CREATIVITY QUALITATIVE RESEARCH METHODS ADV 471

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FORM 3 USE OF THE PRESENT CONTINUOUS TENSE • a)Bu tense ile temel olarak içinde bulunduğumuz anda yapmakta olduğumuz eylemleri anlatırız. Zamanı.
Advertisements

Fatih ve Eğitimde Teknoloji Kullanımı
1 Kelime Uygulama Sunumu - 78 Bu sunumdaki kelimeler… •To guarantee •To guard •To guess •To guide •To gulp
When: ne zaman Where: nereye nerede What: ne How: nasıl What time: saat kaçta How many/ how much: kaç tane/ ne kadar Which: hangisi Who: kim Bunların haricinde.
Hüsamettin Ataman – Mimar - Denizli
Copyright © 2014, Anadolu Sigorta. Tüm hakları saklıdır. Profitability Challange in Casco – Putting Demand into Work İstanbul,
'See-through' tyre Radical new tire design by Michelin. The next generation of tires. They had a pair at the Philadelphia car show. İçi görülebilen oto.
Today’s Lesson By the end of this lesson you should be able to greet Each other in Turkish.
Gerekli olduğunda insanlara ulaşın Yer Uzantıları Reach prospective customers at important moment with location extensions. Location Extentions.
Alakalı müşterileri hedefleyin. Google ile Yeniden Pazarlama Remarketing with Google. Target customers who are already showing interest in your business.
İ spanyolca Hazırlık Kursu «Akdeniz Mutfa ğ ını Keşfetmeye Hazırız!» TR1-LEO Selamlama İ fadeleri "Bu proje T.C. Avrupa Birli ğ i Bakanlı.
ETKİN OKUMA. ETKİN NOT ÇIKARMA KAYNAK Trakya Çevre Düzeni Planı Raporu, İstanbul: ….., ALINTI – NOT OSB’nin toplam kapasitesinin %...’ı boş. Sf.28.
Google Display Network Targeting options.
MY FAVORITE PHILOSOPHY (En Sevdiğim Felsefe) A man with one watch knows what time it is; (tek saati olan saatin kaç olduğunu bilir; A man with two watches.
REŞAT NURİ GÜNTEKİN. He was born in 1889 in İstanbul. He studied literature at the university. He worked as a French teacher. He died in London in 1956.
UNIT 5 Whenever wherever. -ever gives the idea of “ANY”. You may leave WHENEVER you want. You can go WHEREVER you want.
Neden BARIŞ istiyoruz? Nagasaki after the nuclear holocaust Nükleer felaketten sonra Nagasaki.
Some Turkish Proverbs December, Ankara. Aç ayı oynamaz ( The hungry bear doesn’t dance) : When someone is hungry, h/she is unwilling to do anything.
Fikri Akdeniz Fikri Akdeniz Çağ University Department of Mathematics and Computer Science TURKEY 23rd IWMS,Ljubljana, Slonenia 11 June, 2014.
Copyright © AKAMPUS Kampüs Bilişim Sistemleri ve Danışmanlık A.Ş. Copyright © İDTM A.Ş. İstanbul Dünya Ticaret Merkezi A.Ş.
YARADILIŞ CREATION.
İNGİLİZCE GRAMER THERE IS /THERE ARE (SAHİP OLMA) KALIPLARI
Tolga KAYMAZ Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi Eğitim Yazılımı Ödevi.
Merhaba, çocukları sever misiniz? Hi, Do you like children?
Yapı Kullanım Alıştırmalar
Suggestions for Maximising Edu-Tainment Wednesdays. Edu-Tainment Wednesdays is a chance for Hisar School Educators to get together and learn more about.
Müşterilerle Beraber Değer Yaratmak M. Tolga Akçura Kurucu Ortak.
Theory, principles and advantages of small group learning. Variety of ways of grouping learners. Planning for small groups, incorporating some differentiated.
