TMMOB Maden Mühendisleri Odası

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE RÜZGAR ENERJİSİ SEKTÖR TOPLANTISI
Advertisements

Oğuz Bal Adularya Enerji Gen.Müd. Yardımcısı
TÜRKİYE’DE RES PROJELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
Elektrik Piyasası Kanunu
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
ANKARA İLİ ENERJİ FORUMU Şubat 2007 ANKARA.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Sağlık Turizminde Devlet Desteğinin Önemi ve Yabancı Sermaye Hüseyin ÇELİK Acıbadem Adana Hastanesi Direktörü II.Uluslararası Sağlık Turizmi Kongresi Antalya.
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
Işıklar Tevzi Merkezi.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
KURUMUMUZCA YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER;
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
Prof. Dr. Sedat ALTIN Erzincan Üniversitesi Tıp Fakültesi
İçerik Genel Olarak Elektrik Sektöründe Özelleştirme
1. PLANLAMA ÇALIŞMALARI PLANIN AMACI : Hazırlanacak kalkınma planları sınırlı doğal kaynaklardan en etkin ve optimal bir biçimde faydalanmayı temin etmek,
Kosova Türkiye Ticaret Odası Oda Tregtare Kosovaro Turke Kosova – Turkey Chamber of Commerce Mayıs ANKARA.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SOLAREX GENSED-GÜNDER OTURUMU Türkiye’de PV Sektörü ve Geleceği
BÖLGESEL KALKINMA PROJELERİ
TÜRKİYE ELEKTRİK İLETİM SİSTEMİ
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Elektrik Enerjisi Üretim İmkanları Ve AFŞİN-ELBİSTAN Linyit Havzası
GAP : Su İle Gelen Değişim Hilal Siyok 103 2TMB. Güneydoğu Anadolu Projesi Temel hedefi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi`nde yaşayan vatandaşlarımızın gelir.
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
KISMİ İSTİSNALAR Kültür ve eğitim amaçlı istisnalar (17/1) - İlim, fen, güzel sanatlar, tarımsal amaçlı teslimler (a) - Tiyatro, konser salonu, kütüphane.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU VE OSB’LERE GETİRDİĞİ YÜKÜMLÜLÜKLER
MTA Genel Müdürlüğü verilerine göre toplam 15
Yenilenebilir Enerji Dün, Bugün ve Yarın
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GÜNEŞ ENERJİSİ SİSTEMLERİ Enerji Verimliliği Uzmanı
OSBÜK ENERJİ ZİRVESİ VAN 30 EKİM 2010  BÖYLE OLMASINA RAĞMEN, DAĞITIM ŞİRKETLERİNİN SERBEST TÜKETİCİ OLMAYAN ABONELERİYLE, AYNI DAĞITIM BEDELİNİ ÖDEMEK.
İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015
16/08/1962 yılında petrol ve petrol ürünleri ticareti yapmak amacıyla BEL-PET adıyla kurulan şirketimiz önce İGATAŞ daha sonra da İSTANBUL ENERJİ adını.
Orman Bölge Müdürlüğü Sn Proje AdıSektörüYeriProjenin Durumu 1 Orman KadastroTarım/OrmancılıkMuhtelifİhalesi yapılmıştır 2 Orman Koruma ve İşletmecilik.
Tarımsal Üretici Birlikleri ve Kooperatifler Açısından Biyodizel
ENERJİ SEKTÖRÜ.
GES Yatırımlarında Finansman
Hizmetlerimiz Enerji Üretim Projeleri Kapsamında Danışmanlık ve Denetim Hizmeti Verilebilecek İş ve İşlemler; EPDK nezdinde Enerji üretimi için önlisans/lisans.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
KOSGEB ve KOBİ’ler. KOSGEB KOSGEB, 1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kuruldu. Amacı; ülkenin ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasında küçük.
Kırsal Alanda Altyapı ve Kamusal Hizmetler
Türkiye Elektrik Piyasaları CIGRE 2015
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
Türkiye’de Elektrik Üretim ve Tüketiminin Gelişimi DAKA Yenilenebilir Enerji Sempozyumu – 3 / VAN 28 Kasım 2013.
TMMOB Z İ RAAT MÜHEND İ SLER İ ODASI İ STANBUL Ş UBES İ TMMOB Z İ RAAT MÜHEND İ SLER İ ODASI İ STANBUL Ş UBES İ
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009 / 3.ÇEYREK) YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009 / 3.ÇEYREK) 24/12/09.
TÜRKİYE’DE KÖMÜR MADENCİLİĞİ. Türkiye’de Kömür Madenciliğinin Gelişimi 19. yüzyılın ilk yarısında, II. Mahmut devrinde; Donanma, Tophane, Darphane ve.
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
Yenilenebilir Enerji Kaynakları Mehmet Fatih TORAMAN Enerji Uzmanı Elektrik Piyasası Dairesi Başkanlığı.
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
GENEL DEĞERLENDİRME VE FIRSATLAR
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
Kamu Altyapı Yatırımları: Bağımsız Şirket ve Özkaynak Finansmanı
LİMAK ENERJİ Hamitabat Doğalgaz Çevrim Santrali / Genel
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

