İSTANBUL ANADOLU YAKASI İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ BİLGİSAYAR LABARATUARLARININ YERLEŞİM PLANLARI VE ERGONOMİK KRİTERLER AÇISINDAN İNCELENMESİ Cahit CENGİZHAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Sorular ve Cevaplar.
Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği
Çevrimdışı Ol, Sağlıklı Yaşam Sürdür !
ISI KAZANCI, YAPIDA ALINABİLECEK PASİF ÖNLEMLERLE AZALTILARAK KLİMA YÜKÜ DÜŞÜRÜLEBİLİR.
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
Sistem Analizi ve Planlama
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
BİLGİSAYAR KULLANIMI İLE İLGİLİ SAĞLIK SORUNLARI
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
Okulumuzda kurulacak olan Fatih projesi ile ilgili bilgi sahibi olmak.
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
TC ÇAVDARHİSAR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 2011 – 2012 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI OKULLAR HAYAT OLSUN PROJESİ.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
BASINÇ SORULAR.
Bilgi Teknolojisi ve Toplum
1 ERK İSG&İK – –
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEK FABRİKA RAPORU ENERJİ TASARRUFU ÇALIŞMASI RAPOR FORMATI
ARALARINDA ASAL SAYILAR
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Titreşimli Çalışmalarda İSG
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Anadolu Öğretmen Lisesi
PAMUK TASNİF ODASININ ÖZELLİKLERİ
DERS 11 KISITLAMALI MAKSİMUM POBLEMLERİ
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
PROGRAM TASARIMI
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
BİLGİSAYAR KULLANIMINDA GÜVENLİK VE SAĞLIK
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
DÖRTGENSEL BÖLGELERİN
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Metaller, Ametaller ve Yarı metaller
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
BİT KULLANIMI VE SAĞLIK
Hazırlayan: Ayfer DOĞANAY.  Yeni teknolojilerin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla birlikte eğitim alanında bu teknolojilerden nasıl yararlanılacağı.
ORTAK SAĞLIK VE GÜVENLİK BİRİMİ
BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Bilgisayar ve Sağlığımız
ŞEHİT TEĞMEN AHMET ÇITAK İLKOKULU FAALİYET RAPORU.
BİLGİ TEKNOLOJİSİ VE TOPLUM
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
EKRANLI ARAÇLARIN KULLANIMI
Cahit CENGİZHAN Marmara Üniversitesi
Hem. Zerrin SAĞLAM ÜNLÜ, Dr. Hülya TOPCU ÇAĞLAR
MUTFAĞIN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
BİLGİ TEKNOLOJİSİ VE TOPLUM
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
Bilgisayarın Kullanım Alanları
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

İSTANBUL ANADOLU YAKASI İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ BİLGİSAYAR LABARATUARLARININ YERLEŞİM PLANLARI VE ERGONOMİK KRİTERLER AÇISINDAN İNCELENMESİ Cahit CENGİZHAN Marmara Üniversitesi

8 EKİM 2004 CUMA 2  Türkiye'de, yaşları 6-14 arasında değişen 10 milyonu aşkın öğrenciye eğitim veren ilköğretim okulu bulunmaktadır.  M.E.B. - Dünya Bankası'nın sağladığı kredi desteğiyle, ülke çapındaki ilköğretim okuluna adet bilgisayar odası kurulmuştur.

8 EKİM 2004 CUMA 3  Hedef, ilköğretim okuluna en az bir bilgisayar odası kurulmasıdır.  2005’e kadar ilköğretim okuluna adet bilgisayar odasının kurulması amaçlanmaktadır. ADSL Internet Erişimi İlköğretimToplam 1. Aşama 1. Faz Aşama 2. Faz

8 EKİM 2004 CUMA 4  Öğretme ortamlarına teknolojinin girmesiyle birlikte daha da karmaşıklaşacak ortamların, bazı kriterler göz önüne alınarak düzenlenmesi hem eğitim- öğretimden alınan verimi arttıracak hem de amaçlanan hedeflere ulaşmada kolaylık sağlayacaktır.

8 EKİM 2004 CUMA 5  Bilgisayar destekli bir öğretimin veya bilgisayar okur yazarlığının etkin bir şekilde yaygınlaştırılarak kullanıma sunulması, öncelikle bilgisayar laboratuar /odalarının ergonomik koşullar dikkate alınarak düzenlenmesi ile mümkün olacaktır.

