TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Aşağıdakilerin hangisinde altı çizili sözcük soyut addır?
Advertisements

Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
EDEBİYAT BİLGİSİ Edebi türler 2 grupta incelenir A)Düz yazı B)Şiir
Hakan Satılmış/ Türkçe Öğretmeni
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
TÜRKÇE / Şiir.
KAFİYE ( UYAK ) SADETTİN UYSAL.
ŞİİRDE TEMA.
Edebiyat Bilgileri.
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
KAFİYE ( UYAK ) NEDİR ?.
SÖZCÜKTE ANLAM.
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
İSİM GRUBU.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ŞİİR TÜRLERİ.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
TÜRKÇECİNİN AŞKI Sevgilim( ) Zamirlerin isminin yerini tutamayacağı bir gecedeyim( ) Her şey karanlık ve darmadağın. En kral yapıbilimci gelse yine de.
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
Kafiye ve Redifler Sorular ve Cevapları.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
TÜRKÇE / Şiir Türleri ve Söz Sanatları
KONULARINA GÖRE ŞİİR TÜRLERİ
YAPI BİLGİSİ.
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
GÖZLERİN KAL DİYOR Bu nasıl ayrılık, bu nasıl veda Gözlerin kal diyor dudakların git Bakışın anahtar, gözlerin kilit Ellerin aç diyor, dudakların git.
ŞİİRDE AHENK.
ŞİİRDE AHENK.
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
KAFİYE (UYAK) KAFİYE REDİF.
Hangi cümlenin yüklemi isim tamlamasıdır
Türkçe Edebiyat Bilgileri.
Aruz Vezni Ben Arap edebiyatından geldim. Divan şiiri örneklerinde hep bana rastlarsınız.Türklerin çok kullandığı bir vezinim. Ben Arap edebiyatından geldim.
KAFİYE ( UYAK ) : Dize sonlarındaki ses benzerliklerine “uyak” denir.Dize sonların- daki ses,anlam ve görevce farklı sözcük,ek ya da seslerden oluşur.
SORU-1 "Durun, durun bir dünya iniyor tepemizden Çatırtılar geliyor karanlık kubbemizden." Yukarıdaki mısraların kafiye çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
HALK EDEBİYATI.
Karanlıklar uzaklaştı
ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA. ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA.
Gece gökyüzünü incelediniz mi? Neler gördünüz?
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
Hazırlayan: Mukaddes Alkan_s7
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
ADLAR a:Cins Ad b:Özel Ad c:Ad Tamlamaları 2-Sevim’in babası İstanbul’dan bugün geldi. Örnekte gördüğünüz her sıra bir cümledir.Çünkü,her sırada birtakım.

Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
SÖZCÜĞÜN YAPISI KÖK EK GÖVDE.
SANAT METINLERI ŞİİR. ŞIIR NEDIR? ŞIIR NEDIR? Duygu, düşünce ve hayallerin alışılmış ifade kalıplarının dışına çıkılarak sanatlı, kafiyeli, imgeli anlatımına.
EDEB İ YAT PERFORMANS ÖDEV İ. AYNALAR ŞİİRİNİN İNCELENMESİ NAZIM BİÇİMİ: Serbest şiir NAZIM BİRİMİ: Dörtlük BİRİM SAYISI: Beş dörtlükten oluşmuştur.
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KAFİYE (UYAK) REDİF.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU NAZIM(ŞİİR)BİLGİSİ A)ŞİİRİN UNSURLARI B)KAFİYE TÜRLERİ C)KAFİYE ÖRGÜSÜ(DÜZENİ) D)ŞİİR TÜRLERİ HAKAN ÇALIŞIR TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU www.hakancalisir.com.tr calisirhakan@hotmail.com

ŞİİR(NAZIM) NEDİR? Duygu,düşünce ve istekleri ölçülü, ahenkli bir biçimde iletmeyi amaçlayan anlatım yoluna şiir denir.

A)ŞİİRİN UNSURLARI 1. Vezin (Ölçü) Sözün birtakım bölümlere ayrılarak her bölümünün hece sayısında ya da hem sayı hem de hecelerin açıklık kapalılık, uzunluk kısalık yönünden denkliğidir. İki tür vezin (ölçü) vardır. -Hece ölçüsü -Aruz ölçüsü Bir de ölçüsüz şiirler vardır. Bunlara serbest tarzdaki şiirler de diyoruz.

HECE ÖLÇÜSÜ a. Hece ölçüsü : Dizelerdeki hece sayısının denkliğine dayanan ölçü türüdür. Parmak hesabı da denen bu ölçü, Türklerin ulusal ölçüsüdür. Bu ölçünün esası hece sayısındaki denklik olup bu sayısal denklik o dizenin kalıbını da verir. Kalıp, şiirin bütün mısralarında kullanılan ortak ölçüdür. Bu sayısal denkliğin söyleyişte tek düzeliğe yol açmaması için her kalıp iki ya da daha fazla bölümlere ayrılarak okunur. Bu bölümlere durak denir.

