END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Advertisements

Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Lojistik Yönetimi Ders – V
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Sistem Analizi ve Planlama
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: SÜREÇLER
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
Simülasyon Teknikleri
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Yazılım Proje Yönetimi
Bölüm 1 Mühendislik Ekonomisi Kararları
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
24. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ TOPLANTISI Mayıs 2012, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Eğitiminde Tasarım Dersleri Prof. Dr.
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
DERS-1 SİMÜLASYON (BENZETİM) Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 9) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Toplam Kalite Yönetimi
Sistem Yaklaşımı.
Proje Hazırlama Eğitimi Dr. Necati VARDAR KTO Karatay Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Mühendisliği Öğretim Üyesi.
Manufacturing Planning and Control – İmalat/Üretim Planlama ve Kontrol
İŞLETMELERDE VERİMLİLİK: ÜRETİM YÖNETİMİ FONKSİYONU
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Sistem Analizi ve Tasarımı
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
LOJİSTİKTE KURULUŞ YERİ SEÇİMİ
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Kalite ile ilgili kavramlar
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Lojistik Merkez Yer Seçimi
Bölüm 1 Mühendislik Ekonomisi Kararları
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler - Sistem Analizi
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
BENZETİM 2. Ders Prof.Dr.Berna Dengiz Sistemin Performans Ölçütleri
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ Sistem Mühendisliği Süreçleri: KAVRAMSAL SİSTEM TASARIMI

Eş Zamanlı Mühendislik Müşterinin beklentilerini karşılayan ve toplumsal kabul gören yaşam çevrimi dengeli bir sistem çözümünü araştırıp geliştiren ve geçerliliğini saptayan disiplinlerarası bir işbirliği yaklaşımı

Sistem Mühendisliği Süreci Gereksinimin tanımlanması Sistem gereklerinin işlevsel kavramlar olarak belirlenmesi Tasarım ölçütlerinin ortaya konması Müşteri (kullanıcı) gereksinimlerini karşılayacak bir sistemin geliştirilmesi

Kavramsal Sistem Tasarımı Sistem mühendisliği sürecindeki aşamaların temeli Kapsamındaki etkinlikler: Müşteri gereksiniminin belirlenmesi Sistem tasarımı gereklerinin tanımlanması

Gereksinimin Belirlenmesi Sistem mühendisliği süreci, gerçek (veya algılanan) bir yetersizliğin belirlenmesiyle başlar. Örnekler: Mevcut bir sistem; Belli performans hedeflerine erişmekte yeterli olmayabilir, Gerektiği zaman kullanılabilir olmayabilir, Üretici tarafından yeterli düzeyde desteklenmiyor olabilir, İşletilmesi çok pahalı olabilir, vs. Gereksinimlerin tanımlanması zaman zaman zor olsa bile, mevcut yetersizliğin ve gerçek ihtiyacın tam tanımı gereklidir. Bu amaç, müşteri veya “son kullanıcıyı” başlangıçtan itibaren sürece dahil etmekle en iyi şekilde gerçekleştirilebilir.

Olurluluk (Fizibilite) Etüdü Gereksinimi karşılamak üzere izlenecek olası sistem düzeyli tasarım yaklaşımlarını belirlemek, Performans, etkinlik, bakım ve lojistik destek ve ekonomik ölçütler açısından en olurlu yaklaşımları değerlendirmek, Tercih edilen bir yöntem önermek.

Olurluluk Etütlerinin Uygulanmasında Genel İlkeler Pek çok seçenek arasından kaynakların (personel, malzeme, para vb.) yeterlilik düzeyleriyle uyumlu birkaç seçenek belirlenmelidir. Alternatif tasarım yaklaşımlarının değerlendirilmesinde farklı teknoloji uygulamaları araştırılmalıdır. Değerlendirme sürecinde teknolojinin tip ve gelişmişlik düzeyi, kararlılığı ve büyüme potansiyeli, teknolojinin beklenen ömrü, tedarikçi kaynakların sayısı gibi konular da dikkate alınmalıdır.

Olurluluk (Fizibilite) Etüdü Bu aşamada alınacak kararların bir sistemin en son karakteristikleri ve yaşam çevrimi maliyetleri üzerindeki etkisi çok büyüktür. Belli bir teknolojinin seçimi ve uygulanması güvenilirlik ve bakıma alınabilirlik üzerinde etkilidir, gerekli süreçler açısından imalat işlemlerini etkileyebilir, test ekipmanı ve yedek parça gereksinimlerini önemli ölçüde etkiler.

