7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ MEB*-UNICEF iş birliği ile hazırlanmıştır. *Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü
NEDEN AİLE EĞİTİMLERİ?
Şiddet öğrenilen bir davranıştır. Çocuğun fail ya da kurban olarak şiddete maruz kalmasının ileride şiddet davranışlarının ortaya çıkmasındaki rolü büyüktür. Aile eğitim programlarının çocuğun kötüye kullanımını ve ileride özellikle erkek ergenler ve gençler arasındaki şiddeti önlemekte etkili oldukları belirtilmektedir. Çocuklara sorunlarını şiddet kullanmadan çözecek becerilerin ailede de kazandırılması onların sonraki dönemlerde şiddet davranışlarına yönelmelerini önleyecektir.
7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ 7-19 yaş çocuğu olan ailelere/bakımından sorumlu kişilere yönelik bir programdır. MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir. AB “Türkiye’de Çocuklar İçin İyi Yönetişim, Koruma Ve Adaletin Güçlendirilmesi Projesi” nin bir alt projesidir. AB’nin hibe projeleri kapsamında finanse edilmektedir.UNICEF projeye teknik destek sağlamaktadır. Projenin diğer paydaşları SHÇEK, Adalet Bakanlığı ve sivil toplum kuruluşlarıdır.
PROGRAMIN AMACI Anne babalar/ bakımından sorumlu kişiler aracılığı ile 7-19 yaş arasındaki çocukların desteklenmesi amaçlanmaktadır. Daha önce bu kadar kapsamlı olarak oluşturulmuş bu yaş grubunu içine alan bir aile eğitim programı bulunmamaktadır.
7-19 Yaş Etkili Anne Baba Programı Aileleri Nasıl Eğitir? 8 hafta süreyle haftada bir kez anne-babalara/bakımından sorumlu kişilere olmak üzere 8 oturum düzenlenir. Bu toplantılarda her hafta farklı bir konu ele alınır.
1. MODÜL AİLENİN KENDİNİ TANIMASI Bu oturumda Aile yaşam döngüsü üzerinde durulmakta, Ebeveyn olmak ve İlişkilerimizde temel ihtiyaçlarımız üzerinde durulmaktadır.
2. MODÜL ERGENİ TANIMAK Bu oturumda Dönemin özellikleri ve bu dönemde başarılması gereken görevler ile Toplumdaki görev ve sorumluluklar vurgulanmaktadır.
3. MODÜL İLETİŞİM KURMAK Bu oturumda, İletişimdeki temel ihtiyaçlar, farklı dönemlerde iletişimi yapılandırma, Eşler arasında iletişim ele alınmaktadır.
4. MODÜL RİSKLİ DAVRANIŞLAR Bu oturumun amacı, Çocuklarının gelişim basamaklarına göre risk davranışlarını fark etmeleri, Risklerle baş etmede etkili yöntemleri kullanabilmeleridir.
5. MODÜL ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ Bu oturumda katılımcıların üç farklı yaş dönemindeki çocuklarla yaşanan çatışmalardaki uygun yaklaşımı ifade edebilmeleri ve çözme basamaklarını uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.
6. MODÜL AİLE TUTUMLARI Bu oturumda katılımcıların Sağlıklı bir ilişki için yetkin tutumun en uygun tutum olduğunu fark etmeleri ve yetkin tutumun felsefesini kavramaları, Çocuğun yetiştirilmesinde, kendi rollerinin-tutumlarının farkına varmaları, Tarafların ihtiyaçlarına göre birlikte zaman planlama yöntemlerini kullanmayı öğrenmeleri amaçlanmaktadır. 6. MODÜL AİLE TUTUMLARI
7. MODÜL KİŞİLİK GELİŞİMİ VE OLUMLU DAVRANIŞLAR Kişilik gelişimi aile tutumlarının bu gelişime etkisi Olumlu aktivite ve alışkanlıklar kazandırma bu oturumun konularıdır.
8. MODÜL GELECEĞİ PLANLAMAK Bu oturumun amacı katılımcıların Geleceği planlamada çocuğuna destek olma yollarını fark etmesi, Planlamada uygun somut basamakları kullanabilmesi hakkında bilgi edinmeleridir.