Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Advertisements

Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Firma Teorisi (Tam Rekabet Piyasası)
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Bölüm 25 Toplam Arz- Toplam Talep. 2 Toplam Talep (AD) Monetaristler: AD negatif eğimli, sadece para arzı değişiklikleri kaymasına neden olur. Keynesyenler:
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 10 Monopol ve Monopson 1.
Eksik rekabet altındaki bir firma
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Toplam Talep ve Toplam Arz.
İşgücü Piyasası.
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Mal piyasalarında denge
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Faiz Oranlarının Davranışı
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
8. TAM REKABET PİYASASI.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

5. Hafta Tam Rekabet ve Tekel

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar Özellikleri çok sayıda alıcı ve satıcı hiç kimse tek başına fiyatı değiştiremez firmalar fiyatı veri alırlar dolayısyla karşılaştıkları talep eğrisi yataydır mallar homojendir tüketici mükemmel bilgiye sahiptir firma giriş çıkışı serbesttir See Section 8-1 in the main text.

Tam rekabet altında arz eğrisi (1) P1 TL Çıktı SAVC SMC Q1 SATC P3 A C Q3 P3 ‘ün üstünde (C’ninm üstü), firma kısa dönemde sermayenin fırsat maliyetinin üstünde kar yapar P3’de (C), firma NORMAL KAR elde eder See Section 8-1 in the main text, and Figure 8-2.

Tam rekabet altında arz eğrisi(2) P1 TL Çıktı SAVC SMC Q1 SATC P3 A C Q3 P1 ve P3 arasında (A ve C), firma kısa dönem kayıpları verir, fakat piyasada kalır P1 ‘ın altında (KAPATMA FİYATI), firma kısa dönem ortalama değişken maliyetlerini (SAVC) karşılayamaz, ve piyasadan çıkar See Section 8-1 in the main text, and Figure 8-2.

Tam rekabet altında arz eğrisi(3) P1 TL Çıktı SAVC SMC Q1 SATC P3 A C Q3 Dolaısıyla SAVC’nin üstünde kalan SMC eğrisinin firmnın KISA-DÖNEM ARZ EĞRİSİNİ temsil eder her fiyat seviyesinde firmanın ne kadar üreteceğini gösterir. See Section 8-1 in the main text, and Figure 8-2.

Tam rekabet altında, kısa dönemde firma ve sanayi (1) SAC P TL Çıktı SMC D=MR=AR q Çıktı TL Q P SRSS D See Section 8-3 in the main text.

Tam rekabet altında, kısa dönemde firma ve sanayi (1) SAC P TL Çıktı SMC D=MR=AR q Çıktı TL Q P SRSS D See Section 8-3 in the main text. Piyasa fiyatı arz e talebin kesiştiği noktada belirlendi – sanayi arz eğrisi firmaların arz eğrilerinin toplamıdır

Tam rekabet altında, kısa dönemde firma ve sanayi (2) SAC P TL Çıktı SMC D=MR=AR q Çıktı TL Q P SRSS D See Section 8-3 in the main text. Firma fiyat P’yi veri kabul eder –ve karını maksimize etmek için SMC=MR koşulunu sağlayan çıktı seviyesi q’yu belirler

Tam rekabet altında, kısa dönemde firma ve sanayi (3) Çıktı TL Q P SRSS D TL SMC SRSS1 SAC P D=MR=AR P1 See Section 8-3 in the main text. q Çıktı Q1 Fiyat P iken kar taralı alandır. Bu karlar sanayiye yeni firmaları çeker. Piyasaya yeni firmalar girdikçe, sanayi arz eğrisi sağa kayar ve piyasa fiyatı düşer.

Uzun dönem denge Firma SANAYİ D LMC TL TL SRSS LAC LRSS P* P* D=MR=AR Çıktı LMC D=MR=AR q* SRSS D Çıktı TL Q P* LRSS See Section 8-3 in the main text. Piyasa uzun dönem dengesine tipik bir firmanın LMC=MR ‘sını LAC’nın minimum noktasına denk getirip normal kar elde etmesiyle ulaşır. Uzun dönem sanayi arzı yataydır. Eğer sanayinin genişlemesi girdi fiyatlarını arttırırsa (ör. ücretler) o zaman uzun dönem arz eğrisi yatay değil, yukarı doğru eğimli olacaktır.

