MANTIK Mantığın Konusu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman
Advertisements

Doğruluğu apaçık görüldüğü için, ispatlanmadan kabul edilen ve tüm bilimlerde ortak olan genel ilkelere aksiyom adı verilir. Postülatlar da ispatlanmadan.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
ÖNERMELER VE MANTIK HAZIRLAYAN: AYDIN EREN KORKMAZ
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
MATEMATİK.
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Felsefe Haftası.
Analitik Eğitim Felsefesi
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
ÜNİTE 2 : KLASİK MANTIK KONU: BEŞ TÜMEL VE KAVRAMLAR ARASI İLİŞKİLER.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ Yılmaz KILIÇASLAN.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
ÖĞRETMEN: BETÜL KARAVELİOĞLU
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
ÜNİTE 2 : KILASİK MANTIK KONU: BEŞ TÜMEL VE KAVRAMLAR ARASI İLİŞKİLER.
ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN. Önermeler Mantığı - Bağlaçlar Yalnızca doğruluk değerleri üzerinden fonksiyonel olarak tanımlanabilen bağlaçlar ve.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
KÜMELER.
ÖNERME ANALİZİ VE YÜKLEM MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Aristo ve Francis Bacon
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
İslam’da Bilginin Kaynakları
Mantığın Temel Kavramları
1. UNİTE MANTIĞA GİRİŞ.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Bilimsel düşünme becerileri
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Uyma Nedir? Klasik Uyma Ve İtaat Araştırmaları Nelerdir? Uymayı Neler Yordar? Neden Uyarız? Kimler Uyar? Farklı.
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
Bir kavramın i ş aret etti ğ i herhangi bir varlıkta bir özelli ğ in bulunup bulunmadı ğ ını ifade etmenin tek yolu önerme kurmaktır. Yani öznesiyle yüklemi.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Kümeler Küme, matematiksel anlamda tanımsız bir kavramdır. Bu kavram "nesneler topluluğu veya yığını" olarak yorumlanabilir. Bu tanımdaki "nesne" soyut.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
MANTIK DERSLERİ -1- Prof. Dr. Şadi Eren.
KLASİK MANTIK.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Özel Çakabey Anadolu Lisesi
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HUKUK BAŞLANGICI 1.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

MANTIK Mantığın Konusu

Mantık Nedir? Düşünmeye dayalı olan her alanın doğruluğu düşünme eyleminin doğru yapılmasına bağlıdır. Çok uzun zamanlardan beri kullanılan mantık, bizlere doğru düşünmenin yollarını gösteren bir bilimdir. Mantığın temel amacı (bilimsel dilden günlük dile kadar tüm alanlardaki) ifadeleri genel bir yöntemle inceleyerek doğruluk ya da yanlışlık yargısıyla değerlendirebilmektir. Mantık, bu amaç için, düşünme faaliyetini çözümlemekle işe başlar. Buna göre: Her insan zihninde herhangi bir konu ile ilgili çeşitli yargılar (önermeler) vardır. Ancak insan, daha geçerli bir doğru bilgi aradığı için, elindeki bilgilerden yeni bilgilere ulaşmaya çalışır. Mantık içerisinde, düşünme faaliyeti bir “akıl yürütme” (kıyas) olarak adlandırılır. Akıl yürütme ise verilen yargılardan (öncüllerden) doğru ya da yanlış olabilecek yeni bir yargı çıkarma işlemidir. Önermelerin doğru veya yanlış olabilmesine doğruluk değerleri denir. Uyarı : Mantık içerisinde akıl yürütmenin doğruluğu ile gerçek yaşamın doğruluğu birbirinden ayrı olarak değerlendirilir. Mantıkta öncelikli olan (kimi zaman gerçek yaşamın doğruluğuna ters düşse de), akıl yürütmenin doğruluğudur.

Mantığın Özellikleri •   Nasıl daha doğru düşünülebileceğini inceler. Bu nedenle olması gerekeni konu edinir ve bu nedenle kural koyan (normatif) bir alandır. •   Doğruluk değerini sorgularken deney-gözlem yoluna başvurmaz. •   Tüm alanlar için düşünme metotları geliştirir. •   Kendisine özgü araştırma yöntemleri vardır.

Mantık ile İlgili Temel Kavramlar Varlık : Dış dünyada belli bir konuma sahip, yer kaplayan ve üzerinde deney-gözlem yapılabilen her şeye denir. Kavram : Varlığın zihnimizde bıraktığı etkiyle oluşan izlenimlerdir. Bu izlenimler doğrudan varlığın taşıdığı   özellikler olabileceği gibi varlığın taşıdığı özelliklerin tersine çevrilmiş hali de olabilir. Örneğin : ölüm - ölümsüzlük. Terim : Kavramların dildeki söyleniş biçimleridir. Aynı zamanda, dilde tek başına anlam taşıyan en küçük birim olduğunu da söyleyebiliriz.

