AVRUPA ÇEVRİMİÇİ ÇOCUKLAR TÜRKİYE BULGULARI BASIN TOPLANTISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı
Advertisements

BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
GÜVENLİ İNTERNET ve SOSYAL MEDYA
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
İNTERNETİN BİLİNÇLİ,GÜVENLİ VE ETKİN KULLANIMI
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Soruya geri dön
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
1/20 BÖLME İŞLEMİ A B C D : 4 işleminde, bölüm kaçtır?
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Dünyada iki milyardan fazla kişi internet kullanıcısı
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
Aileler İçin Güvenli İnternet Kullanımı
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
4 X x X X X
1 Van Kadın Derneği 2008 Yılı Verileri. sınıflandırma Yüzyüze ve/veya telefonla 805 başvuru 1262 neden 350 Türkiyeli Kadın 525 nedenle 455 Sığınmacı ve.
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş)
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
COMENIUS REGIO PROJESİ “Güvenli İnternet Ortamları için iyi Uygulamaların Oluşturulması ve Yaygınlaştırılması”
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Proje Konuları.
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI VE GÜVENLİ İNTERNET HİZMETİ
İnternetin Güvenli Kullanımı ve Sosyal Ağlar
İnternetin Güvenli Kullanımı
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI VE GÜVENLİ İNTERNET HİZMETİ
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Fatih İlkokulu Rehberlik Servisi
ÇOCUKLARDA İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
İnternet ! Dünyamızı değiştiriyor Eşsiz bir bilgi kaynağı, kütüphane Bir tıkla uzakları yakınlaştıran Bazen okul, bazen banka şubesi, bazen alışveriş.
İnternet Okur Yazarlığı
GÜVENLİ BİLGİSAYAR ve İNTERNET KULLANIMI
HOŞGELDİNİZ .
Çocuklarda ve Gençlerde Güvenli İnternet Kullanımı
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
AİLEMİZDEKİ AFACAN : İNTERNET
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Zorbalık Nedir? Bir kişinin, kendisinden daha güçlü bir ya da daha fazla kişi tarafından, kasıtlı olarak, sürekli biçimde olumsuz eylemlere maruz bırakılmasıdır.
SANAL ORTAM VE SOSYAL MEDYANIN İLKOKUL ÇOCUKLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
GÜVENLİ İNTERNET ve SOSYAL MEDYA
Dijital Vatandaşlik.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Sunum transkripti:

AVRUPA ÇEVRİMİÇİ ÇOCUKLAR TÜRKİYE BULGULARI BASIN TOPLANTISI (EU KIDS ONLINE) PROJESİ TÜRKİYE BULGULARI BASIN TOPLANTISI 21 Ekim 2010

Projenin Amacı Çocuklar ve çevrimiçi teknolojiler konusunda Avrupa çapındaki sosyal, kültürel ve düzenleyici etkilerin neler olduğunu belirlemek Bunlardan kaynaklanan çevrimiçi fırsatlar ve riskler ile çocukların ve ailelerin konumunu inceleyerek, politikalar geliştirmek Çevrimiçi güvenlikle ilgili politikaların geliştirilmesinde bilimsel kanıtları güçlendirmek Buraya tekrar bakalım

Katılımcı Ülkeler (25)

Anket Bölümleri İnternet Erişimi ve Kullanımı Çocuklar için İnternet Üzerindeki Zararlı Deneyimler Pornografi Siber zorbalık İnternet bağımlılığı Cinsel içerikli mesaj alma ya da gönderme Tanınmayan insanlarla çevrimiçi ve çevrimdışı iletişim Kişisel bilgilerin paylaşımı Kullanıcının oluşturduğu zararlı içerik Ebeveyn kontrolü ve danışmanlığı

Örneklem Mayıs – Haziran 2010 Kentsel ve Kırsal bölgeler Seçkisiz tabaka yöntemi 9-16 yaş arası 1018 çocuk ebevyenlerinden bir tanesi Yüz yüze görüşme Katılan tüm çocuklar Internet kullanmaktadır

