MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MSGSÜ Felsefe Bölümü 14 Mayıs 2013 Cemsinan Deliduman
Advertisements

TümevarIMCILIK (İndüktİvİzm)
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Cemsinan Deliduman Mimar Sinan Üniversitesi Fizik Bölümü
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
MANTIK Mantığın Konusu.
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
I.ÜNİTE: BİLİM ARAŞTIRMA VE PROJE
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Cemsinan Deliduman Mimar Sinan Üniversitesi Fizik Bölümü
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
Eter Kavramı ve Elektromanyetizma
MSGSÜ Felsefe Bölümü 30 Nisan 2013 Cemsinan Deliduman
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
Felsefe-Bilim İlişkisi
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Eter Kavramı ve Elektromanyetizma
MSGSÜ Felsefe Bölümü 2 Mart 2011 Cemsinan Deliduman.
Aristo ve Francis Bacon
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
HUKUK METODOLOJİSİ-2 YRD.DOÇ.DR. AHMET K. MASTI.
KÜME KAVRAMI 1/24 A B C E Sinan NARMANLI ID :
BİLİM ve BİLİMSEL YÖNTEM.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Elealı Zenon Sofistler Septikler
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman Bilmenin Yolları MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman

Bilgi Nedir? TDK Türkçe Sözlüğe göre: İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü. Öğrenme, araştırma veya gözlem yoluyla elde edilen gerçek. İnsan zekasının çalışması sonucu ortaya çıkan düşünce ürünü. Genel olarak ve ilk sezi durumunda zihnin kavradığı temel düşünceler. Kurallardan yararlanarak kişinin veriye yönelttiği anlam.

Bilgiye nasıl ulaşılır? Deneyimlerimizle ve gözlemlerimizle. Kurguladığımız deneylerle. Safi akıl yürütmeyle. İlk sezi yoluyla. Deneyimlerden çıkarım yoluyla. Başkasından öğrenerek veya okuyarak.

Bilgi nedir, bilgiye nasıl ulaşılır, bilgiye neden ve nasıl güveniriz? Doğruluğundan şüphe edilmeyen bilgi. Söyleyen kişi veya yazılan kitaptan ötürü. Deneyimlerimiz ve gözlemlerimizle elde edilen bilgi. Deneyimlerimiz ve gözlemlerimizle sürekli doğruluyarak. Deneyimlerimizden yaptığımız çıkarımlar. Özel testlerden geçirip sınayarak. Safi akıl yürütmeyle elde ettiğimiz bilgi. Mantık kurallarına uygunluk.

Durum Bilgisi Deneme-yanılma yöntemi veya deneyimler büyük oranda incelenen duruma özel bilgi verirler. Bu tür bilgi genelde dilde, gelenekte veya kültürde içselleşmiş halde bulunur. Bilimsel yöntemin oluşturduğu kuramlar ise daha genel durumlara dair bilgi verebilirler. Kant’ın sınıflandırmasına göre: Sentetik sonsal bilgi Sentetik önsel bilgi Analitik önsel bilgi

Kısmi Bilgi Çoğu durumda bir bilgi alanının tamamını anlamak mümkün olmaz. Bir alanla ilgili bilgimiz genelde eksik yani kısmidir. Alıştırma problemlerinde çözüm için gerekli tüm veri ve denklemler başlangıçta sağlanır. Gerçek problemlerin tümü eksik veri ve problemin kısmen anlaşıldığı durumlardır.

Bilimsel Bilgi Bilimsel bilgi bilimsel yöntem kullanılarak elde edilen bilgidir. Bilimsel yöntemde gözlemsel, deneysel ve ölçülebilir kanıtlar akıl yürütmenin özel prensipleri altında değerlendirilir. Epistemology, bilginin doğasını ve elde edilme yöntemlerini inceler. Bilim ise ‘’mantıksal olarak tutarlı düşünceleri planlanmış deneylerden elde edilen bilgiyle bütünlüklü hale getirme işlemidir.’’ (Francis Bacon) Bilimsel bilgi kesinlik iddasında değildir.  Şüphecilik.

Platon ve formlar Platon için bilim insan bilgisinin idealiydi ve dolayısıyla doğru ve değişmezdi. Örneğin aksiyomatik geometri bu tür bir bilgi sistemidir. Doğru bilgi gerçek, sabit ve değişmez olmalıdır. Dolayısıyla doğru bilgi eşsiz, değiştirilemez nesnelerden (formlardan) oluşmalıdır. Duyu deneyimlerinin dünyası sürekli değişir ve bu nedenle güvenilmezdir, formlara saf akıl ile ulaşılabilir. Formlar doğru gerçekliktir ve algılardan bağımsızdır.

