AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Gülay TAŞDEMİR Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Psikiyatri Hemşireliği AB Dalı 05.04.2017
Isınma Egzersizi: Kültürümüzde ağlamaya özgü deyim, atasözü ve şarkılar bulmaya çalışalım!!!!!!!!!!!!!!!. 05.04.2017
Ağlamak güzeldir.. Süzülürken yaşlar gözünden sakın utanma. Şarkı sözleri: Ağlamak güzeldir.. Süzülürken yaşlar gözünden sakın utanma. Ağlama, ağlama, ağlamak yakışmaz sana Ağlama, ağlama, ağlasan duymam bundan sonra Şiir: Küçükken düştüğümde, Gözlerim dolu dolu bakardım etrafıma, Bir tutacak el arardım can acısıyla, Ya babam koşardı ya annem imdada, Ağlamama fırsat kalmadan Standart söz gelirdi annemden ‘’Büyüyünce unutursun’’ Susardım mecburen, Ağlamak özgürlüktü oysa 05.04.2017
AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM Yaşamın içinde ağlama hep var. Çok sık kullanıyoruz. Ağlama bir duygu ifadesi Bir tür iletişim biçimi Üzüntüyü, Çaresizliği Acı çekmeyi Engellenme ve öfkeyi Yardım isteğini ağlamayla iletiyoruz. AĞLAYAN HASTA İLE İLETİŞİM 05.04.2017
Bu yüzden hemşireler ağlamanın duygusal gerginliği azaltan normal bir mekanizma olduğunu kabul etmelidir!!!. Eğer bir birey/hasta ağladığında hemşire kendini huzursuz hissediyorsa bu ona yardım etmeye hazır olmadığını gösterir!!!!!!. 05.04.2017
Ağlayan insan karşısında genellikle iki istek yaşanır; 1. Ağlamayı durdurma isteği 2. Nedenini öğrenme isteği 05.04.2017
Bu istekleri uyandıran ÇARESİZLİK, HUZURSUZLUK VE MERAKTIR. Hemşirelik BU DUYGULARIN KONTROLÜNÜ, EMPATİ YAPMAYI VE YARDIM İÇİN HAREKETE GEÇMEYİ GEREKTİRİR. 05.04.2017
Hastanın ağlamasını durdurmaya çalışmanın hiçbir yararı yoktur Hastanın ağlamasını durdurmaya çalışmanın hiçbir yararı yoktur. Bu yüzden hastanın ağlamasını durdurmaya çalışmayalım!!!!!!!!!!!!!!!! 05.04.2017
“Üzülme, bunu da atlatırsın, hiç değilse teselli bulabileceğin….. Var” “Anlat açılırsın” “Üzülme, bunu da atlatırsın, hiç değilse teselli bulabileceğin….. Var” “Korkacak bir şey yok, bunları dert etme” “Neden ağlıyorsun” Bu gibi sözler yarar sağlayan, rahatlatan ifadeler değildir. 05.04.2017
Oysa Ağlamanın nedeni öğrenmek yerine Ne iletmeye çalıştığını öğrenmek önemlidir. Bunu anlamaya çalışmak gerekir 05.04.2017
ACABA!!!! Hasta belli bir konuya yoğunlaştığında mı ağlıyor? Sadece sağlık personelinin yanında mı ağlıyor? Kimse yokken yalnızken mi ağlıyor ve ağladığının fark edilmesinden mi kaçınıyor? Bunları sormak ve dikkat etmek gerekir!!!!!! 05.04.2017
Hemşire olarak yapmanız gereken (Hemşire Müdahalesi) **1. İLK OLARAK HASTANIN YANINDA KALINMALI YA DA YALNIZ KALIP KALMAK İSTEMEDİĞİ GÖZLENMELİDİR. EMİN DEĞİLSEK BUNU HASTAYA SORABİLİRİZ (YANINIZDA KALMAMI İSTER MİSİNİZ?) **2. Yalnız kalmak istediğini söylerse; hastaya daha sonra çağırma ziline basabileceğini ve kısa zamanda çağrısına cevap verebileceğimizi söyleriz. 05.04.2017
