KUVVET VE HAREKET Kuvveti ölçelim KONULAR Sürati hesaplayalım Kuvveti ölçelim Dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvetler Ağırlık Bir Kuvvettir MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Dinamometre ile kuvvet ölçmeyi, BU ÜNİTEYİ TAMAMLADIĞIMIZDA Suratı hesaplamayı, Dinamometre ile kuvvet ölçmeyi, Dengelenmiş veya dengelenmemiş kuvvetleri ölçmeyi, Yerçekimi kuvvetinin varlığını, Ağırlığın bir kuvvet olduğunu, Kütle ile ağırlık arasındaki farkını MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
hangi takım kazanabilir? Halat çekme oyununu hangi takım kazanabilir? Kıyıdaki manav, ölçümlerini ne ile yapıyor? Resimdeki araçlar arasında bir yarışma düzenlenmiş olsa hangisi kazanır? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
AŞAĞIDAKİ SORULARI CEVAPLAYALIM Fotoğraftaki paraşütçüler gibi bir uçaktan kendinizi aşağıya bıraktığınızda neler hissettiğinizi hiç düşündünüz mü? Paraşütçünün yeryüzüne düşmesini sağlayan nedir? Paraşütçü yere düşünceye kadar sürati arttı mı? Paraşütün açılması, paraşütçünün hareketini nasıl etkilemiştir? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
BİR VARLIĞIN BAŞKA BİR VARLIĞA GÖRE YER DEĞİŞTİRMESİ HAREKET’TİR… Top şu anda hareketsiz durmaktadır. Eğer bir çocuk topa KUVVET uygularsa… Top HAREKET eder ! MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Yaşamımızdaki Sürat Hareket:Bir cismin sabit kabul edilen bir noktaya göre zamanla yer değiştirmesine hareket denir. Cismin hareketi sırasında seçilen sabit noktaya başlangıç noktası veya referans noktası denir. Başlangıç noktası Bitiş noktası Alınan yol MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Suratın hesaplanması Aradaki mesafe metre cinsinden ölçülmeli Arabanın hareketi başladığında kronometre tutulmalı. Hareketin durduğu anda geçen süre saniye olarak hesaplanmalı Aradaki mesafe metre cinsinden ölçülmeli Son Konum belirlenmeli İlk konum belirlenmeli Tüm bunlardan sonra: ölçülen mesafe kronometrede okunan süreye bölünmelidir. Böylece bir saniyedeki hız bulunmuş olur. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
TAVŞAN KAPLUMBAĞADAN DAHA HIZLIDIR ! Öncelikle hız (sürat) konusunda bildiklerimizi geliştireceğiz. Bir cismi hızlı veya yavaş şeklinde nitelememiz mümkündür. TAVŞAN KAPLUMBAĞADAN DAHA HIZLIDIR ! MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Hasan, aynı uzunluktaki yolu, yürüyerek, bisikletle ve otomobille alıyor. Üç metodun hız sıralaması aşağıdaki gibi yapılabilir. HIZLI DAHA HIZLI YAVAŞ MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
HANGİSİ DAHA SÜRATLI 1 2 3 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
HANGİSİ DAHA SÜRATLI Aynı yolu kısa sürede alan daha süratlidir. 1 2 A B C MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Önde giden atlı, arkadaki atlıdan daha süratli koşmaktadır Önde giden atlı, arkadaki atlıdan daha süratli koşmaktadır. Arkadakinin yetişebilmesi için süratini artırması gerekiyor. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
