İŞLETMELER VE ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
REKLAMCILIK Hafta 5.
STRATEJİK YÖNLENDİRME
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Nejat Erk. STRATEJİK PLANLAMA, UZUN DÖNEMLİ REKABET GÜCÜ KAZANDIRICI ÇABALARIN TÜMÜDÜR. TANIM : 2.
“We set the standards” Bill GATES
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
İŞLETME İLKELERİ SORULAR
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
İŞLETMELER VE ÖZELLİKLERİ
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
İŞLETMELERİN KURULUŞ AMAÇLARI OBJECTIVES OF THE ESTABLISHMENT OF ENTERPRISES.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
İŞLETMELERİN KURULUŞ AMAÇLARI OBJECTIVES OF THE ESTABLISHMENT OF ENTERPRISES.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
STRATEJİK PLANLAMA.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Süreç Yönetimi.
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
Mühendislik Ekonomisi
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Pazarlama İlkeleri.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
KARİYER GELİŞTİRME.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Oğuz Engiz Zincir Hastanelerde Gelinen Nokta ve Gelecek Vizyonu
Pazarlama Kontrolü ve Sosyal Sorumluluk
YÖNETİM FONKSİYONLARI
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
FİNANSAL YÖNETİM.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Sunum transkripti:

İŞLETMELER VE ÖZELLİKLERİ

İŞLETMENİN AMAÇLARI Geleneksel işletmecilik anlayışına göre işletmelerin en temel amacı kâr elde etmek olarak düşünülürken; çağımız işletmecilik anlayışına göre ise kâr elde etmek anlayışının yanına topluma fayda sağlamak ve işletmeyi sürekli kılmak anlayışları da eklenmiştir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI İşletme amacı, örgütün bütün olarak benimsediği ve gerçekleştirmeye çalıştığı, geleceğe yönelik, işletme ile ilgili ulaşılmak istenilen ekonomik ve sosyal nitelikli hedefler olarak tanımlanabilir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI İşletmelerin amaçları belirlenirken dikkat edilmesi gereken konular şunlardır: Amaçlar işletmeye özel olmalıdır: Her işletmenin faaliyet gösterdiği alan birbirinden farklıdır. Bu nedenle işletmeler kendi faaliyet alanlarına göre amaçlar belirlemelidirler. Amaçlar ölçülebilir olmalıdır: İşletmeler amaçlarını sayısal bir değerle ölçülebilecek şekilde oluşturmalıdır.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Amaçlar ulaşılabilir olmalıdır: İşletmeler ulaşamayacakları hedefler koymak yerine ulaşılması muhtemel ve zorlayıcı hedefler belirlemelidirler. Amaçlar gerçekçi olmalıdır: İşletmeler kaynaklarının yeterliliğini tespit ederek, kaynaklarına uygun oranla amaçlar belirlemelidir. Amaçlar zaman sınırlı olmalıdır: Belirlenen amaç bir zaman sınırlaması konularak gerçekleştirilebilmelidir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Amaçlar birbiri ile uyumlu olmalıdır: İşletmelerin belirledikleri amaçların başarıya ulaşması için birbiri ile uyumlu olması gerekmektedir. Amaçlar üzerinde uzlaşılmış olmalıdır: Amaçlar ortak bir karar doğrultusunda alınmalıdır. Amaçlar belirgin olmalıdır: Amaçlar açık ve net bir şekilde ortaya konmalıdır.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Amaçların Sınıflandırılması İŞLETMENİN AMAÇLARI GENEL AMAÇLAR VİZYON MİSYON STRATEJİK AMAÇLAR KARLILIK SÜREKLİLİK BÜYÜME ÖZEL AMAÇLAR

İŞLETMENİN AMAÇLARI İşletmelerin amaçları üç aşamada incelenebilir. Bunlar genel amaçlar, stratejik amaçlar ve özel amaçlardır. Genel amaçlar, işletmelerin kuruluş aşamasında aldıkları ve işletmenin yönünü belirleyen kararlardan oluşurken;

İŞLETMENİN AMAÇLARI Stratejik amaçlar ise genel amaçlara ulaşmak için izlenilecek yolları ve işletmenin faaliyetine ilişkin birtakım kararları içerirler. Özel amaçlar ise işletmenin tüm çevresini kapsayan ve işletmelerin kar amaçlarının yanında sosyal amaçlarını da içeren birtakım kararlardan oluşur.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Genel Amaçlar İşletmelerin amaçlarına ulaşabilmeleri için öncelikli olarak kendilerini sorgulamaları ve ulaşmak istedikleri hedefi belirlemeleri gerekmektedir. Başarılı bir işletme olabilmek ve karlılığı arttırmak için işletmelerin kuruluş aşamasında vizyon ve misyon oluşturmaları ve bu vizyon ve misyon doğrultusunda kararlar alarak faaliyete geçmeleri gerekmektedir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Vizyon Vizyon, kelime anlamı ile gelecekte arzu edilen durumdur. Vizyon, “geleceği görebilme, gelecekle ilgili amaç belirleme” olarak tanımlanabilir. İşletme vizyonu ise, “işletmelerinin gelecekte olmasını arzu ettikleri durumun ifadesidir”.

