İletişime Giriş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
Advertisements

ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
SOSYAL BİLGİLER 7.SINIF KONU: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Okuryazarlığı -.
İLETİŞİM BECERİLERİ fEyZA eRKAN.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
İLETİŞİM SORUNLARI.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Zerrin Sarıgül.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
ETKİLİ İLETİŞİM.
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
-İLETİŞİM- SUNUSU.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
HAZIRLAYAN: YILDIZ GÖKALP
Kişilerarası iletişim çatışmaları
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İLETİŞİM VE EMPATİ.
İletişim Süreci ve Türleri
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
DERS:Sosyal Bilgiler KONU:İletişim 1.HAFTA
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Gökçe Erinç Büyükşengür
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
İKNA SÜRECİ.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

İletişime Giriş

İLETİŞİM NEDEN ÖNEMLİ? Günün %75 inde iletişim içindeyiz. nicelik nitelik anlamına gelir mi??? İletişim fiziksel sağlığımız için gerekli... Kendimizi iletişim yardımıyla tanımlarız: diğer insanlardan aldığımız tepkiler kim olduğumuzu ve özgüvenimizi etkiler. Eğitimde, işte ve sosyal ilişkilerde başarıya kaynaklık eder.

ETKİLİ İLETİŞİM İLE Başkalarını daha iyi anlayabilir, kendinizi daha iyi ifade edebilirsiniz. İnsanlarla içten ilişkiler kurabilirsiniz. Doğru bilgilere daha çabuk ulaşabilirsiniz. Yaratıcılığınız gelişir. Gereksiz tartışmaları önlersiniz. Başkalarını daha az incitirsiniz.

Öfke, korku ya da çekingenliği önleyebilirsiniz. Karşıdakine saldırmadan fikirlerinizi savunabilirsiniz. Başkalarına yapıcı eleştirilerde bulunabilirsiniz. Karşıdaki kişiyle onu kırmadan tartışabilirsiniz. Fikir ve önerilerinize daha kolay destek bulabilirsiniz. İnsanlarla daha rahat işbirliği yapabilirsiniz.

Sizinle birlikte çalışan insanları yönetme ve yönlendirmede çok daha az zaman ve enerji harcarsınız. Katıldığınız toplantılar daha etkili geçer. Problem çözme yeteneğiniz gelişir. Zor insanlarla başa çıkabilirsiniz. Yaptığınız işi daha çok seversiniz. Başkalarının fikir, deneyim, alışkanlık ve tutumlarından daha çok yarar sağlayabilirsiniz.

Çoğu çatışmanın temelinde, bilinçsiz koşullar altında yaratılan iletişim düzensizliği yatar. Bilinçli bir iletişim  anlamlı yaşam anlamlı yaşam  sakin ruh halinin gelişmesi Böylece geliştirilen iletişim becerileri hem bireyin, hem toplumun yaşamına zenginlik ve saygınlık katar.

SONUÇTA Kaliteli iletişimin kaliteli yaşam demek olduğu görüşünü ve “biz bilincini” benimsemek, Duyulan ve ikna edebilen etkili bir kişi, işte ve özel hayatta mutlu ve motive bireyler olmak.

NEDEN ÖNEMLİ İş hayatında başarının %85’i doğru iletişime dayanır. İş hayatında kusurların %75’i iletişim eksikliğinden kaynaklanır. İş hayatında kayıpların %80’i kötü iletişim yüzündendir.

NASIL? FARKINDA OLMAK İLETİŞİM BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEK Etkili iletişim ASLA tesadüf olamaz. Konuşmak, dinlemek, okumak, yazmak İLETİŞİM BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEK

NASIL? Hiç kimse, negatif enerjinin olduğu bir yerde bulunmak istemez. Öncelikle konuşurken kendinizi dinlemeye çalışmalı, kendinize dışarıdan bakabilmelisiniz. FARKINDA OLMAK

İLETİŞİM NEDİR? Latince kökeni  comminical/ communicatio (paylaşmak anlamına gelir) Nitelikleri ne olursa olsun, iki sistem arasındaki bilgi alış verişi. Bilgi ve tecrübelerin paylaşımı. İki ya da daha çok insan arasında anlam yaratma süreci.