Örneklem

Temel Bulgular Kendisine ait bilgisayar veya dizüstü bilgisayarına sahip : %40 Diğer aile fertleri ile paylaşıyor: % 39 Ebeveynler, genellikle İnternet kullanımında çocuklarına yol gösterdiklerini düşünmektedirler Ancak, İnternet kullanımı diğer Avrupa ülkelerine göre en düşük düzeydedir Ebeveynlerin internet kullanımı tüm diğer Avrupa ülkelerine göre en düşük düzeydedir Ebeveynlerin düşük internet kullanımına rağmen, çocuklarına internet riskleri konusunda yeterince yol gösterebildiklerini düşünmektedirler Çocuklar internet hakkında bir çok şeyi yapabildiklerini düşünmelerine rağmen, diğer Avrupalı çocuklara göre, İnternet araçlarını kullanımları en düşük düzeydedir

Çocukların İnternet Kullanımı Başlama yaşı:10 Günde ortalama 74 dakika İnternet kullanımı Her gün ya da hemen hemen her gün Ne sıklıkla kullanıyorlar Haftada bir kaç defa Ayda bir kaç kez Daha az sıklıkla Araştırmaya katılan 9-16 yaş arasındaki çocuklar, İnternet’i kullanmaya 10 yaş civarında başladıklarını ve günde 1-1.5 saat İnternet kullandıklarını belirtmiştir. 9

Ebeveynlerin İnternet Kullanımı Genel olarak ebeveynlerin %29u İnternet’i kullanmaktadır, %12’si iseher gün İnternet’i kullanmaktadır, Erkekler %49, kadınlar%24 Avrupa’nın gelişmekte olan diğer ülkelerinde ebeveynlerin internet kullanım oranı %57’lerde iken, gelişmiş ülkelerinde bu oran %84.4’tür. Türkiye’deki İnternet kullanan ebeveynleri oranı en düşük düzeydedir.

İnternet Erişimi Türkiye’de çocukların %60’ı okulda İnternet’e bağlanırken, %51’i İnternet kafeleri kullanmaktadır. Ev dışı kullanım nedeniyle, ebeveynler çocuklarının İnternet kullanımını denetleyememektedir.

Ortak Alanda Bilgisayar Kullanımı Çocukların kullandığı bilgisayarın ortak kullanılan odada olduğunu belirten Türk ebeveynler sadece %33 iken bu oran Avrupadaki ebeveynlerde %49’dir.

Ebeveyn Desteği %56’sı çocuklarının zorlandığı durumlarda İnternet’te birşey bulma ya da yapma konusunda yardım ettiğini belirtmiştir. Ebeveynlerin sadece %36’sı, çocuklarıyla onları rahatsız edecek durumlarla karşılaştıklarında ne yapmaları gerektiği hakkında konuşmuştur. İnternet’i kullanmaya yetecek kadar bilgiye sahip olan çok az sayıdaki ebeveyn, ne çocuklarının teknoloji kullanımı sırasında elde edeceği olanakları ve karşılabileceği riskleri anlamakta, ne de İnternet’te onları rahatsız edecek durumlarla başa çıkmalarını sağlayacak yardımı sağlayabilmektedirler.

Ebeveyn Desteği Ebeveynlerin %72’den fazlası, çocuklarının İnternet’te karşılaştıkları rahatsız edici durumlarda onlara yardım edebilecekleri konusunda kendilerine güvenmektedirler Ebeveynlerin çoğu (%60) çocuklarına İnternet’i güvenli kullanma yolları hakkında tavsiyede bulunduklarını belirtmişlerdir.

Çocuklar Kime Başvuruyorlar İnternet güvenliği ve İnternet’te başkalarına nasıl davranmaları gerektiği konusunda tavsiye almak veya onları rahatsız eden durumlarda yardım istemek amacıyla ebeveynlerinden ziyade arkadaşlarına danışmaktadırlar. Herhangi bir İnternet riski ile karşılaşmış çocukların yaklaşık yarısı bu durumu kimseyle paylaşmamıştır.

İnternet’te Yaptığı Aktiviteler Okul işleri % 92 Oyun oynamak % 49 Haberleri okumak ya da izlemek % 40 Eğlence-video klip izlemek % 59 Müzik ya da film indirmek % 40 Arkadaşları ile sosyal ağlarda paylaşımda bulunmak %48

Sosyal Paylaşım Siteleri Çocukların %49’unun sosyal paylaşım sitesinde hesabı bulunmaktadır

Sosyal Paylaşım Siteleri Sosyal paylaşım sitesinde hesabı bulunan çocukların üçte biri 13 yaşının altındadır (Üyelik sınırı yaşı 13). Sosyal paylaşım sitesi kullanan çocukların %85’i Facebook profiline sahiptir.

