ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
Şİddet Muhammet GÜLER.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ…
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
KENDİNE GÜVENEN ÇOCUK YETİŞTİRME
ERGENLİK DÖNEMİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
ANNELERE VE BABALARA. 2 BU EĞİTİMDE NELER YER ALACAK ? Okullarda Bulunan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisleri Ergenlik Dönemi ve Sorunları Aile.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
ERGENLİK DÖNEMİ.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Okul Rehberlik Servisi
ANNELERE VE BABALARA Hazırlayan: Adem DEĞERLİ Yenikent İlköğretim Okulu Rehber ve Psikolojik Danışmanı.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE AİLE YAKLAŞIMLARI
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
ÖĞRENCİLERİMİZİN ÖZ GÜVENİNİ ARTIRMA YOLLARI…. * ONA SIK SIK SÖZ HAKKI VER İ N… * O KONUŞURKEN YÜZÜNE BAKINIZ VE C İ DD İ YE ALDI Ğ INIZI H İ SSET İ R.
MUSTAFA AY Rehber Öğretmen Ergenle iletişim kurmak neden bu kadar zor?Acaba ergenlerin bize mesajlarını iletmekte zorlanması da aynı nedenlerden kaynaklanıyor.
Rehberlik Servisi Veli Bilgilendirme Semineri
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
ERGENLE İLETİŞİM.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ Uzman Psikolojik Danışman Murat AYDOĞDU Kasım, 2013.
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
AYŞE ÇARMIKLI İLKOKULU PSİKOLOJİK DANIŞMANI BURCU PEZÜK ETKİLİ AİLE İLETİŞİMİ ÇOCUKLARIMIZLA NASIL BİR İLETİŞİM KURMALIYIZ ?
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI SEMİNERİ HOŞGELDİNİZ FİLİZ OBUZ ERDOĞAN REHBER ÖĞRETMEN.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTIRMADA AİLENİN ROLÜ
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ
İLETİŞİM.
ERGENLE İLETİŞİM.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGENLİK.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
ERGENLİK.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ

ERGENLİK BİR GEÇİŞ DÖNEMİDİR FİZİKSEL DEĞİŞİM RUHSAL DEĞİŞİM SOSYOKÜLTÜREL DEĞİŞİM HER DEĞİŞİM STRES GETİRİR.

FİZİKSEL DEĞİŞİM KIZLARDA 9-11 YAŞ – 17-19 YAŞ ERKEKLERDE 11-13 YAŞ – 18-20 YAŞ KIZLARDA : KALÇALARDA GÖĞÜSLERDE BÜYÜME ADET GÖRME KILLANMA BOY UZAMASI VÜCUT YAĞ DOKUSUNDA ARTIŞ

ERKEKLERDE : CİNSEL ORGANLARIN GELİŞMESİ KILLANMA KAS YAPISINDA ARTMA BOY UZAMASI SESTE KALINLAŞMA ADEM ELMASI BELİRGİNLEŞİR

HER İKİ CİNSTE DE HIZLI BÜYÜME KOL VE BACAKLARI ÇOK ETKİLEDİĞİNDEN KENDİ BEDENİNE ALIŞAMAMA, SAKARLIKLAR, ÇOK FAZLA KIRIP DÖKME, ÇARPMA GÖRÜLÜR HORMONAL DEĞİŞİKLİKLER

RUHSAL DEĞİŞİM SOYUT DÜŞÜNCEDE ARTIŞ KARARSIZLIK DUYGUSAL DALGALANMA FIRTINALAR (HORMONAL DEĞİŞİMLERDEN) HEDEF ARAYIŞI KİMLİK ARAYIŞI BAĞIMSIZLIK ARAYIŞI HAYATI VE ÇEVREYİ SORGULAMA İLK KEZ YAŞANAN DENEYİMLER

SOSYOKÜLTÜREL DEĞİŞİM ÇEVRESİ, İLGİ ALANLARI, ARKADAŞLARI ALIŞKANLIKLARI SAĞLIKLI ERGENLİKTE BU 3 DEĞİŞİM PARALEL GİDER

ERGEN KENDİSİNDEKİ DEĞİŞİMLERİ ÇÖZEMEZ VE ANİ DUYGUSAL DEĞİŞİMLER, İNİŞLER ÇIKIŞLAR YAŞAR. ENGELLENMİŞ HİSSETTİĞİNDEN SÜREKLİ ÖFKE DUYAR. BU ÖFKENİN EN RAHAT YANSITILACAĞI YER İSE AİLEDİR.

