FIRÇALAR ÇANTADA DİŞLER YOLUNDA PROGRAMI SUPERVISOR EĞİTİM SUNUSU Kırıkkale Üniversitesi Diş hekimliği Fakültesi
ÇOCUKTA KORKU Objektif: Çocukta duyu organlarının doğrudan fiziksel uyarımı sonucu oluşan korku tipidir. Gereksiz ağrıya maruz kalmış çocuklarda başlar. Böyle bir çocuğu tekrar diş tedavisi için ikna etmek zordur. Beyaz önlüklü kişiler tarafından yapılan ağrılı müdahalelerden sonra da diş hekimine karşı korku doğabilir. Önceki seansta kullanılan ilaçların hoş olmayan kokusu da neden olabilir.
ÇOCUKTA KORKU Sübjektif: Kişisel deneyimi yoktur. Çevresinden dinlediklerinin etkisi altında kalarak sübjektif korkuyu oluşturabilir. Taklitçilik nedeniylede kazanılabilir. Örneğin diş hekimine giderken büyük stres altında giden anne bu korkusunu çocuğa pompalar. Veya muayenede çocuğun elini sıkıca tutan annelerde bu korkuyu oluşturabilir. Tekrarlayan korkulardır. Derine inerler, atılmaları son derece zordur.
YAŞA GÖRE DAVRANIŞ BİÇİMLERİ (2) 4: Zor bir dönemdir. Soru sorar ama işlemi geciktirmek için. Korku zirvededir. Anaokuluna gidenler daha girişkendir. Diğerleri daha çekingendir. Küçük ağrılarda aşırı tepki verir. 5: Anne babasından isteyerek ayrılmıştır. Korku azalmıştır. Davranışından gurur duyar ve övgü bekler. 6: Dönüm noktasıdır. Okula başlar ve kendini arkadaşlarıyla kıyaslar. Kendini kabul ettirmeye çalışır. Anne baba öğretmenin otoriteyi sağlayan kişi olduğunu kabul eder. Otoriteyi kabul eder. 7: Korkuları azalmıştır. İkna edilebilir. Ayrıca ağrı duyduğunda elini kaldırarak hekime hissettirebilir.
SINIFA GİRERKEN NE YAPMALI..??? ÖĞRETMENE YAKLAŞIM…… ÖĞRENCİYE YAKLAŞIM…….
SINIFA GİRİŞTE…; Merhaba ÖĞRETMENİM, bu gün nasılsınız…???? Bizler, SAĞLIK MESLEK LİSESİ öğrencileriyiz ve çocuklara jel uygulaması yapmak-yaptırmak için geldik…. Dersinizi bölüyoruz ama, bize kısa bir süre müsaade edebilir misiniz….???
SINIFA GİRİŞTE ÇOCUKLARA..; MERHABA GENÇ ARKADAŞLAR, NASILSINIZ..?? Biz abi ve ablalar, dişlerinize tadı güzel olan bir ilaç sürmenize yardımcı olacağız… Beyaz kıyafetlerimiz sizi aldatmasın, sizin nasıl önlükleriniz var bizim de ÖNLÜKLERİMİZİN rengi BEYAZ..!!
SINIFTAKİ KONTROLLER…!!!?? Çocukların tümünde; A- plastik bardak var mı? B- peçete var mı? C- Diş fırçası var mı?
SINIFTA EN AZ 2 KİŞİ OLARAK BULUNULMALI..!! Bir kişi; JEL DAĞITIMI.. Diğeri; UGULAMA KONTROLÖRÜ (Supervisor) gibi davranmalı….: Bu kişi temel uygulama kontrolünü elinde tutmalı…Komut bu kişi tarafında verilmeli….Diğer kişi bu direktiflere ASLA KATILMAMALI….!!!
Tüm jeller dağıtıldıktan sonra…!!! Uygulayıcı komutu ile işleme başlanılmalı… Önce alt çene uygulaması yapılmalı… En az 2 dk alt çene işlemi devam edilmeli… Bu süreden önce çocuk tükürmek isterse müsaade edilmeli, ancak süre dolana kadar tekrar aynı çeneye uygulama sürmeli… Asıl tükürme işleminden sonra, Diğer çeneye (ÜST ÇENE) başlanmalı….
ÜST ÇENEDE…!!!??? Çocuğun en çok zorlandığı bölgedir…. Fırçayı üst çeneye doğru çevirmede oldukça zorlanırlar…… Gerekirse fırçayı elinize alıp BİREBİR MÜDAHALE ETMELİSİNİZ…. Olabilecek en basit fırçalama hareketi öğretilmeli…. Çocuğun el yeteneği ve algısı, KARMAŞIK HAREKETLERİ yapmasını zorlaştırıyor…
ÖNEMLİ….!!! ELİNİZLE HAREKETİ TEKRARLAYIP…. ÇOCUĞUN ELİNİ DE ALARAK HAREKETE DEVAM ETTİRİN…. BİR ÇOCUKTAN EMİN OLMADAN DİĞER ÇOCUĞA MÜDAHALE ETMEYİN… TEK BİR ÇOCUĞA DOĞRU ÖĞRETMEK, BİRDEN ÇOK ÇOCUĞA YARIM YAMALAK ÖĞRETMEKTEN DAHA ÖNEMLİDİR….!!!
ÇOCUĞA YARIM SAAT KURALINI HATIRLATMAYI UNUTMAYIN….!!!! 30 dk boyunca tükürme Herhangi bir şey yeme Herhangi bir şey içme ÖĞRETMENE HATIRLAT: çocukları 30 dk dan önce sakın tuvalete göndermeyin…!!!
İŞLEMDEN SONRA…. Peçeteler bardakların içine KONMALI… Bu şekilde çöpe atıldıklarından emin olunmalı.. Çocuklara yardımları için teşekkür edilmeli… ÖĞETMENE MUTLAKA; “İYİ DERSLER” denerek sınıftan çıkılmalı…