İŞVEREN PERSPEKTİFİNDEN İŞ HUKUKU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN TESİAD AR-GE KOMİSYONU
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
İŞ SÖZLEŞMESİNİN İŞÇİ TARAFINDAN FESHİ YUSUF YÜCEL
ÇEVRE YÜKSEK MÜHENDİSİ
4857 SAYILI İŞ YASASINDA İŞ SÜRELERİ DÜZENLEMESİ
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları --- Av
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
HOŞ GELDİNİZ Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN Bakanlık İş Müfettişi.
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
ÇALIŞMA YAŞAMINA İLİŞKİN TEMEL İLKELER VE UYGULAMALAR
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
Dinlenme Sürelerinin Düzenlenmesi
ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ
MENFİ TESPİT VE İSTİRDAT DAVASI
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
İŞ SÖZLEŞMESİ TANIMI VE TÜRLERİ
YENİ İSTİHDAM PAKETİNİN GETİRDİKLERİ
ÇALIŞANLARIN YASAL HAK VE SORUMLULUKLARI
Tevfik BAYHAN Bakanlık
FİNANSAL MUHASEBE 4 [BAŞLANGIÇ DÜZEYİ] SOSYAL GÜVENLİK
Sorular ve Cevaplar.
Prof.Dr.Gülsevil ALPAGUT
VARDİYALI ÇALIŞMA VE GECE ÇALIŞMASI
20 TEMMUZ SAYILI R.G İŞYERİ HEKİMLERİ VE DİĞER SAĞLIK PERSONELİ HK YÖNETMELİK SUNUMU ISG 503.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
AA1. Ölüm ve bedensel zarar
YTÜMED Yıldızlıyız! Cumartesi Toplantıları- 21
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PERSONELİ İZİN YÖNERGESİ
Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN İş Müfettişi İş Müfettişi
Sosyal Güvenlik Hukuku
GEÇİCİ İŞ GÖRMEZLİK - ULUSAL BAYRAM VE GÜNLERİNDE ÇALIŞMA 1 Yrd. Doç. Dr. ALPTEKİN AKTALAY Y.Emre AKARSU.
İş Sözleşmesinin Sona Ermesinin Sonuçları
KIDEM TAZMİNATI Son KONU……..
İŞ HUKUKU İŞÇİNİN DİNLENME YÖNÜNDEN KORUNMASI ALİ FIRAT MİTİL.
4857 SAYILI İŞ KANUNU 4857 sayılı İş Kanunu 122 maddeden oluşmaktadır. Ancak burada Bizim için gerekli olduğunu düşündüğümüz maddelerin üzerinde duracağız.
FİİLİ HİZMET SÜRESİ ZAMMI VE İTİBARİ HİZMET SÜRELERİ
YASAL HAK VE SORUMLULUKLAR
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
İŞ SÖZLEŞMESİNİN İŞÇİ TARAFINDAN FESHİ KÜBRA ULAŞLI
BİREYSEL İŞ HUKUKU 4. SUNUM
İŞ KANUNU GÜL fthgl.
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
Mühendisler için İş Hukuku
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
4857 SAYILI İŞ KANUNU tarihinde yürürlüğe giren 1475 sayılı İş Kanunu, tarihinde yürürlükten kaldırıldı. Aynı tarih itibariyle 4857.
Fesih kavramının kelime anlamına baktığımızda ( verilmiş bir yargıyı ) kaldırma, bozma, dağıtma gibi anlamlara sahiptir. İş kanunu açısından fesih kavramına.
DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARI EK DERS ÜCRETLERİ
KIDEM TAZMİNATINA HAK KAZANMA ŞARTLARI
4857 SAYILI İŞ KANUNU Bülent AKTAŞ.
9. ADIM Kadın İşçilerle İlgili Özel Düzenlemelere Uy.
Çocuk ve Genç İşçilerle İlgili Özel Düzenlemelere Uy
Eşitlik İlkesini Uygula
5. ADIM Dinlenme Sürelerini Düzenle. İşçinin kaç tür dinlenme hakkı bulunmaktadır? İşçilerin; Ara dinlenmesi Hafta tatili dinlenmesi Ulusal Bayram ve.
DERS : ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ KONU: İŞ KAZALARI HAZIRLAYAN: AYŞE NUR ŞİMŞEK BÖLÜM: BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI.
-Çalışma Hayatında Ücret -İş Sözleşmesinin Feshi ve Sonuçları
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ GÖLBAŞI MESLEK YÜKSEKOKULU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
NEDİR, ŞARTLARI NELERDİR?
ECZANELERİN ÇALIŞMA SÜRELER BURSA 2017 SMMM MUSTAA AKINCI
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
Sözleşmeli personel izinleri
İş Sözleşmesinin Sona Ermesi
İŞ GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ BİRLEŞİM İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
İş Sözleşmesinin Sona Ermesinin Sonuçları
YARIM ÇALIŞMA ÖDENEĞİ UYGULAMASI ZAFER ŞENTÜRK İMD
Sunum transkripti:

