ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
TED ANTALYA KOLEJİ PDR VE ÖLÇME DEĞERLENDİRME SERVİSİ
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
KONUŞMA KURALLARI Pot kırmamak için düşünerek konuşunuz.
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
ÇOCUĞUNUZ SINAVA HAZIRLANIYOR!..
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Zor insanla başa çıkma yolları
KAYGI-KAYGI İLE BAŞ ETME YOLLARI
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
İLETİŞİM.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
İnsan Kaynakları Uzmanı
Network Marketing Dünyasına Hoşgeldiniz!
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
ÇOCUKLARIMIZI NASIL KORURUZ
KİM KİMİ YENECEK? Kazanım: *Öfke ile baş etmede yapıcı yollar kullanır. 9. Sınıf 33 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik özel bilgi ve deneyim gerektirdiği.
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
(Sınavdan önceki 1-2 gün) Pikniğe gitmenizi tavsiye etmiyoruz.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Okul Rehberlik Servisi
İLETİŞİM.
Matematik Dersine Nasıl Çalışmalıyız??
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
ÇOCUKLAR KAVGA ETTİĞİ ZAMAN NE YAPMALISINIZ? Küçük Atışmalarla Nasıl Başaçıkabilirsiniz? Ufak atışmaları duymazdan gelin: Çocuklarınız atışmaya başladığı.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
SINAV KAYGISIYLA BAŞETME YOLLARI
ETKİLİ İLETİŞİM.
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
Fatih İlkokulu Rehberlik Servisi
Özlem DÜZGÜN Psikolojik Danışman. Yerleştirme sınavları içerik bakımından oldukça fazla konu kapsayan, psikolojik olarak ise bireyde gerginlik yaratan.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
İnternet Okur Yazarlığı
Gözlem Süreci ve Gözlemcilik Rolü Kilit Rolü Olan ADAM Gözlemci !
ÖFKENİ KONTROL ET 1. Üzgün olduğunuzda neler yaparsınız ? Söyleyiniz.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Hafıza performansınızı geliştirmek Developed.
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Gökçe Erinç Büyükşengür
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Sunum transkripti:

ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN

Zor Hasta ile Başetme Hastalar kızgınlıklarını çeşitli şekilde gösterebilir. Bu tür hastalarla karşılaşıldığında durumun kişisel olmadığını hatırlamak gerek. Kızgınlığın kaynağının anksiyete olduğunu hatırlayın. Bunun farkına varmak sizin profesyonel tutum sergilemenize yardımcı olacaktır

Kızgın Hastalarla Baş Etmek İçin İpuçları 1. Sakinliğinizi Koruyun Ön sahada çalışanların zamanının büyük bir kısmı kızgın/öfkeli/zor hastalarla geçer. Onlarla tartışmak veya yokmuşlar gibi davranmak bizi çözüme ulaştırmaz. Çalışanlar sakin kalabilmelidir. Derin nefes alın ve göz kontağı sağlamaya çalışın.

2. İlgilenin, Dinleyin, Kişiye Doğru Dönün İlgilendiğinizi Gösterin    Eğer mümkünse, kızgın/ajite hastayı sakin, özel bir odaya götürün. Hastanın ne söylediğine konsantre olun. Beden diliniz, hastayı gerçekten konuyu çözmeye çalıştığınıza ikna edecek iyi bir araçtır. En önemlisi, hasta konuşurken sessiz kalarak dinlediğinizi göstermektir. Eğer hastanın konuşmasını bölerseniz sizin onu dinlemediğinizi düşünecek ve ajitasyonu yeniden artacaktır.

Tüm hikayeyi sabırla baştan sona dinleyin. Konuşma sırası size geldiğinde, anlaşmaya çalışın. Konuyu derin bir şekilde araştırmanız gerekse bile bunu yapın. Örneğin hasta; hemşire ve doktorlarla ilgili çoğu doğru olmayan bir sürü şikayette bulunuyor. Elbette bu durumu onaylamanız beklenmiyor. Fakat şu şekilde cevap verebilirsiniz: ‘Bu konuyu bize ilettiğiniz için teşekkürler’. Bu problemi çözmek için size yardım edeceğim.’’ 

3. Diyaloglarınızda Kibar Olun Kaba ve yetkin olmayan sağlık çalışanları hastaları oldukça saldırgan bir hale getirir. Kibar olmak çoğu zaman sorunların çözümünde oldukça etkili bir yöntemdir.  Sorun yaşandığında durumunuzu kibarca, saygılı bir şekilde ifade etmeye çalışın.

4. Sorumluluğu Kabul Edin Asla ‘’Benim yapabileceğim hiç bir şey yok’’ ifadesini kullanmayın. Bu ateşe körük tutmak gibidir.’’ Her zaman yapabileceğiniz bir şey vardır.   Yaptığınız iş bir takım işidir, Birbirinize karşı atağa geçmeyin, problemi çözmeye çalışın.