Sosyal Paylaşım Siteleri % 46’sı “herkese açık” seçeneği ile kullanmakta Macaristan (%55) ve Romanya (%44) % 65’i kendilerini açıkça gösteren bir profil resmi kullanmaktadır % 59 profillerinin güvenlik ayarlarını nasıl değiştireceklerini bilmiyorlar %19’u adres bilgilerini, %8’i ise telefon numaralarını profillerinde paylaşmaktadır.

İnternet Riskleri Diğer Avrupa ülkeleri ile karşılaştırıldığında, Türkiye’deki çocuklar daha az riske maruz kaldıkları ortaya çıkmıştır. Düşük kullanım düşük risk Buna yönelik bulgular;

İnternet’in Aşırı Kullanımı (Yaş 11+) Yaklaşık %25’i İnternet’in aşırı kullanımından kaynaklı bir veya daha fazla etmen belirtmiştir. Avrupa ortalaması: %30’dur. İnternet yüzünden aç ve uykusuz kaldım İnternette olmadığım zaman kendimi rahatsız hissestim Gerçekten ingelnmediğim bi rkonuda dahi internette gezindipini farkettim İnternette harcadığım saatler yüzünden ailemi arkadaşlarımı okul işlerimi ya da honilerimi aksattım ertekedim İnternette daha az zaman geçirmeye çalıştım ancak başaramadım

Cinsel İçerik Çocukların yaklaşık %13’ü İnternet’te cinsel içerikli fotoğraf gördüğünü bildirmiştir. Avrupada bu oran %14’tür

Cinsel İçerikten Rahatsızlık % 49’u gördükleri cinsel içerikli fotoğraflardan rahatsız olduğunu belirtmiştir. Avrupa: rahatsızlık oranı %32’dir.

Siber Zorbalık %11’i klasik zorbalıkla karşılaşma oranı Avrupa: %19’u zorbalıkla karşılaşma oranı, %6’i siber zorbalık

Cinsel İçerikli Mesaj Çocukların (11 +) %14’ü cinsel içerikli mesaj alırken, %4’ü yolladığını belirtmiştir Avrupa: %15’ i cinsel içerikli mesaj alırken, %3’ü yolladığını belirtmiştir Mobile phone is not included

Cinsel İçerikli Mesaj Cinsel içerikli mesaj aldığını söyleyen çocuklardan, bundan rahatsız olduğunu ifade edenlerin oranı; Türkiye Avrupa 40 % 25%

Çevrimdışı Görüşme İnternette yüz yüze tanışmadığı kişilerle İnternet üzerinden konuşan ve sonrasında yüz yüze görüşen çocukların oranı; Türkiye Avrupa İnternet’te görüştüm %18 %30 Yüz yüze tanıştım %3 %9

İnternet Güvenliği Ebeveynlerin bazıları bilgisayara filtre programı kurduğunu, diğerleri (üçte birinden daha azı) ise çocuklarının ziyaret ettiği İnternet sayfalarını takip ettiğini belirtmiştir (%32 ). Avrupa’da ise Türkiye verilerine göre çok daha az ebeveyn filtre kullandığını veya çocuklarının İnternet aktivitelerini takip ettiğini belirtmiştir (%29) .

Anti-virus Yazılımı Diğer yandan, istenmeyen ileti önleme ve virus programı kullanımı oranı Avrupadaki ebeveynlerde %72 iken Türk ebeveynlerde sadece %46’dır.

Sanal Dünyada Korunma Çocukların üçte ikisinin ebeveynleri İnternet okur-yazarı olmadığı için, çocukların sanal dünyada kendilerini koruyabilmeleri büyük önem taşımaktadır. Çocukların %85’i İnternet’te olabilecek istenmeyen sorunlarla baş edebileceğine dair kendilerine güvendiklerini ve %83.4’ü İnternet kullanımı hakkında “çok fazla bilgi” sahibi olduğunu belirtmiştir.