Ön Sistem Planlama Gereksinimin tüm kapsamı ile elde edilmesi için müşteri (tüketici) ile iletişim, İhtiyaca uygun teknolojilerin varlığını belirlemek için bir olurluluk analizinin tamamlanması (“teknik” yaklaşım), Sistem çalışma gereklerinin tanımlanması, Sistem bakım ve destek kavramının geliştirilmesi, Teknik performans ölçülerinin (ve diğer tasarıma bağlı “metrik”lerin) tanımlanması ve önceliklendirilmesi, Üst düzey işlevsel analizin tamamlanması, Sistem spesifikasyonunun hazırlanması ve Kavramsal tasarım incelemesinin gerçekleştirilmesi.

Sistem Spesifikasyonu (Sistem Tasarım Gereksinimleri) Sistemin genel bir tanımı, İşlemsel gereksinimleri ve bakım kavramı, Üst düzey işlevsel analiz ve gereksinimlerin altsistem düzeylerine paylaştırılması, Performans ve etkinlik faktörleri (teknik performans ölçüleri), Fiziksel karakteristikler, Tasarım karakteristikleri, tasarım veri gereksinimleri, Malzemeler ve imalat süreçleri, Lojistik destek güvenceleri, Test ve değerlendirme gereksinimleri ve kalite güvencesi önlemleri.

İşlemsel Gereksinimlerin Tanımlanması İşlemsel dağılım ve yayılma: Sistemin kullanılacağı müşteri tesisi sayısı, coğrafi dağılım ve kurulum takvimi Misyon profili ve senaryosu: Sistemin temel ve yardımcı misyonları Performans ve ilgili parametreler: Sistemin çalışma karakteristikleri veya işlevlerinin tanımı; çalışma aralığı, doğruluk, hız, kapasite, çıktı, güç, boyut, ağırlık vb. Kullanım gereksinimleri: Sistem ve bileşenlerinin birim zamandaki beklenen kullanımı Etkinlik gereksinimleri: Fayda/maliyet oranı, arızalar arası ort. süre, arıza oranı, arıza süresi, bakımlar arası ort. süre İşlemsel yaşam çevrimi: Sistemin kullanılacağı toplam süre, sistemin ekonomik ömrü Çevre: Sistemin içinde çalışacağı çevre; sıcaklık, titreşim, gürültü, nem vb. koşulları

İşlemsel Gereksinimlerin Tanımlanması İşlemsel gereksinimlerin ortaya konması sistem tasarımının temelini oluşturur. Bunun için aşağıdaki sorular yanıtlanmalıdır: Sistem hangi fonksiyonu veya fonksiyonları yerine getirecek? Sistem kendinden beklenen fonksiyonu ne zaman ve ne kadar süre ile gerçekleştirecek? Sistem nerede kullanılacak? Sistem amacını nasıl gerçekleştirecek?

Bakım ve Destek Gereksinimleri Sistemin kendinden beklenen işlevi öngörülen yaşam çevrimi süresince gerçekleştirebilmesi için bakım ve destek gereksinimlerinin de tasarım aşamasında dikkate alınması gerekir. Bakım kavramı ile ilgili olarak aşağıdaki unsurlar üzerinde durulmalıdır: Bakım düzeyleri, Onarım politikaları, Organizasyonel sorumluluklar, Lojistik destek elemanları, Etkinlik gereksinimleri, Çevre.

Teknik Performans Ölçüleri (“Metrikler”) İşlemsel Gereksinimler Tasarıma Bağımlı Parametreler Teknik Performans Ölçüleri Bakım ve Destek Kavramları

Teknik Performans Ölçüleri (“Metrikler”) Belli bir sistem için sayısal gereksinimleri tanımlarken, doğru etmenlerin müşteri (kullanıcı) tarafından onlara verilen önem derecesiyle birlikte değerlendirilmesi gerekir. Ağırlıklandırılmış etmenler uygun tasarım ölçütlerine dönüştürülmeli ve tasarım sürecine bir girdi olarak tasarıma bağımlı parametrelere yansıtılmalıdır. Bu amaca erişmek için kullanıcı ve üretici arasında iyi ve sürekli bir iletişim bulunmalıdır.