8 EKİM 2004 CUMA 6 Mekan Performans Öğeleri (Demirkan, 1995, s420) Mekan Performans Öğeleri Teknik  Aydınlatma  Akustik  Sağlık  Dayanıklılık  Strüktüel bütünlük  Yangın Güvenlik İşlevsel  Etkinlik  Verimlilik  İş akışı  Organizasyon Davranışsal  Mahremiyet  Alansallık  Sosyal etkileşim  Yoğunluk

8 EKİM 2004 CUMA 7 Genel olarak eğitim ortamlarının düzenlenmesine ilişkin teknik kurallar;  Boyut ve hacimler,  Çalışma masası,  Oturma yeri,  Aydınlatma,  Renklendirme,  İklimlendirme,  Gürültü şeklinde sınıflandırılabilir.

8 EKİM 2004 CUMA 8 Boyut ve Hacim 24 kişilik grupları için sınıf alan ölçüleri  Alan: öğrenci başına 2 m 2  Hava hacmi: öğrenci başına 4 m 3  Derslik yüksekliği:3-3,60m  Derslik uzunluğu: 9m  Pencere yüzeyi taban alanı: 1/5 olarak belirlenmiştir. (Akgül ve Yıldırım, 1995,s431)

8 EKİM 2004 CUMA 9 Yerleşim Klasik Yerleşim   Öğretmen       Öğretmen U Sırlı Yerleşim  Öğretmen                         Çokgen Küme Yerleşimi

8 EKİM 2004 CUMA 10 Çalışma Masası ve Sandalye

8 EKİM 2004 CUMA 11 ilkokullarda sıra tasarım ölçüleri Sıra ÜstüOturak Ölçüleri Sıra Arkalığı Uzunluğu100 cm Genişliği36 cm32 cm15 cm Yüksekliği60 cm35 cm60 cm Akın ve Sağır (1998, s73)

8 EKİM 2004 CUMA 12 Aydınlatma  Eğitim ortamlarında aydınlatma şiddeti lüks olarak kabul edilmektedir.  Aydınlatma şiddetinin üst sınırını belirleyen büyüklük ekranın (özellikleri) kendisidir.  Ekran başı çalışma ortamının aşırı aydınlatılması ekranda görsel algılamayı zorlaştırır.  Alt sınır ise görme keskinliğine bağlıdır.  Pencereden gelen ışık jaluzi, perde vb. engellenmeli, yapay aydınlatma yapılmalıdır.

8 EKİM 2004 CUMA 13 Renklendirme  Eğitim ortamları için genellikle açık renk tonları tercih edilmelidir. Beyaz, şampanya, vb açık renkler yanında pastel tonlardaki renkler de tercih edilebilir.  Ancak yapılan araştırmalarda ve gözlemlerimizde okullarımızda kirlenmeyi azaltmak üzere, yerden cm arasında koyu bir renkle boyanmakta, bunun üstü açık renk boyanmaktadır.

8 EKİM 2004 CUMA 14 İklimlendireme  Eğitim ortamlarında ısı ve nem çalışma performansını etkilemektedir.  Laboratuar ortamında önerilen •sıcaklık: 19,4-22,8 o C, •bağıl nem: %30-%70, •hava hareketi: mm/sn arasında olmalıdır. (Akgül ve Yıldırım, 1995, s 431).  Laboratuar, derse ara verildiğinde havalandırılmalı, öğrencilerin bol oksijenli ortamda çalışmaları sağlanmalıdır.

8 EKİM 2004 CUMA 15 Gürültü  Eğitim ortamının fazla gürültülü olması öğretmen ve öğrenciler arasındaki iletişim süreçlerini olumsuz etkileyecektir.  Eğitim ortamları için önerilen gürültü düzeyi 30dB ile sınırlandırılmıştır.  Gürültü kaynakları dışarıda ise kapı, pencere, duvar yalıtımı yapılarak, içeride ise cihaz ve araçlara (soğutucu fanlar, regülatör, klima vb.) gerekli bakımlar yapılarak azaltılmalıdır.

