“Aynadan Söze” Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

BEBEKLER Giriş.
NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
DİL GELİŞİMİ Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
kendiliğin nörobiyolojisi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
DAVRANIŞ NÖROBİYOLOJİSİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Ψ Bölüm 2- Devam.
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Beyinden Kültüre Sosyal Biliş
Dil Gelişimi Dilin Temelleri
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
DİL GELİŞİMİ.
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Dil Gelişimi Dil, sözlü ve yazılı göstergelerden oluşan ve insanları diğer canlı türlerinden ayırt ettiği öne sürülen simgesel bir iletişim sistemidir.
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Ψ Bölüm 2- Devam.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kültürel Tarihsel Kuram
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
ÖĞRENME.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
KAVRAM HARİTALARI.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

“Aynadan Söze” Prof Dr Süheyla Ünal

Dil Dilbilimciler açısından Dil-düşünce ilişkisi Düşünce

Dil-düşünce ilişkisi Dil düşünceyi etkilemez Dil düşünceyi kısmen etkiler Dil düşünceyi oluşturur Düşünce dili oluşturur Dil ve düşünce karşılıklı etkileşerek gelişir

Dil düşünceyi etkilemez Fodor ( 1983 ) Dil, bilişsel sistemden bağımsız, doğuştan varolan modüler bir yapıdır Dentaks, morfoloji ve fonolojiyle ilgili bilgilerin işlemlenmesini sağlar Diğer modüllerden bilgi alır ancak genel bilgiye penetre olmaz

Dil düşünceyi kısmen etkiler Vygotsky (1967) Dil ve düşünce başlangıçta iki bağımsız süreçtir Çocuk üç yaşına geldiğinde ikisi arasında etkileşim başlar Erişkinlerin verdiği yönergeleri çocuk düşünce süreçleri olarak içselleştirir İçselleştirdiği bu konuşma ile davranışlarını düzenler

Dil düşünceyi etkiler Clark (1998) Dil bilişsel bir araçtır Sadece iletişimi sağlamaz, düşünceyi zenginleştirir

Düşünce dili oluşturur Piaget (1973) Dil edinimi, bilişsel gelişimle birlikte bir yan ürün olarak gerçekleşir Duyu ve hareketin sağladığı olanaklarla aşamalar halinde gelişen düşünce, dili ve diğer sembolik temsilcileri oluşturur

Dil düşünceyi oluşturur Whorf (1956), Pinker (1994) Dil kavramsal düşünmenin aracısıdır Dil çevreyi algılamada etkilidir, dünya dilin sunduğu kategorilerle algılanır

Dil düşünceyi oluşturur Dennett (1991) Zihin toplumsal-dilsel bir yapılanmadır Dil zihinsel temsilcileri değiştirerek, yeniden programlayarak, zihni kolonize eder Dil genlere benzer şekilde fikirler ve kavramların sonraki kuşaklara aktarımını sağlar

Dil düşünceyi oluşturur Vasanta (2005) Dil sosyal yapı içinde yerleşmiştir Günlük konuşmalara çok sayıda görsel-uzaysal bilgi eşlik eder Bu bilgilerin edinimi, bilişsel gelişimin de özünü oluşturur Örn Kategorileri öğrenen papağanda kısmen soyutlama yetisinin gelişimi

Dil düşünceyi oluşturur Chomsky (1980) her dil evrensel bir gramere dayanır her çocuk fonoloji, anlambilim ve söz dizimini ayırt edebilen en ilkel kural sistemi ile (Dil Edinimi Aracı) dünyaya gelir

Dil düşünceyi oluşturur bu kural sistemi bebeğin ilk bağırışlarına bile sözdizimi ve anlam katmaya başlar dil, düşünceye hiyerarşik, üretken, tekrarlı ve sınırsız bir yapı sağlar bu yapının tekrarı, farklı düşünceleri, düzenlenmiş parçalar olarak görme ve bunlardan karmaşık düşünceler üretme yetisini kazandırır

Dil, düşünce ile etkileşir Chaika (1989) dil ve düşünce gerçekliğin algılanma tarzını belirler gerçeklik, dili şekillendirir Deacon (1995 ) Dil bilişsel bir uyum süreci olarak başlar Genetik özümleme temelinde bilişsel çaba ve kültürün katkısı ile dil ve beyin birlikte gelişir Sözcüklerin kullanılması beyinde nörobiyolojik değişiklikler oluşturur

