THY SPSS UYGULAMASI 1.SORU:Kİ-KARE ANALİZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uygun Hipotezin Kurulması, Tip I Hata ve Tip II Hata
Advertisements

Kütle varyansı için hipotez testi
Simülasyon Teknikleri
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
POWER ANALİZİ.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
İLİŞKİLERİ İNCELEMEYE YÖNELİK ANALİZ TEKNİKLERİ
BAĞIMLI GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
BAĞIMSIZ GRUPLARDA İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ
Kİ-KARE TESTİ Uygulama amacına ve durumuna göre Ki-Kare Testi üç başlık altında incelenir; Ki-Kare Uygunluk Testi Ki-Kare Bağımsızlık Testi Ki-Kare Homojenlik.
ANOVA.
BÖLÜM 7 : SAYIMLA ELDE EDİLEN SINIFLANMIŞ VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi
HATA TİPLERİ Karar H0 Doğru H1 Doğru H0 Kabul Doğru Karar (1 - )
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DERS-7 TESTLER Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
THY ANALİZLERİ Ki – Kare Testi
Büyük ve Küçük Örneklemlerden Kestirme
T- TEST BAĞIMSIZ İKİ GRUP T-TESTİ
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
THY Örneği Verilerin Diskriminant Analizi İle Açıklanması
T - Testi Bağımsız örneklem t – Testi, bir birinden farklı örneklemlerin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalamasının karşılaştırtırılmasında.
Kİ-KARE TESTİ Uygulama amacına ve durumuna göre Ki-Kare Testi üç başlık altında incelenir; Ki-Kare Uygunluk Testi Ki-Kare Bağımsızlık Testi Ki-Kare Homojenlik.
Hipotez Testi.
THY Uygulaması Araştırması
KRUSKAL WALLIS VARYANS ANALİZİ
Kİ-KARE DAĞILIMI VE TESTİ
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Yrd. Doç. Dr. Hamit ACEMOĞLU
Uygulama I.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Maliye’de SPSS Uygulamaları Doç. Dr. Aykut Hamit Turan SAÜ İİBF/ Maliye Bölümü.
Kİ-KARE TESTİ.
Non Parametrik Hipotez Testleri
Parametrik Hipotez Testleri
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
İSTATİSTİKTE TAHMİN ve HİPOTEZ TESTLERİ İSTATİSTİK
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ Mann_Whitney U
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Ki-kare testi BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Merkezi Eğilim Ölçüleri
Kategorik Veri İki Bağımsız Grup
Numerik Veri Tek Grup Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU.
Hipotez Testinde 5 Aşamalı Model
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY606 Araştırma.
Sunum transkripti:

THY SPSS UYGULAMASI 1.SORU:Kİ-KARE ANALİZİ Feyza TAŞKIN Aygül DÖNMEZ Aralık, 2009

Ki-Kare Analizi Yaygın kullanımın en önemli nedenleri, çok basit bir analiz türü olması, kullanım alanının çok geniş olması, esnekliğinin fazla olması, varsayımlarının azlığı ve çok güçsüz ölçeklerde (örneğin nominal ölçekte) ölçülmüş verilere uygulanabilmesidir.

Amaçları Örnek değerlerinin dağılımının belirli bir teorik dağılıma uyma derecesinin saptanması (uygunluk testi). İki veya daha fazla nitelik esas alınarak sınıflandırılan veriler değerlenerek bu nitelikler arasındaki ilginin derecesinin belirlenmesi (bağımsızlık testi veya kontenjans tablosu analizi).

Ki- kare analizi iki veya daha fazla veri seti arasında önemli bir farkın olup olmadığını belirlemede araştırmacının kullanabileceği bir istatistiksel analiz yöntemidir. Bu yöntemde gözlem verileri ile beklenen veriler kıyaslanır.

Ki-Kare Uygulanmasının Şartları Analiz oranlara uygulanamaz. Gerçek değerlerin esas alınması gerekir. Gözlenen değerler sıfır olamaz. Beklenen değerlerin %20’sinden fazlası 5’ten küçük olamaz. Beşten az gözlemin yer aldığı tablolar olursa, en az beş gözlemi tamamlayacak şekilde satırlar veya sütunlar arası birleşmelere gidilir. Ki-Kare analizi frekans dağılımları üzerinden hesaplanır.

Ki-Kare Hesaplanması oij: i. satır ve j. sütundaki şıkka ait gözlem değeri (gözlenen frekans) eij: i. satır ve j. sütundaki şıkka ait beklenen değer (teorik frekans- beklenen frekans)

Ki-Kare Homojenlik Testi İki ya da daha fazla bağımsız örneklemin, aynı ana kütleden seçilip seçilmediğinin araştırılmasında kullanılır. Hipotezler: H0: İki örneklem de aynı ana kütleden seçilmiştir. H1: Örneklemler farklı ana kütlelerden seçilmiştir.