8 EKİM 2004 CUMA 16 Güvenlik  Eğitim ortamlarında öğrencilerin bir kaza yada yaralanmaya maruz kalmaması için güvenlik tedbirleri de alınmalıdır.  Fizik, kimya laboratuarlarında olduğu gibi bilgisayar laboratuarlarında da bu güvenlik kuralları öncelikle anlatılmalı ve uyarıcı levha ve işaretler ile belirtilmelidir.  Uyarı levhaları ile fişlerin çekilmemesi, prizlere yabancı madde sokulmaması, ekran ve klavye üzerine sıvı dökülmemesi, vb uyarı işaretleri ile laboratuar kullanım kurallarının yazılı olduğu bir panonun bulunması da faydalı olacaktır.

8 EKİM 2004 CUMA 17 Amaç  Eğitim ortamlarında ergonomik düzenlemeler yapılması, ortamlarının kalitesini, dolayısı ile verimi arttıracak, öğretmen ve öğrencilerin “insancıllaştırılmış” bir ortamda öğrenme yaşantıları geçirmelerini ve kalıcı öğrenmelerden, deneyim kazanmalarını kolaylaştıracaktır.  Okullarımızda kurulacak, bilgisayar laboratuarlarının yukarıda da kısaca bahsedilen bu faktörlere göre düzenlenmesi, kurulu bulunanların ise gözden geçirilmesi ile olumlu çalışma koşulları sağlanacaktır.

8 EKİM 2004 CUMA 18 Amaç  Bu temel düşünce ile bilgisayar laboratuarlarının ergonomik kurallara uygunluk açısında incelenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır.  Bu amaçla araştırma aşağıdaki sorulara yanıt aramaktadır. 1. Oturma düzeni ve yerleşim planı ergonomik faktörler göz önüne alınarak düzenlenmiş midir? 2. Aydınlatma ve pencere düzenlemesi ergonomik kurallara uygun mudur? 3. Çalışma masaları ve oturma yerleri ergonomik kriterlerle uygunluk göstermekte midir? 4. Güvenlik önlemleri belirlenmiş, uyarı işaret ve levhaları bulunmakta mıdır?

8 EKİM 2004 CUMA 19 Yöntem Araştırmada İstanbul ili Kadıköy, Üsküdar ve Ümraniye ilçelerinde, bilgisayar laboratuarı bulunan, 10’u (%42’si) özel, 14’ü (%58’i) devlet, 24 ilköğretim okulundaki 33 bilgisayar laboratuarı incelenmiştir.

8 EKİM 2004 CUMA 20 Bulgular ve Yorum Oturma Düzeni ve Yerleşim  Araştırmaya katılan okullarda bulunan lâboratuarların oturma düzenleri genellikle sıralı düzendedir.  Sınıf mevcutlarının fazla olması klasik yerleşimi arttırmaktadır.  Görüşmeler sonucunda; laboratuar düzenleme kararları idareciler, teknik servis elemanları ve en son olarak da öğretmenler tarafından verildiği belirlenmiştir. Oturma Düzeni Sayısı Yüzde (%) Klasik Sıralı 1339,4 U Düzeni 1133,3 İkili Sıralı 824,2 Çokgen13 Toplam33100

8 EKİM 2004 CUMA 21 Bulgular ve Yorum Aydınlatma  Araştırmaya katılan okulların laboratuarları büyük oranda 30 (%90,9) florasan lamba ile aydınlatılmaktadır.  Güneş ışığına en yakın ışığı sağlayan bu lambaların seçimi yerindedir. Ancak bu lambalar armatürsüz kullanılmışlardır. Aydınla tma Sayısı Yüzde (%) Florasan3090,9 Spot39,1 Toplam33100

8 EKİM 2004 CUMA 22 Bulgular ve Yorum Pencerelerde Koruyucu Perde - Anahtar  Araştırma kapsamında incelenen okul laboratuarların çoğunda olumlu bir durum olarak, pencereden gelen ışık perde, jaluzi v.b. araçlarla azaltılmış ve doğrudan ortama girmesi engellenmiş olduğu görülmüştür. Perde var mı? Sayısı Yüzde (%) Evet2575,8 Hayır824,2 Toplam33100 Anahtar ayrı mı? Sayısı Yüzde (%) Evet1236,4 Hayır2163,6 Toplam33100

8 EKİM 2004 CUMA 23 Bulgular ve Yorum Oturma Yeri Özellikleri Oturma Yeri Özellikleri EvetHayır Sayısı Yüzde (%) Sayısı Ayarlanır oturma yeri 2369,71030,3 Sırt dayama yeri 1854,51545,5 Kol dayama yeri 412,12987,9  Çalışma masaların sağlam, titreşim ve sallanmaya dayanıklı oldukları, üst yüzey ölçülerinin ve altında yeterli bacak boşluğu bulunduğu gözlenmiştir.  Öğrencilerin ders süresi boyunca, sırt ve kol dayanakları olmayan taburelerde oturmak zorunda olmaları, ileriki yaşlarda ortaya çıkacak oturma bozukluklarına neden olabileceği düşünülmelidir.