İŞVEREN PERSPEKTİFİNDEN İŞ HUKUKU Hazırlayan : Av. Cabir SOYLU Eğitimin Süresi : 2 Saat

EĞİTİMİN AMACI Bu eğitimde 4857 sayılı İş Kanunu ve ilgili yönetmelikleri çerçevesinde oluşan mevzuatın işverene bakan yönü ile ele alınması, işverenin işçi ve devlet karşısında yaşadığı risklerin en aza indirgenmesi hedeflenmektedir.

KONU BAŞLIKLARI İşe giriş ve iş sözleşmesinin kurulması Deneme süresi Çalışma saatleri ve fazla mesai Telafi çalışması Haklı sebeple iş akdinin feshi İhbar süreleri ve ihbar tazminatı

KONU BAŞLIKLARI Belirli süreli ve belirsiz süreli iş sözleşmelerinin tanımları ve farkları İş akdinin haklı sebeple ve derhal feshini gerektiren durumlar Fesih usulleri Haksız fesih ve sonuçları İşe iade davaları

KONU BAŞLIKLARI Defterler İş kazaları Kıdem tazminatı, iş kazalarından doğan tazminatların hesaplanma usulleri İş güvenliği İşyeri hekimliği uygulaması İdari para cezaları ve bu cezaların önlenmesi için alınacak tedbirler

İŞE GİRİŞ VE İŞ SÖZLEŞMESİ İş Kanunu’nun amacı işverenler ile bir iş sözleşmesine dayanarak çalıştırılan işçilerin çalışma şartları ve çalışma ortamına ilişkin hak ve sorumluluklarını düzenlemektir. Kanunun merkezinde işçi var 1 yıl ve daha fazla süreli iş sözleşmelerinin yazılı olma zorunluluğu vardır

Kısa süreli çalışmalarda İşverenin belge verme zorunluluğu vardır. Damga vergisi ve Harç muafiyeti İşçi özlük dosyası Belirli ve Belirsiz Süreli İş Sözleşmeleri; özellikle tekrarlanan belirli süreli sözleşme Deneme süresi

Çalışma saatleri ve fazla mesai Kanun’da belirlenen çalışma süresi haftada en fazla 45 saattir. Bu sürelere servis veya başkaca ulaşım aracıyla yolda geçen süre dahil değildir Yine işyerindeki çay molaları, yemek araları da dahil değildir. Çalışma haftanın çalışılan günlerine eşit bölünür

2 aylık sürelerde denkleştirme yapılabilir fakat bunun için iş sözleşmesinde hüküm bulunması gerekir. Denkleştirmenin tersi olan, çalışılmayan süreler için 2 ay içersinde telafi çalışması yaptırılabilir. Haftalık 45 saati aşan çalışmalar fazla çalışmadır

Fazla mesai için normal ücretinin bir buçuk katı ödenir Fazla mesai için normal ücretinin bir buçuk katı ödenir. Hesap için, işçinin maaşı üzerinden 1 saatlik ücreti tespit edilir. Fazla mesai hesaplarında bu ücret esas alınır. Haftada 45 saatten az çalışılan işyerlerinde, 45 saate kadar olan kısım için % 25 zamlı ödeme yapılır

Fazla mesai yapması istenen işçiden yazılı onay alınmalıdır Fazla mesai yapması istenen işçiden yazılı onay alınmalıdır. Fakat bu onay dahi işçiye belli saatten fazla çalışma yaptırılmasına imkan vermez. Haftalık çalışma saati belirli olduğu gibi fazla çalışmanın da üst sınırı kanunda belirlenmiştir. Günde 11 saatten fazla çalışılamaz. Fazla çalışma sürelerinin toplamı yılda 270 saati aşamaz.