ÇABUK ÜZÜLÜR. ÇABUK SİNİRLENİR. OLUR OLMAZ HERŞEYİ SORUN YAPAR.  İlgileri artmış, gelgeç hevesleri çoğalmıştır.  Gürültülü müziğe bayılır  Süse ve giyime düşkünlük gösterir. Genç kız ayna karşısında saatler geçirir.

Artık bağımsızlaşması, yetişkin bir birey olması gerekmektedir.  Ergen bireyselleşmeye, ana-babadan bağımsızlaşmaya, kendi kimliğini oluşturmaya çalışır.  Başarılı kimliğe ulaşanlar mutlu, benlik saygıları yüksek, cinsel rol tutumlarında başarılı bireyler olurlar.

ERGEN BİREYİN SORUNLARI BEN KİMİM? ESKİYİ REDDETME ONAYLANMAYAN KIYAFET TARZI İDOLLER HER ŞEYİ DENEMEK İSTER TUTARSIZLIK, UÇLARDA OLMA ANNE BABA İLE REKABET

ANLAŞILMADIĞI DUYGUSU AYNA KARŞISINDA ÇOK ZAMAN GEÇİRME YALNIZ OLMA EĞİLİMİ TV VE İNTERNET TEHLİKE BANA DOKUNMAZ ÖZGÜR OLMA İSTEĞİ

GENÇ, Kendini gerçekleştirmek, Başkaları tarafından anlaşılmak, Erişkinlerce kabul görmek, Kendine özgü bağımsız bir birey olarak tanınmak, Arkadaş grubuna ait olmak ve grup tarafından kabul görmek, Kendi kendine yeterli olmak ve  kararlarını tek başına almak, Ailesi tarafından ilgi görmek ve desteklenmek ister.

ERGEN PSİKOLOJİSİ *İnsan    • 0 – 9 yaşında. Babam her şeyi biliyor ve çok güçlü    • 10-  13     :     Azda olsa babamın da bilmediği şeyler var galiba  • 14 – 18     :     Babam aslında pek fazla bir şey bilmiyor.  • 19 -  25     :  Babamda  bir şeyler biliyor    • 26 -  -              Aaah ah şu rahmetli olsa da işleri nasıl yapacağımızı bir sorsak.   

EBEVEYNİN DUYGULARI “ÇOCUĞUM MAYMUN İŞTAHLI” ÇARESİZLİK (ANLAYAMAMA…) ŞAŞKINLIK KAYGI

TAKTİKLER, DAVRANIŞ İPUÇLARI REKABET ETMEKTENSE APTAL EBEVEYNİ OYNAYIN İŞBİRLİĞİ, YARDIM KURALLARI ARADA BİR GEVŞETİN KONTROL BENDE HİSSİ SÜREKLİ EMİRLER ONU BEZDİRİR VE SONUNDA SİZİ DİNLEMEZ. SADECE ÖNEMLİ ŞEYLER İÇİN KONUŞUN.

ARADA BİR FİKRİNİ SORUN, DEĞER VERDİĞİNİZİ GÖSTERİN. SORUNLARINI PAYLAŞTIĞINDA SİZİ DENER. PANİĞE KAPILMAYIN Kİ YİNE PAYLAŞSIN. AKTİF DİNLEME YAPIN. SORULARLA YÖNLENDİRİN. ÖFKELENDİĞİNDE 30 SANİYE TEPKİSİZ KALIN. 15 SANİYE SONRA ÖFKE YERİNİ PİŞMANLIĞA BIRAKIR. İYİ YAPTIĞI ŞEYLERİ KENDİSİNE SÖYLEYİN.

SORUNLARINI ÇÖZERKEN: “Ne oldu? Ne hissettin? Ne düşündün? Arkadaşın ne hissetmiş olabilir? Böyle hissetmemek, böyle sonuçlanmaması için neler yapabilirdin? Sence bu sorun için en iyi çözüm ne olabilir?”

Bu dönemde ergene yapılabilecek en etkin yardım: Onun sevildiğini,       anlaşıldığını,       kabul edildiğini,       fark edildiğini,       gerekli olduğunu,       önemli olduğunu,       ona bağımsızlık ve sorumluluk verildiğini  hissettirmektir.

Çocuklar sevgiye tepki verirler Çocuklar sevgiye tepki verirler. *Çocuğunuzun söylediklerini duymak istemelisiniz. *Çocuğunuzun duyguları sizinkinden ne kadar farklı olursa olsun onun duygularını kabul etmelisiniz. *Duyguların sürekli değil, geçici olduğuna inanmalısınız. *Çocuğunuzun ayrı ve farklı bir birey olduğunu kabul etmelisiniz. *Çocuğunuzun sorunları olduğunda yanında olmalı fakat sorunlarını kendisi çözmesi için onu yanlızca cesaretlendirmelisiniz.