Varlık, kavram ve terimi bir arada gösterecek olursak aşağıdaki şekil ortaya çıkacaktır:

İçlem : Bir kavramın kendi bünyesinde taşıdığı özelliklerdir İçlem : Bir kavramın kendi bünyesinde taşıdığı özelliklerdir. En özel ifadeler, genel ifadelere göre daha çok içleme sahiptir. Örneğin : “Çikolatalı pasta” kavramı kendi bünyesinde “çikolatalı olma”, “hamur işi olma”, “cansız olma” ve “varlık olma” gibi birçok özellik barındırır; ya da “Türkiyeli” kavramı bünyesinde “Türkiye’de yaşama”, “insan olma”, “canlı olma” ve “varlık olma” gibi birçok özellik barındırır. Tüm bu özellikler bu kavramların içlemidir. Kaplam : Bir kavramın kendi bünyesinde taşıdığı alt grupları o kavramın kaplamını belirtir. En genel ifadeler, özel ifadelere göre daha çok kaplama sahiptir. Örneğin : “Varlık” kavramı “canlı” ve “cansız” kavramlarını alt grubu olarak bünyesinde barındırır. “Canlı” ve “cansız” kavramları da birçok alt kümeye sahiptir ve bu alt kümeler aynı zamanda “varlık” kavramının alt kümeleri sayılır.

Önerme : Belli bir yargı ifade eden ve bir doğruluk değeri alabilen ifadelere denir. İstek, emir, soru ve ünlem bildiren ifadeler, herhangi bir doğruluk değeri alamayacakları için önerme olarak değerlendirilmez. Öncül : Düşünsel işlemler (akıl yürütmeler) sonucunda yeni bir önermenin temeli olmuş önermelere denir. Doğruluk Değeri : Herhangi bir ifadenin doğrulanması veya yanlışlanması sonucunda önermeye yüklenen “Doğrudur” ya da “Yanlıştır” değerine denir. Yani doğruluk değeri, bir önermenin doğru olmasını gösterebildiği gibi, yanlış olmasını da gösterebilir. Doğruluk değeri tek bir önermeye yükleniyorsa, bunu belirlemek için gerçekliğin doğrusuna veya hayali doğruya başvurulabilirken; doğruluk değeri öncüllerden elde edilen bir sonuca yükleniyorsa, sadece mantık doğrusuna başvurulabilir.

Düşünme Biçimleri Düşünce, üç farklı biçimde gelişim gösterir: a.   Analoji (Özelden–Özele) Zihnin iki benzer kavram arasında, benzerliğe dayanarak, yargı genellemesi yapmasıdır. Özel bir kavramdan diğer özel bir kavrama doğru yapılır.

b.  Tümevarım (Özelden–Genele) Zihnin bir kavrama dair birkaç örnek olaydan sonra benzer bütün kavramlar için geçerli kabul edilecek genel bir sonuca ulaşmasıdır. Özel bir kavramdan benzer bütün kavramların oluşturduğu genel bir kavrama doğru yapılır.

c.   Tümdengelim (Genelden–Özele) Zihnin bir kavramın bütün üyeleriyle ile ilgili genel bilgisinden hareketle o kavram grubuna ait tek bir eleman için geçerli kabul edilecek sonuca ulaşmasıdır. Genel bir kavramdan (benzeri) tekil bir kavrama doğru yapılır.

Düşünme İlkeleri İnsan aklı bir durum karşısında bazı ilkeler çerçevesinde düşünce geliştirir. Mantık ise bu ilkeler içerisinden bazılarını kendisine temel alır bu ilkeler şunlardır: a.   Özdeşlik (Aynılık) İlkesi Bir varlığın değişmediği müddetçe hep aynı kalacağını anlatan ilkedir. “A, A’dır” şeklinde gösterilir. Kısaca, “Bir şey ne ise, yalnızca odur” yargısını bildirir. b.   Çelişmezlik İlkesi Herhangi bir varlığın aynı anda hem bir şey, hem başka bir şey olamayacağını ifade eder. “A, -A değildir” (A, A olmayan değildir) şeklinde gösterilir. Örneğin, ”Bir şey, aynı anda hem bir yerde, hem de başka bir yerde olamaz.”

c.   Üçüncü Halin İmkansızlığı Bir varlık ya kendisidir ya da kendisi olmayandır. İfadesi, “A veya -A”dır. Bunun dışında üçüncü bir durum olanaksızdır. Çünkü bir şeyin kendisiyle birlikte kendisi olmayanının toplamı evrensel kümeye karşılık gelir. “A + '-A' = Evren” şeklinde formüle edilir. Örneğin : Elma kırmızıdır ya da kırmızı olmayandır. (Zaten “kırmızı” ve “kırmızı olmayan her şey” tüm evreni ifade ettiği için üçüncü bir durum imkansızlaşmaktadır.) d. Yeter - Sebep İlkesi Herhangi bir durumun gerçekleşmesi için belli bir durumun yeterli olması ilkesidir. Örneğin : “Çalışırsan başarırsın” ifadesinin doğruluğu için “Bütün çalışanlar başardılar” ifadesi yeterlidir.