Avrupa’da eğitimin kurumsal ve düşünsel gelişimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Karanlık Çağ İlk Çağ Orta Çağ Yeni Çağ Yakın Çağ
Advertisements

SANAT VE TARİH MÜZESİ.
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Ortaçağ Hıristiyan Dünyasında Bilim
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
GENEL BİYOLOJİYE GİRİŞ
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
SANATSIZ KALAN BİR TOPLUMUN HAYAT DAMARLARINDAN BİRİ KOPMUŞ DEMEKTİR.
Yrd.Doç.Dr. Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
REFORM.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
AVRUPA BİRLİĞİ KÜLTÜR POLİTİKASI. Avrupa Birliği ya da kısaca AB, yirmi yedi üye ülkeden oluşan ve toprakları büyük ölçüde Avrupa kıtasında bulunan siyasi.
Çağdaş Dünya Sanatı Eugene Delacroix.
İSLAM MEDENİYETİNDE TIP
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAM VE PLANLAMA
Dünyada Okul Öncesi Eğitim
İletişim ve Toplum 2010 Bahar
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
Zaman içinde bilim.
Eğitim Reformlarına Giriş Dr. Mustafa Ergün
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ -I
  Eğitim kurumlarında toplumun yeni yetişmekte olan bireylerine, fen eğitimi veren öğretmenlerin öncelikle yanıtlamaları gereken bir dizi soru vardır.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Eğitim Bilimine Giriş - II
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
SANAT TARİHİ.
ALMANCA Ayşe Su Büyük 4-A.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
ORTAÇAĞ’DAN RÖNESANSA
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: ORTA ÇAĞ DÖNEMİ MÜZİĞİ
BATI MÜZİĞİ TARİHİ GOTİK DÖNEM.
Sosyoloji Tarihi-A Ders.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
Ortaçağlarda Bilim Ortaçağ düşüncesinin belirgin özelliklerinden birisi, dinî öğretilere dayanan dinsel bakışın ön plana çıkmasıdır. Ancak düşüncede.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
DÜŞÜNCE ÖZGÜRLÜĞÜ ve BİLİM SUNU
Karşılaştırmalı Eğitim
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
HALİDE EDİP ADIVAR.
Öğretim Teknolojileri: Tanımı ve Tarihsel Gelişimine Yeniden Bakmak
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
 Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte, Roma.
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
İbn-i Sina'nın tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi'dir. Samanoğulları sarayı maliye kâtiplerinden ve saygın bir bilim adamı Abdullah.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
MATEMATİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Jean Jacques ROUSSEAU. 1712’de Cenevre’de doğdu. Annesini erken yaşta kaybedince, bütün eğitimini babasından aldı. Fransız ve eski Yunan edebiyatının.
Sunum transkripti:

Avrupa’da eğitimin kurumsal ve düşünsel gelişimi GELİŞMİŞ ÜLKELERDE EĞİTİM Prof.Dr. Mustafa Ergün Avrupa’da eğitimin kurumsal ve düşünsel gelişimi nouqs.blogspot.com

MÖ 387’de Platon Akademi adlı bir okul kurdu. MÖ 400’lerde Atina sokaklarında Sofist denilen gezgin öğretmenler grubu ders vermeye başladı. Katılım zorunlu değildi, öğrenciler değişiyordu. Ders konuları gramer retorik (hitabet) ve diyalektik (mantık) idi. MÖ 387’de Platon Akademi adlı bir okul kurdu. 335’te de Aristoteles Lyceum adlı bir okul kurdu.

Antik Yunanlılar genelde felsefe eğitimi yaptılar. Romalılar ise savaş, fetih, politika ve sivil yönetim (hukuk) ile uğraştılar. ismaelsarepta.wordpress.com

MS birinci yüzyılda Çiçero, hatip yetiştirmek için yazdığı De Oratore adlı kitabında Roma ve Antik Yunan düşüncesini birleştirdi. Hatipler gramer, retorik ve diyalektiğin yanı sıra matematik ve astronomi de bilmeliydiler. Aynı çağda yaşayan Quintilian, eğitimin çocukluktan yetişkinliğe bireysel gelişim kademeleri üzerine kurulması gerektiğini söyledi. Çocuğun eğitime hazır oluşu ve öğrenme yeteneğine göre her kademede farklı eğitim verilmeli idi.

