ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELENEKSEL ÖLÇME ARAÇLARI
Advertisements

Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
SINAV PLANINDA BULUNMASI GEREKEN BASAMAKLAR-1
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Test nedir? Kapsadığı sorulara (uyarıcı) verilen cevaplara ya da gösterilen tepkilere dayanılarak, bireyler ya da bireyin değişik özellikleri arasındaki.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI
ÖLÇME ARAÇLARI.
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -7-
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEST SINAVLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Veli ÇAĞLAR Tıp Fak. Anatomi A.D.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Çoktan seçmeli testleri, büyük miktarlarda katılımın söz konusu olduğu ulusal düzeyde gerçekleştirilen sınavların vazgeçilmezi hâline getiren en önemli.
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
7 - EŞLEŞTİRME TESTLERİ. 7 - EŞLEŞTİRME TESTLERİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
Madde (soru istatistikleri)
SINAV PLANI (Test Planı)
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Çoktan seçmeli testler
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
TEST TEKNİĞİ. Test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni bilgi eksikliğinin yanında sorulara yaklaşım tarzından veya soru stiline aşina olmamaktan.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
ETKİLİ TEST ÇÖZME STRATEJİLERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet KÜÇÜK
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 5.DERS
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ Doç.Dr. Nadir Çeliköz Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi

EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLME ARAÇLARI

Yazılı olarak verilen birkaç sorunun cevaplandırılmasıdır. Özellikler: YAZILI YOKLAMA Tanım: Yazılı olarak verilen birkaç sorunun cevaplandırılmasıdır. Özellikler: Cevaplar,cevaplayıcı tarafından yazılmak durumundadır. Soru ve cevaplar yazılıdır. Soruların hazırlanması kısa zaman alır. Cevaplama zamanı uzundur. Cevaplayıcı istediği cevabı verebilir (yoruma açık). Kısmi puan verilebilir. Puanlaması daha çok subjektiftir. Puanlaması güç ve uzun zaman alır. İleri düzey davranışlarının ölçülmesi için uygundur Şans başarısı yok denecek kadar azdır. Puanlama ve cevap anahtarı hazırlanması geçerlik ve güvenirliği artırmak için gereklidir.

KISA CEVAPLI TESTLER Tanımı: Bir sözcük, bir rakam veya en fazla bir cümle ile cevaplandırılması gereken sorulardan oluşan sınavlardır. Özellikleri: Cevaplar kısadır. Cevaplayıcı istediği cevabı verebilir. Soru sayısı çoktur. Puanlaması yazılı yoklamaya göre daha objektiftir. Cevaplar öğrenci tarafından düşünülüp bulunur. Şans başarısı oldukça düşüktür. Puanlaması yazılı yoklamaya göre daha kolaydır.

SINIFLAMA GEREKTİREN TESTLER Tanımı: Doğru ya da yanlış önermeler halinde verilen ifadelerin, kapsamındaki fikre göre D-Y olarak sınıflandırılması istenilen sınavlardır. Özellikleri: Cevaplar D-Y halindedir. Zamanın çoğu okumaya ve cevabı bulmaya ayrılır. Soru sayısı çoktur. Puanlaması objektiftir Şans başarısı çok yüksektir. (%50) Puanlaması Kolaydır

SÖZLÜ SINAVLAR Tanımı: Sözlü olarak verilen soruların sözlü olarak cevaplandırılması istenen sorulardır. Özellikleri: Cevaplar sözlüdür. Sınav bireyseldir. Soru sayısı azdır. Her öğrenciye farklı sorular sorulacağından ağırlıkları eşit olmayabilir. Cevaplama iyice düşünülmeden yapılır. Puanlaması genel izlenime göre yapılır. Öğrencinin bireysel özelliği cevaplama davranışını etkiler. Puanlamaya öğrencinin konuşması,giyimi gibi nedenler karışabilir.(Puanlama subjektifdir)

ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER Tanımı: Sorulan bir sorunun cevabını, verilen cevaplar arasından seçme gerektiren maddelerden oluşan testlere çoktan seçmeli, yada seçme gerektiren testler denilmektedir.

ÖĞELERİ Madde kökü madde ile ne sorulduğunu ifade eden ve sorunun çözümü için gerekli bilgileri veren kısımdır Seçenek madde kökündeki soruya, olası doğru cevap olarak verilen ifadelerdir Anahtarlanmış cevap (doğru cevap), madde yazanı tarafından doğru olarak belirtilen seçenektir. Çeldirici, bir maddenin anahtara göre yanlış olan seçenekleridir. Madde Formu Çoktan seçmeli testin belirtilen dört öğesiyle beraber tamamına denir.