Nörobiyolojik açıdan Motor dil kuramı Bir model denemesi

Dil yaşantılar içinde gömülü anlamları edinme sürecidir Langacker 1991, Talmy 2000

Dile hazırlık ve dil edinim yapıları Dil yaşantılar içinde gömülü anlamları edinme sürecidir Dile hazırlık ve dil edinim yapıları

Dile hazırlık sistemi Motor eylemin görsel kontrolünü sağlayan bu mekanizmalar beyni “dile hazır” hale getirir Dile hazırlık el/yüz/sesle kompleks taklit yetisini ilgilendiren çok birimli bir sistemdir Bedensel duyumların ve eylemlerin ayna nöron sistemi sayesinde zihinsel taklidi kavramların ve soyut düşüncenin gelişimine temel olur Lakoff & Johnson, 1999

Dile hazırlık sistemi İnsan beyni dil edinimi açısından biyolojik bir alt yapıya sahiptir bellek sistemi öğrenme, hatırlama motor sistem eylem ayna nöron sistemi motor taklit mental simulasyon

Bellek yapıları Amigdala Hipokampus duyguların kaydı, anımsanması koşullanma Hipokampus açık bellek Ayna nöron sistemi, bazal gangliyonlar örtük bellek

Motor sistem Birincil motor alanı Premotor korteks Bazal gangliyonlar Serebellum

Ayna Nöron Sistemi bir eylemi planlama motor planlamanın dil öncesi ilkel etkinliğine, fonoloji, sentaks ve semantik gibi fakülteleri eklemleyerek dilin evrilmesini sağlama Fogassi ve Ferrari 2007

Dil geni-FOXP2 Duygusal-motor bütünleştirmeyi sağlayan beyin yapıları Broca alanı Ön motor korteks Opercular premotor korteks Serebellum Bazal gangliyonlar Talamus Teramitsu et al 2004

FOXP2’nin sağladığı avantajlar Arındırıcı seçilme Talamus- eski uyaranları filtreleme Broca- uyaranın bağlantılı olduğu kategorileri seçme Ardışık motor hareketlerde hız artışı Serebellum Bazal gangliyonlar

FOXP2’nin sağladığı avantajlar Yönlendirme Motor korteks Ayna nöron sistemi Dilin derin ve yüzeysel yapıları arasında iki yönlü dönüştürüm

Basit mimik ve jestlerden oluşan öncül bir dilden, söze dönüşüm Dil yaşantılar içinde gömülü anlamları edinme sürecidir Süreç Basit mimik ve jestlerden oluşan öncül bir dilden, söze dönüşüm

Anne karnı 6-8 hafta sonra fetusun bellek şablonları gelişmeye başlar Annenin kalp ve konuşma ritmleri fetusun sinir sistemine kaydedilir Gilmor 1989, DeCasper 1994 4,5 ay sonra sese tepki gösterir Kisilevki ve ark. 2003 Fetal bellekle öğrenilmiş tepkiler, doğumdan sonra bazı davranış formlarında kendisini gösterir

Anne sesi Doğumdan önce ve doğarken işitme duyusu mevcuttur Ses uyaranları arasında “diğer erkek seslerine göre kadın seslerini, kadın sesleri arasından annesinin sesini tercih eder (DeCasper ve Spence 1986) Duyusal uyarana refleks ya da taklitle motor tepki verir

Anne sütü, anne kucağı Annenin emzirmesi, sarılması, sevmesi, gülümsemesi, altını temizlemesi bebekte hoşnutluk yaratır Duyumlara eşlik etmeye başlayan his ve duygular bağlanmayı sağlar Bağlanma (şefkat), temel güven duygusuna, varlığın ve varoluşun benimsenmesine zemin hazırlar

Anne yüzü Dış dünyadaki görüntüler arasında ilgisi öncelikle yüzleredir Johnson & Morton, 1991 görsel temsilciler İlk dakikalardan itibaren karşısındakinin jest ve mimiklerini taklit etmeye başlar motor temsilciler

Aynadaki yansıma Ayna nöron sistemi-Kompleks taklit F5/Broca alanın seslendirme organları ile bağlantısı El işaretlerinden oluşan iletişim tarzından seslerin kullanımına geçişi sağlar Ses repertuarı giderek zenginleşir, sözcükler edinilir Dil, eylem-nesne çerçevesinden sentaks ve semantiğe evrilir Rizzolatti ve Arbib