Piyasa talebindeki artışa uyum: kısa dönem Varsayalımki tam rekabetçi piyasa dengesi P0Q0 ‘da gerçekleşir. Çıktı TL D SRSS Q0 P0 D' Eğer piyasa talep eğrisi D'D' ... Q1 P1 kısa dönemde yeni denge P1Q1 ... See Section 8-4 in the main text. – uyum bireysel firmaların kendi SMC eğrilerinde genişlemesiyle olur.

Piyasa talebindeki artışa uyum: uzun dönem Uzun dönemde , kar yeni firmaları çeker TL D D' SRSS – firmalar sabit faktör girdilerini ayarlayabilirler P1 – ve piyasa P2Q2’de dengeye gelir Q2 P2 LRSS Eğer ücretler bu genişleme ile beraber artarsa, uzun dönem arz eğrisi yukarı doğru eğimlidir P0 Notice of course, that if wages are not pushed up by the expansion of the industry,then the LRSS will be horizontal, and we return to the original price P0. See Section 8-4 in the main text, and Figure 8-9. D D' Q0 Q1 Çıktı

Tekel Tekel: bir ürünün tek satıcısıdır piyasaya giriş serbest değildir piyasa talep eğrisi kendi ürününe olan talepdir Tam rekabetin aksine, MR her zaman AR’nin altındadır. See Section 8-6 in the main text.

Tekelde kar maksimizasyonu Kar MC = MR noktasında maks olur (Q1P1). Çıktı MC=MR TL P1 Q1 MC AC D = AR MR Bu noktada, AR, AC’den büyüktür, bu yüzden firma sermayenin fırsat maliyeti üzerinde kar elde eder (taralı alan) See Section 8-6 in the main text, and Figure 8-12. Fakat yeni firmaların sektöre girişi serbest değildir.

Tekel ve tam rekabet karşılaştırması (1) Suppose a competitive industry is taken over by a monopolist: Çıktı D MR SRSS LRSS TL Q1 P1 A Rekabetçi denge A’da, üretim Q1 ve fiyat P1’de. Tekelci için, LRSS, LMC eğrisidir; ve SRSS, SMC eğrisidir. = LMC =SMC Tekelci kısa dönemde karlarını MR = SMC noktasında gerçekleştirir (P2Q2). Q2 P2 See Section 8-8 in the main text, and Figure 8-13.

Tekel ve tam rekabet karşılaştırması (2) Varsayalımki rekabetçi bir sanayi tekelci tarafından satın alındı: D MR SRSS LRSS TL Q1 P1 A = LMC =SMC Q2 P2 MR = LMC yapabilmek için Uzun dönemde firma diğer girdileri ayarlayabilir ... Uzun dönem denge P3Q3. P3 Q3 See Section 8-8 in the main text, and Figure 8-13. Çıktı

Tekel ve tam rekabet karşılaştırması (3) Tekel ve tam rekabet karşılaştırıldığında: daha yüksek fiyat daha düşük çıktı seviyesi See Section 8-8 in the main text.

Doğal Tekel TL D MR Çıktı Bu firma ölçek ekonomilerinden çok iyi faydalanmaktadır LAC düşüşü yüksek talep seviyelerine kadar devam ediyor en büyük firma her zaman maliyet avantajına sahiptir ve sanayiye hakim olur O zaman bu bir doğal tekeldir LMC LAC D MR P1 TL Q1 Çıktı Note: we return to this topic in a later chapter. See Section 8-8 in the main text, and Figure 8-14.

Fiyat farklılaştırması Varsayalımki tekelci iki farklı tüketici grubuna hizmet götürüyor her grubun farklı talep esneklikleri var ör. business class - economy class Tekelci işadamlarına turistik gezicilerden daha yüsek fiyat uygulayarak karını arttırabilir. See Section 8-9 in the main text.