Davranışsal Öğrenmenin Temel İlkeleri Mehmet DOĞAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
ÖĞRENİM TÜRLERİ.
GELİŞİM ÖĞRENME ÖĞRENMENİN DOĞASI-Sadreddin ARSLAN
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Öğrenmede Davranışsal Yaklaşımla Mehtap Turan
Doç. Dr. Atilla Cavkaytar
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
ÖĞRENME-ÖĞRETME MODELLERİ Nezahat Leblebiciler.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
AYIRT ETME. Organizma ödülü alabilmek için uygun durumlarda tepki verebilmelidir. Uygun durumlarda tepki vermeyi öğrenmesine ayırt etme denir. Ayırt etmede.
Burrhus Frederick Skinner ( )
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
NESİ VAR ? Elif ŞAHİN.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
EDİMSEL KOŞULLANMA (Burrhus Frederic Skinner)
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Edimsel Koşullanma.
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
CEZA NEDİR?.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
SINAV ÖNCESİ Zihinsel hazırlık:
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ B İ LG İ SAYAR VE Ö Ğ RET İ M TEKNOLOJ İ LER İ Ö Ğ RETMENL İĞİ  EMRULLAH TURHAN  FATMA İ ME  SERVET GÖKÇEK.
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ EĞİTİM: Yaşam süresi boyunca istendik yönde davranış değiştirme ya da oluşturma sürecidir. ÖĞRETİM: Okullarda amaçlı, planlı, programlı.
Ψ ÖĞRENME.
SINIF YÖNETİMİ.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
 REHBERLİK SERVİSİ YAVUZ ÖCAL REHBER ÖĞRETMEN.
Tam Öğrenme Modeli’nin Ana Değişkenleri
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
Programlı Öğretim.
EDİMSEL KOŞULLANMA BURRHUS FREDERIC SKINNER ( )
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
TAM ÖĞRENME MODELİ.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Sunum transkripti:

Davranışsal Öğrenmenin Temel İlkeleri Mehmet DOĞAN 196-206 Kaynak II; Eğitim Psikolojisi Yazar;B.YEŞİLYAPRAK Hazırlayan;Mehmet DOĞAN 2005-2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız.

Davranışsal Öğrenmenin Temel İlkeleri Uyarıcıların rolü; Öğrenme teorisinin en önemli ilkesi, sonuçlara göre davranışlarda meydana gelen değişiklerdir. Hoş olan sonuçlar o davranışı güçlendirmekte, hoş olmayan sonuçlar ise, o davranışın olma olasılığını zayıflatmaktadır. Ör: Bir öğrenci kitap okuduğu zaman öğrendikleri ilgisini çekiyor ve bundan hoşlanıyorsa, zamanla daha fazla ve sıklıkla kitap okuyacaktır.

Pekiştireçler; Pekiştireç davranışın oluşmasını güçlendiren yani davranışın olma sıklığını arttıran bir uyarıcı olarak tanımlanabilir. Burada pekiştirecin etkili olabilmesi önemlidir. Bir birey için herhangi bir uyarıcı belli bir süre sonra etkisini yitirebilir. Bazı öğrenciler için önemli ve etkili olan bir pekiştireç herkes için geçerli olmayabilir. Herhangi bir pekiştirici uyarıcı herkes için her koşulda pekiştireç olmayabilir.

Birincil ve İkincil Pekiştireçler: Birincil pekiştireçler insanların fiziksel ihtiyaçlarını karşılayanlardır. Ör: Yiyecek, su, kendini güvende hissetmek, seks ve yakınlık duygusu gibi. İkincil pekiştireçler ise birincil pekiştireçlerle birlikte ortaya çıkan pekiştireçlerdir, bu nedenle “koşullu pekiştireç” de denebilir. Ör: paranın küçük bir çocuk için hiçbir değeri yoktur ta ki çocuk bir şeylerin parayla alınabileceğini öğrenene kadar.

*İkincil pekiştireçler üç temel gruba ayrılmıştır: Sosyal Pekiştireçler; övgü, gülme, bağrına basmak veya kucaklamak, ilgi gibi. Faaliyetsel Pekiştireçler; oyuncaklarla oynamaya, oyunlar oynamaya ve güzel faaliyetler yapmaya izin verme. Sembolik Pekiştireçler; para, notlar, yıldızlar veya puanlar yani diğer pekiştireçler ile değiştirilebilen pekiştireçler.

Olumlu ve Olumsuz Pekiştireçler: Genellikle okullarda pekiştireçler ödüllendirme vererek yapılmaktadır. Bunlar olumlu pekiştireçler olarak adlandırılmaktadır ve övgü, not ve yıldız olmaktadır. Bunun tersine bazen olumsuz bir durumdan kaçmak ya da kurtulmak için verilen pekiştireçler, olumsuz pekiştireçlerdir.

Edimsel öğrenmede pekiştireçler davranışı kuvvetlendiren veya tekrarlarını sağlayan uyarıcıların genel adıdır. Öğrenmede ceza ise yapılan bir davranıştan sonra hoşa giden uyarıcının çekilmesi ya da hoşa gitmeyen bir uyarıcının verilmesi ile uygulanır.

Pekiştirme Tarifesi: Bu terim kelime anlamıyla pekiştirecin ne kadar sıklıkla verildiği anlamına gelmektedir.

Sabit Oranlı: Sabit bir sayıda davranış yapıldığı takdirde pekiştirecin verilmesidir. Ör: Öğretmenin on tane problemi yapıp bitiren öğrencilerin dışarı çıkabileceklerini söylemesi.

