Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Talep Esneklikleri.
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
EKO 205 Mikroiktisat I Konu: Talep.
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-6 SLAYT GÖSTERİSİ
TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
1 CHAPTER.
Fayda maksimizasyonu Tercihler
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
Konu: Bireysel Talep, Piyasa Talebi ve Özellikleri
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Talep Analizleri Marjinal Fayda Yaklaşımı Yrd.Doç Dr. Dilek Seymen
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Talebin fiyat esnekliği
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
AKÖREN ALİ RIZA ERCAN MYO
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
HÜKÜMETLERİN FİYAT KONTROLLERİ
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Tüketici Dengesi.
Tüketici Dengesi.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Ordinal Fayda Teorisi Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
İKİNCİ BÖLÜM: TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
6 Hanehalkı Davranışı ve Tüketici Tercihi B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
Sunum transkripti:

Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie and Damian Ward

Tüketici dengesi Marjinal fayda yaklaşımı Kardinal fayda Kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı Ordinal fayda

Marjinal fayda yaklaşımı Faydanın ölçülebileceği varsayımına dayanır. Fayda: Bir tüketicinin bir mal ya da hizmetin tüketiminden elde ettiği doyum Bir maldan belirli bir miktar tüketildiğinde, bütün birimlerin sağladığı faydaya toplam fayda denir. Bir maldan yeni bir birim daha tüketmenin toplam faydada yaratacağı değişmeye marjinal fayda denir.

Marjinal fayda yaklaşımı Bireyin aldığı mal miktarı arttıkça, malın toplam faydası arttığı halde, son biriminin sağlayacağı fayda (marjinal fayda) azalır.

Marjinal faydaya örnek Su, içmek için kullanıldığı gibi temizlik yapmak, çiçek sulamak vb. için de kullanılır. Bu çeşitli kullanımlar arasında bir önem ve öncelik vardır. Örneğin, bir tüketicinin elinde sınırlı miktarda su bulunduğunu ve suyu ancak içmek ve temizlenmek için kullanabileceğini kabul edelim. Tüketici elindeki suyu önce daha fazla önem verdiği içme ihtiyacına ayıracaktır. Öyle ki, ilk 10 bardağını başka hiçbir işe kullanmayacaktır. Ancak, 10 bardağın üstündeki miktarı artık içmek yerine yüzünü yıkamak için kullanabilir. Bu dağıtımı yaparken her kullanım alanına ayırdığı son litre sudan sağladığı marjinal faydanın eşit olmasına dikkat edecektir. Bunu gerçekleştirdiği zaman, tüketici, elindeki kıt kaynaktan en yüksek tatmini sağlamış olacaktır. Bir diğer ifadeyle, bir noktadan sonra tüketici doyma noktasına ulaşacak ve marjinal fayda sıfır olacaktır.

Talep eğrisi neden negatif eğimli? Tüketiciler bir maldan ellerinde az bulunduğunda, o mala verdikleri önemin (MU) fazla oluşu yüzünden yüksek fiyat ödemeye hazır olur Ellerindeki miktar arttıkça marjinal fayda azalacağından, ödemeye razı olacakları fiyat düşer.

Tüketici dengesi Tüketici, gelirini tüketim modeline giren her mala harcadığı sonuncu liralarla aldığı miktarların marjinal faydalarını birbirine eşitleyecek şekilde bölüştürdüğünde dengeye gelir. MUX1 = MUX2 Px1 Px2

Kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı Tüketici tercihinde etkili dört bileşen: Tüketici Geliri Malların Fiyatları Tüketicilerin tercih sıralaması Tüketicilerin faydalarını maksimize ettikleri varsayımı See Section 5-1 in the main text.

Bütçe Doğrusu Yemek ve Film için harcayabileceği £50’u olan bir öğrenciyi ele alalım A B C D E F G Yemeğin fiyatı £5; Filmin fiyatı £10. Bütçe doğrusu, tüketicinin belirli bütçesi ile piyasa fiyatlarından satın alabileceği sınırlı miktardaki mal bileşimlerini gösterir. Bütçe doğrusunun eğimi fiyatların oranına eşittir. Fiyatlar sabitken, gelirin artması sonucu bütçe doğrusu eğimi değişmeden sağa kayar. See Section 5-1 in the main text

Tüketici Tercihlerinin Modellenmesi Yemek miktarı Film miktarı a b c Tüketicinin herzaman çoğu aza tercih ettiğini varsayalım. a noktası ile karşılaştırdığımızda: Tüketici c noktasında olmayı tercih edecektir. Ancak b noktasına göre a’yı tercih edecektir. See Section 5-1 in the main text

