Özel Eğitim ve Kaynaştırma Eğitimi:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE REHBERLİK HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM NEDİR?.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
T. C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İLKOĞRETİM OKULLARINDA OLUSTURULAN OKUL KULTURU İLE OKULLARIN ETKiLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİSKİ (Erzurum.
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ NEDİR ?
Özel Eğitim Şeyda Demir.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
FSM Feyza TOKER Sümeyye DUMAN Maide GÖKER. OKULÖNCESİ EĞİTİM ALAN ve ALMAYAN İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ.
İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTLARI YAZILIMI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
ÇEKMEKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Özel Eğitime İhtiyacı Olan Çocukların Eğitim Sürecine Uyumu Kursu Çiğdem ÇAMUR Özel Eğitim Öğretmeni Ahmet KAHRAMAN.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
DİĞER TUTUMLAR.
KAYNAŞTIRMA.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Leonardo da Vinci Ortaklık Projesi ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ENGELLİ ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ EĞİTİMİ.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Duygularını ve düşüncelerini ifade eder.
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
KAYNAŞTIRMAYA HAZIRLIK
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Sosyal Kabulün Artırılması
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
BÖLÜM 6: SOSYAL KABULÜN ARTIRILMASI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

Özel Eğitim ve Kaynaştırma Eğitimi: Özel eğitim alanında ortaya çıkan gelişmeler sonunda günümüzde pek çok özel gereksinimli öğrenci genel eğitim sınıflarında eğitim görmektedir. Özel gereksinimli öğrencilerin, normal gelişim gösteren öğrencilerin devam ettiği eğitim ortamlarında eğitilmesi şeklinde tanımlanan kaynaştırma eğitiminin, hem özel gereksinimli hem de normal gelişim gösteren çocuklara yararı olduğu vurgulanmaktadır.

Özel Eğitim ve Kaynaştırma Eğitimi: Bunun yanı sıra, özel gereksinimli ve özel gereksinimli olmayan öğrenciye ve bunların ailelerine, okuldaki personele ve özellikle sınıf öğretmenine ilişkin etmenler ile kurum, personel, program ve malzeme yeterlilikleri, kaynaştırma eğitiminin başarısını etkilemektedir.

Özel Eğitim ve Kaynaştırma Eğitimi: Özel gereksinimli birey için en temel sorun, topluma uyum sağlamak ve üretici duruma geçmektir. Ancak bu amacın gerçekleşebilmesi için toplumun da özel gereksinimli bireyleri kabul etmesi ve onlara yönelik olumlu yaklaşım içinde bulunması gereklidir.

Kaynaştırma Eğitimindeki Başarı: Kaynaştırma uygulamalarının başarılı olmasında, özel gereksinimli öğrencilere ve okul personeline gereksinim duydukları konularda destek özel eğitim hizmetlerinin verilmesi gerekmektedir. Farklı şekillerde verilebilen bu eğitimin yanında bireyselleştirilmiş eğitim programlarının da hazırlanması büyük önem taşımaktadır. Bunun yanı sıra kaynaştırma uygulamasının başarısında özel gereksinimli öğrenciye ve normal gelişim gösteren öğrenciye, ailelere, okuldaki personele ve özellikle sınıf öğretmenine ilişkin etmenler ile (Sucuoğlu ve Diken, 1999); kurum, organizasyon, personel, program ve malzeme yeterlilikleri de kaynaştırma eğitiminin başarısını etkilemektedir (Akt.: Avcı, 1999; Downing, Ryndak ve Clark, 2000; Jenkinson, 1997, 141).

Kaynaştırma Eğitimindeki Başarı: Hem insancıl görüş gereği, hem de demokratik görüş gereği özel gereksinimli bireylerin yetenek, yeterlilik ve gereksinimleri dikkate alınarak eğitilmeleri gereklidir. Dolayısıyla özel gereksinimli bireylerin toplum dışına iletilmesi yerine toplumla daha kolay kaynaşmaları, bütün eğitim imkânlarından yararlanmalarına bağlıdır (Cavkaytar, 2003; Civelek,1991; Eripek, 1992; Kırcaali-İftar, 1998; Gözün ve Yıkmış, 2004).Özel gereksinimli birey için en temel sorun, topluma uyum sağlamak ve üretici duruma geçmektir. Ancak bu amacın gerçekleşebilmesi için toplumun da özel gereksinimli bireyleri kabul etmesi ve onlara yönelik olumlu yaklaşım içinde bulunması gereklidir (Orel, Zerey ve Töret, 2004).

Ülkemizdeki Mevcut Durum: Türkiye genelinde yapılan araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, ülke genelinde özel gereksinimli bireylere yönelik tutumların, algıların ve düşüncelerin genelde “olumlu” olduğu söylenmekle birlikte; özel gereksinimli bireylere acıma, belirli sosyal ortamlarda onları tercih etmeme, eğitim ortamlarında belirli engel gruplarının ayrı okullarda eğitim görmelerini düşünme, gibi olumsuz tutumların varlığı da belirlenmiştir (Özürlüler İdaresi Başkanlığı Toplum Özürlülüğü Nasıl Anlıyor TemelAraştırması, 19-20).

Ülkemizdeki Mevcut Durum: Özel gereksinimli öğrencilerin genellikle az arkadaşları vardır ve kaynaştırma ortamlarında engelli olmayan akranlarına göre daha düşük sosyal statüye sahiptirler (Akt.: Ciechalski, 1995). Özel gereksinimli öğrencilerinin arkadaşları tarafından ortak bir çalışma yapmak için tercih edilmedikleri, uyum ve iletişim problemli olarak algılandıkları belirlenmiştir (Kabasakal, Girli, Okun, Çelik, Vardarlı, 2008).