Aynadaki yansıma Edimin ortak temsilcileri (Vignemont & Haggard) Ayna nöron sistemi, amaca yönelik eylemleri gerçekleştirirken, gözlemlerken ya da bu eylemle ilgili kokuları, sesleri algılarken aktive olur Gallese ve Lakoff Semantik Pragmatik Duyusal Motor (edimin öngörülen duyusal sonuçları) Niyetler Amaçlar Hareketlerin ardışıklığı Kinematik ayrıntılar

Sırrın ötesi-Zihin inşası Sembolik temsilciler fiil haritaları birbirine bağımlı yapı ve işlevler leksikal kategoriler

Düşünme Sembolik temsilciler aracılığı ie karmaşık bir dünya içinden “gerçekliği” arama buldukları arasından seçme seçtikleriyle “gerçekliği” yeniden kurgulama

Sözcüklerle zihnin inşası Beyinde akustik uyaranlar değil, kategorik, fonolojik temsilcileri kullanılır Akustik uyaran=> fonem=> sözcükler => semantik kavramlar Pulvermuller 2003

Annece bebece Annenin jest ve mimiklerini taklit etme Bazı seslerin uzatılması ve tekrarı tarzında ses/söz öncülleri ile karşılık verme Trevarthen, 2001 Bu tepkilerin sözel olmayan anı izleri olarak bellekte kaydedilmesi Annenin yanıtı doğrultusunda tepkilerin pekişmesi ya da sönmesi

Sözden edime- Dil Sözcükler için ayna nöron sistemi yeterlidir Prefrontal korteksin diğer kortikal alanlarla bağlantıları aracılığı ile kavramlar kazanılır Prefrontal korteksin bazal gangliyonlar, serebellum gibi subkortikal yapılarla bağlantılarının güçlenmesi duyusal-motor bütünleşmeyi sağlayarak hareketi koordine ve becerikli hale getirir

Ana dil edinimi Bebeğin sinir sisteminin her gelişim aşamasında bilişsel işlevlerin yetkinliği biraz daha artar Dilin motor öncülleri olan ses ve işaretler giderek semantik olarak anlamlı, akustik olarak komplike cümle ya da sözcüklere dönüşür

İlk yıl sonu Gelişen örtük bellek süreçleri ile zihin modelleri ve şemaları şekillenmeye başlar

İkinci yıl 2. yaştan itibaren açık bellek (explicit) gelişimi ile anlamlar dünyasına girer Duygular tanımlanmaya ve duyguların nedenleri anlaşılmaya başlar Ayna nöronların bazal gangliyonlarla bağlantıları sayesinde ödül mekanizmaları işler hale gelir, bu aracılıkla değerler sistemi gelişir Edilgenliğin hazzına etkinliğin hazzı eklenir

İkinci yıl Prefrontal korteksin diğer kortikal alanlarla bağlantıları aracılığı ile gelen her yeni duyusal uyaran, daha önceki deneyimlerden yararlanarak işlem görür Karar verme, sorun çözme, öncelemeyi sağlayan yönetici işlevler giderek yetkinlik kazanmaya başlar Öyküsel bellek ve tarih algısı gelişimi başlar

Üçüncü yıl O zamana dek duyduklarıyla sınırlı olan konuşma, dil kurallarının ve kalıplarının kullanılmaya başlaması ile yeni sözcük ve tümcelere doğru zenginleşir (Dominey 2005) Sembol öğrenme becerisi prefrontal bölgenin gelişmesini hızlandırır (Deacon 1997) Bu gelişim 3-8 yaşlar arasında oldukça hızlıdır (kritik peryod)

Dördüncü yıl Taklit edilen davranışın ardındaki niyet ve amacın anlaşılmaya başlaması ile zihinsel temsilciler davranışı belirlemeye başlar Davranışın forma uygun olması yanı sıra amaca yönelik olması da öğrenilir Somut davranışın rehberliğine fazlaca gerek kalmaz

Beşinci yıl Soyutlama ve yeniden yapılandırma yetileri gelişir Yeni davranışlar üretilmeye başlar

Son tahlil Dil düşünceyle birlikte gelişir Yüksek düzey düşünce dil sayesinde gerçekleşir Dil düşünceyle olasıdır