RİZE ÜNİVERSİTESİ DERYA UÇAN & MAHMUT SAĞLAM TDE MUALLİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Yazarın herhangi bir konudaki görü ş lerini, kesin kurallara varmadan, kanıtlamaya kalkmadan, okuyucuyu inanmaya zorlamadan.
Zeynep Lal Kırmızyeşil 11C
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Hazırlayan: Selin Küçükoğlu
ANI Öykü Özfırat 11D.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
KIZILCAHAMAM ANADOLU LİSESİ
Hazırlayan: Ali Akpınar
Hazırlayan: Ali Akpınar
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Cümlede Anlam.
EDEBİYATIMIZDA İLKLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
9 Şubat 2015Ankara, Turkey1 TARİHSEL ELEŞTİRİ. Tarihsel Eleştiri Nedir? Sanatın, zaman karşısında bağımsız olarak irdelenebilme imkanını sunan bir eleştiri.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Birlik ve beraberlik duygusu yüksek uluslar daima yükselir
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
SERKAN ERDOĞAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
ELEŞTİRİ (Tenkit).
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
Düşünceyi Geliştirme Yolları
YAZI TÜRLERİ.
ELEŞTİRİ TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM SINIFI NO:139 Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM.
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Müzik Nedir?.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ. TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Divan edebiyatına bir tepki kişiliğinde doğan Tanzimat edebiyatı;Divan.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR İSMET YILMAZ T D E KAHTA ANADOLU LİSESİ.
Biyografi.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

RİZE ÜNİVERSİTESİ DERYA UÇAN & MAHMUT SAĞLAM TDE MUALLİMİ

ELEŞTİRİ NEDİR? Bir şeye kıymet biçme, o şeyi kıymetlendirme demektir. Aslı Yunanca "Kritikos" kelimesinden gelen "Critic" (hükmetme) karşılığı olarak dilimizde kullandığımız "tenkit" kelimesi "nakd" kökünden türemiştir.(muhakeme,muaheze) Bir eseri değerlendirme amacıyla yazılan yazılara eleştiri denir.

Eleştiri’nin amacı; eserin ya da sanatçının gerçek değerinin belirtilmesi amaçlanır. - iyi olanın değerini ortaya koymak, sanatı unutulmaktan kurtarmak, iyi olmayana ve kötüye fırsat vermemektir.

ELEŞTİRMEN=MÜNEKKİD? -Düşünce, sanat ve edebiyat alanında topluma yarar sağlayan; sanatın, sanatçının ve toplumun yol göstericisi olan; eserlerdeki zenginlikleri gözler önüne seren; okuyucuya kılavuzluk yapan kişidir. -Eleştirmen’in amacı; güzellik meydana getirmek değil meydana gelmiş güzelliği yargılama okurlara tanıtmaktır.

Münekkid’in sahip olması gereken özellikler: -Eleştireceği konu ile ilgili yeterli bilgi, -Çağdaş sanat akımlarından,düşünce tarihinden,sosyoloji,psikoloji,antropoloji,tarih gibi dalların temel kavramlarından haberdar olması gerekir. -Kendi kültürünü,sanatını ve meselelerini iyi bildiği gibi dünya edebiyatından ve meselelerinden haberdar olması gerekiyor.

ELEŞTİRİYE (TENKİDE) DAİR —Karşınızdaki insana bütün kalbinizle yardım etmeyi istiyor ve sonunda başarabiliyorsanız o zaman onu eleştirebilirsiniz, işte bu eleştiri yapıcı bir eleştiridir. (Abraham Lincoln) — Eleştirinin olmadığı yerde övgüler hiçbir değer taşımaz. (Beaumarchais) —Eleştirmenler, edebiyatla ve sanatta başarı kazanamayan kim­selerdir. (Benjamin Disraeli) —Birisini eleştirmek istersek en uygun yer, aynamızın karşısıdır.(Bernard Shaw) —Çoğu zaman, en güçlü eleştiri hiç ses çıkarmamaktır. (Charles Buxton) —Eleştiriden korkarsan bir şey söyleme, bir şey yapma, bir şey olma. (Elbert Hubbart)  

2) Eser, okuyucu üzerinde nasıl bir etki bırakmıştır? Eleştiri yazarken şu özelliklere dikkat etmek gerekir: 1) Eserin gerçeği yansıtmadaki başarısı nedir? 2) Eser, okuyucu üzerinde nasıl bir etki bırakmıştır? 3) Eserin olayı okuyucularına anlatmasında, aktarmasında başarısı nasıldır? Eserdeki içtenlik, özgünlük ve hayal gücü; başarıya nasıl katkıda bulunmuştur?

