Bahçeşehir Üniversitesi – Endüstri Mühendisliği Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY
Advertisements

Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Lojistik Yönetimi Ders – V
Diferansiyel Denklemler
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
MALZEME İHTİYAÇ PLANLAMASI
Yöneylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği 30. Ulusal Kongresi En İ yi Kararın Zaman Cinsinden De ğ erinin Modellenmesi Bekir Turgut İ şlier, Aybek.
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Dr. Burçin Bozkaya Seda Uğurlu Dr. Ronan deKervenoael.
Ekonomik Sipariş Miktarı ‘ESM’
Top Management Program in Logistics
2 3 ÜST YÖNETİMİN LİDERLİĞİNDE, TAKIM HALİNDE BELİRLENEN HEDEFLER DOĞRULTUSUNDA, İŞLETME PROBLEMLERİNE GÖRE ÇÖZÜM BULUNMASIDIR. 4.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
MODÜL 3 Ekipman Yönetimi.
Nesim K. Erkip Bilkent Üniversitesi YA/EM 2010, İstanbul
LOJİSTİK BİLGİ SİSTEMLERİ
Güz Yrd. Doç.Dr. Zeynep Ocak
Intertech, Finans sektörünün ihtiyaç duyduğu Bilgi Teknolojileri hizmetlerini sunmak amacıyla 1987 yılında kuruldu. Bugün 650 kişiye varan kadrosuyla.
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Dağıtık Simülasyon Sistemlerinde Sanal Global Zaman Hesaplamaları
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 6a)
Dağıtık Ortak Hafızalı Çoklu Mikroişlemcilere Sahip Optik Tabanlı Mimari Üzerinde Dizin Protokollerinin Başarım Çözümlemesi I. Ulusal Yüksek Başarım ve.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
SOME-Bus Mimarisi Üzerinde Mesaj Geçişi Protokolünün Başarımını Artırmaya Yönelik Bir Algoritma Çiğdem İNAN, M. Fatih AKAY Çukurova Üniversitesi Bilgisayar.
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Chapter 4 Deterministik Talep altında Stok Kontrol
Lojistikte & Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)
Kaynakların Dağılımı.
Envanter. Envanter Envanter bir Mali Yatırımdır Sonuçları: Talep Tahmininde Hata Planlama Hataları Kayıt Kusurları Kalite, İşgücü, Makine Problemleri.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Top Management Program in Logistics & Supply Chain Management (TMPLSM) Üretim ve Operasyon Yönetimi 5: Kapasite.
TEST – 1.
TIBBİ MALZEME YÖNETİMİ
YERLEŞTİRME DÜZENİ TİPLERİ
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ-Y. Doç. Dr. Şule Itır Satoğlu
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Endüstri Mühendisliğinde Karar Alanları ve Proses Tasarımı
Tamir Bakım Planlaması
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
Müşteri Hizmetleri/ Karşılama Oranı Planlaması
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 5)
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
Erkan ULKER & Ahmet ARSLAN Selçuk Üniversitesi,
ANKOS Kullanım İstatistikleri Kullanım İstatistikleri Çalışma Grubu ANKOS 7.Yıllık Toplantısı, 31 Mayıs-2 Haziran 2007 Karadeniz Teknik Üniversitesi.
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 6b)
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
> > < < GAZÜ KAYSERİ GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, 2000 EŞ ZAMANLI MÜHENDİSLİK KARA HARP OKULU GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ Dr. Türkay DERELİ.
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Pi Magic — İş Uygulamaları Yatay Çözümler Endüstri Çözümleri Yönetim.
M/M/1 Kuyruk Modeli : Varışlar arası zamanın ve servis zamanının üstel dağılıma sahip olduğu,bir servis olanağı olan FİFO kuyruk disiplininin kullanıldığı.
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
Economic Order Quantity Ekonomik Sipariş Miktarı
Kapasite Planlama.
Alacak ve Stok Yönetimi
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
İyi bir akla sahip olmak yeterli değildir
ŞARKÜTERİ ÜRÜNLERİ İÇİN KAPASİTE VE BÜTÜNLEŞİK ÜRETİM PLANLAMASI KARTAL EFE ERKEKLER ALİ ERGİN HALİL EMRE TOK GÜNEŞ ÇELEBİ CEM GÜLEÇ ŞİRKET DANIŞMANLARI:
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
ISO Hijyen Uygulamaları
Sunum transkripti:

