I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM KURUMLARINDAKİ YENİLİKLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ATATÜRK’ÜN OKUDUGU OKULLAR
Advertisements

T.C DEREBUCAK KAYMAKAMLIĞI İlçe Müftülüğü
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Osmanlı Devleti’nde ıslahatlar hangi alanlarda yapılmıştır?
I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
Ardahan ÜNİVERSİTESİ Yaz Okulu YÖNETMELİĞİ
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
D) TANZİMAT SONRASI OSMANLI EĞİTİMİ
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
TANZİMAT DEVRİNDE TÜRK EĞİTİMİNDE ÇAĞDAŞLAŞMA ( )
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ÇAĞDAŞ DEVLETE DOĞRU
OKULLARDA UYGULANAN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ uygulamaları
SİVİL EĞİTİMİN BATILILAŞMASI
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
TÜRKİYE’ DE EĞİTİM REFORMLARI İLKÖĞRETİM REFORMU (8 YILLIK KESİNTİSİZ EĞİTİM) HAZIRLAYAN BAHRİYE ECE HÜSNİYE ERDAL.
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
OSMANLI’DA HUKUK.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
ORTAÖĞRETİM REFORMLARI
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
1- İmam Hatip Okulları nedir?
Ahmet Haşim İlkokulu 2013 Yılı Sınıf Sınavları.
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
OSMANLI DÖNEMİNDE EĞİTİM
CUMHURİYET ÖNCESİ YÜKSEK ÖĞRETİM REFORMLARI
ATATÜRK Burak Doğutaş B.
ŞEHİT İBRAHİM CENGİZ İMAM HATİP ORTA OKULU
Öğretmenler Günü.
Eğitim Alanındaki Yenilikler
İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Sınıf Geçme Yönetmeliği
İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’un Hayatı
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
BİLİM Sanat Merkezine Öğrenci Seçimi
BİLSEM TANILAMA SÜRECİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
LALA İLKOKULU. Lala Köyünde ilkokul 1930 yılında açılmıştır.Bu okul şimdiki cami arası üzerindeki iki katlı ahşap bina olup 1950 yılına kadar hizmet görmüştür.
AHMET VEFİK PAŞA
MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ VE TUBA AĞACI NAZARİYESİ
ATATÜRK'ÜN ÖĞRENİM HAYATI
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
Bandırma Rehberlik ve Araştırma Merkezi
LALA İLKOKULU. Lala Köyünde ilkokul 1930 yılında açılmıştır.Bu okul şimdiki cami arası üzerindeki iki katlı ahşap bina olup 1950 yılına kadar hizmet görmüştür.
ATATÜRKÜN ÖĞRENİM HAYATI
I. Meşrutiyet ve Mutlakiyet Dönemi
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
TANZİMAT DÖNEMİ-I
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk, 19 Mayıs 1881 yılında, Selanik'te Kocakasım Mahallesi, Islahhane Caddesi'ndeki üç katlı pembe.
Türkiye' de Müzecilik ve Osman Hamdi Bey
İtfaiye Hizmetleri Alanındaki Yenilikler
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sanat, Spor ve Atatürk
ATATÜRK’ÜN OKUDUĞU OKULLAR
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
GÖLCÜK ADNAN MENDERES ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 2015
REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YGS-LYS SINAV SİSTEMLERİ SUNUSU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
Hanife ÇAKIR Uzman Öğretmen
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
Sunum transkripti:

I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM KURUMLARINDAKİ YENİLİKLER

İLK ÖĞRETİMDE YENİLİK VE GELİŞMELER bazı eğitimcilerin yazdıkları kitaplarla usûl-i cedîd hareketi gelişme göstermekte ve yeni açılan ilkokullar için artık mekâtib-i iptidaiye,iptidai mektepler,usûl-i cedîde mektepleri terimleri kullanılmaktadır.Bu okullar Maarif nezaretine bağlıdırlar.Evkaf nezaretine bağlı olan ve eski durumlarını koruyanlara ise ya yine sıbyan mektepleri,yada usûl-i atîka mektepleri denilmektedir.