4) Eserde (ya da yazıda) yansıtılan duygu ile sanatçı arasında nasıl bir ilgi vardır? 5) Genel olarak eser (ya da yazı) başarılı mıdır? Başarılı olduğu yanlar, başarılı olmadığı yanlar var mıdır? sonuç: ÇÖZÜMLEME VE YORUMLAMA

Eleştiri’nin Özellikleri Öznellikten uzak olmalıdır. Doğrudan esere yönelik olmalıdır. Eleştiri yapılırken somut verilerden yararlanılmalıdır. Eserin olumlu ve olumsuz yönleri birlikte ele alınmalıdır. Her eser ya da sanatçı eleştirinin konusu olabilir. Eleştiride daha çok açıklama, tanık gösterme, örnekleme, tartışma gibi anlatım tekniklerinden faydalanılır.

Eleştiriye konu olan eser, yalın bir dille anlatılır. Eleştirilen eserin kimin tarafından, hangi zaman ve çevrede, hangi şartlar altında yazıldığı dikkate alınmalıdır. Eserin yerli ve yabancı benzerleriyle karşılaştırması yapılır. Eleştirilen eser konusu, dili, üslubu, tekniği, kahramanları, gözlem ve betimlemeleri bakımından değerlendirilir.

-ELEŞTİRİ NE OLMAMALIDIR?

Türk edebiyatı’nda eleştiri: Tanzimat dönemi Şinasi, Namık Kemal, Recaizade Ekrem, Abdülhak Hamid Samipaşazade Sezai, Beşir Fuad, Nabizade Nazım, Mizancı Murad’tır. Serveti Fünun döneminde, Cenap Şahabettin intikad anlayışıyla tenkit eder. Halit Ziya, Mehmet Rauf, Nabizade Nazım, Hüseyin Cahit dönemin eleştiricileridir. Cumhuriyetin ilk yıllarında eleştiri Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’le başlar. İsmail Habip Sevük ve Ahmet Hamdi Tanpınar eleştiriyi edebiyat tarihi içinde ele alırlar. Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin iki öznelci eleştirmendir.

Çağdaş eleştirmenler Mehmet Kaplan,Nihat Sami Banarlı, Cemil Meriç, Kenan Akyüz,Cevdet Kudret,Berna Moran, Fuat Köprülü.

-Eleştiri, sadece övgü ya da yergi değildir -Eleştiri, sadece övgü ya da yergi değildir. Eleştiriler, ele alınan eserin ya da yazarın iyi anlaşılmasını sağlar. YERGİ: Bu tür ürünlerde toplum, kişi ya da olayların kusurları, kötü ve gülünç yönleri ele alınmaktadır. Divan şiirindeki karşılığı? hiciv Halk şiirinde? taşlama

ŞİİR ÖRNEKLERİ: 1) tahir efendi bana kelb demiş iltifatı bu sözde zahirdir mâlik'i mezhebim benim zira itikadımca kelb tahirdir. 2)bana kafir demiş tahir efendi varam ben diyem ona müselman varıldıkta yarın ruz-ü cüzaya ikimiz de çıkarız anda yalan Siham-ı Kaza

3)gökten nazire indi siham-ı kazasına nef'i diliyle uğradı hakkın belasına Yahya 2) Mende Mecnûn'dan füzûn âşıklık isti'dâdı var Âşık-i sâdık menem Mecnûn'un ancak adı var FUZULİ 3) Irıza mı, senin adın? Nittin baltayı,baltayı? On beş pangınotu yedin, Nittin,baltayı baltayı? AŞIK VEYSEL

3)Yanıktır o aşık’ın kitabı Nazmından kokar ciğer kebabı Fuzuli için 4) Eslâfda Ahmed ü Necâtî Avâre-i dilşikeste Zatî Türki suhana temel komuşlar Gerçi, temeli güzel komuşlar Tahrib-i Harabat

5) Hapiste dürüstlük zindanda ahlak Yolsuzluk hırsızlık yalan popüler Ayaklar baş olmuş başlarda ayak Tersine dönse de devran popüler. Moruk diyor çocuk evde dedeye Saygısı kalmamış yaşlı nineye Kırk yalan bin düzen rezil hileye Bakmamak görmemek susmak popüler.

6)Bir arzuhal yazsan makama varsan Ağlasan derdini davanı sorsan Ağır hasta olsan hekime varsan Yarana bir ilaç sürmez parasız. Y.K.B

DERS BİTMİŞTİR GÖZÜNÜZ AYDIN 