Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uygun Hipotezin Kurulması, Tip I Hata ve Tip II Hata
Advertisements

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
BAĞIMSIZ ÖRNEKLEMLER İÇİN T TESTİ
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
İSTATİSTİK VE OLASILIK I
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
BAĞIMLI GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
Farklı örnek büyüklükleri ( n ) ve farklı populasyonlar için ’nın örnekleme dağılışı.
THY SPSS UYGULAMASI 1.SORU:Kİ-KARE ANALİZİ
Kİ-KARE TESTİ Uygulama amacına ve durumuna göre Ki-Kare Testi üç başlık altında incelenir; Ki-Kare Uygunluk Testi Ki-Kare Bağımsızlık Testi Ki-Kare Homojenlik.
ANOVA.
HATA TİPLERİ Karar H0 Doğru H1 Doğru H0 Kabul Doğru Karar (1 - )
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Farklılıkları İncelemeye Yönelik Analiz Teknikleri
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2012 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti Ocak 2012 İstanbul.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
Üniversite öğrencilerinin video oyunlarına olan alışkanlıkları
PARAMETRİK ANALİZ TEKNİKLERİ
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
THY ANALİZLERİ Ki – Kare Testi
T- TEST BAĞIMSIZ İKİ GRUP T-TESTİ
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
ANOVA ANALİZİ & KÜMELEME ANALİZİ THY UYGULAMASI
MATEMATİKSEL İSTATİSTİK VE OLASILIK II
THY Örneği Verilerin Diskriminant Analizi İle Açıklanması
T - Testi Bağımsız örneklem t – Testi, bir birinden farklı örneklemlerin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalamasının karşılaştırtırılmasında.
İki Eş Arası Farkın Önem Kontrolü İki Yüzde Arası Farkın Önem Kontrolü
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Kİ-KARE TESTİ Uygulama amacına ve durumuna göre Ki-Kare Testi üç başlık altında incelenir; Ki-Kare Uygunluk Testi Ki-Kare Bağımsızlık Testi Ki-Kare Homojenlik.
Hipotez Testi.
THY Uygulaması Araştırması
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Tek Anakütle Ortalaması İçin Test
Korelasyon analizi.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Parametrik Hipotez Testleri
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
İSTATİSTİKTE TAHMİN ve HİPOTEZ TESTLERİ İSTATİSTİK
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Numerik Veri İki Bağımlı Grup Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
İstatistiksel Analizler
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
İki Eş Arası Farkın Önem Kontrolü İki Yüzde Arası Farkın Önem Kontrolü
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
Sunum transkripti:

Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi THY Örnek uygulamaları. Nurlana KHALILOVA Sercan MAMAKLI

SPSS’de çok değişkenli analizler ve THY örnek uygulaması. Bu bölümde yer alan veriler ‘‘Havayolu İşletmelerinin Hizmet Kalitesi Açısından Değerlendirilmesi Üzerine Bir Pilot Araştırma: Türk Hava Yolları Uygulaması” isimli tez çalışmasından alınmıştır.

Çalışmanın amacı Çalışmanın amacı, tüketicilerin hizmet kalitesine ilişkin beklentileri ve algılamaları arasında fark olup olmadığını tespit etmek ve bu farkın hangi unsurdan kaynaklandığını belirlemektir. Bunun yanı sıra sosyo-demografik özelliklere sahip olan tüketicilerin algıladıkları hizmet kalitesinin farklı olup olmadığını tespit etmek de araştırmanın amacı kapsamındadır.

Araştırmanın Modeli Araştırmanın modeline göre; tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerine bağlı olarak bekledikleri hizmet ile algıladıkları hizmetin farklı olacağı ve bu farkın algılanacak hizmet kalitesini oluşturacağı, algılanan hizmet kalitesinin ise tatmin düzeyini etkileyeceği modellenmektedir.

Araştırmanın Modeli Sosyo- demografik özellikler Beklenen Hizmet Algılanan Hizmet Kalitesi Tatmin Tüketim alışkanlıkları Algılanan Hizmet Tüketicilerin Sosyo-Demografik Özellikleri ve Tüketim Alışkanlıkları.

Araştırma modelinde yer alan değişkenler: Sosyo-Demografik Değişkenler: Yaş Cinsiyet Eğitim Gelir Meslek Medeni durum

Algılanan Hizmet Kalitesi Müşterilerin, havayolu ulaştırma hizmetine yönelik beklentileri ve algılamaları arasındaki farkı ölçmektedir. Algılanan hizmet kalitesi 22 değişkenle ölçülmüştür. Bu değişkenler 5’li Likert ölçeğinde yolcuların hem beklentileri hem de algılamaları ile ilgili değerlerini belirlemede kullanılmıştır.

