1 Türkiye’de Haber ve Habercilik Çalışmalarının Dünü, Bugünü ve Yarını: Nasıl Bir Gelecek? Doç. Dr. Çiler DURSUN Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Advertisements

MANTIK Mantığın Konusu.
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
Dumansız Hava Sahası uygulaması ile basında olumlu ve olumsuz haber akış ilişkisinin değerlendirilmesi Elif Dağlı, Murat Güner, Efza Evrengil, SSUK.
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
RONI MARGULIES. şair yazar tercüman azınlık İstanbullu savaş karşıtı gazeteci Sosyalist İktisat doktoru.
KİMLİK Bahar Rumelili Uluslararası İlişkilere Giriş: Tarih, Teori, Kavram, Konu, Der. Şaban Kardaş ve Ali Balcı, [İstanbul: Küre Yayınları, 2014]
MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM İHTİYACI VE KONYA’DA MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: 1.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
DANIŞMAN: Yrd. Doç. Dr. Funda YİRMİBEŞOĞLU
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Analitik Eğitim Felsefesi
İşbirliği Bezen Balamir Coşkun
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları ( Röportaj - Mülakat )
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
İLETİŞİM ve İNSAN İLİŞKİLERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
HAZIRLAYAN KEZBAN BİÇER
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Westley ve maclean kuramı
HABER YAZILARI.
Gündem Oluşturma Kuramı
Anlamlandırma.
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
2013 YILI ETKİNLİKLERİ. Hacettepe Üniversitesi Stratejik Araştırmalar Merkezi (HÜSAM) tarafından davet edilen Dr. Eugene Kogan tarafından "Armenian Foreign.
Hürriyet Özel Ödülü 2015 “Cinsiyetçi Söylemlere Son Projesi” Brief
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
TARİH VE GENÇLİK Prof. Dr. Muammer DEMİREL Uludağ Üniversitesi
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Faaliyet gösterdiğimiz hizmet sektöründe en büyük eksikliğin kalifiye iş gücü olduğundan yola çıkarak; ‘Aslolan insana verilen değerdir’ anlayışıyla kaliteli,
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
HAZIRLAYAN= Fikri Tekin
ATATÜRK’ÜN İLETİŞİME VERDİĞİ ÖNEM
TÜRK MUSİKİSİ DEVLET KONSERVATUVARI’NA HOŞGELDİNİZ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
HABER NEDİR? İngilizcede haber anlamına gelen NEWS sözcüğü: North, East, West, South sözcüklerinin baş harflerinden oluşur.
NESNELLİK KONUSU.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ Mehmet DİNÇ Mehmet DİNÇ.
ESKİŞEHİR TİCARET ODASI
Karşılaştırmalı Eğitim
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

1 Türkiye’de Haber ve Habercilik Çalışmalarının Dünü, Bugünü ve Yarını: Nasıl Bir Gelecek? Doç. Dr. Çiler DURSUN Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi

2 Dünün….  “Yeni Osmanlıların yerleşik düzene, idari yapıya, düşünce dünyasına, siyasi hayata ve kurumlara getirmeye çalıştıkları alternatif görüşleri Hürriyet gazetesinde nasıl yansıttıkları irdelenmiştir.  “Kıbrıs haberlerinin objektifliğini ele alırken sadece yazılanların gerçek ve doğru olup olmadığına bakılmamalı. Bütününe bakıldığında haberler Kıbrıs’ı doğru yansıtıyor mu?Yoksa bu haberler, Kıbrıs’ın her yönüyle ilgili yeterli bilgi ve fikir vermeyen birbirinden kopuk haberler midir?”  “Türk basınının milli mücadele boyunca takındığı tavrın İstanbul ve Anadolu basını arasında karşılaştırmalı olarak gösterilmesi; Milli Mücadeleye düşman olan basını ve yandaş olan basını, örnek haber ve yazılar vererek çalışmaktadır.”

3 Bugünün …  “Yaptığımız söylem analizinde Kardak Krizi sırasında incelenen üç gazetenin de iktidarın durum tanımlarını ve ulusal söylemi tekrar ürettikleri görülmüştür.”  “Basın, ulusal söylemin oluşturduğu öteki konumlarını da yeniden üretir.”  “Medyanın bireyler üzerinde büyük bir güç kurduğu iddia edilse de, medya kuruluşlarının gerçekliği kurarken kendi içlerindeki parçalanma ve farklılık, medyada güç kaybına yol açmaktadır.”  “Bu tezin amacı, kollektif kimliklerin inşasında önemli bir işlevi olan ritüellerin birer kimlik mekanı olan medyada yer alışındaki değişimleri ortaya koymaktır”

4 Dünün…  “Gazetelerdeki haber yazılarını incelerken, kriter olarak yazıların tarafsız, yorumsuz, duygusallığa yer vermeyen, kışkırtıcı ve etkileyici olmaması gerektiğinden yola çıktım.”  “Bütün bu tespitlerden ortaya çıkan sonuç, Türkiye’deki iki büyük gazetenin toplumun çıkarları doğrultusunda değil, kendi çıkar ve görüşleri doğrultusunda yayın yaptıklarını göstermektedir.”  “Çalışma, İran devriminin dost ve komşu ülke olan Türkiye’nin kamuoyuna nasıl yansıtıldığı ve yorumlandığına dair bir basın taramasıdır”  “Türkiye’de meydana gelen kazaların kitle iletişim araçları tarafından yansıtılma biçimini araştırmak…”

5 Bugünün  “Köşe yazarları kent şiddetini ekonomik nedenlerinden etnik boyutlarına kadar genişleterek temsil etme eğilimindedir.”  “Bu tez…televizyonun gerçeğin yeniden inşasındaki söylem tasarlanması sürecinin mantığına nüfuz etme yolunda bir denemedir.”  “Şiddet, medya aracılığıyla kurularak yeniden her gün karşımıza çıkmaktadır.”  “Günlük siyasi gazetelerde yer alan terör konulu başyazıların çok boyutlu içerik çözümlemesi yöntemiyle değerlendirilmesi.”