Sanal Dünyada Korunma Çocuklar ayrıca ebeveynlerinden daha fazla bilgiye sahip olduklarını belirtmişlerdir (%78). İnterneti güvenli kullanma okuryazarlığı ile ilgili beceriler ölçüldüğünde 9-16 yaş arasındaki çocukların çok azı bu becerilere sahiptir

İnterneti Güvenli Kullanma Okuryazarlığı Becerileri (11+) Türkiye’deki çocukların verilen 8 çevrimiçi becerilerden sahip olduklarının ortalaması 2.6’dır. Block messages from someone you don’t want to hear from Find information on how to use the internet safely Bookmark a website Change privacy settings on a social networking profile Compare different websites to decide if information is true Delete the record of which sites you have visited Block unwanted adverts or junk mail/spam Change filter preferences 32

Sanal Dünyada Korunma %39’u bulduğu bilgilerin doğru olup olmadığına karar vermek için farklı siteleri karşılaştırdığını söylemiştir. %17’si filtre seçeneklerinin nasıl değiştirileceğini bildiğini belirtmiştir. %31’i bir İnternet sayfasını favorilerine / en sık kullanılanlara ekleyebildiğini söylemiştir

Sanal Dünyada Korunma %34’ü gezdiği sitelerin kaydını silebildiğini bildirmiştir %32’si sosyal paylaşım sitelerindeki gizlilik ayarlarını değiştirebildiğini belirtmiştir %29’u istenmeyen mesajları nasıl engelleyebileceğini bildiğini belirtmiştir %44’ü İnterneti nasıl güvenle kullanacağına dair bilgileri bulabileceğini bildiğini söylemiştir

Sanal Dünyada Korunma – Bilgi Kaynağı %53’ü okulda İnternet güvenliği ile ilgili bilgi edindiğini bildirmiştir. %59’u İnternet’i güvenli kullanmak için okulda yollar önerildiğini bildirmiştir.

Sanal Dünyada Korunma – Bilgi Kaynağı Okulda, bazı İnternet sayfalarının neden iyi ya da kötü olduğu hakkında bilgi verildiği (%61) ve Çevrimiçi kişilere nasıl davranmak gerektiğine dair yollar önerildiği (% 50) belirtilmiştir.

Sanal Dünyada Korunma Çocuklar istenmeyen mesajları önleyecek, bilginin doğruluğunu kontrol edebilecek ve kişisel bilgilerinin paylaşımını engelleyecek özel araçlara ihtiyaç duymaktadır.

Öneriler

Öneriler Bilgisayar çocukların özel odasından ortak yaşam alanlarına alınmalıdır. Çocukların bilgisayar kullanımı konusunda ebeveynler çocuklarıyla daha fazla etkileşime girmelidir

Öneriler İnternet Servis Sağlayıcıları üyelerine ve bilgisayar satışı yapan kurumlar müşterilerine, güvenli İnternet konusunda eğitim materyalleri sağlamalıdır. Ailelerin, kolay kullanabileceği filtreleme, kısıtlama ve kontrol etme yazılımları İnternet Servis Sağlayıcıları tarafından ücretsiz olarak sağlanmalıdır.

Öneriler Ebeveynlerin İnternet’i kullanabilmeleri için adımlar atılmalı, ebeveynlere İnternet güvenliği hakkında bilgi/eğitim verilmelidir, İnternet güvenliği konusunda ulusal yayın organlarında bilgilendirici duyurular yapılmalıdır.

Öneriler Çocukların çok erken yaşta bilgisayar kullanmaya başlamaları, kendilerini İnternet üzerindeki risklere karşı koruyabilecekleri anlamına gelmemektedir. Okullardaki bilgi ve iletişime yönelik derslerin içerikleri geliştirilerek, İnternet güvenliği konusunda daha fazla ve yeni bilgiler sunulmalıdır

Öneriler Okul aile birliğinin de katkısı ile aile ve öğretmenlerin internet güvenliği konusunda işbirliği yapmaları sağlanmalıdır.

Öneriler İnternet üzerinde İnternet güvenliğine dair bilgilendirici web siteleri oluşturulmalı, online eğitimler düzenlenmelidir. Online öğrenme ortamlarının kullanımını teşvik etmek ve arttırmak için farklı organlarda bu ortamlar tanıtılmalıdır.

Öneriler Bu konuda çalışan uluslararası organizasyonlara (InHope, InSafe vb.) Türkiye’nin üyeliği sağlanmalıdır. Erişimin kısıtlanması riskleri azaltmakta ama aynı zamanda imkanları da azaltmaktadır. Bu konuda yeni yasal düzenlemeler yapılmalıdır.