Likert ölçeğinde değerlendirme: Kesinlikle katılıyorum (5) Katılıyorum (4) Ne katılıyorum ne katılmıyorum (3) Katılmıyorum (2) Kesinlikle katılmıyorum (1) şeklinde yapılmıştır

Adı geçen değişkenler aşağıdaki gibi sıralanmaktadır. 1. Modern ekipmana sahip olması Fiziksel unsurların çekiciliği Personelin temiz ve düzgün görünümü Hizmetlerini gösteren materyallerin çekiciliği Hizmetin taahhüt edildiği şekilde gerçekleştirilmesi Personelin yolcuların problemlerine anlayışı, güven telkin edici bir biçimde yaklaşması Havayolu işletmesinin güvenilirliği Hizmetin taahhüt edildiği zamanda gerçekleştirilmesi Müşteriyle ilgili rezervasyon vb. konularda kayıtların hatasız olması

10. Sunulacak hizmetin zamanının tam olarak bildirilmesi 11. Personelin müşteri sorularına tatmin edici cevaplar vermesi 12. Personelin müşterilere yardımcı olma konusundaki istekliliği 13. Personelin müşterinin isteklerini hızlı bir şekilde karşılaması 14. Personelin güvenirliliği 15. Müşterilerin yapılan işlemlerde kendini güvende hissetmesi 16. Personelin nazik olması 17. Personelin müşterinin sorularına cevap verebilmek için yeterli bilgiye sahip olması 18. Müşterilere kişisel özen gösterilmesi

19. Müşterilere kişisel özen gösteren personel çalıştırılması 20. Personelin müşterilerin özel ihtiyaçlarını anlaması 21. Havayolu işletmesinin müşterilerin menfaati konusunda titizlik göstermesi 22. Çalışma saatlerinin müşterilere uygun olması Sosyo - demografik değişkenler ve hizmet kalitesine ilişkin değişkenlerin yanı sıra tüketicilerin ne sıklıkta hizmeti kullandığını, en çok hangi amaçla hizmeti kullandığını ve aldıkları hizmetten duydukları memnuniyeti belirlemeye yönelik değişkenlerde araştırmada yer almaktadır.

Araştırmanın anakütlesini, Türkiye’de uçakla seyahat eden yolcular oluşturmaktadır.Ana kütlenin tamamına ulaşmak gerek zaman gerekse maliyet bakımından zor, bazen de imkansız olduğu için araştırma kapsamına sadece Türkiye’nin en büyük havayolu şirketi olan Türk Hava Yolları’nın yolcuları dahil edilmiştir. Araştırma örnek büyüklüğü e = 0.04 ve α = 0,05 düzeyine göre: n = p(1-p)/(e/Z)² n = 0,5x0,5/(0.04/1,96)² n = 600 olarak belirlenmiştir.

Anket formları İstanbul Hava Limanı’ndan kalkan Türk Hava Yolları’nın dış hat seferlerinde uçuş esnasında uygulanmıştır. 500’ü Türkçe ve 500’ü İngilizce olmak üzere 1000 adet hazırlanan anket formlarının 551 i geri dönmüş, bu anketlerden eksik ve hatalı doldurulanların elenmesi sonucunda 511 kişiden oluşan bir örnek büyüklüğü elde edilmiştir.

Verilerin SPSS’te analizi ve sonuçların yorumlanması

t – Testi T-testi iki ortalamanın karşılaştırılmasında kullanılan bir analiz yöntemidir. THY verilerini analiz etmek için kullanacağımız iki t-testi hakkında bilgilere bakalım: ONE SAMPLES T TEST Tek Örnekleme t – Testi PAIRED SAMPLES T TEST Eşleştirilmiş Örnekleme t – Testi

Tek Örnekleme t – Testi ( One samples t-Test) Tek Örnekleme t – Testinde, aynı örneklemenin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalaması karşılaştırılır. Tek Örnekleme t – Testi yapılan tahminin belirli bir anlamlılık düzeyinde doğru olup olmadığı gösterir. “Anlamlılık düzeyi” diyoruz çünkü ana kitledeki tüm bireyler hesaba katılmadığından ulaşılan sonuçta yanılma ihtimali her zaman olacaktır. Bu yanılma olasılığı; “0,05” anlamlılık düzeyi için % 5, “0,01” anlamlılık düzeyi içinse % 1 düzeyindedir.