Bahçeşehir Üniversitesi – Endüstri Mühendisliği Bölümü Dinamik güncellenen temel stok seviyesi yöntemi ile yedek parça stok planlaması. Yrd.Doç.Dr. Barış Selçuk

Taslak Giriş Problem tanımı Yöntem Sayısal bulgular ve yorumlar Sonuç Motivasyon ve Amaç Literatür Problem tanımı Yöntem Sayısal bulgular ve yorumlar Sonuç

Giriş – Motivasyon ve Amaç Riskler: Stok tükenmesi ve müşteri ihtiyacının karşılanmaması. Fazla stok tutulması ve yüksek maliyetler. Aksiyon: Değişen duruma ve ön görülen olası risklere karşı planlama kararlarının gözden geçirilmesi ve değiştirilmesi. Amaç: Güncelleme mekanizmalarının yedek parça stok kontrol sistemlerine adaptasyonu için çözüm önerisi sunmak. Servis düzeyi – maliyet dengesinde sağlanacak faydaların kantitatif analizini yapmak. Bilgi işleme ve iletişim teknolojilerinin sağladığı geniş olanaklar sayesinde firmalar gerek kendi tesislerinde gerekse beraber çalıştığı diğer firmaların tesislerindeki durum bilgilerine ve raporlarına anında ve eksiksiz ulaşabilmektedir. Yedek parça stoğu tamir veya satın alma yoluyla yenilenir. Yedek parçaların stokta tükenmesi hem müşteri memnuniyeti açısından hem de pahalı ve zor bir operasyon olan acil gönderi gerektirdiğinden önemli bir risktir. Yedek parça stok kontrolünde, olası stok tükenmesi riskine karşı depoya öncelik derecesi yüksek gönderi yapılır veya tamirden geliş süresinde hızlandırma yapılır. Benzer şekilde stok seviyesi fazla bulunması durumunda yeniden düzenleme yapılır. Bu şekildeki uygulamalar yedek parça stok seviyelerinin dinamik olarak değişen durum bilgisine bağlı şekilde değiştirilmesini önerir.

Giriş - Literatür Temel kaynaklar: Sherbrooke (2004) Optimal Inventory Modeling of Systems: Multi-Echelon Techniques. Kluwer. Muckstadt (2005) Analysis and Algorithms for Service Parts Supply Chains. Springer. Literatürde sık rastlanan problem tipleri: Çok seviyeli stok dağıtım yapısı – METRIC – tabanlı modeller. Servis (müşteri bekleme süresi) kısıtlı modeller. Kranenburg and van Houtum (2009) A new partial pooling structure for spare parts networks EJOR 199 908 – 921. Caggiano et al. (2009) Efficient computation of time-based customer service levels in a multi-item multi-echelon supply chain: A practical approach for inventory optimization EJOR 199 744 – 749. Stok tükenmesi durumunda acil müşteri ihtiyacının dış kaynaklardan veya birbirine yakın depolar arası stok paylaşımı yolu ile karşılanması. Axsater (1990) Modeling emergency lateral shipments in inventory systems Man. Sci. 36 1329 – 1338.

Giriş - Literatür Temel varsayımlar: Mevcut çalışma: Bağımsız eş dağılımlı tamir / tedarik süreleri. Kısıtlı kapasiteli tamir işlemlerini içeren az sayıda makale vardır. Gross (1982) On the ample service assumption of Palm’s theorem in inventory modeling Man. Sci. 28(9) 1065 – 1079. Durağan talep ve tamir işlemi. Durağan kontrol parametreleri. Değişken kontrol parametreleri hakkında kısıtlı sayıda çalışma vardır. Aronis et al. (2004) Inventory control of spare parts using a bayesian approach: A case study EJOR 154 730 – 739. Caggiano et al. (2006) Integrated real-time capacity and inventory allocation for repairable service parts in a two-echelon supply system MSOM 8(3) 292 – 319. Mevcut çalışma: Kısıtlı kapasiteli tamir Dinamik güncellenen kontrol parametresi Tek parça tek lokasyon

Problem Tanımı 6 Bozulan parçalar anında tamir merkezine gönderilir ve yerine depodan yedek parça gönderilir. Depoda yeterli stok yoksa yedek parça acilen dış kaynaklardan temin edilir. Temin edilen her acil sipariş tamir merkezinden gelen parça ile yerine konur. Eğer burada bekleyen ihtiyaç yok ise, tamir edilen parçalar depoya gönderilir. Tamir merkezinde paralel çalışan belirli sayıda tamir istasyonu vardır.

