Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMİMİZ
Advertisements

SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
Omurgalı ve Omurgasız Hayvanlarda Sinir Sistemleri
DUYU ORGANLARI.
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
BEYİN SAPI VE ORTA BEYİN Prof.Dr.Sacit Karamürsel İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı.
Hareket etmemizi kaslar sağlar
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
İNSANDA SİNİR SİSTEMİ.
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
Duyu Organlarımız KULAK GÖZ.
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
DİNLEYİŞ SESBİLİM GÖREVSEL SESBİLİM
DENGE SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
MERKEZİSİNİRSİSTEMİ Beyin: 5 duyu organından gelen bilgileri değerlendirir. Konuşma ve isteğimizle yaptığımız(istemli) davranışları yönetir. Acıkma,
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
SAĞLIKLI BÜYÜYELİM Mustafa Kemal Demir.

VÜCÜDUMUZ ÜÇ BÖLÜMDEN OLUŞUR
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
Medulla oblongata Pons Mezensefalon
SİNİR SİSTEMİ ve EGZERSİZ
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
SANTRAL SİNİR SİSTEMİ DR. Muhammed Ayaz
Çevresel Sinir Sistemi
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
7.SINIF 1. ÜNİTE: DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
KOORDİNASYON ve DENGE Ders : Özel Antrenman Yöntemleri
SİNİR SİSTEMİNE GİRİŞ Dr. İpek Ergür
SİNİR SİSTEMİ.
İNEN MOTOR YOLLAR VE HASTALIKLARI
Duyu Organlarımız Sabiha Uzman.
DUYU ORGANLARI
GÖZ KULAK BURUN DİL DERİ
İ P E K K A R A S I L A Y E R T Ü R K DUYU ORGANLARIMIZ.
CEREBELLUM.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
DUYU ORGANLARI Çevremizdeki olayları anlamamız için öncelikle olayları algılamamız gerekir. Hareket, gürültü gibi olayları fark eden gelişmiş canlılarda.
SİNİR SİSTEMİ.
FİZYOLOJİYE GİRİŞ VE HOMEOSTAZ
SİNİR SİSTEMİ CERRAHİSİ VE HEMŞİRELİK BAKIMI
GÖZ KULAK BURUN DİL DERİ
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Yrd.Doç.Dr. Önder AYTEKİN
KUVVET YETENEĞİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
DAVRANIŞ VE DAVRANIŞIN BİYOLOJİK TEMELLERİ
Kişiliği etkileyen biyolojik yapılar
Reaksiyon Zamanı.
BURUN VE KOKU ALMA İŞLEMİ
MOTORSAL ÖĞRENME REKREASYON YÖNETİMİ.
Kuvvet Antrenmanları -Giriş-.
Her sistemin kendine özgü görevleri olmasına karşın bu görevleri diğer sistemlerden bağımsız olarak gerçekleştiremez. Egzersizle yukarıdaki açıklamanın.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
DUYU ORGANLARI Çevremizdeki olayları anlamamız için öncelikle olayları algılamamız gerekir. Hareket, gürültü gibi olayları fark eden gelişmiş canlılarda.
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
SİSTEMLER.
Korteks ve subkortikal yapıların organizasyonu!
SİNİR SİSTEMİ Yar.Doç.Dr.Ümit YALÇIN. SİNİR SİSTEMİ Amip gibi tek hücreli bir organizmanın yapılanması esas olarak kimyasaldır. Beyni nükleusudur ve nükleus.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MUHAMMED KUZU. DUYU ORGANLARIMIZIN YAPILARI Canlılık faaliyetlerimizi sürdürebilmemiz için çevremizde ve bünyemizde oluşan değişikliklerden anında haberdar.
MUHAMMED KUZU. DUYU ORGANLARIMIZIN YAPILARI Canlılık faaliyetlerimizi sürdürebilmemiz için çevremizde ve bünyemizde oluşan değişikliklerden anında haberdar.
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -. Sinir sistemi vücudun her köşesinde, her organında olup bitenleri başlatan, devam ettiren ve sonlandıran.
Sunum transkripti:

Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu MOTOR ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK BOYUTLARI:

-Motorik, zaman ve alan içinde oluşan nöro-sibernetik bir olgudur. - Canlıların performans bütünlüğü “motorik kavramı” altında incelenir. -Bilindiği gibi biyolojik ve mekanik faktörlerin etkisiyle iç süreçlerle gelişen eylemler “motorik” olarak tanımlanırlar. -Motorik, zaman ve alan içinde oluşan nöro-sibernetik bir olgudur. -Motor hareketler, özellikle sinir ve duyu organlarına bağlıdır. -Duysal ve motorsal süreçlerin bölümleri birbirine sıkı bir şekilde bağlı olup buna “SENSOMOTORİK” adı verilir.