Yine Gece vardiyalarında fazla çalışma yapılamaz Sağlık kuralları bakımından 7,5 saatten fazla çalışılamayacak işlerde Yer altı ve su altı işlerinde 18 yaşından küçüklere Gebe, yeni doğum yapmış ve emziren kadınlara Kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalışanlara Hekim raporu bulunanlara FAZLA MESAİ YAPTIRILAMAZ

ULUSAL BAYRAM ve GENEL TATİL GÜNLERİ Ulusal Bayram : 29 Ekim 1,5 gün Genel Tatil : 23 Nisan 1 gün, 19 Mayıs 1 gün, 30 Ağustos 1 gün, 1 Ocak 1 gün, Ramazan Bay. 3,5 gün, Kurban Bay. 4,5 gün

Bir iş karşılığı olmaksızın o günün ücretleri tam olarak, tatil yapmayarak çalışırlarsa ayrıca çalışılan her gün için bir günlük ücreti ödenir.

HAFTA TATİLİ VE ÇALIŞILMIŞ GİBİ SAYILAN HALLER Haftalık çalışma saatleri içersinde 24 saat kesintisiz ara dinlenmesi verilir. İşçi Pazar günü çalışırsa yukarıdakş madde nedeniyle 1 yevmiye kak ettiği gibi, haftalık çalışma saati aşıldığından yaptığı mesai 1,5 katı olduğundan toplam 2,5 yevmiye ödenmiş olacaktır.

Hafta tatilinde geçen süre ile İşveren tarafından 1 haftaya kadar verilen izinler Evlenmelerde üç güne kadar Ana veya babanın, eşin, kardeş veya çocukların ölümünde üç güne kadar geçen süreler; çalışılmış gibi hesaba katılır.

YILLIK İZİN 1-5 yıla kadar 14 gün 5-15 yıl arası 20 gün 15 yıldan fazlası için 26 gün yıllık izin kullandırılır 18 yaşından küçük ve 50 yaşından büyüklere 20 günden az izin kullandırılamaz. Yıllık izin hesabında bazı günler çalışılmış gibi hesaba katılır. Ücret karşılığı olsa dahi yıllık izin hakkından vazgeçilemez. Fakat iş sözleşmesi sona erdiğinde birikmiş izinler için ücret ödenebilir.

ÜCRET KAVRAMI En geç ayda bir ödenir. İşveren ödeme aczine düşerse Ücret Garanti Fonu devreye girer. (işsizlik sigortasının %1 i bu fona aktarılır). Ücret 20 gün içinde ödenmez ise işçi çalışmayabilir. İşçi ücretinin ¼ ünden fazlası haczedilemez Ücret hesap pusulası verme zorunluluğu

ALT İŞVEREN KAVRAMI Bir işverenin işyerinde yürütülen işlerin bir kısmını başka bir işverenin işçilerine gördürmesi ile ortaya çıkan ilişkiye asıl işveren-alt işveren ilişkisi denir. Daha önce o işyerinde çalıştırılan kimse ile alt işveren ilişkisi kurulamaz. İşletmenin ve işin gereği ile teknolojik nedenlerle uzmanlık gerektiren işler dışında asıl iş bölünerek alt işverenlere verilemez. Aksi halde alt işverenin işçileri baştan beri asıl işverenin işçisi sayılarak işlem görürler

İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ İşverenler gerekli önlemleri almak İşçilerde alınan önlemlere uymak zorundalar. Sanayiden sayılan ve en az 50 işçinin çalıştığı ve 6 aydan fazla sürekli işlerin yapıldığı işyerlerinde İş sağlığı ve güvenliği kurulu oluşturulur. Bu işyerleri İşyeri Hekimi çalıştırmak, iş yeri sağlık birimi oluşturmak, iş güvenliği ile görevli mühendis ve teknik eleman çalıştırmak veya bu hizmetleri dışarıdan almak zorunda.

İŞ KAZALARI VE YAPILMASI GEREKENLER İş kazasına uğrayan personele derhal gerekli sağlık yardımları yapılır. İşyeri kaza raporu düzenlenir. Şahitlerin ifadesi alınır. Kaza jandarma veya polise derhal bildirilir. Kaza ilgili Sigorta İl / sigorta Müdürlüğüne vizite kâğıdı ile en geç kazadan sonraki iki gün içinde bildirilir. ÇSGB Bölge müdürlüğüne bildirim formu ile en geç iki iş günü içinde haber verilir. Kaza ile ilgili bir dosya hazırlanır. Evraklar burada muhafaza edilir.