HECE ÖLÇÜSÜ ÖRNEKLER: Mert da ya nır, na mert ka çar 1 2 3 4 5 6 7 8    1     2   3   4     5     6     7   8 Mey dan güm bür güm bür le nir   1    2    3    4    5     6    7  8 Şah lar şa hı di van a çar   1    2   3   4  5   6   7   8 Di van güm bür güm bür le nir 1    2     3     4     5     6   7   8

HECE ÖLÇÜSÜ Yukarıdaki dörtlüğü oluşturan her bir mısradaki heceler sayıldığında mısraların 8’er heceden oluştuğu görülmektedir. Bu mısralar okunurken her 4 heceden sonra bir nefes almak için durulur. Bu bölümlere de durak denir. Dörtlükteki duraklar bölüm (/) işareti ile gösterilmiştir. Durak, sözcükler bölünerek yapılmaz, sözcüklerden sonra yapılır. Yukarıdaki dörtlük 4 + 4 = 8 heceden oluşan bir hece kalıbıyla yazılmıştır. Altıncı heceden sonra durak yapılmıştır. Hece ölçüsünde bu kalıbın dışında 7’li, 8’li ... gibi başka kalıplar da kullanılır.

ARUZ ÖLÇÜSÜ b. Aruz ölçüsü : Hecelerin uzunluk ve kısalık değerlerine göre çeşitli ses kalıplarından oluşan bir tür şiir ölçüsüdür. Araplar bulmuştur. Bu konuyu lisede göreceğinizden burada ayrıntılara girmeyeceğiz.

SERBEST TARZ c. Serbest tarz : Aslında bu bir ölçü çeşidi değildir. Şiirlerde hece ölçüsünün dikkate alınmaması ile serbest tarz karşımıza çıkmaktadır.

SERBEST TARZ ÖRNEK: Düşün bir kere çiçek içindesin Bir kız alıp göğsüne takmış Düşün bir kere meyve vermişsin Çocuklar üstüne çıkmış Yukarıdaki dörtlüğün birinci dizesi 11, ikinci dizesi 9, üçüncü dizesi 10, dördüncü dizesi ise 8 heceden oluşmuştur. Dolayısıyla belli bir hece kalıbıyla yazılmamıştır. Aruz kalıbıyla da yazılmadığına göre bu dörtlük serbest yazılmıştır. Yani ölçüsü yoktur.

ŞİİRİN UNSURLARI 2.Redif : Şiirlerdeki dizelerin sonunda bulunan, anlamları ve görevleri aynı olan eklerin, kelime veya kelime gruplarının tekrarına denir. Kafiyede ses birliği varken, redifte görev ve anlam birliği vardır.

REDİF Evcilik oynardın telli duvaklı Ben uzaktan seyrederdim, meraklı Yıldızlardan inme bir gül yanaklı, Seni bekliyorum o gün bugündür. Bu dörtlükteki mısraların sonunda yer alan “duvaklı”, kelimelerinde bulunan “-lı” sesi isimden isim yapma eki olduğundan yani görev ve anlamları aynı olduğundan rediftir. Bu kelimelerdeki “-ak” sesleri görev ve anlamları aynı olmayan fakat ses birliği bulunan unsurlar olduğu için kendi aralarında “kafiye” oluşturur.

ŞİİRİN UNSURLARI 3. Kafiye (Uyak)En az iki dize sonundaki kelime ve eklerde bulunan ses benzerliğidir. Kafiyeyi oluşturan unsurların yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları ve görevleri ise farklıdır. Ölüm akla gelmez insan sevince Sonunu düşünmez inceden ince Ne gündüzün gündüz ne gecen gece Seni bekliyorum, o gün bugündür Dörtlükte “sevince, ince ve gece” sözcüklerindeki “-ce” sesleri kafiyeyi oluşturmaktadır.

B)KAFİYE TÜRLERİ 1. Yarım Kafiye: Mısra sonlarındaki tek ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür. Çiçek açar dal verir Kimi uzar, birbirine el verir Kimi meyve verir kimi gül verir Ağaç üstünde dillenir kuşlar Dörtlükte bulunan “verir” sözcükleri rediftir. Dörtlükteki “dal, el ve gül” sözcükleridindeki “-l” sesleri ise yarım kafiyeyi oluşturur.

B)KAFİYE TÜRLERİ 2. Tam Kafiye: Mısra sonlarındaki iki ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür. Kalbimiz çırpınır yurdu andıkça Gözlerde zaferin nuru yandıkça Üstünde bu bayrak dalgalandıkça Gönlümüz rahattır toprak altında Bu dörtlükte bulunan “andıkça, yandıkça ve dalgalandıkça” sözcüklerindeki “-dıkça” ekleri zarf fiil ekidir. Yani görev ve anlamları ayrı olduğundan rediftir. Bu sözcüklerdeki “-an” sesleri ise sadece ses benzerliğinden oluştuğu için tam kafiyedir.