ÖZELLİKLERİ Çoğu zaman doğru cevap madde formu içerisinde verilir. Zamanın büyük bir kısmı soruyu okumaya ve cevabı düşünmeye ayrılır. Soru sayısı çoktur. Puanlaması objektiftir. Şans başarısından etkilenir.(%25) İleri düzeydeki davranışları ölçülmesi zordur. Puanlaması kolay ve az zaman alır. Hazırlaması uzun zaman alır. Cevaplama işaretleme ile olur.

ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLERDE MADDE TİPLERİ: Doğru Cevaba Göre Sınıflama Doğru cevabı kesin ve biricik olan maddeler Anahtarlanmış cevabı en doğru olan maddeler Anahtarlanmış cevabı birden fazla olan maddeler Birleşik cevap gerektiren maddeler Doğru cevabı gizli maddeler:

Madde Köküne Göre Sınıflama Kökü soru kipinde olan maddeler Kökü eksik cümle yapısında olan maddeler Kökü olumsuz maddeler

Maddelerin Gruplanışlarına Göre Sınıflama Ortak köklü maddeler Ortak seçenekli maddeler

SORU YAZIMINDA DİKKAT NOKTALARI Anlaşılır ve açık yazılmalı.’Çoğu zaman ,bazen,....’gibi ifadeler kullanılmamalı. Mümkün olduğunca az kelime ile ifade edilmeli. Dili cevaplayıcının düzeyinin altında olmalı. Soru bir kaynaktan olduğu gibi alınmamalı. Sorular birbirinden bağımsız cevaplandırılmalı. Bir maddede verilen bilgi başka bir maddenin cevabını açıklamamalı.

Sorular noktalama kurallarına uygun yazılmalı. Soru iki ayrı sayfaya bölünmemeli. Seçeneklerin ifade,tarz ve uzunlukları benzer olmalı. Soru okunduğunda seçeneklere bakılmadan doğru cevap bulunabilmeli. Çeldiriciler bilmeyene doğru gibi görünmeli.

Yazımda kolay okunacak bir punto büyüklüğü ve yazı tipi seçilmeli. Olumsuz ifadeler belirgin halde yazılmalı. Çeldiriciler yazım yanlışlığı yaparak oluşturulmamalı. Çeldirici bulmada güçlük çekiliyorsa,zayıf çeldirici yazmak yerine madde formu değiştirilmeli. Maddelerin seçenekleri mümkünse alt alta gelecek sıralarda verilmelidir. Eğer,yerden tasarruf yapıp kısa olan seçenekleri yan yana yazmak

Doğru cevaplar seçeneklere yaklaşık olarak eşit sayıda dağıtılmalı. Seçenekleri belirtmede büyük harfler kullanılmalı,küçük harf kullanılmamalı. Sorular arasında ve madde kökü ile seçenekler arasında fark edilebilir düzeyde boşluk bırakılmalı. Ortak köklü ve ortak seçenekli maddeler birer çizgi ile diğerlerinden ayrılmalı.

birinin yanlışlığı açıkça belli ise kullanılmamalı. “Yukarıdakilerden hepsi” seçeneği dikkatli kullanılmalı; birinin yanlışlığı açıkça belli ise kullanılmamalı. “Hiçbiri” seçeneği dikkatli kullanılmalı;en doğru cevabı gerektiren madde formunda kullanılmamalı. “Hepsi” ve “Hiçbiri” seçenekleri aynı anda kullanılmamalı. Anlamlı bir sıraya konulabilen seçenekler bu sıraya göre verilmeli. Seçenek sayısı öğrenci düzeyine uygun olmalı. Bir testte bütün maddeler aynı sayıda seçeneğe sahip olmalı. Doğru cevaplar test formu içerisine belirli bir örüntüyle yerleştirilmemeli.

TEST HAZIRLAMA Testin amacının belirlenmesi (Ara sınav,hazır bulunuşluk vb.) Test kapsamında yer alacak davranışların,konu ve düzeylerinin saptanması (Belirtke tablosunun hazırlanması) Testte kullanılacak uygun soru belirlenmesi (Ortak köklü vb.) İlgili soruların hazırlanması Test güçlüğünün belirlenmesi (Ortak güçlük vb.) Testin oluşturulması Testin uygulanması Testin sonuçlarının değerlendirilmesi Sonuçların istenen amaçlar için kullanılması