Yazılım Projelerinde Test Süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETG Danışmanlık Yardım Masası
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
UML Unified Modeling Language
Strateji Tasarımı İlker acar.
Anketten Foruma, Forumdan Bloga Sosyal Dengeler. •Kod Trendleri •İnternet Trendleri •Medya Trendleri.
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Dinamik Çözüm Şubat 2009.
Yeni İş Platformunuz! Yönetim Bilişim Sistemleri Boğaziçi Üniversitesi.
G İ R İŞ VE GENEL KAVRAMLAR Tıp, İnşaat, Elektronik, Eğlence, Alışveriş gibi bir çok sektörde kullanılır Analiz, tasarım, geliştirme, test, canlı ortam.
BT Denetimi Uygulama Başarısı
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Yazılım Mühendisliği Bölüm - 7 Yazılım Doğrulama ve Geçerleme
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
Proje Dosyanızda Yer Alacak Belgeler
TİDE XI. Türkiye İç Denetim Kongresi - 9 Kasım 2007
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Copyright © The OWASP Foundation Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the OWASP License. The OWASP.
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Yazılım Test Süreci. Yazılım test süreci Test Hazırlık Adımında Neler Yapılmalıdır? Test edilecek yazılıma ait analiz ve teknik tasarım aşamaları ile.
Hoş geldiniz  Üniversitemiz  İÇ DENETİM BİRİMİ’mizin tanıtım toplantısına,  Hoş geldiniz.
HDH PROJE YÖNETİM SİSTEMİ
1 İnnova Bilişim Çözümleri Enerji ve Atık Yönetimi Yazılımları.
PAZAR YÖNLÜLÜK.
Bulut Bilişim M. Hakan CAN.
KALICI ÇÖZÜMLER Sorunlarınıza PROGEM YAZILIM Cover 1
Elektronik Değişim BAŞLADI !!! E-Çözümler
24 Kalite yönetimi.
BÖLÜM 7 MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Hazırlayan:Emin BORANDAĞ
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
Eğitsel Oyunlar.
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
BULUT BİLİŞİM SERVİS MODELLERİ
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
Bankacılık Sektöründe Kullanıcı Deneyimi Araştırması: Dijital Şube, XTM Yazarlar: Öznur Savaş Fatma Molu
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Özgür Kayaş Müzeyyen Tekinşen
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
İşletme Doktora Programı Bilgi Teknolojileri ve Yönetim (IYO 713)
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
Süreç Yönetimi.
Yazılım Geliştirmenin Robotik Hali NETIGMA 1.
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Bilişim Ortağınız.
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
KAL İ TE VE VER İ ML İ L İ K. Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (Makina,Teçhizat,İnsan, vb.)ile.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
 Kalite en basit tanımıyla, müşteri isteklerine cevap verebilmektir.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Yazılım Mühendisliği YYurtaY. Ekip çalışması
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
Süreç Yönetimi.
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
ERP Projesinin Aşamaları İzmir. ERP Projesinin Aşamaları SatışSatış - Başlangıç – Kurulum – Analiz – Plan – Uyarlama – Eğitim – Geliştirme.
Problem Çözme Yaklaşımları
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler - Sistem Analizi
Yazılım Mühendisliği Temel Süreçler – PLANLAMA II
İçerik Tarihçe Hizmetlerimiz ve Çözümlerimiz Organizasyon Yapısı
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

Yazılım Projelerinde Test Süreci Necdet Terkeş (QA / ISTQB) necdet.terkes@gmail.com necdett.com twitter.com/necdet tr.linkedin.com/in/nterkes

Gündem Son 5 senede sektör… Test nedir? Test niçin yapılır? Testin ilkeleri Tester, Testçi, Test Uzmanı… Test Süreci Risk Analizi (FMEA) Test Seviyeleri Test Çeşitleri Test Sertifikaları Gelecek…

Son 5 senede sektör… Bilişim dünyasındaki (yazılım ve donanım) gelişmeler rekabeti arttırdı, İş odaklılığından müşteri odaklı bir sisteme geçildi, Rekabette öne geçmek isteyenler hizmet kalitesinde fark yaratmaya çalıştılar, Ürünlerin daha az hata ile müşterilere sunulması için teste verilen önem arttı, Test danışmanlığı ve dış kaynak kullanımı başladı, Şirketlerin test süreçleri oturmaya başladı ve test ekipleri kurulmaya başladı…

Test Nedir? Ürünün beklenilen seviyede olduğunu belirlemek, değilse de istenilen ölçüye gelmesini sağlamak için kullanılan bir süreç

Test Niçin Yapılır? Müşteriye sunulmadan önce ürün kalitesinden emin olmak, Yeniden çalışma (düzeltme) ve geliştirme masraflarını azaltmak, Geliştirme işleminin erken aşamalarında yanlışları saptayarak ileri aşamalara yayılmasını önlemek, böylece zaman ve maliyetten tasarruf sağlamak, Müşteri memnuniyetini arttırmak ve izleyen siparişler için zemin hazırlamak.

