Ortaöğretim Matematik ve Geometri Programlarındaki Değişiklikler ve Sınıfiçi Uygulamalar OFMA Dr. Fatma Aslan-Tutak
İçerik Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (OFMA): Matematik Öğretmenliği Staj dersleri Matematik Programı Örneği Geometri Programı Örneği
OFMA-Matematik Öğrt. Dersler: Matematik Seçmeli Eğitim Alan Eğitimi Fen ve matematik yöntem dersi Matematik yöntem dersleri Araştırma dersi Ölçme ve değerlendirme dersi Staj dersinde sizin karşınıza gelmeden önce ya da gelirken ne gibi teorik donanımları var. Bizler mümkün olduğunca sınıf ile bağlantısını vermeye çalışıyoruz ancak örneğin: videolar, öğrenci kağıtları, bizim bir uygulamamız olan mektuplaşma. Amaç: onların sınıfa girmeden önce mümkün olduğunca sınıf ile ilişkilerini güçlendirmek. Örneğin 48F Bunları yaparken MEB programlarını mutlaka göz önüne alıyoruz. Ders planı hazırladıkları bir derste önce programa bakıp ondan sonra ona uygun bir plan hazırlamaları isteniyor.
OFMA-Staj İki dönem toplam 100 saat. Bir devlet bir özel okul (mümkün olduğunca) 30 civarı öğretmen adayı İlk dönem: okul ve öğretmen gözlemi İkinci dönem: yoğun gözlem ve ders anlatımı
Temel Öğeler Ulusal Öğretmen Kalitesi Konseyi’nin (ABD) staj deneyimi çalışmasının sonuçları: İyi bir staj deneyimin temel öğeleri: Güçlü bir staj deneyimi Yüksek standart ve beklentiler Dönüt ve destek sistemi Okullar ve üniversite için dönüt Danışman öğretmenin ve staj okulunun destekleri çok önemli İletişim (okul ve üniversite) http://www.nctq.org/edschoolreports/studentteaching/ Setting a Vision: Student teaching's place as a capstone experience Goals to be achieved by the student teacher Optimal features of student teaching placements Roles of personnel involved in overseeing the student teacher Instituting High Standards for Student Teaching Participation and Placement: Entrance requirements for student teaching Selection of placement schools Selection of cooperating teachers Selection of site supervisors Providing Guidance and Evaluation to Student Teachers: Roles and responsibilities of the student teacher A consistent, goal-based evaluation system for the student teacher Guidance for cooperating teachers and supervisors on their roles as evaluators Gathering Feedback on Student Teaching Placements: Student teacher evaluation of cooperating teachers, site supervisors and schools Cooperating teacher evaluation of supervisors Supervisor evaluation of cooperating teachers and schools
OFMA-Staj Kuram ve uygulama Öğrenci ile sınıf ortamında tanışma Gerçekçi olmak Okul ile dershane/etüt merkezi farkı Kavramsal öğrenme
Matematik Programı Örneği Logaritma (11. sınıf) Logaritma fonksiyonunu üstel fonksiyonun tersi olarak kurar. Onluk logaritma fonksiyonunu ve doğal logaritma fonksiyonunu açıklar. Logaritma fonksiyonunun özelliklerini gösterir ve uygulamalar yapar. Özellikler en son gelmektedir!
Matematik Programı Örneği Tarihte logaritma fonksiyonu üstel fonksiyondan önce gelişmiştir!!!!! Eski Babil tabletlerinde logaritmaya temel oluşturabilecek bir soru vardı, iki dizi arasındaki ilişki! Napier (1614) geometrik ve aritmetik dizilerin arasındaki ilişkiyi tanımladı ve bu fonksiyona logaritma ismini verdi çünkü bu terim Latincedeki orantı ve sayı anlamına gelen logarithmos’tan geliyordu. Yani logaritma orantıların sayısını veren sayı demek oluyordu. Amaç büyük sayılarla hesaplamaları kolaylaştırmaktı:
Matematik Programı Örneği Geometrik ve aritmetik dizilerde işlem Geometrik dizide gerçekleştirilen çarpma, bölme, kuvvet alma ve kök alma işlemleri sırası ile aritmetik dizilerde toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerine karşılık geliyordu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 16 32 64 128 256 512
Matematik Programı Örneği Euler (1748) logaritmayı üstel fonksiyon tersi olarak tanımladı (a ve x pozitif bir gerçel sayı ve a≠1, y gerçel sayı)
Matematik Programı Örneği ÖZDEŞLİK NEDENİ
A>1
a küçüktür 1
Matematik Programı Örneği Logaritma uygulamaları: Üstel fonksiyonun tersi olarak (faiz hesaplamaları, Sierpinksi üçgeni, canlı sayı artışı) Diğer logaritma ile tanımlanmış modeller: Deprem ölçeği Richter Okyanus coğrafyası Ses ölçeği Desibel Sonuç: uygulamalar üzerinden, matematiksel ilişkiler üzerinden, kuralların sonradan verildiği bir öğretme yöntemi. (M: büyüklük, I: depremin şiddeti, S: Standard bir depremin şiddeti). Oysaki buradaki logaritma fonksiyonu bize Richter ölçeğindeki her bir sayı artışının aslında depremin şiddetinde 10 katlık bir artışa sebep olduğunu söylemekte. Bu bilgi bize 2011 senesinde Japonya’da gerçekleşen 9,0 büyüklüğündeki depremin yine aynı yıl Van’da gerçekleşen 7,2 büyüklüğündeki depremden neredeyse 100 kat daha şiddetli olduğunu söyler.
Geometri Program Örneği Origami-üçgenlerde akıl yürütme becerisini geliştirme amaçlı Şekerlemeler-hem iki boyutlu hem de üç boyutlu objelerin oluşturulması Geogebra-geometrik şekillerin oluşturulması, gösterimi ve bazı özelliklerin gösterilmesi. Burada logaritma gibi dersinlemesine bir konuyu işlmeketense geometri öğretimini zenginleştirici örnekler vereceğim.
Sonuç Gelecek nesil öğretmen yetiştirmedeki katkıları için bütün öğretmenlerimize büyük teşekkürler. Ayaklarınıza sağlık