Bilişsel Gelişim?.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

Bölüm 4 Bilişsel Gelişimi.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Gelişime Giriş.
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
VYGOTSY’NİN DÜŞÜNCE VE DİL GELİŞİMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ
PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
BİLİŞSEL KURAM.
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Temel Kavramlar ve İlkeler
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Bilişsel Gelişim 1 J. Piaget.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
ÖĞRENME.
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
- Bilişsel Gelişim Kuramı
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Bilişsel Gelişim?

Bireyin çevresindeki dünyayı anlama ve öğrenmesini sağlayan, aktif zihinsel faaliyetlerdeki gelişime, bilişsel gelişim adı verilmektedir.

Bilişsel Gelişim Kuramları Piaget Bruner Vygotsky

PİAGET’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI

Gelişim: Kalıtım + Çevre

Piaget, bilişsel gelişimi, biyolojik ilkelerle açıklamıştır Piaget, bilişsel gelişimi, biyolojik ilkelerle açıklamıştır. Piaget'ye göre gelişim, kalıtım ve çevrenin etkileşiminin bir sonucudur. Bilişsel gelişimi etkileyen ilkeleri de şöyle belirlemektedir:

Bilişsel Gelişimi Etkileyen İlkeler: Olgunlaşma Bilişsel Yaşantı gelişim Uyum Fonksiyonel Örgütleme değişmezler Dengeleme

Zekâ Piaget, zekânın bir takım test maddeleriyle belirlenmesine karşıdır. Ona göre zekice davranmak, organizmanın yaşamı için en uygun koşulları sağlamaktır. Diğer bir deyişle zekâ, organizmanın çevreye etkin bir şekilde uyum sağlamasına yardım eder; gerek organizma, gerekse çevre sürekli değiştiğinden, bu ikisi arasındaki zekice etkileşimler de değişmek zorundadır. Zekice etkinlik, var olan her durumda, organizmanın en iyi koşullarda yaşamasını sağlamaya yöneliktir.

Şema Şema, bireyin çevresindeki dünyayı anlamak için geliştirdiği bir bilgisayar programı gibidir. Çevresindeki problemleri anlama, çözme, dünyayla baş etme yollan yapıları olarak düşünülebilir. Şema yeni gelen bilginin yerleştirileceği bir çerçevedir. Bilişsel yapılar ya da şema yoluyla birey çevresine uyum sağlar ve çevreyi organize eder. Piaget, vücudun yaşamını sürdürmesi için yapıları (organları) olduğu gibi, zihninde yapıları olduğuna inanmaktadır. Kuşkusuz bu yapılar gözlenemez, ancak davranışlardan yordanabilir. Şemalarla ilgili önemli bir nokta, sürekli olarak olgunlaşma ve yaşantı kazanma yoluyla değişmeye uğrayıp yeniden organize edilebilir olmalarıdır.

Uyum Özümleme Düzenleme

Özümleme Özümleme, bireyin, kendisinde var olan bilişsel yapılarla (şemalarla) çevresine uyumunu sağlayan bilişsel bir süreçtir. Diğer bir deyişle; çocuğun karşılaştığı yeni bir olayı, fikri, objeyi, kendisinde daha önceden var olan bilişsel yapı içine alması sürecidir. Çevresine, kendisinde var olan bilişsel yapılarla tepkide bulunmasıdır.

Düzenleme Mevcut şemayı yeni durumlara, objelere, olaylara göre yeniden biçimlendirme, şekillendirme sürecine "düzenleme" (accomodation) adı verilmektedir. Her yaşantı özümleme ve düzenlemeyi kapsar. Eğer mevcut bilişsel yapılar, yeni durumlara cevap vermek için uygun ise özümleme yapılır. Yeterli değilse, mevcut bilişsel yapılar yeniden düzenlenir. Bu yeniden düzenleme kabaca, öğrenmeye eşdeğer görülmektedir. Yeniden düzenleme olmadan tek başına özümleme ile öğrenme ve dolayısıyla da gelişme mümkün değildir.

Dengeleme Piaget'ye göre, bilişsel gelişimin temelindeki itici güç, dengeleme kavramında yatmaktadır. Ona göre, tüm organizmalar, doğuştan, kendileri ve başkalarıyla uyumlu ilişkiler kurmalarını sağlayacak özelliklere sahiptirler. Yani organizmanın tüm donanımı, en yüksek uyumunu sağlamaya yöneliktir. Dengeleme de bu içsel eğilimi, yaşantılarla organize edici bir süreçtir.

PİAGET’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ

Duyusal Motor (0 - 2) İşlem Öncesi Dönem (2 - 6) Somut İşlemler Kendisini dış dünyadan ayırt etme Refleks davranışlardan amaçlı davranışlara geçme Nesnenin sürekliliğini kazanma İşlem Öncesi Dönem (2 - 6) Çevresindeki olay ve nesneleri çeşitli sembollerle ifade etme Tek yönlü sınıflandırmalar yapma Başlangıçtaki ben merkezilikte giderek azalma Mantıksal düşünme yeteneğinde gelişme Somut İşlemler (6 - 11) Korunum kazanma Üst düzeyde sınıflama yapma Ben merkezlikten uzaklaşma Soyut İşlemler (11 - +) Soyut düşünme Bilimsel yöntemle problem çözme Değer ve inanç sistemini yapılandırma Fikir dünyasıyla aktif olarak ilgilenme ve düşüncesini etkinliklere yansıtma