Ki-Kare Uygunluk Testi Gözlenen değerlerin belirli bir dağılıma uygun olup olmadığının sınanmasına Ki-Kare Uygunluk testi denir. Hipotezleri: H0: Örnek değerlerinin dağılımı belirli bir teorik dağılıma uymaktadır. H1:Örnek değerlerinin dağılımı belirli bir teorik dağılıma uymamaktadır. Örnek: bir cevaplayıcı grubunun kullandıkları şampuan markaları arasında dağılımın seyri örnek olarak gösterilebilir. Tercihler belirli markalarda mı yoğunlaşmaktadır; yoksa markalar arasında eşit bir dağılım mı göstermektedir? (Gözlem değerlerinin oran şeklinde olması halinde Kolmogorov- Simirnov test istatistiğinden yararlanılır)

Ki-Kare Bağımsızlık Testi (ilgi testi-Pearson ki-kare testi) İki değişken arasında bir ilgi olup olmadığını, yani iki değişkenin birbirinden bağımsız olup olmadığını belirlemek amacıyla kullanılır. Ki-kare bağımsızlık testi, uygunluk testindeki hesaplamalardan farksızdır. Ancak bu testte teorik (beklenen) frekansların hesaplanması farklıdır. Bağımsızlık için ki-kare testi, ikisi de sınıflama veya biri sınıflama diğeri sıralama (ordinal) düzeyinde ölçülen iki değişkenin ilişkili olup olmadığını belirlemeye yönelik parametrik olmayan bir testtir. Örneğin: “gelir düzeyi ile siyasi parti seçimi”, “eğitim düzeyi ile okunan gazete”, “iş tatmini düzeyi (evet, kısmen, hayır) ile ücret” değişkenleri arasındaki ilişkiler Ki – Kare Bağımsızlık Testi ile incelenebilir.

Hipotezler: H0:İki nitelik birbirinden bağımsızdır. H1:İki nitelik birbirinden bağımsız değildir. serbestlik Dercesi (δ)=(c-1)(r-1) dir. Serbestlik derecesi arttıkça "Ki-kare" testi normal dağılıma benzemeye başlar. Ayrıca "Ki-kare" değeri serbestlik derecesine bağlı olduğundan, analizde yer alan gözlem sayısı arttıkça "Ki-kare" değeri de artar. Sonuçta anlamlı farklılıkların varlığına ilişkin işaretler elde etme olasılığı da artar.

THY VAKASI 1. SORU THY verilerinde yer alan genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) ile yolcuların geliri (v12) arasında anlamlı bir ilginin olup olmadığını ki-kare analizi ile inceleyip yorumlayınız. Genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) Ekonomi Business

Aylık gelir (v12) 1.000.000.000 ve altı 1.000.000.001-2.000.000.000 2.000.000.001-3.000.000.000 3.000.000.001-4.000.000.000 4.000.000.001-5.000.000.000 5.000.000.001 ve üstü

Beklenen Değerin Hesaplanması Sütun veya satırların birbirinden bağımsız olduğunu varsaydığımızda örnekteki herhangi bir yolcunun ekonomi sınıfını tercih etmesi ve 1.000.000.000 ve altı gelire sahip bir yolcu olması olasılığı herhangi bir yolcunun 1. satır ve 1. sütunda olması olasılıklarının çarpımına eşittir. Bu da:

Bilet sınıfı ekonomi olan ve 1. 000. 000 Bilet sınıfı ekonomi olan ve 1.000.000.000 ve altı gelire sahip olan yolcuların teorik veya beklenen sayısı ise olasılıkla örnek sayısının çarpımına eşittir. Yani:

Karar Hesaplanan X2 değeri (45,02), teorik X2 değerinden (11,07) büyük olduğundan %5 önem derecesinde H0 hipotezi red edilecek, H1 hipotezi kabul edilecektir. Yolcuların sahip oldukları gelir ile tercih etmiş oldukları bilet sınıfı arasında %5 önem derecesinde bir ilişki vardır, yani bu iki nitelik birbirinden bağımsız değildir.

Bu sonuçlar, şu sorumuza da cevap bulabilir: Bu farklılığa en çok ve en az sebep olan kesim kimlerdir? Farklılığa en çok sebep olan kesim X2' si en yüksek çıkan e26 ve e22 hücresi, yani 5.000.001 ve üstü gelire sahip olup Business bilet sınıfını seçenler ile 1.000.000.001-2.000.000.000 gelire sahip olup Business bilet sınıfını seçen yolcular olmuştur(Çünkü beklenen değer, gözlenen değerden en uzak noktadadır).

THY ÖRNEĞİ SPSS UYGULAMASI SORU 1: THY verilerinde yer alan genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) ile yolcuların geliri (v12) arasında anlamlı bir ilginin olup olmadığını ki-kare analizi ile inceleyip yorumlayınız.