Çocuğunuzla İletişiminize Engeller Nelerdir Çocuğunuzla İletişiminize Engeller Nelerdir? Acaba hangimizin gören bir bakışa, duyan bir kulağa gereksinimi yok? Dr. Pire’ in “İnsanların çoğu duvar, çok azı da aralarında köprü kurarlar” sözü günümüzün yoğun temposuna kendini kaptıran insanların (yani bizlerin) arka plana ittiği çok önemli bir gereksinimi vurguluyor. Özellikle çocuklarımızla olması gereken yakınlaşma ve iletişim gereksinimi. Evet , çocuklarımızla iletişimimize engel olan, konuşmalarımızı yüzeysel kılan ve gerçek dinlemeyi engelleyen tavırlara bir göz atalım: -Emir Vermek, Yönlendirmek -Uyarmak, Gözdağı Vermek -Ahlak Dersi Vermek -Öğüt Vermek ve Çözüm Önerileri Getirmek, -Nutuk Çekmek

HER ZAMAN İLETİŞİM VAR Etkiler: Fiziksel, Psikolojik Olumlu: Öpme, kucaklama, okşama, sırtını sıvazlama, övme, teşekkür, göz kırpma, takdir eden bir bakış Olumsuz: Dayak, eleştiri, küçümseme, tepeden bakma, umursamama

ÇOCUKLARIMIZLA ARAMIZA DUVARLAR ÖRMEYELİM, KÖPRÜLER KURALIM ÇOCUKLARIMIZLA ARAMIZA DUVARLAR ÖRMEYELİM, KÖPRÜLER KURALIM. ÇOCUĞUMUZUN ÖZGÜVENİNİ ARTIRMAK İÇİN NELER YAPABİLİRİZ? *ONA SIK SIK SÖZ HAKKI VERİN. *KENDİNİ VE DUYGULARINI “NE DÜŞÜNÜYORSUN, NASIL HİSSEDİYORSUN?” GİBİ SÖZLERLE ANLAMAYA ÇALIŞIN. *ONUN FİKİRLERİNE DEĞER VERDİĞİNİZİ HİSSETTİRİN. *ONUN OLUMLU DAVRANIŞLARINI KESİNLİKLE TAKDİR EDİN. *O KONUŞURKEN ONUN YÜZÜNE BAKIN VE CİDDİYE ALINDIĞINI HİSSETTİRİN. *ONUN İÇİN ZAMAN AYİRİN. *YAŞINA UYGUN GÖREVLER VERİN VE DAHA SONRA BAŞARISINI TAKDİR EDİN. *ONUNLA DEĞİŞİK KONULARDA SOHBET ETME ORTAMI OLUŞTURUN. *ONUN KORKU VE ENDIŞELERİNE SAYGI DUYUN.

AŞIRI ELEŞTİRİCİ OLMAKTAN VE YARGILAYICI OLMAKTAN ÇEKİNİN *AŞIRI ELEŞTİRİCİ OLMAKTAN VE YARGILAYICI OLMAKTAN ÇEKİNİN. *HATALI DAVRANIŞLARINI KONUŞARAK UYARIN VE ONA DOGRU OLANI ANLATIN. *BAŞKALARININ YANINDA ONU KÜÇÜK DÜŞÜRMEYİN. *ONUN BAŞARISIZLIKLARINI BÜYÜTMEYİN. *BAŞKALARI İLE KIYASLAMAYIN. *KABİLİYETLERİNİ FARKEDİN VE TEŞVİK EDİN. *TOPLULUK İÇERİSİNDE SÖZ ALMASINI TEŞVİK EDİN. *ONU SIK SIK SEVDİĞİNİZİ SÖYLEYİN. *ONUN İÇİN ÖNEMLİ OLAN ŞEYLERE SİZ DE ÖNEM VERİN. *ONUN ÖNEMLİ GÜNLERİNİ UNUTMAYIN *SADECE ONUN İÇİN AYIRDIĞINIZ ZAMANLAR OLSUN. *YANLIŞ VE UYGUNSUZ CEZALANDIRMADAN KAÇININ. *ONDAN BEKLENTİLERİNİZ ÇOK AŞIRI OLMASIN. *ONA YAŞINDAN VE OLDUĞUNDAN KÜÇÜKMÜŞ GİBİ DAVRANMAYIN *ONUNLA BİRLİKTE SOSYAL AKTİVİTELERDE BULUNUN.

TEŞEKKÜRLER