ALINAN YOL VE YER DEĞİŞTİRME ARASINDAKİ BAĞINTI EV KIRTASİYE Alınan yol= 600m + 400m + 500m = 1500m 400 m 500 m Yer değiştirme= Son konum – İlk konum Yer değiştirme= 500 m 500 m OKUL MARKET MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Alınan yol A B Alınan yol=100 m Hareket eden cismin gittiği mesafedir. Ekrandaki adam A noktasından B noktasına gidiyor. İki mesafe arası 100 metredir. İşte bu adamın aldığı yoldur! Yol birimleri Kilometre (km) Metre (m) Santimetre (cm) A B Alınan yol=100 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Geçen zaman A B 00:50 saniye Bu da geçen zamandır. 00:10 00:20 00:40 Adam A noktasından B noktasına 50 saniyede geliyor. Bu da geçen zamandır. Zaman birimleri Saat (h) Dakika (dk) Saniye (s) 00:10 00:20 00:40 00:30 00:50 A B 00:50 saniye MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
İşte bu iki veri yardımı ile adamın süratini bulabiliriz. Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman Alınan yolun birimi metre dir. A B Alınan yol=100 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
İşte bu iki veri yardımı ile adamın süratini bulabiliriz. Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman Geçen zamanın birimi saniye dir. A B MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI 00:50
Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman 100 Sürat= = 2 m/s 50 Bu verilere göre adamın sürati; Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman 100 Sürat= = 2 m/s 50 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Alınan Yol Sürat= Geçen Zaman 120 = 60 km/h Arabanın Hızı= 2 Ekrandaki araba 120 km.’lik yolu 2 saatte gidiyor. Aracın hızını bulalım. Km/h Alınan Yol Geçen Zaman Sürat= 120 = 60 km/h Arabanın Hızı= 2 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SİZCE HARKET NEYE GÖRE BELİRLENİR ALINAN YOL GEÇEN ZAMAN SÜRAT MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Sihirli üçgen YOL = ZAMAN X HIZ V t X YOL SÜRAT ZAMAN MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Sürati ölçmek için hangi bilgilere ihtiyaç var? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
yarım santim yol almakta. Bu küçük karınca ağır yükü ile yaklaşık 120 cm. yol gidiyor. Bu yolu 4 dakikada alan karıncanın hızını bulalım. 4 dakika = 60x4 = 240 saniye. Karınca 1 saniyede yarım santim yol almakta. 120 Hız= = 0,5 cm/s 240 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. 2 m/s 20 dakika MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. Zaman birimleri aynı olmalı. Hızdaki birimimiz saniye olduğu için 5 dakikanın kaç saniye ettiğini bulmalıyız. 5 dakika = 60x5 = 300 saniye. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
600 m Mesafe = Sürat x Zaman Mesafe = 2 x 300 = 600 metre Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. Şimdi mesafeyi bulalım. Çünkü mesafeyi bilirsek Ömer’in yürüme hızına ulaşabiliriz. Mesafe = Sürat x Zaman Mesafe = 2 x 300 = 600 metre 600 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
= 0,5 m/s 20 dakika = 60x20 = 1200 saniye Yol - 600 metre Ömer evden okula yürüyerek 20 dakikada gidiyor. Bisikleti ile ise aynı mesafeyi 5 dakikada katediyor. Bisikleti ile 2 m/s hız yaptığına göre, Ömer’in yürüme hızını bulunuz. Zaman birimleri aynı olmalı. Hızdaki birimlerin tümü saniye olmalıdır. 20 dakikanın kaç saniye ettiğini bulalım. 20 dakika = 60x20 = 1200 saniye Yol - 600 metre Yürüme Hızı = = 0,5 m/s Zaman - 1200 saniye MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU 1 Alınan Yol (m) 1.dk 2.dk K 10 25 L 5 20 M 15 N Aynı noktadan aynı anda, aynı yönde harekete başlayan K,L,M ve N hareketlilerinin 1.ve2. dakikada aldığı yollar tablodaki gibidir. Buna göre; I. K ve M hareketlileri 1.dk sonunda yanyanadır. II. L ve M hareketlileri 2.dk sonunda yanyanadır. III. 2. dk sonunda en fazla yol alan hareketli N hareketlisidir. İfadelerinden hangileri doğrudur? A) Yalnız I B) I ve II C) II ve III D) I, II ve III MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