1. Duyusal-Motor Dönemi (0-2 yaş) Düşünmenin başlangıcı…

İşlem Öncesi Dönem (2-6 yaş) Sembolik dönem ya da kavram öncesi dönem (2–4): Dil gelişimi Semboller Ben merkezcilik Tek bir özellikle sınıflama b) Sezgisel dönem (4-7): Sezgileriyle problem çözerler Dil hızla gelişir Üst düzeyde sınıflama yapamazlar Korunum henüz gelişmemiştir

Somut İşlemler Dönemi (6-11) Korunumu kazanırlar Üst düzeyde sınıflama yaparlar Empati gelişir Dili etkin kullanırlar Soyut konu ve olaylar somut olarak anlatılmalı

Soyut İşlemler Dönemi (11-+)

Piaget’nin Bilişsel Gelişim Kuramının Eğitim Açısından Önemi Organizma, amaçlıdır, araştırıcı ve aktiftir. Geleneksel eğitim ve eğitimciler Eğitim, gelişim teorilerine dayalı olmalıdır. Ders konularını dışardan çocuğa sunulması, onun biliş yapılarını geliştirmeyecektir. Çocuğun biliş yapısı, yetişkinlerinkinden farklılık gösterir. Okul, yaşama hazırlayıcı değil, yaşamın kendisi olmalıdır. Öğrencinin hazırbulunuşluk durumu Eğitimin planlanması çocuklar tarafından, öğretmen rehberliğinde yapılmalı Piaget eğitimde sınavları zararlı bulmaktadır.

Piaget’e Göre Konu Nasıl İşlenir? Bilişsel gelişimi anla Öğrenciler etkin olsun Tutarsızlıklar oluştur Sosyal etkileşim sağla

BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI

Jerome Bruner (1966) de bilişsel gelişim fonksiyonlarını incelemiştir Jerome Bruner (1966) de bilişsel gelişim fonksiyonlarını incelemiştir. Bruner, gelişim sürelerini inceleyen herhangi bir kuramın aşağıdaki noktaları dikkate alması gerektiğine inanır.

Bilişsel gelişim, tepkilerin uyarıcıdan bağımsız hale gelmesidir Gelişim, bilgi işleme sürecinin ve depolama sisteminin gelişimine bağlıdır. Bilişsel gelişim çocuğun kendini ve çevresini irdeleyebilmesi için gereklidir. Bilişsel gelişim için sistemli bir öğretici-öğrenici etkileşimi gereklidir. Bilişsel gelişimde dil önemli bir anahtardır. Bilişsel gelişim, aynı zamanda bir çok seçenekle baş etme yeteneğinde araştırır.

Eylemsel Dönem (0-3 yaş): Gardner “devinduyumsal zeka” adını vermektedir.

İmgesel dönem Bilginin imgelerle temsil edilmesine “uzaysal zeka” adını vermektedir

Sembolik dönem

VYGOTSKY’NİN SOSYAL GELİŞİM KURAMI

L. Vygotsky çocuğun bilişsel gelişiminde içinde bulunduğu ‘sosyal çevrenin’ önemli rolü olduğunu ileri sürmüştür. O halde bilişsel gelişimin kaynağı, kişisel psikolojik süreçlerden önce, insanlar ve kültür arasındaki etkileşimdir. Sosyal çevremiz bizi belli bir kategoriye yerleştirir.

Vygostky’e göre eğitim, bilişsel gelişim için bir temel değil aynı zamanda sosyokültürel aktivitedir. Vygotsky, insanın düşünme şeklinin psikogenetik ve sosyokültürel olarak nasıl geliştiği üzerinde çalışmış olmasına rağmen çalışmasının temeli bireysel gelişimin sosyal kaynakları ve kültürel temelleridir.

Gelişmeye açık alan

Kuramın İlkeleri: Vygotsky’nin (1978) ilkeleri dikkate alınarak gerçekleştirilen bir öğrenme- öğretme ortamında dört temel ilke vardır: Öğrenme ve bilişsel gelişim sosyal, işbirlikli bir etkinliktir. Gelişimsel erişim alanı (ZPD), program hazırlama ve ders planlaması için bir kılavuzdur. Öğrenme anlamlı bağlamlar içinde meydana gelir. Öğrenme ve bilgi, çocukların ‘gerçek dünya’ gelişimlerinden kopuk olamaz ve ayrı düşünülemez. Okul- içi deneyimler çocuğun okul- dışı deneyimleriyle ilişkili olmalıdır.

BRUNER VE VYGOTSKY’NİN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Çocukların nasıl düşündüğü ve bilişsel gelişimin nasıl oluştuğu, onlara yapılacak öğretimin nasıl olması gerektiğini belirlemektedir. Bruner ve Vygotsky’nin öğretme-öğrenme süreçlerinin düzenlemeye ilişkin görüşleri;

Çocuklar yetişkinler gibi düşünemezler Çocuklar yetişkinler gibi düşünemezler. Çocukların öğrenmesini sağlamak için onların bilişsel süreçlerini anlamak temel ilkedir. Somut nesneler Öğretim, bilişsel süreçlerin aşamalarına uygun olarak gerçekleştirilebilir. Öğretimde yakından uzağa ilkesi kullanılmalıdır. Piaget ve Bruner’e göre, çocuğun kazanacağı yeni yaşantılar, eski yaşantılarına uygun olmalıdır. Öğretim bireyselleştirilmelidir. Her çocuk kendi hızına göre öğrenmelidir. Öğretmenler, öğrenmenin sosyal yanını göz ardı etmemelidirler.