Ülkemizdeki Mevcut Durum: Bu çocukların sosyal becerilerinin yetersiz olması ve/veya öğrendikleri sosyal becerileri uygun olarak kullanamamaları, karşılaştıkları çeşitli sosyal problemlerin nedeni olarak kabul edilmektedir (Gresham, 1986). Çünkü, sosyal beceriler bireyin akranları, öğretmenleri, ailesi ve diğerleriyle olumlu sosyal ilişkiler kurması, bu ilişkileri sürdürmesi için gereklidir (Kolb, Hanley ve Maxwell, 2003) ve bu beceriler akran kabulü ile sosyal uyumu kolaylaştırır; çevrenin sosyal beklentileri ile baş etmeyi sağlar (Gresham, Sugai ve Horner, 2001’den Akt. Sucuoğlu, 43).

Ülkemizdeki Mevcut Durum: Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarında normal gelişim gösteren akranları arasındaki sosyal statülerini etkileyen değişkenlerden söz edilmektedir. Bunlar: Öğretmen tutumları, Engelin türü, Engelin düzeyi, Cinsiyet, Yaş, Eğitim düzeyi’dir. (Nal ve Tüzün, 2011; Sünbül ve Sargın, Civelek, 1990; Şenel, 1995; Kargın ve Baydık, 2002; Nowicki ve Sandieson, 2002; Özürlüler İdaresi Başkanlığı Toplum Özürlülüğü Nasıl Anlıyor Temel Araştırması; Nowicki & Sandieson’un, 2002; Uysal, 2004, Dökmen, 2000)

Çalışmanın Amacı: Bu çalışma, Ankara İli Altındağ İlçesi’ndeki okullara devam eden tam zamanlı kaynaştırma öğrencilerinin normal gelişim gösteren arkadaşları arasındaki sosyal kabul düzeylerini ve sosyal kabullerini etkileyen değişkenleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Çalışmanın Yöntemi: Araştırma tarama modelindedir. Evreni Altındağ İlçesi olan çalışmada tüm okullara ulaşıldığından (110 okul), örneklem seçilmemiştir. Araştırma ölçeği, Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi öğretmenleri tarafından okul yöneticileri, rehber öğretmenler ve sınıf/şube öğretmenlerinin desteği ile uygulanmıştır.

Çalışmanın Yöntemi: Veri toplama aracı olarak Civelek (1990) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış olan Siperstein’in Sosyal Kabul Ölçeği kullanılmıştır.

Çalışmanın Yöntemi: Sosyal Kabul Ölçeği Özel gereksinimli çocukların normal gelişim gösteren yaşıtlarıyla olumlu biçimde etkileşimde bulunmaya ilişkin davranışsal niyetlerini belirleyen bir ölçektir. G. N. Siperstein tarafından geliştirilmiş, A. Civelek (1990) tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Test-tekrar test yöntemiyle yapılan çalışmada güvenirlik katsayısı .83 olarak bulunmuştur. 22 maddeden oluşmaktadır. Ölçekten alınabilecek en düşük puan 22, en yüksek puan 110’dur. Ölçek maddeleri olumlu ifadeler içerdiğinden, puanın yüksek olması, sosyal kabul düzeyinin yüksekliği olarak yorumlanmaktadır.

Çalışmanın Yöntemi: Araştırma kapsamında, Altındağ İlçesi’nin tüm okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretim okullarına gidilmiştir. Çalışma konusunda okul yönetimine bilgi verilmiş; okul ve sınıf/şube rehber öğretmenleriyle kaynaştırma öğrencisi olan şubeler belirlenmiştir. Sınıflarında kaynaştırma arkadaşları olan normal gelişim gösteren öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Kaynaştırma öğrencisi hakkında görüşüne başvurulacak normal gelişim gösteren öğrenciler, her şube öğrenci listesinin 1., 10., 20., 30. ve 40. öğrenci olacak şekilde yansız olarak seçilmiştir. Görüşüne başvurulacak öğrencinin sınıf ortamından etkilenmemesi ve görüşlerini daha rahat açıklayabilmesi için, kendisiyle başka bir ortamda ve birebir görüşülmüş ve anket (ölçek) uygulanmıştır.

Çalışmanın Yöntemi: Uygulama sonucunda 1491 öğrenciye ulaşılmıştır. 37 anket, kaynaştırma öğrencisine ait temel bilgilerde eksiklik olması nedeniyle değerlendirmeye alınmamıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Veriler üzerinde ortalama, yüzde, frekans hesapları yapılmış; gruplar arasındaki farkların belirlenmesi için ANOVA ve Sheffe Testi uygulanmıştır.

Bulgular:

Bulgular:

Bulgular:

Bulgular:

Bulgular:

Bulgular:

Bulgular:

Bulgular:

Çalışmanın Sonuçları ve Öneriler: Kaynaştırma öğrencilerinin normal gelişim gösteren akranları arasındaki sosyal kabul düzeylerinin “orta” düzeye yakın olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç, okullarda, özel gereksinimli öğrencilerin sosyal kabullerinin önemli bir gündem maddesi olarak ele alınmasına gereksinim olduğuna vurgu yapar gibi görünmektedir. Diğer yandan, cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, özel gereksinimli kardeşe sahip olma durumu, annenin ve babanın eğitim düzeyi ve ailenin gelir durumunun, normal gelişim gösteren öğrencilerin kaynaştırma öğrencilerine bakışını etkileyen özellikler olmadığı söylenebilir.