Değişken Oranlı: Değişken oranlı tarifede pekiştirecin uygulanacağı davranış sayısı tahmin edilememektedir. Buna rağmen davranışın ödüllendirileceği olgusu kesindir. Ör: para veren oyun makineleri değişken oranlı tarifeye güzel bir örnektir. Bazen ilk kerede parayı alabilirsiniz, bazen de birkaç kez aynı düğmeye bastıktan sonra para alabilirsiniz. Değişken oranlı tarife davranışın yok olmasına karşı dirençlidir. Çünkü bireyler her an ödüllendirilebileceklerinin farkındadırlar.

Sabit Aralıklı: Sabit aralıklı tarifede pekiştireç bazı periyodik zamanlarda verilmektedir. Final sınavı buna verilebilecek güzel bir örnektir. Bireyler pekiştireçlerin verileceği zamana az bir süre kala daha hızlı ve verimli çalışmaya başlarlar, çünkü yakın bir zamanda ödüllendirileceklerinin farkındadırlar.

Değişken Aralıklı: Davranışın ne zaman ödüllendirileceği belli değildir. Öğretmenin sınıfta yapmış olduğu ödevlerin yapılıp yapılmadığını kontrol etmesi ve işaret koyması buna güzel bir örnektir. Burada davranışın belli bir süre sonra yok olması rahatlıkla önlenebilmektedir. Pekiştireçlerin verilme sıklığı kadar zamanında verilmesi de önemlidir. Bir davranışı aralıklı pekiştirme yöntemi ile pekiştirmek uzun zaman alır. Buna karşın bu programın en büyük avantajı, davranışın kaybolmasının yavaş olması, istendik davranışın uzun bir süre pekiştirmeksizin devam etmesidir.

Premack ilkesi: Premack pekiştireçleri davranışları kuvvetlendiren uyarıcılar olarak değil, davranımlar olarak nitelendirmiştir. Ona göre organizmanın yaptığı her etkinlik, genelde daha az yaptığı bir başka etkinliği pekiştirebilir.

Davranışçı Yaklaşımın Sınıf Ortamında Uygulanması 1. Öncelikle öğrenciden istenilen davranışın özellikleri belirlenir ve o davranışı pekiştirilir. Ör: Ödevini ve dersini iyi yapanların ödüllendirilmesi gibi. Ödüllendirileceği önceden açıklanmaz. Öğrenci istendik davranışı yaptığında ödüllendirildiğini görünce bu tip davranışları tekrarlar.

2. Öğrencilere, onlardan beklenilen davranışlar belirtilir ve yaptıkları takdirde ödüllendirilecekleri söylenir. Davranışın ödüllendirme gerekçesi açıklanır. Bu durumda öğrencinin biraz da ödül elde temek için o davranışı gerçekleştirmesi beklenir.

Uyarıcıların Hazır Olması Davranışsal öğrenme teorilerinin en önemli özelliği zaman geçirilmeden, ertelenmeden verilmesidir. Anında verilen pekiştireçlerin öğrenmeye veya istenilen davranışların oluşmasına daha çok fayda sağlayacağı kesindir.

Şekillendirme: Pekiştirecin anında kullanılması önemli ama bir o kadar da ne tür bir pekiştireç olacağına karar verilmesi önemlidir. Eğer öğretmen belirlenen amaçlar doğrultusunda her aşamada ödüllendirme yapıyorsa öğretmen bu şekilde şekillendirme veya planlama yapıyor diyebiliriz. Şekillendirmeyi bu anlamıyla, yeni davranışlar kazandırırken öğrenciyi her aşamada ödüllendirerek en son hedeflenen amaca ulaşmak için yapılan çalışmalar bütünlüğü diye tanımlayabiliriz.

Tersine zincir: Paragraf yazma öğretilen bir derste öğrencilere, sonuç cümlesi eksik olan bir paragraf verilir. Öğrencilerden buraya uygun bir cümle bulmaları istenir. Bu yöntemlerin en önemli avantajı öğrencinin her aşamada komple bir paragrafla karşı karşıya olması ve bir bütünlük olduğunu görmesidir. Aşamalar baştan sona değil, sondan başa doğru bir zincir oluşturmaktadır.

Sönme: Pekiştireçlerin, davranışı güçlendirdiği bilinmektedir.Fakat, pekiştireç ortamdan çekilirse davranışın durumu ne olur? Muhtemelen, davranış zayıflayacak ve belli bir süre sonra kaybolacaktır.

Önceki Yaşantıların Yeni Davranışlara Ve Yeni Yaşantılara Etkisi Davranışlarımızın sonuçları ileriki davranışlarımızı etkilemektedir. Önceki davranışlarımızın veya olayların bir sonraki davranışlarımızı etkilediği önemli bir olgudur. Önceki uyarıcılara bu anlamda ipuçları da diyebiliriz. Çünkü geçmişte hangi davranışlarımızın ödüllendirildiği hangilerinin cezalandırıldığı konusunda bilgi vermektedir. Ayırt etme ipuçlarının, sinyallerin veya davranışlarımızın ne zaman ödüllendirileceğini anlamamıza yarar. Öğrenciler ayırt etmeyi öğrenirlerken verdikleri cevapların doğruluğu veya yanlışlığı konusunda geri bildirim almak zorundadırlar.

Öğrenciler kendilerinden neler istendiğini tam olarak anlayabilirse daha çok çalışacaklardır. Öğrenilmiş davranışların bir durumdan diğer bir duruma genellemesi her zaman garanti değildir. Öğrenmenin gerçekleşebilmesi için davranışların tekrar edilme sıklığının arttırılmasına, bunun için de pekiştireçlerin doğru, yerinde ve zamanında kullanılmasına bağlıdır.