8 EKİM 2004 CUMA 24 Bulgular ve Yorum Güvenlik Güvenlik önlemleri EvetHayır Sayısı Yüzde (%) Sayısı Elektrik tesisatı açık mı? 26,13193,9 Sigortalara erişim var mı? 39,13090,9 Koruyucu filtre var mı?  Okullar elektrik tesisatları büyük çoğunlukla öğrencilerin erişemeyeceği şekilde kanal veya boru içinden yapıldığı görülmektedir.  Kullanım talimatları ve uyarı levhalarının çoğunlukla bulunmadığı, hatırlatıcı bilgilerin asıldığı gözlenmiştir.

8 EKİM 2004 CUMA 25 Sonuç ve Öneriler  Bilgisayar laboratuarlarında öğretmen kontrolünü sağlamak üzere U düzen tercih edilebilir. Düzenleme amaca ve yaş grubuna uygun yapılmalıdır.  Aydınlatma güneş ışığına en yakın ışık sağlayan lambalar ile armatürler kullanılarak yapılmalı, ışıma ve keskin gölgeler önlenmelidir.  Pencereler den gelen fazla ışık koruyucular (perde, jaluzi vb.) ile engellenmelidir.  Pencere tarafı ayrı bir anahtar ile çalışmalıdır.

8 EKİM 2004 CUMA 26 Sonuç ve Öneriler  Çalışma masaların sağlam, titreşim ve sallanmaya dayanıklı oldukları görülmüştür. Çalışma ortamı olarak masalarda, üst yüzey ölçülerinin ekran, klavye, fare vb. için yeterli olduğu, alt kısımda ise yeterli bacak boşluğu bulunduğu gözlenmiştir.  ideal olarak belirlenmiş çalışma yeri ölçüleri, 9-10 yaş öğrencileri için yüksekliği yaklaşık 10 cm kısaltılarak kullanılabilir. Ayak dayama yerleri ise cm tahta bloklar yada ızgara destekler konarak ayarlanabilir.

8 EKİM 2004 CUMA 27 Sonuç ve Öneriler  Oturma yerleri incelendiğinde, yükseklik ayarının genelde bulunduğu, ancak sırt ve kol desteklerinin bulunmadığı görülmüştür.  Oturma yerlerinin yükseklik ayarları yapılabilmeli, sırt ve kollar için dayama destekleri bulunmalıdır.  Laboratuar duvarları açık renk yada pastel tonlarda boyanmalı, renkler ışığı yansıtmayacak şekilde mat, göz almayacak tonlardan seçilmelidir.

8 EKİM 2004 CUMA 28 Sonuç ve Öneriler  Bilgisayar laboratuarlar ders arasında mutlaka havalandırılmalıdır.  İmkanlar ölçüsünde ortam ısı ve nem oranları sabit tutulmalı, klima cihazları kullanılmalıdır.  30dB’den daha fazla gürültü oluşturan kaynaklar belirlenerek azaltıcı tedbirler alınmalıdır.

8 EKİM 2004 CUMA 29 Sonuç ve Öneriler  Elektrik tesisatı ve sigortalar, açıkta bırakılmamalı, panel, tablo, kanal, boru vb. korumaya alınmalıdır.  Gerekli uyarı işaretleri priz, kanal ve panolar üzerine konarak hayati tehlike bulunduğu belirtilmelidir.  Araçlar için anlaşılır kullanım talimatları hazırlanmalı, uyarı levhaları ile birlikte uygun yerlere asılmalıdır.

8 EKİM 2004 CUMA 30 Soru ve Öneriler İlginiz için teşekkür ederim. Soru ve önerilerinizi adresine iletebilirsiniz. Cahit CENGİZHAN