6 Dünün…  “Kitle haberleşme araçları her ne kadar yansızlık söylemiyle yola çıksalar da, haberlerini meslek ahlak ilkelerine uygun olarak yapsalar da, yayınlarının tamamen tarafsız, objektif olduğu söylenemez.”  “Haber, tarafsız olarak bir araç tarafından verilen bilgidir…Tarafsızlık, sorun olarak karşımıza daha çok politik haberlerde çıkmaktadır.”  “Ne olursa olsun basın çalışanlarının profesyonellikten ödün vermemek için ellerinden geldiğince tarafsız olmaları gerekmektedir.”  İslam haber konusu olduğunda tarafsız davranılmadığı, hatta kimi zaman gerçeklerin çarpıtıldığı bilinen bir gerçektir.”

7 Haber, bir dünya bilgisidir. Haber, toplumsal bir refleksiyondur.  Haber, toplumun/toplumsalın kendi üzerine düşünümüdür; kendisini düşünümüdür.  Toplumsal, haber aracılığıyla, kendisini yapılanan bir kendilik (entity) olarak algılar.  Toplumsal, kendi bilincine (farkındalığına) haber temsilleri boyunca varır.  Toplumsalın kendi bilgisini, ne’liğini edinebilmesinin bir ortamıdır haber.  Haberde karşısına çıkan olumsuz içerikler, toplumsala kendi pozitivitesini vermektedir.

8 Refleksiyon, geri kıvırmak ya da geriye doğru bükmektir.Latince kökeni Reflectere ‘dir.  Refleksiyon, bilinç bilgisi için bilinç yöntemine verilen addır.  Refleksiyon ile bir şeyin bilincinin yaşantı akışına bakılır.  Reflektif bakış, yaşantı üzerine yönelmiş yaşantıdır.  Algının bilinçliliğidir, farkındalığıdır.

9 Haber araştırmaları, ikinci dereceden bir refleksiyondur  Haberin kendisi, birinci dereceden bir refleksiyondur. Yani, haber yorumlayıcısının habere konu olan yaşantılara dair algılarının farkındalığıdır.  İster üretim süreci düzeyinde, ister metin analizi isterse alımlama düzeyinde çalışılsın, haber araştırmalarıyla temelde yapılan şey, ikinci dereceden bir refleksiyon gerçekleştirmektir. Yani haber-insan/toplum ilişkisinin nasıl bir ilişki olduğuna dair edinilen bilgilerin farkındalığıdır.Diğer deyişle, birinci derecede oluşan farkındalığın farkındalığıdır.

10 Haber çalışmaları, kendisi de bir refleksiyon olana (yani habere) yönelik reflektif bir bakıştır.  Bu ikinci dereceden reflektif bakış bize 2 tür bilgi sunmaktadır: 1- Habere ilişkin epistemik (bilgibilimsel) yaklaşımlar kabaca ikiye ayrılmaktadır: a) realist episteme b) konvansiyonalist episteme 2- Haber(cilik) araştırmaları, a)üretim süreçleri, b) metin c) alımlama/yorumlama etkinlikleri olmak üzere üç alanda sürdürülmektedir.

11 1- Haberin epistemik durumu  Realist ve pozitivist episteme açısından, bilginin gerçeklikte (ya da nesnede) varolduğu ve ondan çıkarılabileceği noktasından hareketle, haberin gerçekliği yansıtan, nesnel ve tarafsız bir metin olabileceğini vurgulayan çalışmalar  Konvansiyonalist episteme açısından, bilginin, gerçeklikte değil bilgiyi ortaya koyanların uzlaşımsal etkinlikleri boyunca inşa edildikleri noktasından hareketle, haberin gerçekliği inşa eden bir metin olabileceğini vurgulayan çalışmalar

12 Yüksek lisans ve doktora çalışmalarında yer alan haber anlayışlarının epistemik çerçeveleri ( )

13 2- Haber çalışmalarında temel ilgiler  1-Haber üretim süreçleri: Haber kuruluşlarının yapısı, örgütlenmesi ve haber ürününün oluşum aşamaları, haber profesyonellerinin meslek kodları ve uygulama süreci  2- Metin çözümlemesi: Gazete, dergi ve televizyon haberlerinde, çeşitli ideolojilerin kuruluşu, hegemonya ve iktidar yapılarına odaklı  3- İzleyici alımlama ve yorumlama: İzleyicilerin anlamlandırıcı etkinliklerinin çözümlenmesi

14 2-Haber çalışmalarının temel ilgi alanları

15 Haber çalışması, bir tarih çalışmasıdır  Her haber çalışması, hangi epistemik zeminden hareketle, hangi paradigma içinden ve hangi ilgi alanına yönelik olarak yapılırsa yapılsın, en genel anlamıyla bir tarih çalışması sayılabilir.  Çünkü haber ve toplum/insan bağlantısına dair her çalışma, içinden geçtiğimiz tarihsel anların (momentin) kayıtlanmasıdır. Bize, bu tarihsel anların bilgisini ve farkındalığını verir.  Dolayısıyla bütün epistemik zeminlerin ve bütün ilgi alanlarının önemli olduğu, hepsinin bir üçüncü noktaya göre yani daha üst bir düzeyden bir bakış açısına göre geçerli olduğu öne sürülebilir.