NEDEN İLETİŞİM KURARIZ?  bilgi  ikna  yönetim  paylaşım  farklılıkları paylaşım  eğlence  değişim  problem çözme  işbirliği vb.  bilgi  ikna  yönetim  paylaşım  farklılıkları paylaşım  eğlence  değişim  problem çözme  işbirliği vb.  korkutmak  aşağılamak  kaygılandırmak  zarar vermek  korkutmak  aşağılamak  kaygılandırmak  zarar vermek  Dikkate alınmak  Umursanmak  Kabul görmek  Değerli olmak  Yeterlilik  Sevilmek vb…

TEK YÖNLÜ İLETİŞİM MODELİ İletişim Modelleri: TEK YÖNLÜ İLETİŞİM MODELİ GÜRÜLTÜ GÜRÜLTÜ KAYNAK (gönderen) kodlar ALICI çözer MESAJ  KANAL  13

İKİ YÖNLÜ İLETİŞİM MODELİ İletişim Modelleri: İKİ YÖNLÜ İLETİŞİM MODELİ GÜRÜLTÜ GÜRÜLTÜ GÜRÜLTÜ GÜRÜLTÜ GÜRÜLTÜ GÜRÜLTÜ (gönderen) KAYNAK (gönderen) KAYNAK (gönderen) ALICI ALICI ALICI MESAJ MESAJ MESAJ  KANAL   KANAL   KANAL  GERİ BİLDİRİM GERİ BİLDİRİM GERİ BİLDİRİM 14

MODELİN BİLEŞENLERİ KAYNAK ALICI Bu kişinin şu özellikleri iletişim sürecinde önemlidir: Kültür- iletişim becerileri- fiziksel durum- duygusal durum– tecrübeler– tutumlar- hafıza– beklentiler KAYNAĞI DİĞER İNSANLARDAN FARKLILAŞTIRAN ÖZELLİKLER 15

KAYNAK Bilgili olmalı Kodlama özelliği olmalı Saygınlığı olmalı Güvenilir olmalı Çekici olmalı Tanınmalı Alıcı ile iletişime hazır olmalı Gereğinde alıcı olmalı

MODELİN BİLEŞENLERİ MESAJ KANAL GÜRÜLTÜ GERİ-BİLDİRİM ZAMAN 17

Kaynağın alıcıya gönderdiği her türlü söz, işaret, ses mesajdır. “İletilmek istenen anlam, içeriğin kendisi; söz ya da yazı ile verilen, gönderilen ve belli bir anlamı olan haber; Kaynağın alıcıya gönderdiği her türlü söz, işaret, ses mesajdır.

Eğitim düzeyi yüksek kişilere Bilinen basit konu Tek Yönlü Mesaj Eğitim düzeyi düşük kişilere İyi bilinmeyen karmaşık konu Dinleyici kabul etmeye hazır Dinleyici, farklı görüşleri bilmiyor İlk defa karşılaşılan bir konu Çift Yönlü Mesaj Eğitim düzeyi yüksek kişilere Bilinen basit konu Dinleyicinin konu ile ilgili farklı fikirleri var Dinleyici, farklı veya karşı görüşleri biliyor Konu ile ilgili geçmiş yaşantılar vardır 19 19

Açık olmalı Anlaşılır olmalı Zamanında iletilmeli Uygun yolu izlemeli Etki sınırı değerlendirilmeli Davranışlarla desteklenmeli

KANAL Kaynak ve alıcı arasındaki bağdır. Mesajların üzerine yüklendiği fiziksel araçlardır. Mesajları taşıyan kanallar fiziksel (ses dalgaları, ışık dalgaları), teknik (telefon, telgraf, internet) ya da sosyal nitelikte (okul, televizyon, sinema) olabilir.

Geri Bildirim Geriye bilgi akışı. Bu sayede, gönderici mesajının anlaşılıp anlaşılamadığını öğrenir. Geri bildirimin olmadığı bir iletişim "tek yönlü iletişim" iken, Geri bildirimin olduğu bir iletişim "çift yönlü iletişim"dir. Geribildirim, bir tür kontrol mekanizmasıdır ve iletişim sürecini etkinleştirir.”