varış noktası Başlangıç noktası MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
CİSİMLERE KUVVET UYGULANIRSA… Hareket halindeyse… Yönü değişebilir Durgun haldeyse… Harekete Başlayabilir Hareket halindeyken… Daha Hızlı Hareket Edebilir Hareket halindeyken… Durabilir Durgun veya hareket halindeyse… Şekil Değiştirebilir Hareket halindeyken…Yavaşlayabilir MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Dönme hareketine hayatta pek çok yerde rastlayabilirsiniz… Lunaparklarda gördüğünüz Dönme dolapların yaptığı hareket adı üzerinde DÖNME HAREKETİ dir… Dönme hareketine hayatta pek çok yerde rastlayabilirsiniz… MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
KUVVET VE HAREKET Hareket halindeki bir madde için hızlanma, yavaşlama, sallanma, yön değiştirme ve dönme söz konusudur. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Uzay Mekiği Fırlatma Sürati 30 000 km/h Jumbo Jet Sürati 1 000 km/h Uçak Sürati 800 km/h Kartal Sürati 322 km/h Sürat Cetveli Çeşitli hareketlilerin süratlerini gösteren cetvel. Süratliden yavaşa doğru resimlerle sürat cetveli. Yarış Arabası Sürati 320 km/h Arabanın Sürati 260 km/h Çıtanın Sürati 140 km/h Bisikletin Sürati 50 km/h Koşucunun Sürati 30 km/h Yürüyen insanın Sürati 5 km/h MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI Salyangozun Sürati 0,05 km/h
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Semboller ve birimleri Fiziksel büyüklük SEMBOLÜ BİRİMLER ALINAN YOL X cm m km ZAMAN t sn saat SÜRAT V cm/sn m/sn km/saat MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
ÖRNEK:1 Doğrusal bir yolda, 20 m/s sabit suratla hareket etmekte olan aracın 20 saniyede kaç metre yol almaktadır? SÜRAT= 20 m/s GEÇEN ZAMAN= 20 s ALINAN YOL= ? ALINAN YOL= SÜRAT X ZAMAN ALINAN YOL= 20 m/s X 20 s ALINAN YOL= 400 m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
ÖRNEK:2 60 40 48 30 Çizelgedeki süratları karşılaştırınız? Alınan yol (km) Geçen zaman (saat) Sürat (km/saat) Ahmet 240 4 Mert 6 Soner 5 Yalın 8 60 40 48 30 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
TAŞITLARIN SÜRATINI GÖSTEREN SÜRAT GÖSTERGESİ BİRİMİ NEDİR? ŞEHİRLERARASI YOLLARDA ÖTOBÜSLERİN SÜRATLERİNİ ÖLÇMEK VE KAYDETMEK İÇİN KULLANILAN ARACA NE DENİR? KİLOMETRE/ SAAT (km/h ) TAKOMETRE MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
BUNLARI BİLİYORMUSUNUZ Trafikteki araçların süratlerinde yasalarla sınırlandırılmalar yapılmıştır. Şehir içi şehirler arası yollarda sürat limitlerini aşan araçları tespit etmek için ……………… kullanılır. Sürat limitini aşan araçlara trafik ekipleri tarafından ……… TL ceza uygulanır. RADARLAR MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Sabit Süratli Hareket Bir cisim eşit zaman aralıklarında, eşit miktarda yol alıyorsa, bu cismin hareketine sabit süratli hareket denir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Bir kamyonun yaptığı yol ve süreleri şöyledir. Zaman 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Yol 140 km 280 km 420 km 560 km 700 km Yol (km) Zaman (saat) Çizdiğimiz grafikten gördüğümüz gibi kamyon sabit hızla durmaksızın yoluna devam etmiştir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Başka bir kamyonun yaptığı yol ve süreleri şöyledir. Zaman 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Yol 140 km 280 km 420 km Yol (km) Zaman (saat) Bu grafikten anlaşıldığı üzere kamyon şoförü 6 saat sabit hızla gittikten sonra kamyonu kenara çekip durmuş. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Bu kamyonun ise sürat ve zaman bilgileri veriliyor. 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Sürat 50 km Sürat (km/h) Zaman (saat) Burada da görüyoruz ki kamyon 50 km/h hızla yol alıyor. Hızı 10 saat boyunca değişmiyor. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Başka bir kamyonun yaptığı yol ve süreleri şöyledir. Zaman 2 saat 4 saat 6 saat 8 saat 10 saat Yol 160 km 240 km 360 km Yol (km) Mersin Niğde Kayseri Zaman (saat) Bu kamyon ise 2. ve 4. ile 6. – 8. saatler arası yol almamıştır. 4. – 6. ve 8. – 10. saatler arasında ilerlemiştir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Alınan yol MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
(sürat) (yol) 5 10 15 (yol) (zaman) (zaman) MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
ANLATTIKLARIMI ANLADINIZ MI? HADİ DENEYELİM BAKALIM, ANLAMIŞ MIYIZ? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU 1 Ayşe, Oya ve Fatma’nın arabalarının süratlarını karşılaştıralım? Alınan yol (km) Geçen zaman (saat) Sürat (km/saat) Ayşe 100 10 ? Oya 125 Fatma 500 10 12,5 50 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU 2 Yol (km) Osman 600 Mert 300 100 Şenol 2 4 6 8 10 Zaman (saat) Osman, Mert ve Şenol’un arabalarından hangisinin süratı en fazladır? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU 3 A) X Y Z C) Z X Y D) Z Y X B) Y Z X x 10 m/s 10 m/s Y B İ T İ Ş Sabit süratle hareket eden ve sürat değerleri şekildeki gibi olan X, Y ve Z yarışı tamamladıklarında I., II. Ve III olan araçlar sırasıyla aşağıdakilerden hangisi gibi olur? A) X Y Z C) Z X Y D) Z Y X B) Y Z X MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU 4 CEVAP 2: 80 s CEVAP 3: 3,25 m/s yalı 1.ev 2.ev 40s 20s 60 m 120 m 20s 80 m Koşucunun süratini zamana bağlı olarak yorumlayınız? Koşucu kaç saniye hareket etmiştir? Ortalama sürat kaç m/s dir? CEVAP 2: 80 s CEVAP 3: 3,25 m/s 3.ev MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:5 L K A 6X 2X Aynı anda birbirine doğru hareket eden K ve L araçları A noktasında karşılaşıyorlar. Araçların süratları hangi seçenekte doğru verilmiştir? A) K=2V, L=V C) K=2V, L=6V B) K=3V, L=V D) K= V, L=3V MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:6 b) 600 metre a) 100 saniye v1=6m/s v 2=4m/s 200m Hareketliler aynı anda harekete başlıyor. Kaç saniye sonra I. Hareketli, II. hareketliyi yetişir? I.hareketli kaç metre yol alır? NOT= Yetişme hareketinde süratler çıkarılır. b) 600 metre a) 100 saniye MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:7 Tablodan yararlanarak Yol-Zaman grafiğini çiziniz? Zaman(s) 2 4 6 8 Yol (m) 20 40 60 80 Zaman(s) 1 2 3 4 Yol (m) 10 20 30 40 Yol Yol 80 40 30 60 20 40 20 10 Zaman Zaman 2 4 6 8 1 2 3 4 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:8 ALINAN YOL ALINAN YOL UÇAK TAKSİ İNSAN A L I N A N