TENEFFÜS

Haklı sebeple iş akdinin feshi Belirli süreli iş sözleşmesinde sürenin sonuna kadar beklenilmelidir. Belirsiz süreli iş sözleşmesinde ise İŞLETMENİN, İŞYERİNİN VEYA İŞİN GEREKLERİNDEN kaynaklanan sebeplerle İŞÇİNİN YETERSİZLİĞİNDEN VE DAVRANIŞLARINDAN dolayı iş sözleşmesi sona erdirilebilir.

Bu şartlarda işçiye kıdem tazminatı ödenir Kanunda belirtilen sürelere uyulmazsa ihbar tazminatı da ödenir. İşten çıkarma sebepleri yukarıda belirtilenlerden birisi olmadığı halde bu maddeye dayanarak işçi atmanın sonucu işe iade davası neticesinde işçiyi tekrar işe almak olacaktır. Yine fesihte usul hatası yapılması da aynı sonucu doğurur

Özetle yukarıda sayılı nedenler tazminat ödemekten kurtarmaz Özetle yukarıda sayılı nedenler tazminat ödemekten kurtarmaz. Sadece feshi haklı bir nedene dayandırmış olur. Böylece olası işe iade davasının kaybedilmesi engellenir Ve fakat aşağıda yazılı ihbar sürelerine riayet edilir ve bu sürelerde işçiye günde iki saat iş arama izni verilirse ihbar tazminatı ödenmez.

İHBAR SÜRELERİ 6 aya kadar 2 hafta 6 ay-1,5 yıl 4 hafta 1,5 yıl-3 yıl 6 hafta 3 yıldan fazla 8 hafta Bu sürelere uymayan taraf karşı tarafa İhbar Tazminatı ödemek zorundadır. İşveren öderse GV ve DV kesintisi yapmak zorundadır. İşçi öderse kesinti yok.

KIDEM TAZMİNATI Bir yıldan fazla çalışma şartı vardır. İşçilerin kıdemleri, hizmet akdinin devam etmiş veya fasılalarla yeniden akdedilmiş olmasına bakılmaksızın aynı işverenin bir veya değişik işyerlerinde çalıştıkları süreler gözönüne alınarak hesaplanır.

Her çalışılan tam yıl için işverence işçiye 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler için de aynı oran üzerinden ödeme yapılır. Kıdem Tazminatı= (Ç.Süre x Ücret x 30)/365 Brüt Ücretin hesabında son 1 yıl içersinde işçiye sağlanmış olan diğer menfaatlerde göz önünde bulundurulur. Ödemeden Sadece DV kesintisi yapılır. Tavanı aşarsa GV kesintisi de yapılır.

KIDEM TAZMİNATININ ÖDENMESİNİ GEREKTİREN DİĞER HALLER Muvazzaf askerlik hizmeti dolayısıyla, Kadın işçinin evlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde kendi arzusu ile işi sona erdirmesi, İşçinin ölümü sebebiyle son bulması halinde, Bağlı bulundukları kanunla kurulu kurum veya sandıklardan yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı yahut toptan ödeme almak amacıyla; BU DURUMLARDA İŞ AKDİNİ İŞVEREN FESHETMEDİĞİ HALDE KIDEM TAZMİNATI ÖDENİR

Ayrıca (Ek: 25/8/1999 - 4447/45 md.) 506 Sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (a) ve (b) alt bentlerinde öngörülen yaşlar dışında kalan diğer şartları veya aynı Kanunun Geçici 81 inci maddesine göre yaşlılık aylığı bağlanması için öngörülen sigortalılık süresini ve prim ödeme gün sayısını tamamlayarak kendi istekleri ile işten ayrılmaları nedeniyle, kıdem tazminatına hak kazanılır. Bu eğitimdeki dinleyiciler yönünden “işçi ÇSGB Bölge Müdürlüğü’nden 15 yıl sigortalılık süresi ve 3600 gün prim ödediğinin tespiti ile kıdem tazminatı alabilir yazısını işverene teslim ettiği anda” kıdem tazminatı ödenmelidir.

