Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
GELİŞİM ÖĞRENME ÖĞRENMENİN DOĞASI-Sadreddin ARSLAN
Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Ders 4: BELLEK
Yapılandırmacılık ve Proje Tabanlı Öğrenme S
Eğitim Programı Tasarımı S.47-57
Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
BELLEK.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
EĞİTİMDE DİKKAT VE MOTİVASYON. DİKKAT NEDİR? William James’e göre dikkat: Zihnin aynı anda beliren nesne ya da düşüncelerden birini açık ve net olarak.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Beyin Temelli Öğrenme.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğrenme Öğretme Süreci
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
SINIF YÖNETİMİ.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Probleme Dayalı Öğrenme
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Uzun Süreli Bellek I.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sunum transkripti:

Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN 289-299 Kaynak II; Eğitim Psikolojisi Yazar;B.YEŞİLYAPRAK Hazırlayan;Ömer Faruk KOCAMAN 2005-2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız.

BİLİŞSEL SÜREÇLER Bir bilgi deposundan diğerine bilgi akışını sağlayan “zihinsel eylemler”dir. Bilişsel süreçler; dikkat, algılama, tekrar, kodlama ve geri getirme olarak sınıflandırılmaktadır.

Dikkat: Uyarıcılar üzerinde bilinçli bir odaklaşma sürecidir Dikkat: Uyarıcılar üzerinde bilinçli bir odaklaşma sürecidir. Bu süreçte üç temel işlem gerçekleşir. Önemli bilgiye karar verilir. Önemli bilgi üzerinde odaklaşma sağlanır. Odaklaşılan bilgi işleme sürecinde gönderilir.Dikkatin kazandırılmak istenen davranışlar üzerinde yoğunlaşılması ve uyanık bir şekilde bunun uzun bir süre devam ettirilmesidir. Dikkatin yoğunlaşacağı bilginin seçiminde “dışsal ve içsel “ özellikler etkili olur. Dışsal özellikler dikkat yoğunlaştıran uyarıcı ile ilgilidir. Uyarıcının; büyüklüğü, şiddeti, parlaklığı değişkenlik göstermesi, hareketliliği ve yeni olması dikkatin odaklaşmasında etkili olur.

İçsel özellikler: bireyin kendisi ile ilgili olanlardır İçsel özellikler: bireyin kendisi ile ilgili olanlardır. Bireyin beklentileri geçmiş yaşantısı, ilgisi ihtiyaçları odaklaşmayı sağlayan özelliklerdir. Algılama: Anlam vermeyi ifade eder. Algılama kısa sürede belleğe giren bilgiyi etkiler. Çünkü kısa sürede belleğe gelen bilgiler doğru özellikler olmaktan ziyade algılanmış özelliklerdir.

Tekrar: Bir bilgi biriminin şeklini değiştirmeden sesli veya sessiz olarak defalarca söyleme şeklidir. Yapılan çalışmalarda iki türlü tekrar ortaya konulmuştur. 1.Basit tekrar 2.Anlamlandırıcı tekrar

Kodlama: Bilgiyi uzun süreli belleğe yerleştirme sürecidir Kodlama: Bilgiyi uzun süreli belleğe yerleştirme sürecidir. Kodlamanın amacı, bilgiyi anlamlı kılmak ve uzun süreli bellekteki ilişkili bir şemanın içine bağlantılı olarak yerleştirmektir.

Geri getirme (hatırlama): Bilginin uzun süreli bellekten kısa süreli belleğe getirilmesine “geri getirme” veya “hatırlama” denir.

Unutma (geri getirme başarısızlığı): Yeni gelen bilginin depolanabilmesi için mevcut bilgilerden bir kısmının kaybolması ve yeni bilgilere yol açılması gerekir düşüncesi doğru değildir. Uzun sureli belleğin kapasitesi sınırsızdır. Şemaların ve kurulan bağlantılar anlamlılığı geri getirmeyi kolaylaştırır. Geri getirmeyi zorlaştıran özellikler; bozulma, karışma, yanlış yerleştirme ve bilgiyi değiştirmektir.

Bozulma: Uzun süredir görüşülmeyen bir arkadaşı tanımak, onu hatırlamayı sağlayan bağlantıların zayıflaması bu bilgini bozulmasına sebep olmaktadır. Karışma: Öğrenilen bir bilgi biriminden önce veya sonra öğrenilen benzer bilgiler, bu bilgi birimi ile karışır ve geri getirmede zorluk yaşanır.

Yanlış yerleştirme: Yanlış algılanılan bir bilgi zayıf ilişkili bir şema ile bağlantı kurularak bu şema içerisinde depolanır. Yanlış şema ile depolandığı için, içinde bulunduğu şema ile bağlantı kurma ve geri getirme zor olur. Bilgiyi değiştirme: Bilgi kısa süreli bellekte işlenirken sürekli olarak uzun süreli bellekten gelen bilgi ile karşılaştırılarak depolanır. Böyle olunca yeni bilgi eski bilgi ile değiştirilip eski bilginin unutulmasın neden olabilir.

YÜRÜTÜCÜ SÜREÇLER/BİLİŞİ YÖNETME Zihinsel süreçte bilgi akışı kendiliğinden meydana gelmez. Bu akışı bilinçli olarak yönlendiren süreçler vardır. Bunlara yürütücü süreçler denir. Bilgiyi işleme sisteminde bilgi akışını yürüten süreç “bilişi yönetme” olarak kabul edilmektedir. Çünkü bilişi yönetme “bilişsel süreçler hakkında bilgi ve süreçleri kontrol etme” özelliklerini kapsamaktadır.

Bilişsel yönetme aşağıdaki becerileri kapsamaktadır; 1.Bilgi depoları ve bilişsel süreçlerin bilincinde olmak 2.İşin gerektirdiği öğrenme durumuna göre, bilişsel süreçleri etkin kullanma yolarını belirlemek 3.İşi planlamak 4.Plan çerçevesinde bilişsel süreçleri etkin olarak kullanma 5.Meydana gelen öğrenme durumunu değerlendirme

Bilgiyi yönetme sürecinde kullanılan davranışlar altı basamakta toplanır; 1.Sorular sormak 2.Planlamak 3.Uygulamak 4.İzleme ve kontrol etmek 5.Yenilemek 6.Kendi kendini test etmek

Bilgi İşleme Modelinin Eğitim Ortamında Uygulanmaları Bütün bu bilgileri gerek öğretmen gerekse öğrenci olarak değerlendirdiğimizde öğrenme sürecini nasıl aktarabiliriz. Bu öğrenme modelinin sınıf ortamına yansıtılması nasıl olur? Bu modelin temel ilkelerinden biri, bilginin kaydedilmesi yanı duyusal kayıtın gerçekleşmesi için, öncelikle uyarıcıların “fark edilmesi” gerekir. Bunu sağlayan süreç ise dikkattir. Dikkat ve uyanıklığı arttırmak için sınıf ortamını çekici, uyarıcı, güvenli ve sıcak bir hale getirmek gerekir. Farklı problemlerle uğraşma, ilan tahtalarındaki görüntüleri değiştirme ve farklı ders işleme yöntemleri öğrencilerin dikkatin çekebilir. Bunun yanında, çok fazla uyarıcı etkenin olması da dikkat kapasitesine fazla yüklenilmesine neden olabilir.