Eşleştirilmiş örneklemler için t –Testi (Paired Samples t-Test) Eşleştirilmiş örneklem t- testi aralıklı/oranlı ölçekle veri toplanmış değişkenler için kullanılır. Aynı denek hakkında iki ilgili gözlem yapılmış olması gerekir. Ortalamaların biri birinden farklı olup olmadığına bakılır.

Paired Samples t-Testi nasıl uygulandığını bir örnek üzerinde incelenmesi Örnek: Üniversite Öğrencilerinin vize ve final notları arasındaki basarı durumunu ölçmek isteyen bir Öğretim elemanı 15 kişilik öğrenci grubunun vize ve final notları ortalamaları arasında fark olup olmadığını araştırmak istemektedir. Örnek İstanbul Ticaret Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Ünal H. ÖZDEN in İstatistik Paket programları SPSS uygulamaları adlı çalışmasından alınmıştır. 03 Ocak 2008 Perşembe

Hipotezler H0: Vize ve final notlarının ortalamaları arasında fark yoktur H1: Vize ve final notlarının ortalamaları arasında fark vardır

p (0,01) < α=00,05 olduğu için H1 hipotezi kabul edilmiştir. Yorum Karar p (0,01) < α=00,05 olduğu için H1 hipotezi kabul edilmiştir. Yorum Öğrencilerin vize ve final notlarının ortalamaları arasında fark olduğunu %95 olasılıkla söyleyebiliriz. Örnek İstanbul Ticaret Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Ünal H. ÖZDEN in İstatistik Paket programları SPSS uygulamaları adlı çalışmasından alınmıştır. 03 Ocak 2008 Perşembe

Soru 3: THY verilerinde yer alan “Havayolu işletmesi güvenilir olmalıdır (v607)” ile “Türk Hava Yolları güvenilirdir (v707)” değişkenleri arasında farklılığın anlamlı olup olmadığını t- testi ile inceleyip yorumlayınız. Hipotezler: H0: THY müşterilerinin “Havayolu işletmesi güvenilir olmalıdır (v607)” yargısına verdikleri cevaplar ile “Türk Hava Yolları güvenilirdir (v707)” yargısına verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir fark yoktur. H1: THY müşterilerinin “Havayolu işletmesi güvenilir olmalıdır (v607)” yargısına verdikleri cevaplar ile “Türk Hava Yolları güvenilirdir (v707)” yargısına verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir farklılık vardır. H0: μ1= μ2 H1: μ1 ≠ μ2

Bu analizi programla yapacak olursak:

ANALYZE » COMPARE MEANS » PAIRED SAMPLE T TEST

Tabloları ayrılıkta inceleyecek olursak: İlk tablo (Means) Havayolu işletmesi güvenilir olmalıdır (v607)” yargısına verdikleri cevaplar ile “Türk Hava Yolları güvenilirdir (v707)” yargısına verdikleri cevapları karşılaştırıyor İkinci tablo ikisi arasındaki ilişki katsayısını veriyor(Correlation 0,248). İkisi arasında ilişki var Üçüncü tablo eşleştirilmiş örneklem t testi sonucunu veriyor. Bu fark (t(510)= 17,119, p=0,000).

“Güvenilir olmalıdır” yargısına verilen cevaplar nerdeyse “Kesinlikle Katılıyorum” ifadesine çok yakın(Mean sütunu). “Güvenilirdir” ise “Katılıyorum” ifadesine yakınlık oluşturmaktadır (Mean sütunu). Fakat “Güvenilirdir” yargısı “Güvenilir olmalıdır” yargısı ile büyük fark oluşturmaktadır. Demek ki THY müşterilerinin algıladıkları güvenle THY ye duydukları güven farklıdır.

Paired Samples Test tablosunun Sig Paired Samples Test tablosunun Sig. (Anlamlılık) sütunundaki değerin 0,00 olduğu görülmektedir. Yani (p=,000) değeri 0,05 Anlamlılık değerinden küçük olduğu için (Sig.(2-tailed)<0,05) H1 hipotezi kabul edilmiştir. %95 olasılıkla THY müşterilerinin “Havayolu işletmesi güvenilir olmalıdır (v607)” yargısına verdikleri cevaplar ile “Türk Hava Yolları güvenilirdir (v707)” yargısına verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir farklılık olduğunu söyleyebiliriz. Sig < 0.005 H0red fark vardir Sig >0.05 H0kabul fark yoktur

THY yöneticilerine vereceğimiz memo Yaptığımız araştırma zamanı çıkan sonuç: THY müşterilerinin THY`ndan daha yüksek güvenirlik beklentisi vardır ve THY kendinin müşterileri karşısında güvenini arttırmak için güven konusunda bir adım atmalıdır.

Teşekkürler