Problem Tanımı Temel stok seviyesi güncelleme prosedürü: 7 Temel stok seviyesi güncelleme prosedürü: Tamir merkezindeki toplam iş miktarı (TİM) artışı görüldüğünde stok tükenmesi riskine karşı temel stok seviyesi artırılır. Doğrudan dış kaynaktan depoya yedek parça gönderimi Yedek parça tedarik sürecinin hızlandırılması Fazla stok görüldüğünde temel stok seviyesi düşürülür. Tamiri biten yedek parça depoya gönderilmez S0: Minimum temel stok seviyesi, r: TİM r kadar artarsa / azalırsa temel stok seviyesi artırılır ve azaltılır. Farklı TİM aralıkları için farklı temel stok seviyeleri uygulanması demektir. r değeri azaldıkça güncelleme sıklığı artar.

Problem Formulasyonu 8 Verilen herhangi S0 ve r değerleri için toplam maliyet ve ortalama bekleme süresi hesaplanmalıdır. Bunun için iki boyutlu bir Markov zinciri modeli oluşturulmuştur.

Varsayımlar Durağan Poisson bozulmalar 9 Durağan Poisson bozulmalar Durağan Exponential tamir süreleri Paralel çalışabilen sınırlı sayıda tamir istasyonu Temel stok seviyesi değişimi + - 1 Güncelleme talep gerçekleşmesi veya tamir tamamlanması olayları anında yapılır Tamir merkezi depo arası taşıma süresi göz ardı edilebilir veya toplam tamir süresinin içerisinde düşünülebilir

Markov Modeli 10

QBD Modeli 11

QBD Modeli 12

Çözüm 13 QBD modelinin stabil olması şartı *Neuts (1981)’de bahsedilen ortalama akış kuralı uygulanarak hesaplandı ve Denge denklemleri: Matrix geometrik yapı: * Neuts 1981 Matrix-Geometric Solutions in Stochastic Models: An Algorithmic Approach The Johns Hopkins University Press.

Çözüm 14

Sayısal Bulgular ve Yorumlar 15 Farklı dizayn parametrelerine ve çevresel şartlara göre sistem performansının karşılaştırmalı analizi Deney değişkeni Değerler Temel Stok Seviyesi Sistemi Static, r = 1, 2, 4 Doluluk oranı %80, %90, %95, %98 Maliyetler (h, bp, be) (1, 5, 10), (3,3,6)

Sayısal Bulgular ve Yorumlar 16 Güncelleme sıklığı arttıkça (r azaldıkça) aynı ortalama bekleme süresi için gerekli stoktaki azalma oranı ve miktarı artar. Dinamik güncelleme bekleme süresi hedefleri azaldıkça stok azaltma açısından daha etkili olur.

Sayısal Bulgular ve Yorumlar 17 Farklı bekleme süresi hedefleri için farklı güncelleme sıklıkları belirlemek gerekir. Bekleme süresinin kısa olması istendiğinde temel stok seviyesi daha sık güncellenmelidir.

Sayısal Bulgular ve Yorumlar 18 Ortalama 3 saat bekleme süresi için dinamik güncellenen temel stok seviyeleri ile sağlanan maliyet azalmaları. Yaklaşık %50’ye varan maliyet avantajı sağlanabilir. Tamir kapasitesi kısıtlı ve stok tutma maliyeti yüksek olan parçalarda daha sık güncelleme yapılması avantajlıdır.

Sayısal Bulgular ve Yorumlar 19 Hedef bekleme süresi kısıtı olmadan dinamik güncellenen temel stok seviyeleri ile sağlanan maliyet azalmaları. Yaklaşık %10’a varan maliyet avantajı sağlanabilir. Tamir kapasitesi kısıtlı ve stok tutma maliyeti yüksek olan parçalarda daha sık güncelleme yapılması avantajlıdır.

Sonuç 20 Gerçek zamanlı durum bilgilerini bazı control parametrelerini güncellemek için kullanabiliriz. Temel stok seviyelerinin güncellenmesi yöntemi ile aynı servis düzeyi için stok azalması veya aynı stok seviyesi ile daha yüksek servis performansına ulaşılabilir. Güncelleme sıklığı önemli bir dizayn parametresidir ve doluluk oranı, hedef servis düzeyi veya maliyet parametrelerine göre farklı değerler belirlenmesi gerekir.