İŞ AKDİNİN DERHAL FESHİ Kanunda sınırlı sayıda belirtilen sebeplerin varlığı halinde gerek işçi gerekse işveren ihbar sürelerine uymaksızın iş sözleşmesini derhal feshedebilir Bu durumlarda taraflar ihbar tazminatı ödemez Yine işveren, bazı hallerde (md. 25-II) kıdem tazminatı ödemekten kurtulur İşçi derhal fesih hakkını kullanırsa sadece kıdem tazminatına hak kazanır

İŞÇİNİN DERHAL FESİH SEBEPLERİ (MD. 24) I. Sağlık sebepleri: II. Ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri: III. Zorlayıcı sebepler:

I. Sağlık sebepleri: a) İş, işçinin sağlığı veya yaşayışı için tehlikeli olursa. b) İşveren veya başka işçiler bulaşıcı veya işçinin işi ile bağdaşmayan bir hastalığa tutulursa.

II. Ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri: a) İşveren iş sözleşmesi yapıldığı sırada yanıltırsa. b) İşveren küfür eder veya işçiye cinsel tacizde bulunursa. c) İşveren işçiye veya ailesi üyelerinden birine karşı sataşmada bulunur, kanuna karşı davranışa özendirir, ailesi üyelerinden birine karşı hapsi gerektiren bir suç işlerse yahut asılsız isnad veya ithamlarda bulunursa.

İşçinin diğer bir işçi veya üçüncü kişiler tarafından işyerinde cinsel tacize uğraması ve bu durumu işverene bildirmesine rağmen gerekli önlemler alınmazsa. e) İşveren tarafından işçinin ücreti kanun hükümleri veya sözleşme şartlarına uygun olarak hesap edilmez veya ödenmezse, f) Ücretin akort sistemine göre ödenmesi gereken durumlarda işin azlığından dolayı işçinin eksik ücreti karşılanmazsa. III. Zorlayıcı sebepler: İşçinin çalıştığı işyerinde bir haftadan fazla süre ile işin durmasını gerektirecek zorlayıcı sebepler ortaya çıkarsa..

İŞVERENİN BİLDİRİMSİZ FESİH HAKKI (M.25) I. Sağlık sebepleri: II. Ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri: III. Zorlayıcı sebepler: IV- İşçinin gözaltına alınması veya tutuklanması:

I. Sağlık sebepleri: a) İşçinin kendi hatasından dolayı bir hastalık veya sakatlık da, devamsızlığın ardı ardına üç iş günü veya bir ayda beş iş gününden fazla sürmesi. -Kendi hatasından olmayan bir sebeple raporlu olursa 17.maddedeki önelleri 6 hafta aşarsa. b) İşçinin tutulduğu hastalığın tedavi edilemeyecek nitelikte olduğu ve işyerinde çalışmasında sakınca bulunduğunun Sağlık Kurulunca saptanması durumunda.

II. Ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri: a) İş sözleşmesi yapıldığı sırada işçinin işvereni yanıltması. b) İşçinin, işverene veya ailesine küfür etmesi yahut işveren hak.asılsız ihbar ve isnatlarda bulunması. c) İşçinin işverenin başka bir işçisine cinsel tacizde bulunması.

d) İşçinin işverene, ailesine veya başka işçisine sataşması veya 84 üncü maddeye aykırı hareket etmesi. e) İşçinin, işverenin güvenini kötüye kullanmak, hırsızlık yapmak, işverenin meslek sırlarını ortaya atmak gibi doğruluk ve bağlılığa uymayan davranışlarda bulunması. f) İşçinin, işyerinde, yedi günden fazla hapisle cezalandırılan ve cezası ertelenmeyen bir suç işlemesi.

g) Ardı ardına iki işgünü veya bir ay içinde iki defa herhangi bir tatil gününden sonraki iş günü, yahut bir ayda üç işgünü işine devam etmemesi. h) İşçinin yapmakla ödevli bulunduğu görevleri kendisine hatırlatıldığı halde yapmamakta ısrar etmesi. ı) İşçinin, işin güvenliğini tehlikeye düşürmesi, makineleri, tesisatı veya başka eşya ve maddeleri otuz günlük ücretinin tutarıyla ödeyemeyecek derecede hasara ve kayba uğratması.

III. Zorlayıcı sebepler: İşçiyi işyerinde bir haftadan fazla süre ile çalışmaktan alıkoyan zorlayıcı bir sebebin ortaya çıkması. IV- İşçinin gözaltına alınması veya tutuklanması: İşçinin gözaltına alınması veya tutuklanması halinde devamsızlığın 17 nci maddedeki bildirim süresini aşması.