İŞLETMENİN AMAÇLARI İşletme vizyonu, işletmenin gelecekte ne olacağını belirlemeye yönelik ve işletmenin geleceğine yön gösteren bir eylem planı olarak kabul edilebilir. Vizyon aynı zamanda işletmelerin hedefe odaklanmalarını sağlar, çalışanlara yön verir ve gelecek ile ilgili karşılaşılabilecek belirsizlik durumunu ortadan kaldırır.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Vizyon, üç temel öğeden oluşur: Bunlar temel değerler, temel amaç ve hayali hedeflerdir. Temel değerler, işletmeler tarafından belirlenen ve farklı koşullar karşısında dahi değişmeyen birtakım değerlerdir. İşletmelerin temel değerlerine örnek olarak sosyal sorumluluk, yenilikçilik, üstün müşteri hizmeti ve öncü teknolojilere sahip olmak verilebilir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Temel amaç, işletmelerin var olma sebebidir ve işletme tarafından misyon tanımlanırken açıkça ifade edilmelidir. Temel amaç işletmeleri diğer işletmelerden farklı kılar ve işletmenin ilerleyeceği yönü belirler. Hayali Hedefler ise işletme yönetiminin gerçekleştirmeye karar verdiği gelecekle ilgili kararlardır. Hayali hedefler işletmeler tarafından vizyon tanımlanırken açıkça belirtilmiş hedeflerdir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Misyon Misyon, işletmenin tüm çalışanları tarafından paylaşılan değerler ve ortak inançlar bütünüdür. Aynı zamanda misyon, bir işletmeye yön vermek ve anlam kazandırmak amacıyla belirlenmiş ve o işletmeyi benzerlerinden ayıran görev ve ortak değerlerdir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Misyon öncelikli olarak bir işletmenin var olma nedenidir. Misyonun başlıca iki önemli fonksiyonu vardır. Birincisi, misyon işletmeyi diğer işletmelerden ayıran özelliklerdir. İkincisi ise, misyon işletme çalışanları tarafından benimsenir ve çalışanları ortak bir hedefe yönlendirir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Misyonun bazı özellikleri şunlardır: Misyon uzun dönemli bir amaçtır ve sıklıkla değiştirilemez, Misyon, işletmelere özgüdür ve işletmeleri özel kılar, Misyon, çalışanlara yöneliktir ve çalışan herkesi ilgilendirir, Misyon, ürün üzerine değil, daha çok Pazar üzerine yoğunlaşır, Misyon, işletmeyi her zaman başarıya yönlendirir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Stratejik Amaçlar İşletmelerin stratejik amaçları vizyon ve misyon doğrultusunda belirlenir. Stratejik amaçlar kârlılık, süreklilik ve verimlilik olarak üç başlık altında incelenebilir:

İŞLETMENİN AMAÇLARI Kârlılık İşletmenin kuruluşunun en temel amaçlarındandır. Kâr, genel anlamda maliyet ile satış fiyatı arasındaki farktır. İşletmelerin gelirlerinden giderlerinin çıkarılması sonucu elde edilen pozitif değerdir. Kârlılık basit ifadeyle; Kâr veya Zarar = Toplam Gelirler – Toplam Giderler şeklinde hesaplanır ve Toplam Gelirler >Toplam Giderler olması şeklinde tanımlanmaktadır.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Süreklilik İşletme faaliyetlerinin bir süreye bağlı olmaksızın devam edeceğini ifade eder. Her işletme kuruluşundan itibaren varlığını uzun süre devam ettirmeyi hedefler. İşletmelerin süreklilik sağlayabilmeleri için öncelikle bir faaliyet dönemi içinde beklenen kâr düzeyine ulaşması gerekmektedir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Büyüme Büyüme, işletmeler açısından sayısal olarak gelişme ve üretim hacminin artışı olarak tanımlanabilir. Büyüme, işletmelerin nitelik olarak kaliteyi arttırması şeklinde olabileceği gibi; hacimsel olarak üretim miktarını, ürün çeşitliliğini, varlık veya kaynaklarını arttırması şeklinde de olabilir.

