Bezier Eğrileri ve Yüzeyleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Advertisements

EĞİM EĞİM-1 :Bir dik üçgende dikey (dik) uzunluğun yatay uzunluğa oranına (bölümüne) eğim denir. Eğim “m” harfi ile gösterilir. [AB] doğrusu X ekseninin.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Oyun Programlama (Grafiklere Giriş)
İnönü Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
KARMA Ş IK SAYILAR Derse giriş için tıklayın... A. Tanım A. Tanım B. i nin Kuvvetleri B. i nin Kuvvetleri C. İki Karmaşık Sayının Eşitliği C. İki Karmaşık.
17-21 Şubat Doğrusal Fonksiyonların Grafiği
JEODEZİ I Doç.Dr. Ersoy ARSLAN.
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
8. SAYISAL TÜREV ve İNTEGRAL
Dağıtık Simülasyon Sistemlerinde Sanal Global Zaman Hesaplamaları
ÖNERMELER KÜMELER Matematik Programınd​a 9. sınıftaki değişiklik​ler
PARABOLLER.
ÖZEL TANIMLI FONKSİYONLAR
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
POTANSİYEL VE ÇEKİM.
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
TBF - Genel Matematik I DERS – 8 : Grafik Çizimi
KESİRLİ FONKSİYONLARIN GRAFİKLERİ
TEST – 1.
PRAMİTLER KARE DİK PRAMİT KONİ DÜZGÜN DÖRTYÜZLÜ DÜZGÜN SEKİZYÜZLÜ
2 ve 1’in toplamı 3 eder..
Bilgisayar Grafikleri OPENGL
Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme
Nesneye Dayalı Programlama
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Anadolu Öğretmen Lisesi
SİU 2009 Sınıflandırıcılarda Hata Ölçülmesi ve Karşılaştırılması için İstatistiksel Yöntemler Ethem Alpaydın Boğaziçi Üniversitesi
Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü C ++ Nesne.
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Üsküdar Halk Eğitim Merkezi Eczane Çalışanlarının Eğitimi Bilgisayar Dersi Ayşenur Buyruk
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
EŞİTSİZLİK GRAFİKLERİ
DENKLEMLER. DENKLEMLER ÜNİTE BAŞLIĞI X kimdir neye denir,neden gereksinim duyulmuştur.Bilinmeyeni denklem kurmada kullanırız.Bilinmeyen problemlerde.
FONKSİYONLAR.
FONKSİYONLAR f : A B.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Bilgisayar Programlama
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 5)
Numaralandırmalar(Enumaration)
DERS 11 BELİRLİ İNTEGRAL (ALAN).
Erkan ULKER & Ahmet ARSLAN Selçuk Üniversitesi,
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
DOĞRUSAL DENKLEM SİSTEMLERİ ve MATRİSLER
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Polar koordinatlar Küresel sistemlerde küresel polar koordinatlar
© Copyright by Deitel & Associates, Inc. and Pearson Education Inc. All Rights Reserved. 1 Amaçlar Bu derste öğrenilecekler: –Uygulamaları “method”
Yrd.Doç.Dr. Mustafa Akkol
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
DOĞRUSAL DENKLEM SİSTEMLERİNİN GRAFİK İLE ÇÖZÜMÜ
SONLU ELEMANLAR DERS 6.
Doç. Dr. Cemil Öz SAÜ Bilgisayar Mühendisliği Dr. Cemil Öz.
Veri Yapıları ve Algoritmalar
Bilgisayar Grafikleri Ders 10: OpenGL_2
Bilgisayar Grafikleri Ders 3: 2B Dönüşümler
Polinomlar Enterpolasyon Grafikler Uygulama Sayısal Analiz
Sayısal Analiz Sayısal İntegral 3. Hafta
Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme
TAPU VE KADASTRO IX.BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ . NOKTA APLİKASYONU Yapılan projelerin araziye uygulanmasında en önemli işlemlerden birisi noktaların aplikasyonudur.
İLKER ALPÇETİN FL 11-A 68.  Alt ve üst tabanları daire olan dik silindire dik dairesel silindir denir.  Silindirin altında ve üstünde oluşan kesitlere.
NX SIEMENS NX CAD DÖKÜMAN 2019.
Examples: In the Figure, the three points and coordinates are given that is obtained with CAD program. If these three points are represented by the curve.
Sunum transkripti:

Bezier Eğrileri ve Yüzeyleri Dr. Aybars UĞUR 2006

Spline Gösterimleri Çizim terminolojisinde Spline, noktalar kümesi tarafından belirlenen düzgün bir eğri oluşturmak için kullanılan esnek bir şerittir. Şerit boyunca dağıtılmış birçok küçük ağırlıklar, çizim masasında sabit konumda duran bir eğri oluşmasını sağlarlar.

Spline Eğrileri Spline eğrileri de temelde bu yolla oluşturulur. Matematiksel olarak bu tür bir eğri, ilk ve ikinci türevleri, farklı eğri bölümlerinde sürekli olan kübik polinom fonksiyonu ile tanımlanır. Bilgisayar grafiklerinde Spline eğrileri, parçaların sınırlarında süreklilik şartlarını sağlayan polinom kısımları tarafından biçimlendirilen bileşik eğrilerdir.

Spline Yüzeyleri Birbirine dik iki Spline kümesi tarafından tanımlanan yüzeydir. Örnek (Angel)

Kontrol Noktaları Spline eğrileri, kontrol noktası adı verilen koordinat konum kümeleri verilerek tanımlanırlar. Kontrol noktaları, eğrinin genel şeklini belirler ve sürekli parametrik polinom fonksiyon parçalarında kullanılır. Bunun iki yolu vardır:

Spline Gösterimlerinin Sınıflandırılması Aradeğerleme (Interpolation) Spline’ları Eğri tüm kontrol noktalarından geçer. Yaklaşım (Approximation) Spline’ları Eğrinin tüm kontrol noktalarından geçme şartı yoktur

Spline Eğri ve Yüzeylerinin Önemi Spline eğrileri, tanımlanıp değiştirilebilirler. Yeni kontrol noktaları eklenebilir. Kontrol noktaları silinebilir. Etkileşimli grafik ve CAD paketlerinde kullanıcılar, tasarımları üzerinde fare ile değişiklikler yaparak istenen modelleri elde edebilirler.

Dışbükey Çokgen (Convex Hull) Kontrol noktaları kümesini içeren dışbükey çokgene, dışbükey kabuk (convex hull) adı verilir. Verilen iki kontrol noktası kümesi için dışbükey kabuklar. p2 p2 p0 p3 p0 p3 p1 p1

Süreklilik Şartları Eğri bir kısımdan diğerine geçerken, bağlantı noktalarında düzgün bir geçiş olmalıdır. 0-order continuity : Sadece bağlantı noktaları aynı first-order continuity : Bağlantı noktalarında, her iki eğrinin türevleri eşit. second-order continuity : 1. ve 2. türevleri eşit. …..

Bezier Eğrileri : Giriş Bezier Spline’ları, Fransız Mühendis Pierre Bezier tarafından Renault otomobil gövdelerinin tasarımında kullanılmak üzere geliştirilmiş Spline yaklaşım metodudur. Spline’lar genelde endüstriyel tasarımda kullanılır (otomobil, gemi, uçak, uzay aracı gövdeleri, ürün tasarımı gibi)

Bezier Spline Örnekleri

Bezier Eğrileri - I Harmanlama Fonksiyonları (blending functions) n+1 kontrol noktası var (k, 0’dan n’e) Pk = (xk,yk,zk) Bu, kontrol noktaları, P(u) konum vektörünü oluşturacak şekilde harmanlanır. P(u), p0 ile pn arasındaki –yaklaşık- Bezier polinom fonksiyonudur.