FESİHTE USUL Fesih sebebi öğrenildikten sonra 6 işgünü içinde fesih bildiriminde bulunulmalı Öğrenme olgusu önemli olmaksızın eylemden itibaren 1 yılın sonunda fesih hakkı sona erer Fesih bildirimi yazılı ve gerekçeli olmalıdır Derhal fesih haricinde 18. md’ye göre fesihta işçinin mutlaka savunması aşınmalıdır.

HAKSIZ FESİH ve SONUÇLARI a-) Her şeyden önce haksız fesih halinde işçi kıdem tazminatına hak kazanır b-) İhbar süresine uyulmadığında ihbar tazminatını da alır. Fakat bu hakkını kullanmak istemeyen işçinin elinde bunlardan daha ağır bir hak vardır: İş güvencesi hükümleri ve işe iade davası.

C-) İŞE İADE DAVASI İş akdinin feshinde usule aykırılık olduğunu Fesih sebebinin geçersiz veya haksız olduğunu Veya gösterilen fesih sebebinden başka bir sebebin var olduğunu iddia eden işçi İŞ SÖZLEŞMESİNİN FESHİNDEN İTİBAREN 30 GÜN İÇİNDE İŞE İADE DAVASI AÇABİLİR

İŞE İADE DAVASININ ŞARTLARI İşverenin 30 ve daha fazla sayıda işçisi olmalı İşçinin en az 6 aylık kıdemi olmalı İşçi fesih sebebinin gerçek olmadığını beyan ediyorsa, işveren feshin haklılığını ispat etmek zorundadır. İşçi fesih sebebinden başka bir sebebin varlığını iddia ederse, iddiasını ispatlamalıdır.

SONUÇLARI İşe iade davası tespit davasıdır. Mahkeme sonunda feshin geçersizliğine hükmedilirse işçi kararın kesinleşmesinin tebliğinden itibaren 10 gün içinde işverene başvurur. İşveren bir ay içinde işçiyi işe iade eder. Boşta geçen süre için dört aylık boşta geçen süre tazminatı öder.

İlama rağmen işçiyi işe almazsa mahkemenin takdir edeceği ikinci bir tazmiant daha öder. Bu ücret 4 ila 8 maaş arasında mahkemece takdir edilir. Bu ihtimalde işveren fesih sırasında tazminat ödememişse kıdem ve ihbar tazminatını da ayrıca öder. Zira işe iade davasıyla birlikte feshin geçersizliği tespit edilmiş oldu. Dava şartları oluşmayan işçiler iş güvencesi hükümleri kapsamında ihbar tazminatının 3 katı kadar tazminat alırlar.

İDARÎ PARA CEZALARI İşyeri bildirim yükümlülüğüne aykırı davranış (çalıştırılan her işçi için) 134 TL İş Kanunu’nun 3. maddesinin ikinci fıkrasında tanımlanan işyerinin muvazaalı olarak bildirilmesi (asıl işveren ile alt işveren için ayrı ayrı) 13.591 TL

Ağır ve tehlikeli iş kapsamındaki işyerinin bildirim yükümlülüğüne aykırı davranmak (çalıştırılan her işçi için) 1358 TL İşçilere eşit davranma ilkesine uyulmayan her işçi için 110 TL Geçici iş ilişkisi hükümlerine aykırı davranılan her işçi için 110 TL

Çalışma koşullarına ilişkin belge verilmeyen her işçi için 110 TL Çalışma belgesi verilmeyen veya belgesine yanlış bilgi yazılan işçi için 110 tl Toplu işten çıkarma hükümlerine aykırı davranarak işten çıkarılan her bir işçi için 450 TL

Çalıştırılmayan her özürlü ve çalıştırılmayan her ay için 1700 TL Çalıştırılmayan her eski hükümlü ve çalıştırılmayan her ay için 1700 TL Ücret ile Kanundan veya TİS’den veya iş sözleşmesinden doğan ücretin kasten ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde her işçi ve her ay için 125 TL Asgari ücret ödenmeyen veya eksik ödenen her işçi ve her ay için125 TL

Ücret prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakın zorunlu tutulduğu halde özel olarak açılan banka hesabına öden- memesi halinde her işçi ve har ay için 125 TL Ücret hesap pusulası düzenlememek 450 TL Yasaya aykırı olarak ücret kesme cezası vermek 450 TL Fazla çalışma ücreti ödenmeyen, hak ettiği serbest zamanı altı ay içinde kullandırılmayan, onayı alınmadan fazla çalıştırılan her bir işçi için 220 TL