Bir hareket eyleminin gerçekleşmesi için, çevreden ve organizmadan alınan enformasyonların afferent duyu sinirleri aracılığıyla merkezi sinir sistemine iletilmeleri, orada depolanmaları ve bir hareket eyleminin gerçekleşmesi için de efferent yollarla motorsal bir aksiyona dönüştürülmeleri söz konusudur.

(feedback) (reafferenz) Olan / İdeal Değer Karşılaştırması (feedback) (reafferenz) KOGNİTİV (BİLİŞSEL) İŞLEM Sensorik İnput Motorik output

Çeşitli yollarla bilgilerin alındığı uyarılar fizyolojide “RESEPTÖRLER” olarak tanımlanırlar EXTERİO RESEPTÖRLER (Dıştan gelen uyarılar) - Görme - Acı - İşitme - Lezzet RESEPTÖRLER - Koklama - Basınç - Temas - Sıcak, soğuk gibi uyarılardır. ENTERİO RESEPTÖRLER (Organizmanın içinden gelen uyarılar) PROPRİO RESEPTÖRLER VİCCERIO RESEPTÖRLER -Tendonlar - Sindirim sistemi -Bağlar - Kalp kası -Kas iğciği ..- Kan damarlar -Vestibuler (denge) - Bezler gibi reseptörler istem dışı çalışan unsurlarla ilgili reseptörlerdir.

Merkezi sinir sisteminin kas etkinliğinde şu görevleri vardır: Hareket programının oluşturulması, Hareketin alan-zamansal oluşumu, Reseptörler aracılığıyla kasların kontrolü, düzeltmeler/Reafferenz

MERKEZİ SİNİR SİSTEMİNİN MOTOR MERKEZLERİ VE FONKSİYONLARI: FONKSİYON ALANLARI 1- Omurilik Bölgesi Basit pozisyon, yürüyüş, duruş, bükme-germe gibi etkinliklerin idare ve kontrolü. 2- Beyin Kökü Bölgesi Duruş pozisyonunda, kasların etkinliklerinin (amaçlı motor kas etkinlikleri ile destek motoriği kas etkinliklerinin uyumu 3- Büyük beyin – Bazal gangliyonlar ve küçük beyin İstemli hareketlerin programlanması hareketlerin planlanması. Zaman ve alansal olarak hareket programlarının belirlenmesi ve düzeltilmesi 4- Motor korteksin diğer bölgeleri Hareketin planlanması ve eyleme geçişte karar mercii olarak görev yaparlar.

PİRAMİDAL YOLLAR: Korteksin motor alanlarından omuriliğe doğru ilerleyen sinyaller, beyin kökünde çaprazlanırlar. Buna piramidal yollar denir. Piramidal yollarla gelen uyarılar, amaçlanan hareketin yapılmasına yöneliktir.

MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ VE PİRAMİDAL YOLLARIN ŞEMASI

EKSTRA PİRAMİDAL YOLLAR: Piramidal yolların yanı sıra beynin korteksinden omuriliğe kadar motor sinyaller ileten bir çok yollar daha söz konusudur. Bu yollar piramidal yolları destekleyici nitelikte olup kaba motorsal hareketlerin alan zamansal koordinasyonunun gerçekleştiği yollardır. Yani beyin kökünde çaprazlanmadan direkt olarak omuriliğe uyarıların gittiği yollar ekstrapimidal yolları oluştururlar. Aktive edici impulslar sadece kaslara gitmezler. Aynı zamanda Serebellum (küçük beyine) de benzer sinyaller ulaşır. Çevreden ve motor korteksten alınan sinyaller, entegre edildikten sonra, serebral korteksten motor kortekse iletilirler. Vestibuler impulslar sinerjiyi (agonist-antagonist kasların koordineli bir şekilde çalışması) sağlamak üzere motor kortekse iletilirler. Serebelluma, motor korteksten başka, iç kulaktan da denge reseptörleri gider. Serebellum, denge postür ve koordinasyonda önemli rol oynar. Bazı hareketlerin yapılması, kortekse ulaşmadan, ekstra piramidal düzeyde yani subkortikal düzeyde gerçekleşirler. Bunlar otomatikleşmiş hareketlerdir. (Yüzme, bisiklete binme, yürüme, koşma gibi..)