Davul in idioms and sayings
AS IF / AS THOUGH.
Rules and regulations Feeling = SENSE !!! FORCE!!! takviye ask Incident= 1 event /co= together.
Hareket halindeki insanlara ulaşın.Mobil Arama Ağı Reklamları Reach customers with Mobile Search Network.
İntihal / Aşırma / Çalma / Kopyalama
EXPRESSING OPINIONS ( fikirleri belirtme)
NOUN CLAUSES (İSİM CÜMLECİKLERİ).
Bu proje Avrupa Birliği ve Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Technical Assistance for Increasing Primary School Attendance Rate of.
EXPRESSING AGREEMENT AND DISAGREEMENT
Woman to Woman Encouragement Kadının Bir Kadına Desteği.
SERVING WATER TO A THIRSTY PERSON Bu Proje AB Tarafından Finanse edilmektedir. This Project is funded by European Union. Responsibility for the information.
21/02/2016 A Place In My Heart Nana Mouskouri « Istanbul « (A Different Adaptation)
MUSIC FOR COMENIUS BROTHER HOOD NEVER ENDS BROTHERHOOD NEVER ENDS…. *We are not going to give up yet *It's time for us to make our move *We fed up with.
What is lost in translation?
Nasa programs for students.
Practice your writing skills
GREETING MANNERS AND POLITE WORDS EMLAK KREDİ BANKASI İLKÖĞRETİM OKULU İstanbul(Bakırköy) SELAMLAMA VE KİBAR SÖZLER.
First Conditional Sentences. LOOK AT THE EXAMPLES If the weather is fine, we’ll play tenis If I have enough money, I’ll buy the car If it rains, we’ll.
MIDDLE SCHOOL I-SEARCH Research Paper... Product.... Presentation...
DISCUSSION
Students social life and join the social clubs. BARIŞ KILIÇ - EGE DÖVENCİ IŞIK ÜNİVERSİTESİ
CHAPTER 1 uzm. Psk. Özlem ataoğlu
20 SAYING FROM OUR COUNTRY TURKEY
German shepherd dog. These dogs are said to be intelligent before they say.
Would you like a different color?
English. 1- Have you ever been to a foreign ? A) Country B)fantastic C)amazing D)ancient.
Future: I will/shall & I am going to. Structure: Subject+will/shall+verb(base form)+object.
tomorrow soon next week / year in five minutes/ in two hours later today I'll go to the market tomorrow. Don’t worry. He will be here soon. There.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“Differentiation for making a positive Difference!!!!”
BİLL GATES Şule Eslem ÖZTÜRK NUN OKULLARI Prep-A.
Feminism, unlike the idea of ​​ mankind, is a trend that is prioritized to bring gender inequality to the agenda. The notion of feminism, which is not.
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
THE MYSTERIOUS ISLAND JULES VERNE. INFORMATION ABOUT THE BOOK  Name of the book: The Mysterious Island  Author: Jules Verne  Type: Adventure  Number.
PREPARED BY: 9-B STUDENTS. Sumerians, who laid the foundations of great civilizations and the world cultural heritage, emerged to the st The Sumerians.
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
WHAT DOK LEVEL IS THE TASK? WHAT DOK LEVEL IS THE TASK?
JIFSAN International Food Safety Training Laboratory (IFSTL)
The Theory of… EVOLUTION
Core Competencies Communication - Critical Thinking - Creative Thinking - Positive Personal & Cultural Identity - Personal Awareness & Responsibility.
Cover Letter-1st Section
Sunum transkripti:

CREATIVITY QUALITATIVE RESEARCH METHODS ADV 471 ÖZGE KAYA 10632040 BERİL MARALOĞLU 10732066 IŞILAY ŞAHİN 10632055 CAN TEPELİ 10632058

TORRANCE TEST ‘Creativity’ definition according to Torrance: “… the capacity to use ideas and tools in unusual ways; and originality, the capacity to think of novel ideas and products.” * In 1966 Torrance and his colleagues developed a means of assessment, the Torrance Test of Creative Thinking (TTCT), that accounts for all of these skills. There are 10 different tests that measures verbal and figural creativity. * http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1341195/Torrance-Test-of-Creative-Thinking KMŞT ‘11

APPLYING TTCT Torrance Test of Creative Thinking: * For this study, 5 year old kindergarten students’ creativity levels are measured: 46 girls and 50 boys from private schools. 34 girls and 35 boys from state schools. Results: There is a significant difference in favor of private schools. There is a significant difference between the graduate levels of parents. There is not a significant difference between gender of the children. * http://aslihanci.blogcu.com/okuloncesi-ogretmenlerinin-programi-yapisalcilik-yaklasimini-ta/5640479 KMŞT ‘11

NEUROSCIENCE A proper evaluation method for creativity is still missing in terms of medical imaging. Measuring creativity with relevant brain (neural network) activity is not a method that scientists agree on, since this network is different in each individual shaped upon genetics and environment. Although, brain activity can be effectively measured while doing certain experimental tasks, it is still very hard to clarify the correlation between creative idea generation and brain activity. (Srinivasan, 2006) (Fink et al.,2006) KMŞT ‘11

EXPERT OPINIONS CELİL OKER KMŞT ‘11

GURU OPINIONS ERKAN SAKA KMŞT ‘11

EXPERT OPINIONS "A society's competitive advantage will come not from how well its schools teach the multiplication and periodic table, but from how well they stimulate imagination and creativity.” albert eInsteIn KMŞT ‘11

ARTIST OPINIONS SÜHA ARIN (YÖNETMEN) “Belgesel film yönetmeni yaratıcı olmalıdır. Tabii yaratıcılık Tanrı vergisi bir özellik olduğu için, her belgeselde yaratıcı bir takım unsurlar aramak şart olmayabilir. Belgeselci, doğrunun, güzelin peşinde olmalıdır. Yaratıcı olmasa bile sinema estetiğini mutlaka bilmelidir.” Ankara Film Festivali’ni ve yarışmayı düzenleyen kişiler o kadar bunalmışlar ki gönderilen bu tür "belgesellerden", sonuçta "yaratıcı belgesel" diye kendileri bir deyim bulmuşlar. “Yaratılıcılıktan kastettikleri, yapıtın; yani hazırlanan belgeselin her şeyden önce sinema özelliği taşıması. Yani, "yaratıcı" dedikleri belgesel yapıtlarda, sinemayı sinema yapan sanatsal unsurlar olsun istiyorlar. Yani estetik bir kaygı taşısın istiyorlar. Belgesel sinemada bu özellik zaten aranmalıdır.” * http://www.mtvfilm.com/tr/yazi-sa/suha-arinla-bir-roportaj/ KMŞT ‘11

ARTIST OPINIONS SONAT ÇAVUŞOĞLU (HEYKELTRAŞ) Kalıpları delmeye başladığım zaman yaratıcı olmaya başladım. Sanat eseri bilgi içeriyor. Herkese aynı mesajı verebilen evrensel bilgi. Heykellerinde farklı nitelikleri, karşıtlıkları birarada kullanıyor. Yaratıcılık bir özcülük değil, özden kopma meselesi – bir yumurtlama süreci. KMŞT ‘11

ARTIST OPINIONS “No great artist ever sees things as they really are. If he did, he would cease to be an artist.” OSCAR WILDE KMŞT ‘11

ADVERTISING AGENCIES KMŞT ‘11

TBWA\ISTANBUL “Disruption” “Change is the most important thing in advertising, but you should know what to change.” “Nobody borns creative, you should learn how to see, listen and search to be creative.” KMŞT ‘11

PRINT ADS: KMŞT ‘11

ALAMETİFARİKA “Instant Fame” “Ads do not have to be creative to work” “Creativity is innate. Some people are creative, some people are just not.” KMŞT ‘11

PRINT ADS: KMŞT ‘11

BBDO TURKEY “Creativity from Knowledge” “Creativity does not work alone, it needs a true strategy. Strategy also needs creativity to work.” “Some people may be gifted but creativity can definetely be learned.” KMŞT ‘11

PRINT ADS: KMŞT ‘11

Results: Advertising agencies all use creativity as a tool in advertising, But they have different points of view on creativity, And this difference reflect to their works. Also, they all think they are the most creative agency in TR.  KMŞT ‘11

INTERVIEWS professIONS RELATED TO CREATIVITY Ne anlıyorlar ? Taklit yaratıcılığın anasıdır. (Müzisyen) Bir sorunu en verimli şekilde çözme yeteneği. (Dijital Medya Tasarımcısı) Ne derece önemli? Her alanda yaratıcı olmak: tıkanıklığı engeller ve akışın devamını sağlar. (Görsel Tasarımcı) Başarının en önemli gereklerinden biridir. Buna rağmen başarılı olmak için yaratıcı olmaya gerek yoktur. (Müzisyen) Yaratıcı insanı engelleyen bir koşul bulunamaz çünkü yaratıcılığı sayesinde o koşullardan sıyrılmasını iyi bilir. (Endüstriyel Tasarım Öğrencisi) KMŞT ‘11