5-15. yüzyıllar arasında devam eden Ortaçağda, eğitimi Hristiyanlık ve Roma Katolik kilisesi belirledi. Kilise ilk ve orta düzeyde çeşitli okullar kurdu (mahalle okullarından manastır ve katedral okullarına kadar). Burada Latince ve kilise öğretisi ve törenler öğretiliyordu. Bu okullarda genelde kilisenin ihtiyaç duyduğu din adamları yetiştiriliyordu.

11.Yüzyılda İncil ışığında rasyonel çözümler geliştiren Skolastik düşünme biçimi geliştirildi. Skolastik Hristiyan dini öğretisi ile Aristoleles mantığının birleşmesinden oluştu. 12-12. yüzyıllarda Paris, Salerno, Bologna, Oxford, Cambridge, ve Padua gibi tanınmış Avrupa üniversitelerinde skolastik düşünme biçimine dayalı dersler verildi.

Dünyada üniversite düşüncesinin ve kurumunun kaynağı Avrupa değildir. MÖ 5.yüzyılda Hindistan’da Taxila, Nalanda ve Vikramaśīla gibi Budist üniversiteleri külliye tarzında kurulmuştu. Aynı yüzyılda Cundişapur’da bir Sasani Akademisi kurulmuştu. MS 425’te İstanbul Üniversitesi kurudu. Daha sonra dağıldı ve 849’da reformdan geçirildi. 859’da Fas’ta El-Karaveyn medresesi kuruldu ve 950’lerden sonra İslam dünyasında medreseler çığ gibi yayılmaya başladı.

10-11.yüzyıllarda Filistin, Kuzey Afrika, Sicilya ve İspanya üzerinden Araplarla sağlanan ilişkiler sonucu, Arapçaya çevrilerek Müslüman âlimler tarafından geliştirilen bilim ve teknoloji Latinceye çevrildi. Arap sayıları denilen 10 tabanlı sayı sistemi Batı matematiğinde devrim yaptı. Tıp uzun yıllar İslam tabiplerinin eserlerinden takip edildi. www.egitim.aku.edu.tr/avrupaislam.pdf

Avrupada diploma veren ilk üniversiteler Bologna (1088), Paris (c Avrupada diploma veren ilk üniversiteler Bologna (1088), Paris (c. 1150, Oxford (1167), Cambridge (1209), Salamanca (1218), Montpellier (1220), Padua (1222), Napoli II.Federico (1224) ve Toulouse (1229)‏ ünivesiteleridir.

Öğrenciler ya Latin okulları veya liselerde ya da edebiyat fakültelerinde trivium denilen hazırlık ders grubunu öğrendikten sonra üniversitelere girebiliyordu. Üniversitede genelde quadrivium denilen dörtlü ders grubu (aritmetik, geometri, müzik, astronomi) okutuluyordu. 19. yüzyılda Alman Humboldt modeli (araştırma temelli öğretim, özgür eğitim, seminerler, laboratuvarlar) ile Fransız üniversite modeli (katı disiplin ve üniversitenin her yerinde devlet kontrolü) ortaya çıktı.

Rönesans o zamandan günümüze bitmeyen bir değişmenin başlangıcı oldu. Rönesans, bilim, sanat ve edebiyat ile sosyal alanda çok önemli değişiklikler getirdi. Ders programlarına dans, enstrüman çalma gibi dersler girdi. Üst sınıf kadınlar yabancı dil, felsefe ve matematik öğrenmeye başladılar. İnsanların düşünme biçimler ve hayata bakışları değişti. Rönesans o zamandan günümüze bitmeyen bir değişmenin başlangıcı oldu. wgsocial8.wikispaces.com

Piccolomini 1450’de insanlara felsefe ve edebiyat öğretilmelidir; böylelikle onlar geçmişin hakikatlerini, şu zamanın gerçeklerini ve gelecekte neler olabileceğini öğrenirler diyordu. Erasmus, insanlığın bütün bilgisinin eski Yunan ve Roma edebiyatında bulunduğuna inanıyordu. en.wikipedia.org 

Reformasyon döneminde Katolik kilisesinin gücü kırıldı ve orta sınıf yükselmeye başladı. Protestan ve Katolik Kiliseler halk eğitiminde, çocuk eğitiminde ve öğretmen yetiştirmede çok iyi teşkilatlandılar ve reformlar yaptılar. www.medievalists.net 

Ana dillerde ilköğretim başladı Ana dillerde ilköğretim başladı. Halk kitleleri okur (yazar) haline getirildi. Üniversiteye giriş için Almanya’da Gimnazyum, İngiltere’de Latin gramer okulları, Fransa’da liseler Latince ve Yunanca eğitim vermeye başladı.

17. Yüzyılda eğitim düşüncesinde önemli değişiklikler oldu 17.Yüzyılda eğitim düşüncesinde önemli değişiklikler oldu. Komenyus, ana dillerde eğitimden öğretim yöntemlerine, ders programından eğitim psikolojisine modern düşünceler getirdi. John Locke, zihni boş olarak kabul etti ve insanın bilgiyi sonradan dış dünyadan kazandığını savundu. Dolayısıyla insan zihnine bu bilgilerin nasıl kazandırılacağının ilmini yapmaya başladı.

Aydınlanma çağı denilen 18 Aydınlanma çağı denilen 18. yüzyılda eğitim teori ve uygulamalarında köklü değişiklikler oldu. Eğitimde, toplumsal hayatta, hukukta vs akı ve eleştirel düşünce esas alınmaya başladı. Eğitim, sosyal reformlar yapmak ve yerleştirmek için kullanıldı. Kalkınmada en önemli güçlerden birisi kabul edildi. en.wikipedia.org 

J. -J. Rousseau’nun tabii eğitim felsefesinden hareket eden J. H J.-J. Rousseau’nun tabii eğitim felsefesinden hareket eden J.H. Pestalozzi, modern eğitimin temellerini attı. Öğretimin somut nesnelerden soyut kavramlara, yakından uzağa, basitten karmaşığa ilkeleriyle yavaş yavaş, derece derece ve yığılmalı olmasını istedi.

Alman J.F. Herbart yapılandırılmış öğretim teknikleri ile ahlâk eğitimi üzerinde durdu. Onun öğrencileri beş kademeli bir öğretim metodu geliştirdi: (1) Öğrencileri yeni derse hazırlamak, (2) Yeni dersi sunmak, (3) Yeni bilgilerle eskileri birbirine bağlamak, (4) Derste örneklerle konuyu anlaşılır kılmak, (5) Çocukların ne öğrendiklerini test etmek.

Alman F. Fröbel, Kindergarten’i kurarak (1837) okul öncesi eğitim sistemleştirdi. Her çocuğun içinde ilahi bir enerji olarak kendini bağımsız olarak yetiştirme gücü vardır. Kindergarten’de şarkılar, masallar, oyunlar, hediyeler ve yaşa uygun meşgalelerle eğitilecekti. www.thearchitectureofearlychildhood.com 

19.Yüzyılda İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya ve diğer Avrupa ülkelerinde millî eğitim sistemleri kuruldu. Amerika Birleşik Devletleri, Kanada, Arjantin, Uruguay ve başka bazı kuzey ve güney Amerika ülkeleri de Avrupa’yı taklit ederek milli eğitim sistemlerini kurdular. 20.Yüzyılda sanayileşme ve ulus devletlerin eğitim sistemlerindeki sorunlara dayalı olarak Kır Eğitim Yurdu, Çocuktan Hareket Akımı, İş Eğitimi Akımı gibi akımlar içinde modern eğitim düşünürleri görüşlerini yazıp uygulamaya çalıştılar.