TMMOB Maden Mühendisleri Odası ELBİSTAN HAVZASI VE YATIRIM MODELİ Veli ÜNAL TMMOB Maden Mühendisleri Odası Enerji Grubu Üyesi

YATIRIM-ÜRETİM MODELLERİ Elbistan havzasındaki kömür rezervlerinin değerlendirilmesine yönelik sorunları ve çözümleri doğru analiz edebilmek için sektörde uygulanmış ve uygulanmakta olan yatırım ve üretim modelleri ile ilgili süreci değerlendirmek ve bu modellerin Elbistan kömürlerin elektrik üretimi amacıyla değerlendirilmesine olumlu ve/veya olumsuz yansımalarını ortaya koymak gerekir.

ÜRETİM-YATIRIM MODELİ SÜREÇLERİ 1976 Yılı: EİYKK kararı ve İcra Planları doğrultusunda Yatağan, Kangal, Çan ve Soma havzalarındaki kömürlerin elektrik üretimi, ısınma-sanayi amaçlı değerlendirilmesi Yatırımcı: Kamu-Özel Sektör İşbirliği 1978 Yılı: 2172 Sayılı Devletçe İşletilecek Madenler Hakkında Kanun Yatırımcı: Kamu 1987 Yılı: YPK,Santral yatırımları başlatılmış kömür üretim projelerini özel teşebbüs eliyle yapılması ve kamunun yatırım yapmamasını sağlamıştır. Maden Özel, Santral Kamu Hüsamlar Madeni-Kemerköy Santralı Deniş II Madeni-Soma V-VI Santralı

Maden Özel, Santral Kamu 1989 Yılı: YPK Kararı ile maden yatırımları tamamlanmış Sivas-Kangal’ın İHD Yoluyla Özel Teşebbüse devri. Maden Özel, Santral Kamu 1995 Yılı: 3096 sayılı YİD yasası ile Elbistan-A ve Seyitömer Maden+Santrallerin Özel Sektöre devri ve Elbistan-A projesinin tevsii. Maden ve Santral Özel 14 yıldır gerçekleşmemiştir. 1996 Yılı: Termik Santralın kömür ihtiyacının Yap-İşlet yöntemi ile Özel Sektöre yaptırılması. Çayırhan ve Elbistan–B Maden (2007 yılı) ve Santrali

Maden+Santral olarak 2000 yılında Çayırhan 1997 Yılı: Yatırımları kamu tarafından yapılmış 12 Adet termik santral ve bazı maden sahalarının İHD ile özel sektöre verilmesi. Maden+Santral olarak 2000 yılında Çayırhan Özel Sektöre 20 yıllığına verilmiştir. Diğerleri gerçekleşmemiştir. 2002 Yılı: Termik santral kurulabilecek bazı kömür sahalarının elektrik üretilmesi ve ton başına kömür üretimi üzerinden rödovans alınması şartıyla özel sektöre verilmesi. Maden+Santral Yatırımı, Özel Sektör Silopi-Harbul Projesi