5. Sorunu Uygun Kişiye İletin Sorunu çözebilecek en uygun kişiyi belirler belirlemez, bunu hastaya açıklayın. Kelimelerinizi dikkatlice seçin. ‘’Ahmet Bey bu düzeltmeyi en kısa sürede yapacağız.  Göz doktorumuz Mehmet Bey, sizinle ilgilenmekten mutlu olacak. Probleminizi ona anlatmam için bana izin verir misiniz lütfen?’’. Bu şekilde konuşarak problemi tanımlamaya, hastayı anladığımızı göstermiş ve problemi çözmeye çalıştığımızı hastanın anlamasını sağlamış oluruz.

“Ahmet bey” - Hasta ismini kullanın. “Düzeltmenin yapılması gerekiyor” - Problemi tanımlayın, anladığınızı gösterin “Dr. Mehmet, göz doktorumuz” - Problemi çözecek kişinin bilgilerini verin. “Sizinle ilgilenmekten mutlu olacak”-Hastaya öfke duymadığınızı  gösterin “Ona açıklamama izni verin”- Hastanın sorunu yeniden bir başkasına anlatmasına gerek kalmasın “Sorunu hemen çözeceğiz”- Çözüm bulmada istekli olduğunuzu gösterin

6. Sorular Sorun Bilgi toplamak için sorular sorun.”Yaşamın her alanında kullanılacak önemli bir kuraldır soru sorma. Soru sormak detayları ortaya çıkararak daha doğru bir sonuca ulaşmanıza yardımcı olur. Örnek sorular “Size ne yapmanız söylendi?” “Ne zaman çağrıldınız?” “Konuştuğunuz kişi kimdi?

7. Problemi Anladığınızdan Emin Olun Bundan önceki aşamalar , şikayeti genel hatlarıyla anlamanızı sağlar.  Daha sonra hikayeyi özetlemeniz gerekir. Fakat hastanın kendi bakış açısıyla taraflı, doğru olmayan ifadelerini uygun şekilde ifade etmeyi unutmayın. Diğer bir deyişle, doğru olmadığından emin olduğunuz hikayenin bölümünü, ‘Üzgün olduğunuzu görüyorum, yaşadıklarınızın sizi mutsuz ettiği anlaşılıyor” gibi ifadelerle aktarın. Doktor/hemşire bana yeşil kartımın vizesi bittiği için yatışımıyapmadı . Yatışımı yapmak istemediler. Beni kovdular bir şey söylemediler.

8. Mimik ve Jestler Doğru izlenimi verme konusunda dikkatli olun. Başınızla onaylamak, göz kontağı kurmak ve not almak sessiz iletişimin mükemmel şekillerindendir. Görsel olarak karşı tarafı dinlediğinizin en basit göstergesi başınızı hafifçe öne eğerek baş sallama hareketidir. Şikayet konusu siz olsanız bile savunmacı pozisyonuna girmekten kaçının.  Aşırı gülümsemekten, aşırı ciddiyetten kaçının, profesyonel olun ve en iyi davranışı sergilemeye konsantre olun.

9. Hak verme Bunun anlamı hemşireyi veya diğer bir sağlık çalışanını kötü bir şekilde şikayet eden hastayla aynı fikirde olmak değildir. Burada hak vermekte kasıt o kişiyi anlamak ve empati kurabilmek. Bunu göstermenin bir yolu da ‘’ Nasıl hissettiğinizi anlıyorum.’’ gibi ifadeler kullanmak olabilir.

Sağlık çalışanlarının etkin bir şekilde hasta bakım hizmetlerini vermesi için ‘’ Hasta her zaman haklıdır bakışı gözden geçirilmelidir.’’ Her şeyden önce hasta her zaman haklı değildir”. Bu ifadeyi ‘’ Hasta her zaman saygıyı hak eder.’’ sözüyle değiştirmeliyiz. Hasta kabul edilebilir bir davranış sergilemese bile, kötü davranışlar içinde olsa bile sağlık çalışanı profesyonel kimliği içerisinde saygılı bir şekilde sorunu çözmeye çalışmalıdır.

10. Çözüm Üretme Bu en verimli aşamadır,  hastanın çoğunlukla sakinleştiği basamaktır. Neler yapılabileceğiyle ilgili önerilerde bulunmaya başlayın. Eğer basit bir sorunsa bir öneri yeterlidir. Diğer karışık durumlarda bir kaç öneri gerekebilir. Hiç bir öneriyi kabul etmeyen bir hastayla karşılaştığınızda şunu söylemeyi deneyin “Bu durumu düzeltmek için siz ne yapmamızı önerirsiniz?’’

Hastaların şikayette bulunması, hastaların sorunun çözüleceğine, birilerinin onları dikkate alacaklarına inandıklarını gösterir. Bu olumlu bir düşüncedir. Bir şeylerin değişeceğine inanmasalar sorunlarını dile getirmezler. Hastanın şikayetini çözemediğinizde veya en azından çözmek için girişimde dahi bulunmadığınızda bu hastanın ve çevresindekilerin mesleğiniz ve kurumunuz için olumsuz düşünceler geliştireceğini unutmayın.

TEŞEKKÜRLER