MESLEK SEÇMELİ I DERSİ BİTİRME ÖDEVİ ÇELİK YAPILAR KONU: ÇELİK YAPILARIN TARİHSEL GELİŞİMİ
ÇELİK YAPILARIN TARİHSEL GELİŞİMİ
Çeliğin Dünü ve Bugünü
Geçmişi insanlık tarihinde çok eskilere dayanan demir daha 200 yıl öncesine kadar yalnızca bir takım eşyaların ve silahların yapımında kullanılıyordu. Tabi ki bunun temel sebebi demir üretiminin zor olmasıydı. 18. yy. da İngiltere’de yüksek fırın yönteminin bulunmasıyla demir yapı elemanı olarak kullanılmaya, ilk kez bir köprüyle başlanıldı.(1779 Coalbrookdale, İngiltere) 31 m açıklığa sahip bu köprü günümüzde hala kullanılmakta
Demir hakkettiği yeri geçte olsa bulmaya başlamıştı fakat yanlış olan bir şeyler vardı. Dökme demirin basınç mukavemeti çok yüksek olmasına rağmen çekme mukavemeti düşüktü. Bu sorun ise dövme çeliğin, daha sonrada dökme çeliğin ortaya çıkmasıyla tarihe karıştı. Böylelikle dövme çelik kullanılarak dolu gövdeli ana kirişli ve kafes ana kirişli köprülerin yapımına başlandı.
20.Yüzyılın başından itibaren ham demirin sıvı haldeyken arıtılması sağlanabilmiş ve elektrik fırınlarının da kullanımıyla dökme çelik üretimi artmıştır. 20. Yüzyılın başında ortaya çıkan kaynaklı birleşimler ilk olarak çelik karkas ve hal yapılarında kullanılmaya başlandı Zaman içerisinde üretim kaynak ve birleştirme tekniklerinin gelişmesiyle bugünkü modern çelik konstrüksiyon anlayışı ortaya çıkmış oldu. Ayrıca çeliğe bir katkıda Metalürji Mühendisliğinden gelmiştir. Öyle ki mukavemet değeri çok daha yüksek olan çeliklerin üretimi mümkün olmuştur. Örneğin, bugün asma köprü kablolarında kopma mukavemeti 160 kg/mm²ye varan çelikler kullanılmakta ve açıklıkları 1000 m’yi aşan asma köprüler inşa edilebilmektedir.
Çeliğin Yapılara Uygulanmasındaki Tarihsel Gelişim 1779 ilk demir köprü inşaası (Coalbrookdale,İngiltere) 1828 çeliğin ilk kez bir köprünün inşaasında kullanılması (Viyana Avusturya)
1876 Eyfel Kulesi İnşaası Temel veriler Yer: Paris Önemi: Sembol Yapımı: 1887 - 1889 Mimar: Stephen Sauvestre Tasarımcı: Gustave Eiffel Yapı tarzı: Yüksek endüstri Coğrafi konum: 48° 51′ 29" N, 2° 17′ 40" O Teknik veriler Yükseklik: 300,51 m (324,8 m antenle birlikte) Genişlik: 124,9 m Derinlik: Katlar: 3 Manzara katı İnşaat malzemesi: Demir Ağırlık: Çelik konstrüksiyon: 7.300 Ton Toplam ağırlık: 10.100 Ton civarı
1884 Çelik Çerçeveli ilk çok katlı yapı(Chicago) 1921 ABD de ilk kez çelik yapılar enstitüsü AISC(American Institute of Steel Construction) nin kuruluşu
1940 Tacoma Narrows Asma köprüsü’nün inşaasının hemen sonrasında 7 Kasım 1940’da köprüye etkiyen rüzgar yükleri nedeniyle yıkılması http://www.youtube.com/watch?v=gHgQALH9-7M
1970 New York’daki WTC(World Trade Center) Dünya Ticaret Merkezinin birinci kule inşaatının bitimi (Yükseklik:411.5m)
1974 1.Boğaziçi Köprüsü 1074 metre açıklıklı ilk çelik asma köprünün inşa edilmesi 1988 Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 1090 metre açıklıklı ikinci çelik asma köprünün inşaası
1998 Japonya’da açıklığı 1990 m olan dünyanın en uzun çelik asma köprüsü Akashi-Kaikyo
2001 Eylül 11’de düzenlenen bir terör eylemi sonucunda WTC’nin her iki kulesine çarpan uçakların çelik ikiz kulelerin çökmesine neden olması
Burj Dubai Genel Bilgiler Yer Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri Statü Tamamlandı İnşaat Tarihi 21 Eylül 2004 - 4 Ocak 2010 Açılış Tarihi 4 Ocak 2010 Kullanım Amacı Her türlü Sıralama 1 Teknik Bilgiler Yükseklik (Anten/Direk) 828 m Kat Sayısı 160 Toplam Alan 344,000 m² İlgili Şirket(ler) Mimar(lar) Skidmore, Owings and Merrill (Adrian Smith) Müteahhit Emaar İnşa Maliyeti 4,1 Milyar $
Pekin Stadyumu Kuş yuvası olarakda bilinen Pekin Olimpiyat Stadyumunun yapımında 40.000 ton çelik kullanılmıştır. Stadın kapasitesi ise 90.000 kişidir.