Yıllık ücretli izni yasaya aykırı olarak bölünen her işçi için 220 TL Yıllık izin ücretini yasaya aykırı şekilde veya eksik ödenen her işçi için 220 TL İzin yönetmeliğine aykırı olarak izin kullandırılmayan veya eksik kullandırılan her işçi için 220 TL Çalışma sürelerine ve ilgili yönetmelik hükümlerine uymamak 1200 TL

Telafi çalışmasına ilişkin yasa hükümlerine uyulmadan çalıştırılan her işçi için 220 TL Ara dinlenmelerini yasa hükmüne göre uygulamamak 1.200 TL İşçileri geceleri 7,5 saatten fazla çalıştırmak, gece ve gündüz postalarını değiştirmemek 1.200 TL Çalıştırma yaşı ve çocukları çalıştırma yasağı hükümlerine aykırı davranmak 1.200 TL

Gece çalıştırma yasağına ilişkin kanun ve yönetmelik hükümlerine aykırı davranmak 1200 TL Doğum öncesi ve sonrası sürelerde kadınları çalıştırmak veya ücretsiz izin vermemek 1200 TL İşçi özlük dosyasını düzenlememe 1200 TL Çalışma sürelerine ilişkin yönetmelik hükümlerine uymamak 1200 TL (İş güvenliği mevzuatı hariç)

İş sağlığı ve iş güvenliğinin gerektirdiği koşullara uymamak 1250 TL İş sağlık ve güvenliği yönetmelik hükümlerine göre alınmayan her iş sağlığı ve güvenliği önlemi için (alınmayan önlemler için izleyen her ay aynı miktarda) 250 TL İşletme belgesi almadan işyeri açmak veya belgelendirilmesi gereken işler veya ürünler için belge almamak 1250 TL

Faaliyeti durdurulan işi izin almadan devam ettirmek veya kapatılan işyerini izinsiz açmak 1250 TL İş sağlığı ve iş güvenliği kurullarının kurulması ve çalıştırması ile ilgili hükümlere aykırı davranmak, iş sağlığı ve iş güvenliği kurullarınca alınan kararları uygulamamak 1250 TL

İşyeri sağlık ve güvenlik birimi oluşturma, işyeri hekimi ile diğer sağlık personeli görevlendirme, iş güvenliği uzmanı olan mühendis veya teknik eleman görevlendirme yükümlülüğünü yerine getirmemek 1250 TL Ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılan 16 yaşından küçük her işçi ve yönetmelikte gösterilen yaş kayıtlarına aykırı çalıştırılan her işçi için 1250 TL

Ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılan çalıştığı işle ilgili mesleki eğitim almamış her işçi için 550 TL Sağlık raporu alınmadan ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılan her bir işçi için 250 TL Sağlık raporu alınmayan 18 yaşından küçük her bir işçi için 250 TL Gebe veya çocuk emziren kadınlar hakkındaki yönetmeliğe uymamak 1.250 Tl İş Kanununa göre çıkarılan çeşitli yönetmeliklere aykırı davranmak 1250 TL

İş-Kur’dan izin almaksızın iş ve işçi bulma faaliyetinde bulunmak 13 İş-Kur’dan izin almaksızın iş ve işçi bulma faaliyetinde bulunmak 13.591 TL İş müfettişlerinin davetine gelmemek, ifade ve bilgi vermemek, gerekli belge ve delilleri göstermemek ve vermemek, kendilerine gerekli kolaylığı göstermemek 10.873 TL İş müfettişleri tarafından ifade ve bilgilerine başvurulan işçilere telkinde bulunmak, işçileri gerçeği saklamaya ya da değiştirmeye sevk etmek veya zorlamak 10873 TL

İşçilerin gerçeğe aykırı haberler vererek işvereni gereksiz işlemlerle uğraştırmaları veya haksız yere kötü duruma düşürmeye kalkışmaları, denetim ve teftişin yapılmasını güçleştirmeleri, kötü niyetli davranışlarda bulunmaları 10.873 TL İş müfettişlerinin teftiş ve denetim görevlerini yapmalarını ve sonuçlandırmalarını engellemek 10.873 TL

TEŞEKKÜRLER Sunuma www.kozyatagihukuk.net.tr Adresinden ulaşabilirsiniz