Aristo (M.Ö. 384-322), Physica (Fizik)

Aristo (M.Ö. 384-322) Başlangıç noktası: Bize daha açık gelen, anladığımızı düşündüğümüz doğa olayları. Sahip olduğumuz bu anlayışı kullanarak (tümevarımla) belli ilkeler belirleyip, bu ilkelerden (tümdengelimle) devam edeceğiz. Sonuç noktası: Başlangıçta bize karmaşık görünen, ancak doğal olarak daha açık ve bilinebilir olan doğa olayları. Başlangıçta bize daha açık gelen şeylerin aslında doğası gereği daha bulanık olduklarını anlayacağız.

Platon: Doğrudan duyu deneyiminden çok uzakta bir gerçeklik vardır (ideaların veya formların gerçekliği). Öncesiz veya doğuştan var olan bir bilgi vardır ve öğrenme hatırlamadır. Aristo: Her bilgi dış dünyadaki girdilerden ve sonunda bunlardan genelleyeceğimiz ya da tümleyebileceğimiz genel planlardan ve birleştirici ilkelerden başlamalıdır. Bu planlar ve ilkeler aklın hoşuna gider ve bizde belirli bir bilgi alanını ya da bireysel duyu deneyimlerinin bir kümesini en sonunda anlamışız duygusu uyandırır. Her ikisi: Gözlemcinin aklından bağımsız bir dış dünyanın varlığına inandıkları için realisttirler.

Tümdengelim ve Silojizm Tümdengelim: Genelden özele, belli bir önermeden veya önermeler kümesinden gereken sonuçlara ulaşmak için kullanılan düşün işlemleri. Silojizm: Belli önermeler verildikten sonra, farklı bir önermenin, bu önermeler doğrultusunda, onları gerekli kılarak izlediği tartışmadır. Varsayılan önermeler: öncül ise sonuç (p  q) Değilleme: ~q  ~p , ancak ~p  ~q denilemez. Bir hipotezi kanıtlamakla geçersizliğini göstermek arasında önemli bir asimetri vardır.

Descartes (1596-1650), Regulae (Aklın İdaresi İçin Kurallar)

Aksiyom: İspat:

Descartes (1596-1650) Öncüllerin doğru olduklarını nasıl belirleyeceğiz? Kanıt gerektirmeksizin doğru (‘gün gibi açık’) önermelerden başlamalı. İlk ilkeler sezgiyle elde edilmeli. Daha sonra ilk ilkelere mantıksal tümdengelim uygulanmalıdır. Bilim Öklit geometrisi gibi aksiyomlardan başlamalı ve tümdengelimle mutlak kesinlikte sonuçlara varmalıdır. Einstein: “Gerçek dünyanın bilgisini yanlızca mantıksal düşünme veremez.”

Aksiyomların doğruluğuna nasıl güveneceğiz? Küresel Geometri:

John Herschel (1792-1871):

Max Planck (1858-1947), Kesin Bilimlerin Anlamı ve Sınırları

Gözlemi veya deneyi yorumlama problemi Gözlemlerimizden veya yaptığımız deneylerden elde ettiğimiz verileri önyargısız yorumladığımızdan nasıl emin olacağız. William Herschel (1738-1822) 18. yüzyılda teleskopla gökyüzündeki nebulaları gözlemledi. Herschel bu cisimlerin sadece yıldızlardan oluştuğunu düşünüyordu ve yaptığı gözlemlerin de bu düşüncesini desteklediğini savundu. Örneğin ona göre Orion nebulası sadece yıldızlardan oluşuyordu. Ancak daha sonra nebulaların yıldızlardan ve büyük gaz bulutlarından oluştuğunu kendisi de gözlemlemiştir.

Orion Nebulası

Bilimin durumu Temel kuramlarımızın özünü oluşturan hipotezler için sağlam temel sezgiyle mi gözlemle mi elde edilir? Bilimsel bir kuramı oluştururken, insan yaratıcılığı çok önemli bir rol oynar. Saf mantıktan ve ampirik kanıtlardan daha fazlası gerekiyor. Bilimsel bilgi tarihsel ve kültürel sürece oldukça bağlı. Bilimsel yasalar ve kuramlar dünyayı tanımlamanın olası yollarından yanlızca biri mi, yoksa bize gerçeği mi verirler?

Anahtar Kelimeler Bilgi Durum bilgisi Kısmi bilgi Bilimsel bilgi Bilimsel yöntem Tümdengelim Silojizm Varsayılan önermeler Değilleme Realist Rasyonalist Ampirist Aksiyomatik geometri Bilimin durumu