Bu dönemde ilkokullar için 1892’de çıkarılan bir Tâlimat, bunlar ve öğretmenleri hakkında yeni ve önemli düzenlemeler getirmiştir.1892 tarihli Tâlimat’ın 4.maddesine göre,iptidaî mekteplere muallim tayin edileceklerin Darülmuallimîn-i İptidaîden Şehadetname almış bulunmaları ya da bir sınav sonunda yeterliliklerini kanıtlamış olmaları,ayrıca iyi ahlâklı olmaları gerekir.Tâlimat,İstanbul ve kasaba iptidaî mekteplerinde 3.sınıfta okutulacak dersler şunlardır:Elifba,Kur’an-ı Azîmüşşan,Tecvid,İlim-i hal,Ahlâk,Sarf-ı Osmanî,İmlâ,Kıraat,Mülahhas Tarih-i Osmanî,Muhtasar Coğrafya-yı Osmanî,Hesap,Hüsn-i Hat.

Aynı Tâlimat köy okullarını 4 yıl olarak muhafaza etmekte ve Elifbâ-yı Osmanî,Eczâ-yı şerîfe,Hesap,Kur’an-ı Kerim,İlm-i hal,Kıraat,Hat gibi dersler okutulmaktadır.

İlköğretimin masrafları esas olarak mahalleri halkı tarafından yüklenilmişti.İlköğretimin gelirleri genel olarak şunlardır:

Var ise avârız parasından belirli olmayan bir hisse. Hayırlı işlere vasiyet edilen paralardan hisse. Verilirse alınacak kurban derisi ve fitre. Salma. Öğrencilerden alınan ücret. Varsa ve Evkaftan alınabilirse evkaf-ı münderise gelirleri. Evkaf-ı münderise,yıkılmış vakıflar demektir ve 1882’de bir padişah fermanı ile bunlar ilkokulların masrafları karşılığı olarak Maarif Nezaretine terkedilmişti.mutlakiyet döneminde,hatta daha sonraki dönemlerde de uzun yıllar,ilköğretimin temel sorunu kaynak yetersizliği olmuştur.

ORTA ÖĞRETİMDE YENİLİK VE GELİŞMELER 1882-1890 yılları arasında Rüşdiyeyi de içine alan İdadîlerin yaygın olarak taşrada da açıldığı görülür.Bunlar,il merkezlerinde Rüşdiye ile birlikte 5 yıllık İdadîlerdir.Böylece gelişen orta öğretim,kaza ve büyük bucak merkezlerine kadar yayılan Rüşdiyelerle birlikte kent ve kasaba halkı arasında yüksek öğretime öğrenci ve serbest meslekler,mahalli ve resmi hizmetler için de görevliler yetiştiren kaynaklar olmuştur.Taşrada,Girit hariç başka yerde açılamayan Sultaniyelerden beklenenleri işte bu İdadîler yerine getirmiştir.

1902’de vilâyet merkezlerindeki yatılı İdadîler,temel dersler birlikte okutulmak ve öğrenim süresi Ziraat için 6’ya indirilmek,diğerleri için 8’e çıkarılmak suretiyle bir kısmına Ticaret ve Sanayi şubeleri konup çok amaçlı okullar haline getirilmiştir.1906’da bundan vazgeçilip İdadîler tekrar 7 yıl olarak eski durumlarına döndürülmüştür.

Bu dönemde Münif Paşanın Maarif Nazırlığı zamanında İstanbul’da İdadî düzeyinde bir kız okulunun açıldığı görülür.Batılı bir anlayışla,genel kültür dersleri,Türkçe,Fransızca,Almanca,İngilizce,Musikî,el ve ev işleri gibi dersleri programına alan bu okul iki yıl öğretimden sonra halkın ilgisizligi nedeniyle kapanmakla beraber,kızlara ait orta öğretim alanında önemli bir atılım sayılmalıdır.

ÖĞRENCİ DİSİPLİNİ Cezalar; İhtar ve tenbih:Dersini bilmeyen,küçük yaramazlık yapan öğrenciye öğretmen tarafında yapılan sözlü uyarı. Tekdir:İhtar ve tenbihe rağmen hatalı davranışlarını sürdüren öğrenciye okul müdürünün odasında yaptığı uyarı. Tevkif:Daha ağır suç işleyen öğrencinin yemek teneffüsünden mahrum bırakılıp,ayrılmış bir dershanede yazı yazması cezası. Alenen tekdir:Tevkif ile yola gelmeyene açıkça yapılan uyarı.

İhbar ve şikâyet:Yukarıdaki cezalara rağmen yola gelmeyen öğrencilerin velilerine okul müdürünün durumu sözlü ya da yazılı bildirmesi. İhrac-ı muvakkat:Öğrencinin 1 haftadan 1 aya kadar okula alınmaması. İhrac-ı kati:Öğrencinin okuldan çıkarılması.Cezaların içinde en ağırları ihrac cezalarıdır.