B)KAFİYE TÜRLERİ 3. Zengin Kafiye: Mısra sonlarındaki ikiden fazla ses benzerliğinden oluşan kafiye türüdür. Yıllarca gurbetle çektiği çile Canlanır yeniden gelerek dile Aksini arayan birkaç ah ile Göğsü boşalırken gözleri dalar Dörtlükte bulunan “çile, dile ve ile” kelimelerindeki “-ile” sesleri (üç harften oluşmuş) zengin kafiyeyi oluşturmuştur.

B)KAFİYE TÜRLERİ 4. Cinaslı Kafiye: Mısralardaki anlamları ayrı, fakat yazılışı ve okunuşları aynı olan (sesteş) iki sözün mısra sonunda kullanılmasına cinaslı kafiye denir. Dönülmez akşamın ufkundayız vakit çok geç Bu son fasıldır ey ömrüm nasıl geçersen geç Beyitte birinci “geç” kelimesi “zaman, vaktin ileri olması” anlamında ikinci “geç” kelimesi ise “sürmesi, devam etmesi” anlamında kullanılmış farklı iki sözcüktür. “Yazıma” sözcükleri yazılış ve okunuşları aynı; fakat anlam ve görevleri farklı olduğu için cinaslı kafiyeyi oluşturmuştur.

C)KAFİYE ÖRGÜSÜ(DÜZENİ) Bir mısranın hangi mısra ile kafiyeli olduğunun gösterilmesine kafiye düzeni denir. Kafiye düzeninde her mısra bir çizgiyle, kafiyeler de harflerle gösterilir. Üçe ayrılır.

C)KAFİYE ÖRGÜSÜ(DÜZENİ) 1. Düz Kafiye Birinci mısra ile ikinci mısranın, üçüncü mısra ile de dördüncü mısranın birbirleriyle kafiyeli olmasıdır. aabb şeklinde gösterilir. Kandilli yüzerken uykularda Mehtabı sürekledik sularda Bir yolcu parıldayan gümüşten Gittik bahs açmadık dönüşten

C)KAFİYE ÖRGÜSÜ(DÜZENİ) 2. Çapraz Kafiye: Birinci mısra ile üçüncü mısranın, ikinci mısra ile de dördüncü mısranın birbirleriyle kafiyeli olmasıdır. abab şeklinde gösterilir. Gurbet o kadar acı Ki ne varsa içimde Hepsi bana yabancı Hepsi başka biçimde

C)KAFİYE ÖRGÜSÜ(DÜZENİ) 3. Sarma Kafiye: Birinci mısra ile dördüncü mısranın, ikinci mısra ile üçüncü mısranın birbirleriyle kafiyeli olmasıdır. abba şeklinde gösterilir. Her şey yerli yerinde bir dolap uzaklarda Uzakda bir ruh gibi gıcırdıyor durmadan Bir şeyler hatırlıyor belki maceramızdan Kuru güz yaprakları uçuşuyor rüzgârda

D)ŞİİR TÜRLERİ 1-Lirik Şiir: İçten gelen heyecanları coşkulu bir dille anlatan duygusal şiir türüdür. Bu nasıl ayrılık, bu nasıl veda Gözlerin kal diyor, dudakların git Bakışın anahtar gözlerin kilit Ellerin aç diyor, dudakların git dörtlüğü lirik bir şiirdir.

D)ŞİİR TÜRLERİ 2. Epik Şiir: Savaş, kahramanlık ve yiğitlik gibi konuları coşkulu bir anlatımla işleyen şiirlere denir. Dadaloğlu’m yarın kavga kurulur Öter tüfek davlumbazlar vurulur Nice koç yiğitler yere serilir Ölen ölür kalan sağlar bizimdir dörtlüğü epik şiirdir.

D)ŞİİR TÜRLERİ 3. Didaktik Şiir: Belli bir düşünceyi aşılamak ya da belli bir konuda öğüt, bilgi vermek, ahlâkî bir ders çıkarmak amacıyla öğretici nitelikte yazılan duygu yönü zayıf şiir türüdür. İlim, kula açılmış bir kucaktır; Aydınlıktır, meşaledir, ocaktır. İlmin yüzü samimidir, sıcaktır; Cehaletin yüzü soğuk, buz oğul dörtlüğü konusuna göre didaktik şiirdir.

D)ŞİİR TÜRLERİ 4. Pastoral Şiir: Doğa güzelliklerini, orman, yayla, dağ, köy ve çoban yaşamını ve bunlara duyulan özlemleri anlatan şiir türüdür. Sarı, yeşil, mavi renk renk Çiçekler açmış ovada Kelebekler benek benek Dolaşıyorlar orada dörtlüğü konusuna göre pastoral şiirdir.

D)ŞİİR TÜRLERİ 5. Satirik Şiir: Toplum hayatındaki aksayan yönleri, düzensizlikleri, insanın değişik konulardaki eksikliklerini ve hatalarını eleştiren şiir türüdür. Bir vakte erdi ki bizim günümüz Yiğit belli değil, mert belli değil Herkes yarasına derman arıyor Deva belli değil, dert belli değil dörtlüğü konusuna göre satirik şiirdir.