Genellikle tercih edilen bilet sınıfı THY ÖRNEK UYGULAMASI DEĞİŞKENLER:   Genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) Ekonomi Business   Aylık gelir (v12) 1.000.000.000 ve altı 1.000.000.001-2.000.000.000 2.000.000.001-3.000.000.000 3.000.000.001-4.000.000.000 4.000.000.001-5.000.000.000 5.000.000.001 ve üstü İlgili Değişkenler Değişkenin Tanımı Ölçek Türü v4 Değişkeni Genellikle tercih edilen bilet sınıfı Nominal(Sınıflama) v12 Değişkeni Gelir Ordinal(Sıralama)

THY ÖRNEK UYGULAMASI Hipotezler H0:Genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) ile gelir (v12) arasında anlamlı bir ilişki yoktur. H1:Genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) ile gelir (v12) arasında anlamlı bir ilişki vardır. Anlamlılık Derecesi α=0.05 olarak belirlenmiştir. Karar Kriteri %5 önem derecesinde ve 5 serbestlik derecesinde teorik χ2 değeri, χ2 tablosundan χ2 (0,05;5) =11,07 olarak bulunur.

THY Kİ-KARE SPSS UYGULAMASI SPSS 16.0 programı kullanılarak THY verilerinden “Genellikle Tercih Edilen Bilet Sınıfı(v4)” “Gelir(v12)” verileri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı Ki-Kare analizi ile test edilmiştir. SPSS programında bu analizin nasıl yapılacağı aşağıda 4 adımda gösterilmektedir:

1. ADIM: SPSS Genel Penceresi

2. ADIM: Beklenen Değer Tablosu İçin Satır ve Sütun Seçimi: (CrossTabs Ayarları)

3. ADIM: Uygulanan İstatistiksel Analizin Seçimi (Crostabs: Statistics Ayarları)

4. ADIM: Beklenen Değer Tablosu için Gerekli Ayarların Yapılması(Cell Display Ayarları)

THY Kİ-KARE SPSS UYGULAMASI THY verilerinden; Hangi verilerin hangi analize tabi tutularak bu çıktının alındığını gösteren özet tablodur. Genellikle tercih edilen bilet sınıfı (v4) ile Gelir(v12) ilişkilendirilmesinin yapılarak Ki-Kare Analizine tabi tutulan SPSS özet çıktı penceresi yanda görülmektedir.

THY Kİ-KARE SPSS SONUÇLARI SPSS Ki-Kare analizi sonucu çıkan bu tabloda; - 511 tane örnekten alınan verilerin tamamının uygun veriler olduğu, - Yani ankette “Genellikle tercih edilen bilet sınıfı ve Gelir” sorularının tümüne cevap verildiği hiç boş veya yanlış işaretlenen soru bulunmadığı anlamına gelmektedir.

Kontenjans Tablosu

THY Kİ-KARE SPSS SONUÇLARI Kontenjans Tablosunun Sonuçları Bu tabloda hangi gelir düzeyine sahip kişilerin hangi bilet türünü seçtiği gözlenen değerler ve beklenen değerler şeklinde gösterilmiştir. Ayrıca bu değerlerin toplam satır(genellikle tercih edilen bilet sınıfı) ve toplam sütun(gelir) değerlerine göre yüzdeleri de tabloda açıklanmaktadır.

THY Kİ-KARE SPSS SONUÇLARI χ2 (0,05;5) =11,07 < χ2 = 45.025 Hesaplanan Ki-Kare değeri tablo değerinden büyük olduğu için H0 hipotezi reddedilecektir. Bunun Anlamı; - Yolcuların sahip olduğu gelir ile tercih edilen bilet sınıfı birbirinden bağımsız değildir. - THY ile ilgili Ki-kare araştırma sonuçlarına göre v4 (Genellikle tercih edilen bilet sınıfı)ve v12 (Gelir) değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu görülmektedir.

THY Kİ-KARE SPSS SONUÇLARI SPPS Chi-Square Test Tablosunun; - Assymp.Sig. sütunun en üstündeki anlamlılık değerinin p = 0,00 olduğu görülmektedir. Bu değer p < 0,05 şartını karşıladığından bilet sınıfı ile gelir arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu söylenebilir. - %5 önem derecesinde H0 hipotezi red edilecek, H1 hipotezi kabul edilecektir. Bu ilginin kaynağını belirlemek için ise farklılığa en çok sebep olan kesimi bulmak gerekmektedir.

THY Kİ-KARE SPSS SONUÇLARI Farklılığa en çok sebep olan beklenen değeri, gözlenen değerden en uzak olan kesimdir. Farklılığa sebep olan değerler Kontenjas Tablosunda görüldüğü gibi; e26= 5.000.001 ve üstü gelire sahip olup Business bilet sınıfını seçen yolcular (bu grubun beklenenden daha fazla business bilet sınıfı tercih ettikleri söylenebilir) e22=1.000.000.001-2.000.000.000 gelire sahip olup Business bilet sınıfını seçen yolculardır (bu grubun beklenenden daha az business bilet sınıfı tercih ettikleri söylenebilir)

TEŞEKKÜRLER