Kaynaktan Kaynaklanan İletişim Engelleri Önyargılı-olumsuz tutum ve davranış Mesajın planlanmaması-yetersiz hazırlık Düşüncelerin organize edilmemesi Mesajın doğru ve zamanında verilmemesi Farklı dilde sözcük-terim kullanmak Veya aşırı teknik sözcük seçimi Alıcıyı iyi tanımamak Geribildirim (feedback) almamak 23

Alıcıdan Kaynaklanan İletişim Engelleri Saygı duymamak-önemsememek Önyargı-olumsuz tutum Dinlememek-seçici yaklaşım Dikkatin dağınık olması Gerektiğinde not almamak Soru sormamak-geribildirim vermemek Sosyo-kültürel yapı ve kişisel kapasite 24

ALGI Duyular ham (işlenmemiş) uyaran ile karşılaşır; uyarandan gelen enerji sinir hücresine ulaşır ve burada bir takım faaliyetleri başlatarak beynin ilgili bölgesine ulaştırılır, anlamlandırılır ve gerekirse organizma tepki verir. Bu işlemleme sürecine algılama adı verilir. Bunun sonucunca algı ortaya çıkar. 25

Farklar nereden kaynaklanıyor? ALGI Dış dünya hakkındaki farkındalığımızın tümü bize duyularımız aracılığıyla gelir hepimizin algıları aynı temele dayanıyor... Farklar nereden kaynaklanıyor? 26

ALGIDA SEÇİCİLİK FİLTRELER: 1- Duyu Filtreleri 2- Psikolojik Setler ► KÜLTÜR VE ALGI 27

KENDİMİZİ NASIL ALGILIYORUZ? Karşımızdaki insanı anlamakla kendimizi anlamak arasında bir ilişki vardır Benlik Kavramı-Öz değer kavramı Kendini gerçekleştiren kehanetler Yükleme Kuramı 29

DİĞERLERİNİ NASIL ALGILIYORUZ? İlk İzlenim  ilkinleme etkisi Fiziksel Özellikler Kişisel Genellemeler ve Stereotipler Toplumsal Roller İş  Cinsiyet  Evlilik 30

EMPATİ Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi. ALGI İLETİŞİM 31

İLETİŞİMDE KENDİNİ TANIMAK Benlik bilinci; kişinin kendisi hakkında sahip olduğu görüşüdür. Kendini açmak ; Birisiyle karşılıklı etkileşim sürecinde ki düşünce ve duyguları paylaşmaktır. Açık benliğimiz; bilinçli olarak yaptığımız davranışlar ve sarf ettiğimiz sözlerdir. Bunlar hem kendimiz hem de başkaları tarafından bilinen özelliklerimizdir. Kör benliğimiz; farkında olmadığımız, ancak başkaları tarafında bilinen özelliklerimizdir. (alınganlık, savunma vb.) Gizli benliğimiz; başkalarının bilmediği ama bizim için açık olan düşüncelerimiz, duygularımız ve özlemlerimizdir.

İLETİŞİMDE KİŞİLİK UNSURLARI İLETİŞİM ÜSLUPLARI Pasif-Uysallar: Her söylenenden etkilenirim / Kendi başıma karar alamam / Kaçınırım ya da vazgeçerim / Suçluluk, öfke, engellenme, güvensizlik. Saldırganlar: Kendi doğrularım için diğerlerini harcayabilirim / Bu benim düşüncem, sen farklı düşünüyorsan aptalsın / Savunabilmek için küçük düşürürüm, incitirim, insan yerine koymam /Amacım kazanma, diğerlerini aşağılama, güç gösterme.

İLETİŞİMDE KİŞİLİK UNSURLARI İLETİŞİM ÜSLUPLARI Pasif- saldırganlar: Düşünce ve duygularımı öyle ifade etmeliyim ki, başkaları yetenekli olduğumu anlamasın / Size düşünce ve duygularımı tam olarak söyleyemem / Her zaman suçlayacak birileri vardır. Atılgan-Kararlı-Güçlü: Dürüst ve açık biriyim / Doğru kararlar alabilirim / Etkili iletişim kurarım / Kararlı beden dili kullanırım / Başkalarının , görüşlerine, haklarına saygı duyarım bunu da anlaşılır ve net iletirim.

OLUMLU İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ Sessizlik (söz kesmeden) Anlatılmak isteneni anlamaya çalışmak Anlatılanın altındaki duyguyu anlamak Eleştirmeden dinlemek Dürüst olarak dinlemek Konuşanın yüzüne doğru bakmak Beden olarak ona yönelmek Göz teması kurmak Konuşana doğru eğik (yönelik) durmak Rahat olmak Kişi kendini gerçekten dinleyen kişiye yakın hisseder Sorunu ilk bakıştaki kadar önemli görmeyebilir Sorunu dile getirdiği için çözüm yollarını daha rahat düşünebilir KARŞILIKLI SAYGI