Müdahale(Hemşire olarak yapmanız gereken) (Devamı) Hemşire olarak (Yanında kaldıysanız) ; Ağlama, hastanın gereksinimini karşıladığı dikkate alınmalı ve durdurulmaya çalışılmamalıdır!! Ağlama davranışının kabullenilmesi çok önemlidir!!!!! Yani ; “-Ağlamak sana hiç yakışmıyor” “-Hani güçlüydün sana ne oldu böyle” denmemesi gerekir!!!!!! **3. Ağlaması ya da sorunları konusunda konuşup konuşmama kararının hastaya bırakılması gerekir. 05.04.2017
**4. Ağlama sırasında hastaya zaman ayırıp yardıma hazır oluşun iletilmesi gerekir (omzuna dokunma, Mendil uzatma) **5. Sizin için ne yapabilirim? Size nasıl yardım edebilirim, bana söylemek ister misiniz diyebiliriz. **6. Duygularını rahat ifade etmesi için “üçüncü şahıs” anlatımının kullanılması yapılabilir: “insanlar böyle durumlarda genellikle çaresizlik hissederler” gibi (üçüncü şahıs anlatımı:insanlar kendi duygularını ifade etmekte zorlandıkları için genelleştirilerek ifade etmektir) 05.04.2017
Ağlaması durduğunda ağlaması hakkında konuşabiliriz. Sahte güvenceler vermekten kaçının: Örn: “Eminim daha iyi olacak veya her şey eskisinden daha iyi olacak” gibi doğruluğundan emin olmadığımız şeyler söylememeliyiz. Ne söyleyeceğimizi bilmiyorsak dürüst olarak ne söyleyeceğimizi bilmediğimizi söyleyebiliriz. Bu hastanın güvenini sağlar. Bunu yaparken de umudunu kıracak sözler söylemekten kaçınmalıyız. 05.04.2017
Egzersiz Kan tranfüzyonundan (kan verilirken) Hepatit B (sarılık) olduğunu öğrenen hastanız sandalyede oturmuş ağlamaktadır. Sınıftaki herkes sıra ile sandalyeye oturarak ona yaklaşımda bulunur. 05.04.2017
Hasta yalnız kalmak istemedikçe yanında kalınarak zaman ayrılmalıdır. İlkeler: Hasta yalnız kalmak istemedikçe yanında kalınarak zaman ayrılmalıdır. Hastanın ağlaması durdurulmaya çalışılmamalıdır. Bireye nasıl yardımcı olabileceğimizi sorabiliriz. Ağlama davranışı kabullenilmeli, hasta yargılanmamalıdır. Hastanın duyguları konuşulabilir. Hastayı rahatlatmak için güvence verilmez. Teselli, konu değiştirme ve basmakalıp ifadeler kullanılmamalıdır. 05.04.2017
Ağlayan hasta karşısında hemşire ağlayabilir mi? Bu nasıl bir yaklaşımdır? 05.04.2017
Duygu paylaşımı sağlanabilir, hemşire ağlayabilir. İlke : Duygu paylaşımı sağlanabilir, hemşire ağlayabilir. Fakat daha sonra sempatiye kaymadan toparlanıp hastanın duyguları ve sorunu üzerine odaklanılmalı ve hastaya yardım edilmelidir. 05.04.2017
NE AĞLARSIN BENİM ZÜLFİ SİYAHIM, BU DA GELİR BU DA GEÇER AĞLAMA….. GÜNÜN SÖZÜ: NE AĞLARSIN BENİM ZÜLFİ SİYAHIM, BU DA GELİR BU DA GEÇER AĞLAMA….. 05.04.2017