İŞLETMENİN AMAÇLARI Özel Amaçlar Özel amaçlar, işletmenin paydaşlarının yanı sıra çalışanlar, toplum, kamu kuruluşları ve sosyal çevreleri de kapsayan geniş bir alanı ifade eder. İşletmelerin özel amaçlarından bazıları şu şekilde sıralanabilir:

İŞLETMENİN AMAÇLARI İşletme olarak kaliteli ürün veya hizmet üretmek, Bulunduğu bölgede istihdam olanağı yaratmak, Sosyal sorumluluk projelerinde yer alarak topluma hizmet etmek, Vergi ödemek koşuluyla devlet bütçesine katkıda bulunmak,

İŞLETMENİN AMAÇLARI Ulusal ya da uluslar arası alanda tanınan bir işletme haline gelmek, İşletmeyi diğer işletmelerden farklı kılacak bir imaj oluşturmak ve marka değerini arttırmak, İşletmenin faaliyet alanlarında etik sorumlulukların bilincinde hareket etmek, İşletmenin faaliyette bulunduğu doğal çevreye karşı sorumlu davranması,

İŞLETMENİN AMAÇLARI Çalışanlara iyi ücret vermek ve sosyal güvencelerini sağlamak, Çalışanların kişisel gelişimlerini arttırmaya yönelik eğitim olanakları sağlamak, Çalışanlara daha kaliteli ve nitelikli bir çalışma ortamı yaratmak.

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ İŞLETMENİN İÇ ÇEVRESİ İŞLETMENİN SEKTÖREL ÇEVRESİ İŞLETMENİN KÜRESEL ÇEVRESİ İŞLETMENİN ULUSAL ÇEVRESİ

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ İşletmenin İç Çevresi İşletmenin iç çevresi olarak işletme içinde bulunan aktörler kabul edilebilir. İşletme sahipleri, ortaklar, yöneticiler ve çalışanlar bu grup içinde yer alır. Bazı aile işletmelerde, işletme sahibi ile yönetici aynı kişidir. Bu durumda girişimcilik ve yöneticilik görevleri aynı kişide toplanmıştır

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ İŞLETMENİN SEKTÖREL ÇEVRESİ TÜKETİCİLER TEDARİKÇİ İŞLETMELER İKAME ÜRÜNLER RAKİPLER

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ Tüketiciler Tüketiciler, piyasada işletmeler tarafından sunulan ürünlerin potansiyel kullanıcılarıdır. Tüketiciler belirli ihtiyaçlarını ve isteklerini karşılamaya yönelik hareket ederler. Tüketiciler ürünü satın aldıkları ise o işletmenin tüketicisi ve aynı zamanda müşterisi olurlar. Tüketiciler, bireysel tüketiciler olabileceği gibi endüstriyel tüketiciler de olabilir

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ Tedarikçiler Tedarikçiler, işletmelerin üretimde kullanacakları ham madde, yarı mamul, madde, finans, enerji, insan kaynağı, danışmanlık, bilgi vb. ihtiyaçlarını karşılayan kurumlardır. Üretilecek ürünlerin kalitesi işletmelerin dışarıdan tedarik edeceği ürünlerin kalitesi ile doğru orantılıdır. Üretici ve tedarikçi arasında kurulacak ilişki, kalitenin korunması, zamanında ürünlerin pazara sunulması çok önemlidir.

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ İkame ürünler İkame ürünler, işletmenin ürünlerinin yerini alabilecek ve tamamen benzemeyen ürün ve hizmetlerdir. Yöneticiler, rekabet açısından rakiplerin ürünlerini, faaliyetlerini ve ataklarını izlemenin yanında ikame ürün tehdidini de izlemek zorundadır. Çünkü tüketici beklentilerinde meydana gelebilecek değişiklikler tüketicileri ikame ürüne yönlendirme ihtimali yüksektir

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ Rakip firmalar Rakipler, aynı sektör içerisinde ve aynı hedef kitle için benzer ürün veya hizmet üreten işletmelerdir. İşletmeler aynı sektörde daha fazla paya sahip olmak daha fazla satış geliri elde etmek amacıyla diğer işletmelerle rekabet içine girerler. Rakipler birbirlerini sürekli olarak izler ve birbirlerinin yaptıkları hamlelere karşılık verme çabasındadırlar. Tüm bunların yanında günümüzdeki küresel rekabetten dolayı bazı işletmeler rekabet yerine birlikte hareket etmektedirler

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ İşletmenin Ulusal Çevresi İşletmenin içinde bulunduğu ülkedeki işletmeyi doğrudan veya dolaylı etkileyecek tüm etmenler işletmenin ulusal çevresini oluşturur. İşletmenin ulusal çevresi aşağıdaki üç unsurdan oluşur: - Devlet, - Toplum, - Kurumlar,

İŞLETMELERİN ÇEVRE İLİŞKİLERİ İŞLETMENİN ULUSAL ÇEVRESİ DEVLET TOPLUM KURUMLAR

HAFTAYA GÖRÜŞMEK ÜZRE