Kalite Fonksiyonu Yayılımı (KFY) (Quality Function Deployment) Erken aşamada kullanıcı ve üretici arasındaki iletişimi kolaylaştırmak için iyi bir yöntem KFY’dir. KFY, “müşterinin sesinin” son tasarımda yer almasını garanti etmek için bir “ekip yaklaşımı” uygular. Amaç, gereksinimleri belirleyip bunları teknik çözüme dönüştürmektir. Müşterilerin gereksinimleri ve tercihleri, “nitelikler” olarak sınıflandırılır ve bunların ağırlıkları belirlenir. KFY, tasarım ekibine müşteri isteklerini anlama olanağı verir; müşterileri isteklerini önceliklendirmeye yönlendirir ve bir tasarım yaklaşımının bir başkasıyla kıyaslanmasını sağlar.

“Müşterinin gerçekte neye gereksinimi vardır?” Müşteri nasıl açıkladı? Proje yöneticisi nasıl anladı? Analist nasıl tasarladı? Programcı nasıl kodladı? Ticari danışman nasıl açıkladı? Proje nasıl belgelendi? Yazılım nasıl kuruldu? Müşteriye nasıl fatura edildi? Parası nasıl ödendi? Müşterinin gerçekte neye gereksinimi vardı?

Kalite Evi

Kalite Evi KFY, ilki “Kalite Evi” adını alan bir dizi matrisi oluşturmayı gerektirir. Sol yan, müşteri gereksinimlerinin (NE) algılanmasını sağlar. Üst kısım, tasarımcının müşteri gereksinimlerine verdiği teknik tepkidir (NASIL). Orta kısım, önerilen çözümün gereksinimleri karşılamada ne kadar etkin olduğunu gösterir. Sağ kısım, pazardaki rakip ürünler arasında bir kıyaslama yapar. Alt kısım planlama amaçlı olarak kullanılır.

İşlevsel Analiz ve Paylaştırma İşlevsel Analiz: Sistem gereksinimlerini ayrıntılı tasarım ölçütlerine dönüştürme ve alt sistem düzeyindeki özel kaynak gereksinimlerini tanımlama süreci İşlev: Belli bir amaca erişmek üzere yerine getirilen özel bir eylem İşlevsel analizde amaç, “nasıl”ı değil, “ne”yi tanımlamaktır. İşlevsel analiz yoluyla gerekliliği kanıtlanmayan hiçbir donanım, yazılım, bileşen vb. satın alınmamalıdır. İşlevsel analiz, sistemin özel kaynaklarını ve bileşenlerini tanımlamak için sistem düzeyinden alt sistem düzeyine doğru ilerleyen bir ayrıştırma sürecidir. Sonuçta, sistemin işlevsel terimler cinsinden bir tanımı elde edilir ve bu sistem tasarım, üretim, dağıtım ve ulaştırma, işleme, bakım ve destek ve elden çıkarma işlevlerini kapsar. İşlevsel analiz sırasında işlevsel akış blok diyagramlarının kullanımı oldukça yararlıdır.

İşlevsel Analiz ve Paylaştırma İşlevsel Paylaştırma: Sistemin işlevsel terimler cinsinden üst düzeyli bir tanımı elde edildikten sonraki adım, benzer işlevlerin mantıklı altbölümlere doğru birleştirilmesi veya gruplanmasıdır. Bu işlem, temel alt sistemleri ve tüm sistemin daha alt düzeyli bileşenlerini belirlemeye yarar.

Analiz, Sentez ve Değerlendirme Belli bir amacı karşılamak üzere malzeme, teknoloji ve bileşen seçimi bir “dengeleme” yapmayı gerektirir. Bu dengeleme çalışmaları temelde “sentez” adını alır. Sentez: Bileşenlerin olurlu bir sistem tasarımı meydana getirecek şekilde birleştirilmesi ve yapılandırılmasıdır. Tasarım çalışmaları temelde bir sentezdir. Analiz, sentez, değerlendirme ve tasarım aşamalarının dengeli biçimde uygulanması başarılı sistem mühendisliği sürecinin anahtarıdır.

Kavramsal Tasarım İncelemesi Önerilen sistem tasarımının resmi olarak kontrolunu sağlar. Tüm proje personeli için ortak bir temel oluşturur. Etkileşim sorunlarının çözümüne yardımcı olur. Tüm sistem bileşenlerinin uyumlu olmasını garanti eder. Tasarım kararlarının resmi kayıtlarını sağlar. Daha olgun bir tasarıma erişme olasılığını artırır.