Test Niçin Yapılır?

Testin İlkeleri İlke 1: Test defectlerin varlığını gösterir; Test defectin varlığını gösterir ama defect olmadığını kanıtlayamaz. Test, yazılımdaki keşfedilmemiş defectlerin olasılığını azaltır, hiç defect bulunamamış olması yazılımın doğruluğunun kanıtı değildir. Kaynak: http://testgaraji.com

Testin İlkeleri İlke 2: Exhaustive (her şeyi kapsayan) test mümkün değildir; Her şeyi test etmek yapılabilir değildir. Her şeyin test edilmesi yerine, test çabalarının odaklanmasında risk analizi ve öncelikler kullanılmalıdır. Kaynak: http://testgaraji.com

Testin İlkeleri İlke 3: Erken test; Test faaliyetleri yazılım ve sistem geliştirme yaşam döngüsünde mümkün olduğunca erken başlamalı ve tanımlı hedeflere odaklanmalıdır. Kaynak: http://testgaraji.com

Testin İlkeleri İlke 4: Defect Kümelenmesi (Clustering); Az sayıdaki modül, sürüm öncesi testleri sırasında tespit edilen defectlerin büyük bölümünü içerir ya da operasyonel başarısızlıkların büyük bölümünden sorumludur. Kaynak: http://testgaraji.com

Testin İlkeleri İlke 5: Pesticide (tarım ilacı) paradoksu; Aynı testler üst üste tekrarlandığında, aynı test durumlarından oluşan testler artık yeni defect bulamazlar. Bu paradoksu aşmak için, test durumları düzenli olarak gözden geçirilmeli, düzeltilmeli, yazılımın ve sistemin farklı bölümlerindeki potansiyel defectler için yeni testler yazılmalıdır. Kaynak: http://testgaraji.com

Testin İlkeleri İlke 6: Test içerik bağımlıdır; Farklı bağlamlarda farklı test yapılmalıdır. Örneğin, güvenliği kritik bir yazılımın testi bir e-ticaret sitesinin testinden farklı gerçekleştirilmelidir. Kaynak: http://testgaraji.com

Testin İlkeleri İlke 7: Hata yokluğu yanılgısı (Absence of error fallacy); Sistem buildi kullanılabilir değilse, kullanıcının ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılamıyorsa, defect bulmanın ve defecti düzeltmenin bir yararı olmaz. Kaynak: http://testgaraji.com

Tester, testçi, test uzmanı... Google Images’a göre

Tester, testçi, test uzmanı...

Tester, testçi, test uzmanı...

Tester, testçi, test uzmanı...

Tester, testçi, test uzmanı...

Tester, testçi, test uzmanı...

Tester, testçi, test uzmanı... Süreci iyi bilmeli, Metodolojisi olmalı, Planlı olmalı, Her iki profili de kapsamalı, Net olmalı, Araçları olmalı, Test ortamı olmalı, Şüpheci olmalı...

Tester, testçi, test uzmanı... Hatayı bul, Erken bul, Çözüldüğünden emin ol. Hatayı çöz, İyi niyetle test et, Gereksinimler olmadan test et, Çok belirgin hataları raporlama, Hataları yüzünden başkaları ile alay et,

Test Süreci Yazılım Süreci Test Süreci Analiz Teknik Analiz Development Test UAT Production Yazılım Süreci Test Süreci

Test Süreci Analiz Teknik Analiz Geliştirilecek olan ürünü tanımak, müşteri isteğini anlamak, Eğer kullanılan ürün ise mevcut durumu saptamak, Risk analizi yapmak, Test zamanlarını belirlemek, Test planını oluşturmak, Use case ve senaryoları belirlemek.

Test Süreci Senaryoları risk durumlarına göre sınıflandırmak, Development Senaryoları risk durumlarına göre sınıflandırmak, Senaryoları test case leri ile detaylandırmak, Birim (unit) testleri yapmak, Analiz’deki değişiklikleri takip etmek.

Test Süreci Smoke testleri yapmak, Test senaryolarını çalıştırmak (riskli olanlar öncelikli), Hataları raporlamak, Çözülen hataları tekrar test etmek (regression), Riskli olan senaryoları tekrar test etmek.