Y O L 40 30 Sürat-Zaman grafiğinde İNSAN,TAKSİ, UÇAK ın 10 saniyede aldıkları yolları bulunuz? Sürat (m/s) UÇAK 40 ALINAN YOL TAKSİ 30 ALINAN YOL 20 İNSAN 10 A L I N A N Y O L Zaman (s) o 2 4 6 8 10 İNSAN=100m TAKSİ=300m UÇAK=400m MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:9 Yol-zaman grafiği verilen hareketlinin yol-zaman çizelgesini çiziniz? Yol(m) 50 20 10 Zaman(s) 5 10 15 20 25 Zaman(s) 5 10 15 20 25 Yol (m) 50 MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:10 Aşağıdaki 3 aracın eşit uzunluktaki yolları kaç saniyede gittikleri şekil üzerinde yazılmıştır. Buna göre araçları en süratli olanından yavaş olanına doğru sıralayın. (V = süratin simgesidir.) A) VA > VB > VC B) VB > VC > VA C) VA > VC > VB D) VC > VB > VA MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
SORU:11 Aşağıdaki kamyonetlere etki eden kuvvetler ve araçların hareket yönleri şekilde verilmiştir. Buna göre kuvvetlerin etkisiyle araçların hareketinin nasıl değişeceğini boşluklara yazın. SABİT SÜRATLI HIZLANAN DURUR YAVAŞLAYAN MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
2009-2010 SBS MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
2009-2010 SBS MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
2009-2010 SBS MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
ENERJİ ÇEŞİTLERİ MEKANİK ENERJİ EVİMİZDEKİ ÇAMAŞIR MAKİNESİ ELEKTRİK ENERJİSİ İLE ÇALIŞIR BİSİKLET SÜREN ÇOCUK KİMYASAL ENERJİ KULLANIR ENERJİ ÇEŞİTLERİ TELEFONDAN GELEN SES DE BİR ENERJİ ÇEŞİDİDİR ATOM ÇEKİRDEĞİNİN PARÇALANMASI NÜKLEER ENERJİDİR GÜNEŞ DEN GELEN ISI VE IŞIK BİR ENERJİ ÇEŞİDİDİR YEL DEĞİRMENİNİ ÇALIŞTIRAN RÜZGAR ENERJİ ÇEŞİDİDİR MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
☺İş yapabilme yeteneğine enerji denir. ☺Bir cisme kuvvet uygulanıyor, onu hareket ettiriyorsa fen anlamında iş yapıyordur denir. ☺İş yapabilme yeteneğine enerji denir. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
KİNETİK (Hareket) ENERJİ Hareket eden cisimlerin enerjisine kinetik enerji denir. Sürati aynı olan iki cisimden kütlesi çok olanın kinetik enerjisi daha fazladır. Bir bisikletle aynı sürate sahip bir otomobilin kinetik enerjisi daha fazladır. Kütleleri aynı olan iki hareketli cisminden sürati fazla olanın kinetik enerjisi daha fazladır. Kütlesi aynı olan iki kamyondan sürati fazla olan kamyonun kinetik enerjisi daha fazladır. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
KAMYON VE TAKSİNİN SÜRATLARI AYNIDIR KAMYON VE TAKSİNİN SÜRATLARI AYNIDIR. HANGİSİNİN KİNETİK ENERJİSİ FAZLADIR? MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
POTANSİYEL (Durum) ENERJİ Cisimlerin durumundan dolayı sahip olduğu enerjiye potansiyel enerji denir. Kütleleri aynı olan yüksekteki cismin enerjisi daha fazladır. Kinetik ve potansiyel enerjilerin toplamıdır. TOPLAM ENERJİ ET= Ek+Ep MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
Height=Yükseklik Speed=Sürat KE=Kinetik enerji PE=Potansiyel enerji TME= Toplam enerji Height=Yükseklik Speed=Sürat MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
EN BÜYÜK ENERJİ GÜNEŞ ENERJİSİDİR VAR OLAN ENERJİ YOK OLMAZ; ENERJİLER BİRBİRİNE DÖNÜŞÜR. MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI
BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM Ahmet HARMANBAŞI MERSİN ÇANKAYA İLKÖĞRETİM OKULU AHMET HARMANBAŞI