Tüketici Tercihlerinin Modellenmesi (2) Yemek miktarı Film miktarı a b c Tercih edilen bölge Domine edilmiş e d a noktası domine edilmiş bölgedeki her noktaya tercih edilir. Ancak tüketici tercih edilen bölgedeki herhangi bir noktayı a’ya tercih eder. d ve e noktaları a’ya göre bir maldan daha az ötekinden daha fazla olan mal bileşimlerini gösterir. See Section 5-1 in the main text

Tüketici Tercihlerinin Modellenmesi (3) U2U2 kayıtsızlık eğrisi tüketicinin aynı faydayı sağladığı değişik mal bileşimlerini gösterir. Kayıtsızlık eğrileri varsayımlarımız gereği negatif eğimlidir. Eğim sağa yaklaştıkça azalır. Kayıtsızlık eğrileri kesişmezler Yemek miktarı Film miktarı U2 See Section 5-1 in the main text

Marjinal İkame Oranı Fayda düzeyi aynı kalmak koşuluyla, bir malın tüketiminde azaltılan miktarın, diğerinin tüketimindeki artış miktarına oranı Kayıtsızlık eğrisinin eğimine eşittir. Azalan Marjinal İkame Oranı fayda düzeyi sabitken, bir maldan daha fazla tüketmek için tüketicinin diğer maldan vazgeçeceği miktar giderek düşer. Tüketici tercihini belirlerken etkili olan kavram azalan marjinal ikame oranıdır.

Tüketici Seçimi Faydanın maksimize olduğu nokta, kayıtsızlık eğrisi U ile bütçe doğrusu BL’ nin teğet olduğu noktadır. Faydanın maksimize olduğu dolayısıyla seçim C noktasıdır. C noktasında bütçe doğrusu kayıtsızlık eğrisine teğet olmaktadır. B ve E noktaları da bütçe doğrusu üzerinde olmaları nedeniyle tüketici tarafından alınabilir. Fakat daha aşağıdaki kayıtsızlık eğrisi üzerinde olmalarından dolayı daha düşük fayda düzeyini temsil ederler. Tüketici C noktasında faydasını maksimize eder. U3 Yemek miktarı Film miktarı U2 U1 BL C E B See Section 5-1 and Figure 5-6 in the main text.

Gelirdeki artışa tüketicinin cevabı Tüketicinin gelirindeki değişim bütçe doğrusunu sağa ya da sola kaydırır. Fiyatlar aynı kaldığı müddetçe bütçe doğrusunun eğimi değişmez. Tüketicinin tercihleri, yani tercih ettiği mal bileşimleri, malların niteliğine (normal, düşük) bağlı olarak değişir. See Section 5-2 in the main text.

Normal mallar U2 U1 Yemek Film BL0 BL1 C C' Her iki mal da NORMALse, gelirdeki artış sonucu tercih C’ noktasına taşınır. Her ik maldan talep edilen miktar artar. See Section 5-2 and Figure 5-8 in the main text.

Düşük (Tutulmayan) mal ve Normal mal yemek film BL0 BL1 U2 U1 C C' “Yemek” düşük bir malsa gelir artışı tercihi C’ noktasına taşır. Talep edilen yemek miktarı düşer, film miktarı ise artar. See Section 5-2 and Figure 5-9 in the main text.

Fiyat Değişiminin Etkisi Bir malın fiyatının artması bütçe doğrusunun konumunu değiştirir. Fiyat değiştiğinden eğim de değişir. Eğim göreli fiyatlara eşittir. Bütçe Doğrusu Eğimi = - pyemek/pfilm See Section 5-3 and Figure 5-10 in the main text.

Yemek fiyatı arttığında (1) film BL0 BL1 Yemek fiyatının artması bütçe doğrusunun BL0 dan BL1 e kaydırır. See Section 5-3 and Figure 5-10 in the main text. Herhangi bir malın fiyatındaki artış alım gücünü düşürür.

Yemek fiyatı arttığında (2) U1 E Yemek fiyatı arttığında tüketici tercihi C noktasından E noktasına kayar. film Toplam Etki: C’den E’ye kadardır Fiyat artışından dolayı talep edilen yemek miktarı düşer Filmin fiyatı sabit bile kalsa, yemek fiyatının artması bütçede film için ayrılan kısmı küçülteceğinden, film talebi de düşer C U2 See Section 5-3 and Figure 5-10 in the main text. H BL1 BL0 yemek Değişik fiyatlarda tüketicinin tercih ettiği bu tür noktaları bularak yemek için talep doğrusuna ulaşırız.

Piyasa talep eğrisi nasıl bulunur? Piyasa talep eğrisi bireysel talep eğrilerinin yatay olarak toplanmasıyla elde edilir. Tüketici1 5 11 Tüketici 1, fiyat £5 iken, 11 birim talep ediyorsa Piyasa 24 £5 fiyat düzeyinde piyasa talebi 24 birim olacaktır. Fiyat Tüketici 2 13 Ve tüketici 2, 13 birim talep ediyorsa See Section 5-4 in the main text. Miktar