Maden+Santral Yatırımı Özel Bolu-Göynük, Bursa-Keles/Davutlar, 2006-2008 Yılları: Santral kurulabilecek bazı kömür sahaların TERMİK SANTRAL kurulması ve üretilecek elektrik üzerinden rödovans verilmesi şartıyla belli bir süreliğine ve yine aynı şartlarla ruhsatın bir bedel karşılığı Özel Sektöre devri. Maden+Santral Yatırımı Özel Bolu-Göynük, Bursa-Keles/Davutlar, Tekirdağ-Saray, Bingöl-Karlıova, K.Maraş-Elbistan C-D, Rödovans Yöntemi Çankırı-Orta, Ruhsat Devri 4046 Sayılı Özelleştirme Yasası ile Santrallerin blok satış yöntemiyle, Maden sahalarının ise İHD yoluyla Özel sektöre devri Henüz uygulamaya geçmedi.

Zorlama ve Ayrıntıları olgunlaştırılmamış Maden+Santral Yatırım Modellerinden başarı beklenemez. 1987-2008 döneminde Özel Sektör tarafından Yerli Kömür kaynaklarımıza dayalı gerçekleştirilmiş bir Termik Santral Yoktur. 2009 Yılında Özel Sektör 135 MW gücünde İLK santralını devreye alacaktır.

LİNYİT KÖMÜRÜNE DAYALI TERMİK SANTRALLERİN ÖMÜRLERİ 2008 sonu 923 MW 2010 sonu 1.088 MW 2020 sonu 4.093 MW 2030 sonu 6.385 MW 2034 sonu 8.145 MW Ünite ömrü 30 yıl olarak kabul edilmiştir. REHABİLİTASYON YENİ SANTRALLAR

3x340 + 1x335 MW 4x360 MW

ELBİSTAN HAVZASINDAKİ BÜYÜKLÜKLER Sondaj 1.297 adet (halen devam ediyor) Rezerv A 648 milyon ton B 544 ‘’ C 751 ‘’ D 753 ‘’ E 731 ‘’ Toplam 3.427 milyon ton Özel Sektör 320 milyon ton (kesinleşmiş)

AFŞİN-ELBİSTAN LİNYİT HAVZASI SONDAJ LOKASYONLARI 1.297 SONDAJ

ELBİSTAN HAVZASI KURULU GÜCÜ A SANTRALI 1.355 MW B SANTRALI 1.440 MW İLAVE KAPASİTE 5.000 MW TOPLAM 7.795 MW ELEKTRİK ÜRETİMİ 50 milyar kWh/yıl HAVZADAN ÜRETİLECEK ELEKTRİK ÜRETİMİ 60 milyar kWh/yıl TAM KAP. YILLIK ÜRETİM 120 M.TON TAM KAP. YILLIK DEK. 300 M.M3

YAPIL.TOP.KAZI 12 MİLYAR M3 YERLEŞİM SAYISI 9 köy KAMULAŞ. ALANI 300 M.M2 YOL GÜZ. DEĞİŞİMİ ENH DEĞİŞİMİ

KIŞLAKÖY C SAHASI KORİDOR ÇÖLLOLAR D SAHASI E SAHASI C TS (PLANLANAN) B TS (İŞLETMEDE) A TS (İŞLETMEDE) ≤ 1200 MW 4x360 MW 4x344 MW KIŞLAKÖY C SAHASI KORİDOR ÇÖLLOLAR D SAHASI E SAHASI D TS (PLANLANAN) HURMAN NEHRİ ≤ 1200 MW

ELBİSTAN HAVZASINDAKİ ÖZEL SEKTÖR SAHALARI

AFŞİN-ELBİSTAN C-D SEKTÖRLERİ İHALE SÜRECİ

ALIM GARANTİSİ 5710 sayılı “Nükleer Güç Santrallerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji satışına İlişkin Kanun”un Geçici 2. Maddesi’nde EÜAŞ tarafından yapılan kömür rödovans ihalesi sonucunda kömür kullanım hakkı elde edecek şirketler tarafından yapılacak 1.000 MW üzeri güçte yerli kömür yakıtlı santrallere 2014 yılı sonuna kadar işletmeye girenlerin ürettiği elektrik, perakende ve toptan lisans şirketler tarafından 15 yıl süreyle ikili anlaşmalarla satın alınması garantisi getirilmiştir.