INTERVIEWS professIONS RELATED TO CREATIVITY (CONT’D) Hayatlarında yaratıcılığın yeri nedir? Yaratıcılık insanın hayattaki bireyselliği, özgürlüğüdür. (Müzisyen) Tamamen özgür olmak yerine bazı limitler koyup onlar içinde yaratıcı olmaya çalışmak gerçekten çok ise yarıyor. (Dijital Medya Tasarımcısı) Kaynakları nelerdir? Tamamen sonradan, deneyimle öğrenilen bir şey. (Dijital Medya Tasarımcısı) Doğuştan gelen bir yetenektir, bir lütuftur. Daha sonradan kazanılacak bir yetenek değildir, fakat yaratıcılığını kullanarak daha fazla geliştirebilir insanlar çünkü kullanmadıkça körelecek bir olgudur. (Endüstriyel Tasarımcı Öğrencisi) KMŞT ‘11

INTERVIEWS professIONS NON-RELATED TO CREATIVITY Ne anlıyorlar ? Sıradanı bozan her şey yaratıcılıktır. (Mühendislik Öğrencisi) Farkı yorumlamak, yeni bir bakış açısı yakalamak. (Kuaför) Şekilden çok içeriği, düşüncesi bambaşka olmalı. (Biyoloji Öğrencisi) Ne derece önemli? Yaratıcılık olmazsa gelişme olmaz. İlerleme olmaz. (Kuaför) Yeni olması gereken alanlarda yaratıcılık bulunmalı onun dışında biraz - “overrated”. (Biyoloji Öğrencisi) KMŞT ‘11

INTERVIEWS professIONS NON-RELATED TO CREATIVITY (CONT’D) Hayatlarında yaratıcılığın yeri nedir? Pek ihtiyaç duymuyorum açıkçası. (Biyoloji Öğrencisi) Ben sizden aklınızı kullanmanızı beklemiyorum diyen bir hocayla bile karşılaşabilirsiniz. (Mühendislik Öğrencisi) Kaynakları nelerdir? Yaratıcılık, zekadan gelir, düşünmekten, kurgulamaktan. (Kuaför) Yaratıcılık aslında öğrenilen bir şey değil, unutulan bir şeydir. (Mühendislik Öğrencisi) Çocukların hayal güçleri daha geniş, kendilerini kurallara bağlamadıkları için daha yaratıcılar. Ama büyüdükçe, bu doğru, bu yanlış, bu ayıp diyerek kendilerini sınırlandırmaya başlıyorlar. (Emeklik İlkokul Öğretmeni) KMŞT ‘11

WHICH CONCLUDES; Regardless of the professions relate to creativity, or not; people individually tend to have different observations and interpretations about creativity. KMŞT ‘11

WHO ARE THEY? KMŞT ‘11

TO SUMMARIZE; If everyone can be creative why some people are not? Taboos, prejudices, wrongs, rights, social rules etc. Why children are more creative? Because they are not aware of the social taboos. They perceive the world without any prejudices. Does limitation feeds creativity? In our opinion, YES. Why? Because, if all opportunities exist, then there is no need for creativity. KMŞT ‘11

METAPHOR TECHNIQUE KMŞT ‘11

METAPHOR TECHNIQUE Kesilen resimler 3 gruba ayrıldı; Hayati yaratıcılık. (Engelliler, yazı) İhtiyacı farklılaştıran yaratıcılık. (Makyaj, mimari) Özgürlük. (At) 10 resimden 2’ye indirgendi. Engelliler ve yazı. KMŞT ‘11

THANK YOU !  KMŞT ‘11

REFERENCES: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1341195/Torrance- Test-of-Creative-Thinking http://aslihanci.blogcu.com/okuloncesi-ogretmenlerinin- programi-yapisalcilik-yaklasimini-ta/5640479 Srinivasan, N. (2006). Cognitive neuroscience of creativity: EEG based approaches. (42) pp. 109-116. <Available at www.sciencedirect.com> Fink, A. et al. (2006). Creativity meets neuroscience: Experimental tasks for the neuroscientific study of creative thinking. (42) pp. 68-76. <Available at www.sciencedirect.com> KMŞT ‘11

REFERENCES: http://www.mtvfilm.com/tr/yazi-sa/suha-arinla-bir-roportaj/ http://www.bbdoturkey.com http://www.alametifarika.com.tr http://www.tbwa-istanbul.com KMŞT ‘11