Test Süreci Uygulamadaki tüm fonksiyonaliteyi müşteriye test ettirmek, UAT Uygulamadaki tüm fonksiyonaliteyi müşteriye test ettirmek, Çıkan hataları raporlamak, Çözülen hataları test edip, müşteriden onay almak, Test raporu yayınlamak

Risk Analizi (FMEA) Testi planlamaya başlamadan önce risklerin belirlenmesi gerekir. Bu alanda FMEA (Failure Mode Effect Analysis) yöntemi kullanılır. FMEA risk analizi 3 adımdan oluşur; 1- Risklerin kategorize edilmesi 2- Risklerin ölçeklendirilmesi 3- Risklerin RPN (risk priority number) değerinin belirlenmesi

Risk Analizi (FMEA) Risk kategorileri; Fonksiyonelite: Sistemin işlevselliğini tam olarak yerine getirememesine neden olabilecek risklerdir, Yük & Kapasite: Maksimum sayıda kullanıcıyı sistemin destekleyebilmesini engelleyebilecek risklerdir, Güveninirlik: Sistemin çökmesine sebep olabilecek risklerdir, Sürdürülebilirlik: Operasyonların devamlılığını kesintiye uğratabilecek risklerdir.

Risk Analizi (FMEA) Veri kalitesi: Verilerin düzgün bir şekilde işlenmesi, saklanması ve çekilmesini engelleyebilecek risklerdir, Performans: Normal şartlar altında işlemlerin belirlenen sürede yapılmasını engelleyebilecek risklerdir, Dökümantasyon: Şirket personeli için hazırlana kullanım klavuzu riskleridir, Arayüz: Sistemin arayüzlerinde ortaya çıkabilecek risklerdir, Entegrasyon: Sistemin diğer sistemlerle olan etkileşimi sırasında ortaya çıkabilecek risklerdir.

Risk Analizi (FMEA) Risklerin ölçeklendirilmesi; A) Sistem Açısından Önemine Göre ( Severity) 1. Veri Kaybı 2. İşlevsellik Kaybı 3. Giderilebilir İşlevsellik Kaybı 4. Kısmi İşlevsellik Kaybı 5. Kozmetik Riskler

Risk Analizi (FMEA) Risklerin ölçeklendirilmesi; B) Müşteri Açısından Önemine Göre ( Priority) 1. Acil 2. Zorunlu 3. Önemli 4. Düzeltilmesi İyi Olacak 5. İsteğe Bağlı

Risk Analizi (FMEA) Risklerin ölçeklendirilmesi; C) Gerçekleşme Olasılığına Göre ( Likelihood) 1. Muhtemel 2. Mümkün 3. İhtimal Dahilinde Olmayan

Risk Analizi (FMEA) RPN hesaplama; RPN hesaplanırken risklerimiz için belirlediğimiz severity, priority ve likelihood ölçeklerinin katsayıları ile çarparız; Örneğin severity (1), priority (2), likelihood(2) olan bir riskin RPN değeri 4 tür. RPN değeri ne kadar az olursa riskin önemi o kadar artar.

Test Seviyeleri Test 4 temel aşamadan oluşur; Birim (unit) seviyesi Modül seviyesi Sistem seviyesi Kabul seviyesi

Test Seviyeleri Birim (unit) seviyesi Sistemi oluşturan ufak parçaların kendi içerindeki testlerdir. Kod testi olarak da bilinir. Genelde bu level daki testleri developer veya yazılım skilleri olan testçiler yapar.

Test Seviyeleri Modül seviyesi Ayrık parçaların birbirleri ile olan etkileşimlerinin testi.

Test Seviyeleri Sistem seviyesi Parçalar birleştikten sonra bütün yazılımın gereksinimlere uyumluluk testidir. Fonksiyonel ve görsel test olarak bilinir.

Test Seviyeleri Kabul seviyesi Üretilen yazılımın müşteri tarafından test edilmesidir.

Test Çeşitleri • Black box testing • White box testing • unit testing • integration testing • functional testing • end-to-end testing • sanity testing or smoke testing • regression testing • acceptance testing • load testing • stress testing • performance testing

Test Çeşitleri • usability testing • install/uninstall testing • security testing • compatability testing • exploratory testing • user acceptance testing • comparison testing • alpha testing • beta testing

Test Sertifikaları Uluslararası düzeydeki eğitim programları ve sertifikasyonlarını veren kurumlar; ISQTB - http://www.istqb.org/ CSTE -   http://www.qaiglobal.com/ CSTP -   http://www.testinginstitute.com/ CTM -    http://www.testinginstitute.com/ctm.php CSQA -  http://www.qaiindia.com/Certification/note.htm CSPM -  http://www.qaiindia.com/Certification/note_cspm.htm CSPE - http://www.qaiasia.com/edistacertification/Certification.asp

Gelecek… Mobilitenin yayılması ile beraber platform bağımsız sistemler, Cloud computing Cloud testing (SOASTA, Gomez…)

Sorularınız... Necdet Terkeş necdet.terkes@gmail.com necdett.com (QA / ISTQB) necdet.terkes@gmail.com necdett.com twitter.com/necdet tr.linkedin.com/in/nterkes