Ödüllendirmeler; O dönemlerde öğrencilere,başarılı oldukları ya da uygun davranışlar gösterdikleri zaman küçük kağıt parçaları verilirdi.Bunlardan: Âferin:Çalışkan ve uslu öğrencilere öğretmeni ve müdürü tarafından verilir. Tahsin,Tahsinname:İmtihan-ı hususîlerde(ara sınavlarında) birinci olan öğrencilere öğretmeni ve müdürü tarafından verilir. İmtiyaz:Sekiz âferin veya iki tahsin değerindedir ve yine öğretmen ve müdür tarafından verilmektedir. Levha-i iftihar:Dört tahsin değerindedir.bu ödülü kazanan öğrencinin adı büyük yazılarla bir levhaya yazılıp sınıfa asılır. Mükâfat:İki levha-i iftihar değerindedir.Üç mükâfat alan öğrenciye,bir memur okuluna giderek öğretmenleri ve arkadaşları önünde övücü sözler söyler ve öğrenci,sağ kolunun üstüne sarı bir şerit takmaya hak kazanır.

Sınav sistemi; İmtihan-ı hususî:Ara sınavı anlamındadır ve üç ayda bir dersin öğretmeni tarafından yapılır. İmtihan-ı umumî:Her sene sonunda Rüşdiye ya da İdadî mektepleri idaresince tayin edilen mümeyyizler vasıtasıyla yapılır.

Okulların çalışma süreleri ve tatil düzeni; Okullarda dersler Temmuz başında kesilir ve onbeş gün boyunca müzakereden sonra ikinci yarısında imtihanlar yapılır.23 ağustosta tekrar açılmak üzere tatil edilir.

YÜKSEK ÖĞRETİMDE YENİLİK VE GELİŞMELER Darülfünûn 1900’de tekrar açılmıştır.Darülfünûn-ı Şâhâne adıyla açılan bu kurumun o yıllarda yüksek tahsil çağına gelmiş birçok gencin yasağa rağmen Avrupa üniversitelerine kaçıp gitmelerini önlemek için bir tedbir olarak açıldığı anlaşılmaktadır.

Bu dönemde: 1880’de Mekteb-i Hukuk-ı Şâhâne kurulmuştur.Okul Osmanlı kanunları ve siyasetinin ve hukuk biliminin öğretimiyle uğraşmıştır. Mekteb-i Mülkiye-i Şâhâne,mezunlarına,öteden beri yapageldikleri kaymakamlıkların yanında İdadilere öğretmen ve müdür atanma imkânı da tanınmıştır. 1867’de Askerî Tıbbiyenin içinde kurulan Mekteb-i Tıbbiye-i Mülkiye bu dönemde ayrı bir okul halinde gelişmiştir. 1889’da veteriner yetiştirmek üzere Mülkiye Baytar Mektebi kurulmuştur. Mekteb-i Harbiye de bu dönemde gelişmiştir.

Bunların dışında; Abdülhamit,illerden İstanbul’a gelen gençlerin sayısını azaltmak ve daha çok subay yetiştirmek için 1904’ten itibaren ordu merkezi olan Edirne,Manastır,Erzincan,Şam ve Bağdat’da Askerî İdadî binaları içinde birer Harp Okulu daha açtırmıştır.

MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE YENİLİK VE GELİŞMELER Bu dönemde açılan başlıca mesleki ve teknik okullar;Sanayi-i Nefise (güzel sanatlar) Mektebi Hendese-i Mülkiye Mektebi (İstanbul Teknik Üniversitesinin temeli) Lisan Mektebi Ticaret Mektebi Fenn-i Resim ve Mimarî Mektebi Bağ ve Aşı Ameliyat Mektebi Amelî Ziraat Mektepleri Polis Dershanesi Aşı Memurları Mektebi Gümrük Memurları Mektebi Tüccar Kaptan Mektepleri Aşiret Mektebi Çoban Mektebi Darülhayr-ı Âlî

ÖZEL EĞİTİMDE YENİLİK VE GELİŞMELER Osmanlılarda genel amaçlı ilk özel eğitim kurumu,1889’da dilsiz ve sağırlar için açılan Dilsizler Mektebi’dir. Daha sonra Âmâ(körler) Mektebi açılmıştır.