya koymaktadır.

AÇILIŞ Süleymaniye Külliyesindeki kadrosunun yekunu 750 dolayındadır. İmam, hatip, müezzin, hafız, mevluthan, devirhan, salavatçı, duacı, en’am okuyucu gibi dinî görevler dışında kayyum, süpürücü, kandilci, buhurcu, kütüphaneci ve bahçıvan gibi cami hizmetliler, ekmekçi, aşçı, bulaşıkçı, çamaşırcı, kâtip, vekilharç, medrese hocaları, danişmendler, tabib, cerrah, eczacı, gibi imaret, medrese ve darüşşifa hizmetlileri vardır. Bunları kadro ve maaşları hakkında da çok ayrıntılı bilgiler verilmektedir. Külliyenin yerleşme disiplini ise, önemli bir şehircilik planlamasının ürünüdür.

Eğimli arazide yerleşen Kadırga’daki Sokullu Külliyesi, organik mimari anlayışın başarılı bir örneği sayılır.

Eğimden dolayı Sinan, camiye girişi, medreseye ait büyük dershanenin altından vererek, hem sürprizli bir görünüş sağlamış, hem de arsanın doğal yapısına saygı göstermiştir.

Avlusu ve son cemaat ile de düzenli bir plana sahip Sokullu Camii sınırlı oranda çini panolarla süslenmiştir.

Kadırga Sokullu Camii’ndedeki çini panolardan örnekler.

Güzel Edirne’mizin incisi Selimiye

Sadece Edirne’nin değil, bütün yurdumuzun tapusu olan Selimiye

Hem İslam, hem de Hıristiyan dünyasında Selimiye’deki kubbenin benzeri yoktur.

Selimiye’de büyük usta mekân birliğini sağlamıştır.

Sinan küçük külliyeleri ile de başarılı planlamalar yapmıştır. Üsküdar’da deniz kenarında bulunan Şemsi Paşa külliyesi.

Ayasofya veya Haseki Hamamı. Sinan sadece cami değil, medrese, darüşşifa, kervansaray, türbe ve hamam gibi, Değişik işlevli yapılar da inşa etmiştir. Sultanahmet parkının yanında yer Ayasofya veya Haseki Hamamı.

Ayasofya veya Haseki Hamamı, değişik açıdan

Eyüp’teki Zal Mahmut Paşa Camii Azapkapı Sokullu Camii

Sinan’ın İstanbul kazandırdığı en büyük Su isale hattı olan Kırkçeşme Su tesisidir. Büyük havuz, diğer küçük havuzlar, sekiz adet su kemerinden oluşan bu projenin en önemli kısmı Mağlova Su Kemeri’dir.

Dünyadaki su kemerleri arasında En çarpıcı örnek olan Mağlova, Hem estetik, hem de statik Açıdan, benzeri olmayan bir Mükemmelliğe sahiptir. Alibeyköy barajı üzerinde Olan bu kemer üç katlıdır.

Tophane semtinde bulunan Kılıç Ali Paşa Camii, Ayasofya’dan kopya mı? Asla..!

Ayasofya Sinan sayesinde günümüze gelmiştir.

Sinan Ayasofya’ya iki de minare eklemiştir.

Büyükçekmece Köprüsü Sinan’ın en önemli eserleri arasında yer alır.

Sinan’ı tasvir eden bu minyatür Onun elimizde bulunan tek görsel belgesidir. Kanuni’nin cenazesi taşınırken, Sinan onun türbesini hazırlıyordu.

Vişegrad’da Sokullu Mehmet Paşa Köprüsü

Sinan, 1585 yılında Hacc’a gitti. Sonra Hatıralarını Şair ve Nakkaş olan Sai Mustafa Çelebi’ye yazdırdı.

Kendisine bir de Fatih Sarıgüzel’de bir mescit yaptırdı.

Mimar Sinan hayatının sonuna doğru Vakfiyesini de hazırlattı. Dul ve yetimlere yaptırdığı çeşmelerden su verilmesini, kimsesiz çocuklara elbise ve yemek dağıtılmasını, sahipsiz çocukların okutulmasını, tahsis ettiği bir maaşla, her Cuma günü mezarı başında Kuran-ı Kerim ve Fatiha okunmasını vasiyet etti. Her fani ölümü tadacaktır, hikmetince Süleymaniye’nin en mütevazı köşesinde mezarını yaptırdı ve 1588 yılında hayata gözlerini yumdu. Kendisinin hazırladığı açık türbeye gömüldü. Mezar kitabesi de Sai Mustafa Çelebi tarafından yazıldı. l

Sinan’ın etnik kimliğinin bir önemi var mıdır? Devşirme olduğu için onun Rum, Ermeni veya Macar kökenli olduğunu iddia edenler, nereye varmak istiyorlar? E. Kühnel diyor ki: “Sinan’ın eserlerine bakınız. Ayrıntılarına kadar o denli Türk ki, bu noktadan bir yere varamazsınız.” Burada esas büyüklük Osmanlı Devlet yapısı ve onun eğitim sistemindedir. Bir çocuğu alıp yetiştirerek Sinan yapıyor. Asıl mucize buradadır.

Büyük Usta Tezkiretü’l-ebniye Kitabında şöyle diyor: “Tasarlayıp uyguladığım bir çok cami, mescit ve diğer anıtsal yapıları bir kitapta topladım. Dünya durdukça eserlerimi gören sağduyu sahiplerinin çabamın ciddiyetini anlayacaklarını umarım. O zaman eserlerime insaf ile bakarak, beni hayırlı dualarla anacaklardır inşallah.”

Mimar Sinan’ı Büyük Usta rahmet ve minnetle anıyoruz ölümünün 421. yılında rahmet ve minnetle anıyoruz