İHALE TEŞVİKLERİ 15 yıl süreyle elektrik alım garantisi Kamulaştırma (EÜAŞ ve EPDK) Su Kullanım Bedelinin alınmaması Kireçtaşı Sahası (EÜAŞ Ruhsatı) Santral küllerinin değerlendirilmesi

YATIRIMCI AÇISINDAN RİSKLER Yatırımın büyüklüğü Yatırımların 2014 yılında tamamlanma zorunluluğu Projeye finansman bulma zorluğu Kamulaştırma ve köy nakil süreci İhale edilen sahalarda bulunan Enerji Nakil Hatları ve yollar İzinler (ÇED, GSM, vb.) EİH – TEİAŞ (380 kV ve üzeri) Mevzuat değişikliklerinin sözleşmeye yansıtılması Kurumlar arası eşgüdüm (EÜAŞ, TEİAŞ, TETAŞ, DSİ, EPDK, ÇOB, vb.) ve bürokratik işlemler Baraj yapımı Teminat miktarının yüksekliği Sektörler arasındaki madencilik faaliyetlerinde yaşanabilecek sorunlar Özel Sektörün madencilik faaliyetlerine karşı çekingenliği

AFŞİN-ELBİSTAN LİNYİT HAVZASI

AFŞİN-ELBİSTAN LİNYİT HAVZASI’NDAKİ MEVCUT İLETİM VE DAĞITIM ŞEBEKESİ (34.5 kV, 154 kV, 380 kV)

ÖNERİLEN YATIRIM MODELİ Elbistan kömürlerinin elektrik üretim amaçlı değerlendirilebilmesi için öncelikle; Santral yeri ve ünite güçlerinin belirlenmesi, Maden işletmeciliğine başlangıç yeri, Dış döküm sahaları, Ruhsat sahası üzerinden geçen yol ve ENH güzergahlarının diğer yatırımları engellemeyecek şekilde belirlenmesi, Köylerin kamulaştırılması ve yeniden iskan yerlerinin belirlenmesi, Su alma altyapı güzergahlarının belirlenmesi, Yatırım olarak EİH (TEİAŞ) planlanması, Arazi ıslah planlamasının yapılması, Hurman Çayı derivasyonunun kömür üretim faaliyetlerini etkilemeyecek şekilde belirlenmesi, gerekir.

Proje Finansmanı Elbistan A’nın İşletme Hakkı Devri süreci 14 yıldır devam ediyor. Elbistan B Santralından yıllık elektrik üretim miktarı tam kapasitede 9,3 milyar kWh’dır. Elbistan B Santralından üretilen elektriğin satışından elde edilen artı değerin yeni yapılacak maden ve santral yatırımlarında değerlendirilmesi Yeni tesis edilecek 5.000 MW gücündeki santrallerin 10 yıl içerisinde devreye alınması Santralların ve maden işletmesinin finansman ihtiyacının Elbistan B Santralından ve bu dönemde devreye alınacak yeni santral ünitelerinden üretilecek elektriğin satışından elde edilecek artı değerden sağlanması.

Elektrik Alım Garantisi verilmesi, eğer bu verilemiyorsa: Gelir Vergisi Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu, KDV Kanunu, Endüstriyel Bölgeler Kanunu, Damga ve Harçlar Kanunu, Yatırımlar ve İstihdamı Teşvik Kanunu gibi kanunlardaki vergisel teşviklerden ve kredi teminine ilişkin işlemlerde vergi, resim ve harç ile ÖTV istisnasından proje yatırım sürecinde ve yatırımların geri ödemesinin tamamlandığı tarihe kadar yararlandırılmalıdır. Elbistan Havzasının bölgesel bir Kalkınma Projesi haline getirilmesi (GAP gibi). Elbistan Havzasındaki kömürlerin elektrik üretim amacıyla değerlendirilmesine yönelik olarak organizasyonal yeni yapılanmaya gidilmesi

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı başta olmak üzere Çevre ve Orman Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve diğer tüm icracı Bakanlıkların bu projeye dahil edilmesi Bölgesel Kalkınma Projesi için gerekli yasal düzenlemelerin yapılması

HAYALLERİMİZİN ÜLKEMİZ GERÇEĞİNE DÖNÜŞMESİ DİLEĞİYLE SAYGILAR SUNARIM.