Bezier Eğrileri - II Polinomun derecesi, kullanılan kontrol noktalarının sayısından bir azdır. 3 nokta : parabol 4 nokta : kübik eğri

Bezier Eğrileri – Hesaplama I x(0.2) = ? y(0.2) = ? z(0.2) = ? n+1=3 => n = 2 P0(0,0,0) P1(1,1,0) P2(2,0,0) x(0.2) = = x0 BEZ0,2(u) + x1 BEZ1,2(u) + x2 BEZ2,2(u) = 0 + 1 BEZ1,2(u) + 2 BEZ2,2(u) BEZ1,2(0.2) = C(2,1) 0.21 0.81 = 2!/(1!*1!)*0.16=0.32 BEZ2,2(0.2) = C(2,2) 0.22 0.80 = 2!/(0!*2!)*0.04=0.04 x(0,2) = 0.32 + 2 * 0.04 = 0.4

Bezier Eğrileri – Hesaplama II b) y(0.2) = = y0 BEZ0,2(u) + y1 BEZ1,2(u) + y2 BEZ2,2(u) = 0 + 1 * 0.32 + 0 = 0.32 c) z = 0 P1(1,1,0) P(0.2)=(0.4,0.32,0) u=0 u=1 P0(0,0,0) P2(2,0,0)

Bezier OpenGL Örnek Bkz. Ders Kitabı Sayfa 463 Enable an evaluator for vertices using 4 control points, u over the range [0,1] where 21 points will be generated on a cubic (4-1) Bezier curve and polylines will connect these points: glMap1f(GL_MAP1_VERTEX_3, 0,1,3,4,*ctrlPts); glEnable(GL_MAP1_VERTEX_3); Bkz. Ders Kitabı Sayfa 463

bezcurve.c (part 1) GLfloat ctrlpoints[4][3] = { {-4.0, -4.0, 0.0}, {-2.0, 4.0, 0.0}, {2.0, -4.0, 0.0}, {4.0, 4.0, 0.0}}; void init(void){ glClearColor(0.0, 0.0, 0.0,, 0.0); glShadeModel(GL_FLAT); glMap1f(GL_MAP1_VERTEX_3, 0.0, 1.0, 3, 4, &ctrlpoints[0][0]); glEnable(GL_MAP1_VERTEX_3);}

bezcurve.c (part 2) display function void display(void) { int i; glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT); glColor3f(1.0, 1.0, 1.0); // set color to white glBegin(GL_LINE_STRIP); for(i=0; i<=20; i++) // loop 21 times glEvalCoord1f((GLfloat) i/20.0); // call evaluator glEnd( ); Note: the glEvalCoordlf(i/20.0) replaces the glVertex*() calls you would normally expect.

glMap1{fd} ( … ) GLenum target TYPE u1 – starting value of u TYPE u2 – ending value of u GLint stride – number of single or double precision values in each block of storage. GLint order – degree plus 1 (should agree with the number of control points) const TYPE * points – pointer to control points

Bezier Yüzeyleri Verilen kontrol noktaları ağı tarafından tanımlanan, birbirine dik iki Bezier eğriler kümesi, bir nesne yüzeyinin tasarımında kullanılabilir. Parametrik vektör fonksiyonu : Pj,k, (m+1) x (n+1) kontrol noktası içinde j. satır k. sütundaki noktanın konumunu belirtir. Eğriler, u sabitken v, [0..1] aralığında değiştirilerek v sabitken u, [0..1] aralığında değiştirilerek oluşturulur.

Bezier Patches As with Bezier curves, Bin(s) and Bjm(t) are the Bernstein polynomials of degree n and m respectively Most frequently, use n=m=3: cubic Bezier patch Need 4x4=16 control points, Pi,j Bezier, B-Spline Eğri ve Yüzeylerine İlişkin OpenGL Örnek programlar : Ders Kitabı Sayfa 462-472’te.

Spline Türleri Bezier Spline B-Spline Beta-Spline (β-Spline) Rational Spline ….. NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline)